Wat is er nieuw

Opstartperikelen: (blauw) alg en blijvende nitriet.

Goose

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2022
Berichten
60
Locatie
Lelystad
Medio April heb ik mijn eerste aquarium gevuld met wat hout en redelijk wat planten. Het is een Aquatlantis Splendid 80 (80*40*55) met een Biomaster 350 filter. Dus volgens mij voldoende filtering. Ook bewegen de meeste bladeren/grassen lichtjes in de stroming.

Na enkele weken ben ik ook co2 en planted box all-in-1 bemesting gaan toevoegen. Mijn planten groeien inmiddels goed.

Na ca 2,5 week begon zich ook no3 te vormen in mijn aquarium. Prima, de cyclus lijkt op gang te komen. Ook kreeg ik erg veel last van bruinalg maar dat schijnt normaal te zijn. Vooral de anubias heeft hier volgens mij onder te lijden, deze heeft bruine lagen bovenop de bladeren.

Inmiddels zijn we 5 weken verder maar de nitriet blijft steken op 0.1 a 0.2ppm. De waarde is overigens nooit hoger geweest dan 0.4.

Is het normaal dat deze waarde stagneert, en kan ik inmiddels vis toevoegen of moet ik ingrijpen/wachten?

Sinds vorige week heb ik ook wat drijfplanten (Phyllanthus fluitans) geplaatst, maar die moeten nog aanslaan (hebben bijna geen wortels).

Daarnaast heb ik ook het een en ander aan andere algen gehad. Algen op de ruiten en hardscapes. De laatste keer naast veel bruinalg ook een groene laag op de zandbodem en hardscape. Dit kwam als hele vliezen los bij het afzuigen. Hiervan ben ik bang dat het misschien blauwalg is. Zie ook bijgevoegde fotos.
IMG_20220521_130857_1.jpg
IMG_20220521_130902_1.jpg
IMG_20220521_130923.jpg

Ik twijfel, aangezien ik heb gelezen dat blauwalg erg stinkt. Maar als ik dit tussen de vingers wrijf, ruikt het meer 'gronderig' en geen erge stank. Maar ik heb geen vergelijkings materiaal. Kan iemand hier iets over zeggen?

Ik test regelmatig met de jbl druppeltesten mijn water. Niet altijd alle testen maar vooral no2/3:
phkhno2no3nh4opmerkingen
15 april7,5600.50
17 april6.5300.50
19 april6.5400.50
20 april6.5300.50
29 april6.64.500.50
2 mei740.130.05
3 mei6.83.50.25
4 mei6.80.45
5 mei0.4
6 mei0.420
7 mei70.420
10 mei0,1
12 mei0.1
12 mei6.850.0530.05waterwissel
16 mei750.2200.05
17 mei0.2
18 mei0.0510waterwissel gedaan
21 mei6.860.2150.05


Tot slot nog een overzichtsfoto van mij bak:
IMG_20220521_130936.jpg
 
ja das blauw alg.

waarmee test je de waterwaardes?
 
Medio April heb ik mijn eerste aquarium gevuld met wat hout en redelijk wat planten. Het is een Aquatlantis Splendid 80 (80*40*55) met een Biomaster 350 filter. Dus volgens mij voldoende filtering. Ook bewegen de meeste bladeren/grassen lichtjes in de stroming.

Na enkele weken ben ik ook co2 en planted box all-in-1 bemesting gaan toevoegen. Mijn planten groeien inmiddels goed.

Na ca 2,5 week begon zich ook no3 te vormen in mijn aquarium. Prima, de cyclus lijkt op gang te komen. Ook kreeg ik erg veel last van bruinalg maar dat schijnt normaal te zijn. Vooral de anubias heeft hier volgens mij onder te lijden, deze heeft bruine lagen bovenop de bladeren.

Inmiddels zijn we 5 weken verder maar de nitriet blijft steken op 0.1 a 0.2ppm. De waarde is overigens nooit hoger geweest dan 0.4.

Is het normaal dat deze waarde stagneert, en kan ik inmiddels vis toevoegen of moet ik ingrijpen/wachten?

Sinds vorige week heb ik ook wat drijfplanten (Phyllanthus fluitans) geplaatst, maar die moeten nog aanslaan (hebben bijna geen wortels).

Daarnaast heb ik ook het een en ander aan andere algen gehad. Algen op de ruiten en hardscapes. De laatste keer naast veel bruinalg ook een groene laag op de zandbodem en hardscape. Dit kwam als hele vliezen los bij het afzuigen. Hiervan ben ik bang dat het misschien blauwalg is. Zie ook bijgevoegde fotos.
Bekijk bijlage 344034Bekijk bijlage 344035Bekijk bijlage 344036
Ik twijfel, aangezien ik heb gelezen dat blauwalg erg stinkt. Maar als ik dit tussen de vingers wrijf, ruikt het meer 'gronderig' en geen erge stank. Maar ik heb geen vergelijkings materiaal. Kan iemand hier iets over zeggen?

Ik test regelmatig met de jbl druppeltesten mijn water. Niet altijd alle testen maar vooral no2/3:
phkhno2no3nh4opmerkingen
15 april7,5600.50
17 april6.5300.50
19 april6.5400.50
20 april6.5300.50
29 april6.64.500.50
2 mei740.130.05
3 mei6.83.50.25
4 mei6.80.45
5 mei0.4
6 mei0.420
7 mei70.420
10 mei0,1
12 mei0.1
12 mei6.850.0530.05waterwissel
16 mei750.2200.05
17 mei0.2
18 mei0.0510waterwissel gedaan
21 mei6.860.2150.05


Tot slot nog een overzichtsfoto van mij bak:
Bekijk bijlage 344037
Het lijkt idd op blauwalg. Weet je zeker dat de stroming goed is? Heb je geen deadspots? Vaak als je rottende blaadjes van planten hebt op 1 plek waar minder zuurstof en stroming doorheen gaat, kan dat blauwalg opleveren. Ik denk dat dit bij jou aan de hand is. Wat betreft de nitriet: als er veel vuil in je aquarium zit, en dit wordt meer/niet weggehaald, dan zal hij net zo lang nitriet aangeven, tot je voldoende bacteriën hebt om deze om te zetten.
 
Wat is je water ververs beleid en onderhoud?
 
Het lijkt idd op blauwalg. Weet je zeker dat de stroming goed is? Heb je geen deadspots? Vaak als je rottende blaadjes van planten hebt op 1 plek waar minder zuurstof en stroming doorheen gaat, kan dat blauwalg opleveren. Ik denk dat dit bij jou aan de hand is. Wat betreft de nitriet: als er veel vuil in je aquarium zit, en dit wordt meer/niet weggehaald, dan zal hij net zo lang nitriet aangeven, tot je voldoende bacteriën hebt om deze om te zetten.
Daar was ik al bang voor.. het gras waar de blauwalg in zit beweegt in de stroming en zit vooraan de bak. Ik heb een spraybar over de gehele achterwand die licht schuin naar beneden richting de voorruit zit. De co2 belletjes (via een inline diffusor) gaan ook helemaal naar beneden de bak, daarom verwacht ik dat daar voldoende circulatie is. De plek die wat minder stroming zou kunnen krijgen (rechts achter het grote stuk hout) zit dan weer vlak naast de filter aanzuiging, waardoor ik denk dat daar ook voldoende circulatie is.

Onder het dichte plantendek links-midden zal wellicht wel wat minder zijn, omdat dat dicht begroeid is. Dat zou ik wellicht wel wat korter kunnen snoeien.

Kan blauwalg vanzelf verdwijnen, of moet je dan altijd verduisteren/behandelen?
 
Wat is je water ververs beleid en onderhoud?
Omdat ik nog aan het opstarten ben, heb ik begrepen dat je zo min mogelijk moet verversen. Ik ververs nu alleen als na een poetsbeurt het water troebel is geworden van de algen.
 
Omdat ik nog aan het opstarten ben, heb ik begrepen dat je zo min mogelijk moet verversen. Ik ververs nu alleen als na een poetsbeurt het water troebel is geworden van de algen.
Hoeveel water ververs je dan?

Persoonlijk denk ik dat je veel te weinig water ververst, waardoor er te veel vuil zich ophoopt. Blauwalg, bruinalg is een teken van teveel organische belasting. Iets wat je nitriet ook nog verklaart.

Ik zou wekelijks 50% water verversen bij je onderhoud. Dit is een goede reset voor je bak, waarna je de voedingsstoffen weer op pijl dient te brengen na dit onderhoud.

Gr. Ed
 
Mijn filter zit trouwens vol met ca 2liter siporax, (in deze volgorde: grove matten, fijne mat, plastic filtermedia, siporax) wat volgens de handleiding voldoende zou moeten zijn voor bijna 400liter water. Dus bijna 3x meer dan mijn aquarium bevat...
 
Daar was ik al bang voor.. het gras waar de blauwalg in zit beweegt in de stroming en zit vooraan de bak. Ik heb een spraybar over de gehele achterwand die licht schuin naar beneden richting de voorruit zit. De co2 belletjes (via een inline diffusor) gaan ook helemaal naar beneden de bak, daarom verwacht ik dat daar voldoende circulatie is. De plek die wat minder stroming zou kunnen krijgen (rechts achter het grote stuk hout) zit dan weer vlak naast de filter aanzuiging, waardoor ik denk dat daar ook voldoende circulatie is.

Onder het dichte plantendek links-midden zal wellicht wel wat minder zijn, omdat dat dicht begroeid is. Dat zou ik wellicht wel wat korter kunnen snoeien.

Kan blauwalg vanzelf verdwijnen, of moet je dan altijd verduisteren/behandelen?
Eigenlijk is het zaak uit te zoeken waar de blauwalg is ontstaan. Vanuit daar kan het zich dan verder verspreiden. Geef je ook plantenvoeding? Kijk, je filter draait pas 5? weken. Tuurlijk, je hebt al wat bacteriën opgebouwd natuurlijk, maar je aquarium staat natuurlijk behoorlijk vol. Tel daarbij op dat sommige planten eerst verslijmen, dus blaadjes die vergaan. Aangezien je dichtbegroeide stukken hebt, zul je daar dus ook nooit goed tussen komen om schoon te maken. Volgens mij gaat blauwalg niet zomaar weg, ook niet omdat je niet weet waar het ontstaan is. Tuurlijk, er zijn middelen die blauwalg tegen gaan, maar dat is dan een tijdelijke oplossing en zal het weer terug komen
 
Hoeveel water ververs je dan?

Persoonlijk denk ik dat je veel te weinig water ververst, waardoor er te veel vuil zich ophoopt. Blauwalg, bruinalg is een teken van teveel organische belasting. Iets wat je nitriet ook nog verklaart.

Ik zou wekelijks 50% water verversen bij je onderhoud. Dit is een goede reset voor je bak, waarna je de voedingsstoffen weer op pijl dient te brengen na dit onderhoud.

Gr. Ed
Er zit nu nog niet veel structuur in, vooral omdat ik had begrepen dat dit nu nog niet nodig was. Als ik ververs was het meestal tussen de 30 en 60% denk ik, afhankelijk van hoeveel water ik kwijt was na het afzuigen van de bodem etc.
 
Eigenlijk is het zaak uit te zoeken waar de blauwalg is ontstaan. Vanuit daar kan het zich dan verder verspreiden. Geef je ook plantenvoeding? Kijk, je filter draait pas 5? weken. Tuurlijk, je hebt al wat bacteriën opgebouwd natuurlijk, maar je aquarium staat natuurlijk behoorlijk vol. Tel daarbij op dat sommige planten eerst verslijmen, dus blaadjes die vergaan. Aangezien je dichtbegroeide stukken hebt, zul je daar dus ook nooit goed tussen komen om schoon te maken. Volgens mij gaat blauwalg niet zomaar weg, ook niet omdat je niet weet waar het ontstaan is. Tuurlijk, er zijn middelen die blauwalg tegen gaan, maar dat is dan een tijdelijke oplossing en zal het weer terug komen
Het komt na het poetsen wel steeds in dezelfde hoek terug, ik kan die eens flink terug snoeien zodat er ook wat beter (tot de soil) te reinigen is.
 
Dan zou ik er zeker structuur in gaan brengen. Je filter is voor de rest prima, lekker met rust laten. Blauwalg en bruinalg structureel weghalen bij je onderhoud en waterverversing, zo krijg je het snel onder controle.

Gr. Ed
 
blauwalg hevel je vaak gemakkelijk af, bespuiten met waterstofperoxide is ook erg effectief. Sowieso alg is een kwestie van poetsen en geduld. Zolang je je bak schoonhoud en je planten alles geeft wat ze nodig hebben om te groeien verdwijnt alg vanzelf weer. Tis een kwestie van doorzetten en onderhoud.

wekelijks verversen, zoveel mogelijk vuil en alg weghalen en je planten goed bemesten.
 
Ik ben het helemaal met bovenstaande eens 😊
 
Conclusie:
- nog geen dieren toevoegen (had ik zelf ook al bedacht, ik ga over 3 weken op vakantie dus dan maar na de vakantie)
- bruin- en blauwalg zoveel mogelijk verwijderen
- dichte beplanting snoeien om daar meer doorstroming te krijgen
- zoeken naar planten afval
- regelmatig (iedere week 50%) water verversen
- na verversen planten bemesting toevoegen
- evt blauwalg lokaal behandelen met waterstofperoxide (?)

Heb ik dan nog iets gemist? Verder nog tips om de oorzaak van mijn problemen te vinden? (Is bijvoorbeeld een fosfaat test handig of is die voor deze problemen niet relevant?)
 
Voeg je fosfaat toe dan?
 
Vandaag gelijk de bak aangepakt;
- de grassen aan de voorgrond flink uitgedund om de bodem doorstroming te verbeteren.
- alle blauwalg en bruinalg zoveel mogelijk van de hardscape, bodem en mossen verwijderd
- planten in de slechte hoek flink gesnoeid (hopelijk herstellen ze hiervan)
- 50% water ververst
- bemesting opnieuw toegevoegd


Hierbij viel me op dat ik een paar bijna verrotte, slijmerige blaadjes uit de bodem haalde, deze zouden dus mogelijk kunnen bijdragen aan de oorzaak van mijn problemen?

Nu in de gaten houden of het minder wordt/wegblijft.... 🤞
 
Vandaag gelijk de bak aangepakt;
- de grassen aan de voorgrond flink uitgedund om de bodem doorstroming te verbeteren.
- alle blauwalg en bruinalg zoveel mogelijk van de hardscape, bodem en mossen verwijderd
- planten in de slechte hoek flink gesnoeid (hopelijk herstellen ze hiervan)
- 50% water ververst
- bemesting opnieuw toegevoegd


Hierbij viel me op dat ik een paar bijna verrotte, slijmerige blaadjes uit de bodem haalde, deze zouden dus mogelijk kunnen bijdragen aan de oorzaak van mijn problemen?

Nu in de gaten houden of het minder wordt/wegblijft.... 🤞
Goed bezig! Dat zou heel goed kunnen. Nu een kwestie van goed blijven monitoren
 
Goed bezig, respect voor je geduld met het toevoegen van vissen. Was iedereen maar zo verstandig. 👍🏻
 
Goed bezig, respect voor je geduld met het toevoegen van vissen. Was iedereen maar zo verstandig. 👍🏻
Bedankt, ik heb blijkbaar meer geduld dan de mensen in mijn omgeving.. ik krijg regelmatig te horen 'zitten er nu nog steeds geen vissen in..?'

Maar je wilt natuurlijk niet dat die diertjes langzaam dood gaan...
 
Met een lange adem en veel onderhoud wordt je het wel de baas maar je zal er dagelijks mee bezig moeten zijn.
 
Tip: Bij het verwijderen van blauwalg voorzichtig zijn dat losgelaten vlokken/sporen zich niet verspreiden door de bak.
 
Tja verwijderen van blauw alg/bacterie want dat is het in feite een Bacterie.
Je mag dan het zichtbare gedeelte kunnen verwijderen (hele klus zeker in planten) maar de Bacterie blijft aanwezig
Beter is de bacterie ook te bestrijden met een middel dat al vele jaren succes gebruikt wordt namelijk zinkoxide
is bij juist gebruik onschadelijk voor vissen bij garnalen en slakken niet gebruiken.
 
Tja verwijderen van blauw alg/bacterie want dat is het in feite een Bacterie.
Je mag dan het zichtbare gedeelte kunnen verwijderen (hele klus zeker in planten) maar de Bacterie blijft aanwezig
Beter is de bacterie ook te bestrijden met een middel dat al vele jaren succes gebruikt wordt namelijk zinkoxide
is bij juist gebruik onschadelijk voor vissen bij garnalen en slakken niet gebruiken.
Hoe gaat een infraroodlamp om met blauwalgen?
 
Hoe gaat een infraroodlamp om met blauwalgen?
Ik heb geen flauw idee maar aangezien de blauw bacterie reageert op licht (Lees groeit) zal dat geen effect hebben ben ik bang.
 
Blauwalgbacterien zijn altijd latent aanwezig en steken de kop op als de omstandigheden voor hun goed zijn. Het zijn dacht ik Cyanobacterien.
Klopt maar als de latente aanwezigheid wordt over schreden dan is behandeling nodig
 
Ik test met een testkoffer van JBL (met druppels)
hoe oud is die test?
En blauwalg is ook giftig voor mensen, dus zorgen dat je bij afhevelen geen water binnenkrijgt en dat je je handen goed wast na aquariumactiviteiten.
 
Volgens mij zijn niet alle cyanobacterien even giftig en als het dat als is dat moet het wel in grote hoeveelheden zijn zover ik weet. In een aquarium met blauwalg vallen ook niet de vissen zomaar om.
 
Dat klopt, maar je kunt er wel ziek van worden....
 

Bijlagen

  • blauwalg.jpg
    blauwalg.jpg
    197.6 KB · Weergaven: 62
Vooral in de natuur heb je denk ik vaak hele grote concentraties en dan is dat goed mogelijk en ze sluiten dat soort zwemplassen dan ook niet voor niets af.
 
hoe oud is die test?
En blauwalg is ook giftig voor mensen, dus zorgen dat je bij afhevelen geen water binnenkrijgt en dat je je handen goed wast na aquariumactiviteiten.
De koffer is ongeveer een maand geleden.gekocht. ik heb niet gekeken naar een dat maar verwacht dat die dan nog wel goed is...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan