Wat is er nieuw

Opstartproblemen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Melvin36
  • Startdatum Startdatum
M

Melvin36

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Heb sinds afgelopen zaterdag mijn eerste aquarium staan:

Superfish aqua expert 70. Een 70liter bak van 56x32x40 cm (lxbxh).
Heb gekozen voor een buitenfilter erbij aan te schaffen (JBL, gebaseerd op volume van mn bak).
Verder heb ik een voedingsbodem en grind erin liggen, een stuk wortel en een terrasdeel (van Juwel).
Ik heb zaterdag de plantern er ook ingezet, filter opgestart, verwarming ingesteld (25 graden).
De verlichting bouw ik langzaam op: zaterdag een uurtje en elke dag erna een uurtje erbij. Vandaag dan dus vier uur. Led verlichting.
Na de eerste dag werd het water opeens heel groen maar dat was na een dag weer vanzelf opgelost.

Nu mijn problemen:

1) op het stuk wortel zit een hele witte waas. Soort schimmel. Nu had mijn vader dat ook toen hij begon een paar weken terug. Tegen hem werd in de winkel gezegd dat dat normaal is en vanzelf weggaat. En dat was ook zo. Is dat altijd zo? Of moet ik er toch actie op ondernemen?

2) sommige planten worden ietsje bruin. Is dat normaal bij het opstarten en herstelt dat zich ook vanzelf? Of moet ik al direct aan de co2? Ik voeg wel volgens een heel schema diverse middeltjes toe van JBL voor o.a. De plantengroei.

Verder is het water wel heel helder, filter draait goed en temperatuur is goed.

Alvast dank voor de hulp!

Die waas gebeurt heel vaak en dat trekt na enkele weken vanzelf weg en kan geen kwaad hoor.
Dat bruine is de opstartalg en ook die gaat weer weg als de bacteriecultuur goed op orde is.

Bij het formaat bak dat jij hebt hoef je baak geen co2 te gebruiken maar wanneer je dat toch zou willen gaan gebruiken dan kan dat ook vanaf de opstart wel. Ik doe dat zelf ook altijd vanaf de opstart. Maar nodig in dat soort bakjes is het vaak niet. Wat plantenvoeding is wel voldoende en je kan een klein beetje voer verkruimelen om de opstart te bespoedigen.

Hoi!

Dank voor jouw snelle reactie. Stelt me weer beetje gerust...

We wachten dus gewoon nog even af. Geduld is een schone zaak, zeker bij het opstarten...

Is inderdaad normaal. Mijn bak draait nu 4 weken fulltime, en heb helaas afscheid moeten nemen van enkele planten (waren denk ik niet echt aquariumplanten) die begonnen te rotten. Maar ik denk dat het normaal is dat niet alles het overleefd. Veel uitval van bladeren in het begin, maar wordt steeds minder!

Veel planten worden boven water gekweekt en moeten dan eerst nog wennen in de bak,tijdens dit proces laten de oude blaadjes los en komen er nieuwe voor in de plek als alles goed gaat.

Zoals John al aangeeft zullen de emerse bladeren doorgaans doodgaan en de plant vormt dan nieuwe submerse bladeren. dat heeft even tijd nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan