Wat is er nieuw

Opstartperiode met ingedraaide filter

Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Gisteravond eindelijk onze 'nieuwe' (tweedehands) Rio 180 opgehaald. Helaas is het onderkastje kapot, maar deze wordt keurig door de verkoper vervangen door een volledig nieuw exemplaar dat naar alle waarschijnlijkheid volgende week wordt geleverd.

Nu zit bij de bak een gezonde, ingedraaide filter. Deze is vrijwel constant blijven lopen op 30 minuten na (transport van verkoper naar huis). Het betreft een JBL Cristalprofi e901 Greenline. Mooi filtertje dus voor deze bak.

Mijn vraag is eigenlijk of het aan te raden is om de opstartperiode van zeg 4-5 weken aan te houden of dat met een ingedraaide filter het water na een kortere periode al 'klaar' is voor de overzetting van de eerste bewoners, namelijk acht vijfstreepbarbeeltjes. En is het aan te raden om ook nog wat liters aquariumwater van mijn oude bak toe te voegen aan de nieuwe bak?

Het scheelt aanzienlijk dat de filter al is ingedraaid. Je zou wat bacterien kunnen toevoegen nog en dan een klein aantal vissen vast plaatsen.
In het water zitten amper goede en nuttige bacterien. Voordeel bij jouw is dat je filter al helemaal is ingedraaid. Wel zuinig voeren zou ik zeggen en de vissengoed in de gaten houden.
Zelf zou ik de bak 2 weken leeg laten draaien en alleen 1x wat voer verkruimelen en dan voorzichtig de eerste vissen plaatsen zoals je beschrijft.

Ik kan eventueel ook nog een deel van de bodem (filterzand wildkamp) mee overzetten. Dat zal wel maar een beperkt deel zijn gezien het een 30 liter bak betreft en de nieuwe 180 liter is.

Of is dat conflicterend de bacteri�n van mijn oude bodem/water en de nieuwe, ingedraaide filter?

Gewoon geduld hebben.
Over haast zal altijd opbreken.

Bertus zei:
Gewoon geduld hebben.
Over haast zal altijd opbreken.

Het heeft zeker geen haast. Ik vraag het me gewoon af eigenlijk en mocht het echt 'veilig' zijn is het natuurlijk mooi meegenomen. En zeker of bacteri�n van verschillende bakken conflicterend kunnen zijn. 🙂

Hobbeldino zei:
Ik kan eventueel ook nog een deel van de bodem (filterzand wildkamp) mee overzetten. Dat zal wel maar een beperkt deel zijn gezien het een 30 liter bak betreft en de nieuwe 180 liter is.

Of is dat conflicterend de bacteri�n van mijn oude bodem/water en de nieuwe, ingedraaide filter?

Dat is ook nog een optie maar er zijn heel veel soorten bacterien en het is de vraag welke uiteindelijk in jouw bak het werk zullen gaan doen. Soms werkt het overzetten van filtermateriaal ook minder dan we hopen heb ik begrepen. ik ben geen chemicus dus heb het van horen en zeggen maar 100% garantie heb je niet altijd.

Hobbeldino zei:

Filterzand is meestal zo fijn dat er zo goed als geen bacterieen in zullen groeien.
Als het gaat om ondersteunen bij het opstarten dan heeft het daarom zo goed als geen invloed.

Verder heb ik ook slechte ervaringen met het inbrengen van filterzand in een reeds gevuld aquarium.
Vandaar dat ik aanraad om zand alleen te plaatsen voor dat je een aquarium gaat vullen met water.

Als je voor het vullen van het aquarium een hoop schoon leidingwater hebt gebruikt,
zou ik een wat langere opstart-periode aanhouden dan normaal.

@Tom zei:
Hobbeldino zei:

Filterzand is meestal zo fijn dat er zo goed als geen bacterieen in zullen groeien.
Als het gaat om ondersteunen bij het opstarten dan heeft het daarom zo goed als geen invloed.

Verder heb ik ook slechte ervaringen met het inbrengen van filterzand in een reeds gevuld aquarium.
Vandaar dat ik aanraad om zand alleen te plaatsen voor dat je een aquarium gaat vullen met water.

Als je voor het vullen van het aquarium een hoop schoon leidingwater hebt gebruikt,
zou ik een wat langere opstart-periode aanhouden dan normaal.

Hangt dat dus ook af van de korrelgrootte begrijp ik. Veel leden gebruiken filterzand van Wildkamp en dat moet prima werken zover ik begrijp.

Ja,

De korrelgrootte heeft grote invloed op het eventueel afzinken van kleine deeltjes in een bodem.
Daarnaast is de structuur van het oppervlakte van belang voor eventuele hechting van baccies.
Normaal filterzand scoord op beide fronten erg laag als het gaat om substraat van micro-organismen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan