Wat is er nieuw

Optie voor filtering

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
30
Stel je hebt een bak van pak m beet 150x60x50.

Extern filter/bioloog is geen optie, wat zijn dan nog wel de opties?

naar mijn weten houd je over:
- Intern bioloog: ervaringen?
- Hamburger mattenfilter (hoekvariant): ervaringen?

Je houd nog een “normaal” intern filter over.

Je kunt ook nog kijken naar een hang on the back (of side) filter. Wellicht 2 of 3..

Zelf wel eens op kleinere schaal (120L) gespeeld met een matten filter. Niet de hoek variant maar een spons over de hele breedte. Het werkte prima alleen schoonmaken was een ding. Als je betere voorbereidingen treft als ik toen, bijvoorbeeld door wel een U frame te bouwen waar deze in valt is het verschonen ook geen probleem meer. Ideaal voor biologische filtering, slecht voor mechanisch.

Je houd nog een “normaal” intern filter over.

:thumbs: alhoewel dat snel zal afvallen denk ik :juggle:

Je kunt ook nog kijken naar een hang on the back (of side) filter. Wellicht 2 of 3..

Zelf wel eens op kleinere schaal (120L) gespeeld met een matten filter. Niet de hoek variant maar een spons over de hele breedte. Het werkte prima alleen schoonmaken was een ding. Als je betere voorbereidingen treft als ik toen, bijvoorbeeld door wel een U frame te bouwen waar deze in valt is het verschonen ook geen probleem meer. Ideaal voor biologische filtering, slecht voor mechanisch.

HOB.. ook nog een optie.
maar inderdaad vaak voor de kleinere aquaria, dan zul je een batterij aan HOB's moeten hebben.

Een hmf valt af naar mijn mening, heb ze hier in 2 bakken zitten (buiten de hmf's van de kweekstelling om waar tevens een bioloog opstaat) en een bak van 50x50x35 kan die net krap aan bijhouden met een redelijke bezetting

Heel weinig vis.

Zijn trouwens ook mensen die de ruimte achter een 3D achterwand vol stoppen met media en dat dan gebruiken als intern bioloog

Interne bioloog heb ik alleen op nanoschaal gedaan. Dubbele achterwand in een 30l qube met overloopje en opvoerpomp. Werkte prima, crystalhelder water maar kost je wel redelijk wat tank real-estate. Ik zie mijzelf dit niet snel nadoen in een 450L bak.

Maak je er 2 op de kopse zijden

Ik heb er nog eens over nagedacht. Bij een aquarium van dat formaat waarbij geen mogelijkheid tot potfilter of sump is zou ik voor een matten filter gaan aan een kopse kant. Dus geen hoek maar gewoon over de gehele 'diepte'. Ik zou echter slechts een kant pakken en met PVC aan de gang gaan om de uitstroom te begeleiden naar de andere kant van het aquarium. Dan neem je een relatief grote (sump) pomp en pomp je zo het water naar de andere kant van je aquarium. Zo krijg je een mooie doorstroming. Het grote matten filter zorgt dan voor je biologische filtering en eventueel vul je de 'kamer' waar je pomp staat ook nog met wat biologisch filtermateriaal. Wel in netjes want door het gebrek aan fijne mechanische filtratie zal die kamer best een hoop muk verzamelen die je af en toe kunt afzuigen.

Stel je hebt een bak van pak m beet 150x60x50.

Extern filter/bioloog is geen optie, wat zijn dan nog wel de opties?

naar mijn weten houd je over:
- Intern bioloog: ervaringen?
- Hamburger mattenfilter (hoekvariant): ervaringen?
Hamburger mattenfilters hebben wij in de kweekstelling. Op 9 bakkies gebruiken we 4x de Ehiem 200L en 1x de Eheim 100L . Omdat het filteroppervlak over de gehele breedte van de bakjes zit (25x30×2cm) heb je redelijk groot filter oppervlak. Alleen een nadeel is dat de mat pontificaal aanwezig is. En.... enig knutsel ervaring vereist.... je kan dus met deze lichtpompjes max een 50liter bak filteren en dan pomp je ze maar 2x per uur je water rond. Wil je meer dan moet je denken aan een grotere lucht pomp.
Je kan dus geen grote vervuilers in je bak houden.

Voor onze garnaaltjes werkt het perfect die leven er al 2 jaar goed op..
Wij hebben trouwens 45 liter bakkies (laten bouwen door een aquarium bouwer).

Overhead sump een optie ???

]Afbeeldingsresultaat voor aquarium met bioloog in de bak van warander
binnenbioloog. wateropvoer, door lucht/ wat ook een pompje kan zijn.

Binnenbioloog of HMF dus...

Dat het mechnisch wat minder werkt maakt mij niet uit, als het biologische gedeelte maar werkt.

Over luchthevels gesproken:
Hoe weet je nou hoeveel L/U water je rondpompt als je met luchthevels werkt ?

Ben je inmiddels verder in je keuze?

Over luchthevels gesproken:
Hoe weet je nou hoeveel L/U water je rondpompt als je met luchthevels werkt ?
Dat vraag ik me ook af. Er is vast een schatting van te maken, maar e.e.a. hangt helemaal af van de efficiency van de 'air lift', toch... Daarbij schijnt het nog uit te maken hoe groot de bubbels zijn, dat soort dingen.

Overhead sump een optie ???
Dat was ook mijn eerste gedacht. Gewoon een bak er boven.
Als de ruimte een beetje verlicht is kan je er zelfs een aquaponics systeem van maken.
Opvoer via een pomp in het aquarium en terugloop via overloop/zwaartekracht

Een hmf valt af naar mijn mening, heb ze hier in 2 bakken zitten (buiten de hmf's van de kweekstelling om waar tevens een bioloog opstaat) en een bak van 50x50x35 kan die net krap aan bijhouden met een redelijke bezetting
(Om hier nog even op in te haken...)
Zijn die HMF's dan wel goed afgestemd op de bakken? Waar ben je bij het ontwerp van uitgegaan qua oppervlakte van de aanzuigkant, de sponsdikte, poriedichtheid, het debiet per uur?

(Om hier nog even op in te haken...)
Zijn die HMF's dan wel goed afgestemd op de bakken? Waar ben je bij het ontwerp van uitgegaan qua oppervlakte van de aanzuigkant, de sponsdikte, poriedichtheid, het debiet per uur?
De hmf's zijn 25 cm breed en 35 cm hoog en 5 cm dik en er staat een pompje achter van 250 liter p/u en naar mijn mening helpt groter ook niet (over de hele diepte van de bak dus 50 cm breed) want die pomp staat in het midden van die hmf en zuigt dus maar beperkt aan

De hmf's zijn 25 cm breed en 35 cm hoog en 5 cm dik en er staat een pompje achter van 250 liter p/u en naar mijn mening helpt groter ook niet (over de hele diepte van de bak dus 50 cm breed) want die pomp staat in het midden van die hmf en zuigt dus maar beperkt aan
Beetje een late reactie. ;-) Ik neem aan dat je geen "lekkage" rond de mat hebt in de vorm van kieren of slecht passende gedeeltes waar water langs kan. En dat je niet de allergrofste of juist de allerfijnste matten gebruikt. Lastig om dan van een afstand te zien wat er beter kan. 🙂 Ik kan verder alleen uitgaan van mijn eigen hoekfilter, welke tot nu toe prima een 500 L-bak trekt (weliswaar met een sponsfilter er nog achter); 50 cm hoog, straal van 25 cm, grove spons, stromingspompjes (1080 L/h) hangen bovenin. Heb niet het idee dat hij beperkt / alleen plaatselijk aanzuigt.

Beetje een late reactie. ;-) Ik neem aan dat je geen "lekkage" rond de mat hebt in de vorm van kieren of slecht passende gedeeltes waar water langs kan. En dat je niet de allergrofste of juist de allerfijnste matten gebruikt. Lastig om dan van een afstand te zien wat er beter kan. 🙂 Ik kan verder alleen uitgaan van mijn eigen hoekfilter, welke tot nu toe prima een 500 L-bak trekt (weliswaar met een sponsfilter er nog achter); 50 cm hoog, straal van 25 cm, grove spons, stromingspompjes (1080 L/h) hangen bovenin. Heb niet het idee dat hij beperkt / alleen plaatselijk aanzuigt.
Ja als het voor jouw werkt, prima dan toch.

Ik had een paar jaar terug een hnf in een hoek vorm en dat was gewoon gemaakt van zo'n dikke zwebadtegel, plexiglas en profieltjes, daarachter een behoorlijk zwakke pomp met een slangetje naar de andere kant van de bak. Zeer veel vis in de bak. Volstrekt geen onderhoud aan gehad in het halve jaar dat het gewerkt heeft. Water altijd kristalhelder nul alg. Ik denk dat ik het in mijn volgende (veel grotere) bak weer ga doen maar dan op de hele kopse kant en een zwarte tegel ipv zo'n zwembad-blauwe. Overigens zou ik dan op de voorruit een plaatje plakken of hangen van hetzelfde materiaal als de lichtkap.

Ik had bovenin ook nog een moerasplant rondhangen waarvan de bladeren de bak in groeiden en verder kun je hem heel aardig camoufleren met hout of stenen en door er planten op te prikken ik deed dat met van die hele kleine tiewraps.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan