Wat is er nieuw

Opstijgende CO2 uit Vallisneria

mhuibers

Member
Lid geworden
9 december 2013
Berichten
14
Hallo forumleden,

Allereerst een goed en gezond 2014 toegewenst!

Vanaf ongeveer 2 weken nadat ik ben gestart met het toedienen van CO2 in mijn aquarium zie ik, vooral 's avonds, hier en daar kleine belletjes opstijgen tussen de planten vandaan. De uitloop van het filter zit, net als de CO2 flipper, aan de linkerkant van de bak. Hier staan ook de Vallisneria Gigantea planten. Uit sommige bladeren hiervan stijgt 's avonds continu een stroompje zeer kleine belletjes omhoog. Het lijkt echt uit het blad te komen. Een zo'n stroompje zit vlak voor de uitloop van het filter. Hierdoor ontstaat er echt een mist van belletjes in de bak.

Het gaat om een Aquatlantis 101, ik schat 165 liter netto inhoud. Hierin geef ik van 's morgens half 8 tot 's avonds 10 uur 40 bellen CO2 per minuut. PH meet ik handmatig, die zit volgens de Sera test tussen 6,5 en 7 in. Dennerle CO2 continutest is groen. Er staan best veel planten in de bak. Verlichting is aan van 8 tot 13:30 en van 15:30 tot 22:30.

Heeft iemand enig idee of de belletjes bestaan uit zuurstof of uit CO2?

Met vriendelijke groet,

Mathijs Huibers
 
Belletjes zijn zuurstof. Je planten produceren zoveel zuurstof dat het water verzadigd is en de belletjes ontstaan.
 
Bedankt voor je snelle antwoord! Dan doen m'n planten het goed ;-)
 
Ja, je planten doen het dan okee. Wel in de gaten houden dat je dan ook voor juiste hoeveelheid plantenvoeding zorgt!
 
Naast de plantenvoeding moet er ook voldoende no3 en po4 aanwezig zijn om algen te voorkomen.
 
Beetje laat, maar bedankt voor de reakties! Ik heb inmiddels gelezen dat Vallisneria veel zuurstof produceert. In mijn bak vermeerderen ze zich ook erg snel. Ik geef elke week, naast CO2, Profito (25 ml), Nitro, Fosfo, Fe als dit nodig is en Vloeibaar Filter Medium. Tot nu toe geen alg, behalve wat op de bladeren van de Java Varen.

Mvg,

Mathijs
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan