Wat is er nieuw

Opties nieuwe Corydora

Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Berichten
558
Locatie
Rijswijk ZH
Ik heb helaas erg veel uitval gehad van mijn Corydoras Panda. Heel jammer want het is qua gedrag een heel leuk visje, ook een leuk maatje voor mijn 60 cm. Nu heb ik gelezen dat het schijnbaar niet de sterkste visjes zijn, dus waarschijnlijk niet door een fout van mij 😬 ( ook omdat ik nog een paar Aneus van een jaar of 7/8 erin heb zitten...doe ik het toch niet helemaal verkeerd)
Dus nu opzoek naar een nieuw soortje, heb al een lijstje gemaakt met wat mogelijke kandidaten:

Corydora Duplicareus
Corydora Habrosus (hier op het forum gelezen dat die ook niet zo sterk zijn??)
Corydora Julii (werd die niet verward met een andere corydora, of ben ik in de war met andere?)
Corydora Nysseni
Corydora Similis

Iemand ervaring met één van bovenstaande soorten?
 
Ik heb de Corydoras jullii, leopardus en trilineatus. Allemaal verkocht onder Corydoras julii. Vaak wordt de julii verward met de Corydoras trilineatus. Ik zie trouwens dat die drie soorten altijd samen zijn. Daarnaast heb ik ook een Corydoras panda. Dit is echt een aparte groep.
Ik vind de julii's bij mij erg schuw, zie ze eigenlijk nooit. Ze komen pas tevoorschijn als het licht uit is. Terwijl ik de panda's de hele dag door zie. Maar ik hoor ook van mensen dat ze bij hen niet schuw zijn.

Wat wil je nog meer voor informatie? 🙂
 
Waarom vul je de Aeneus niet gewoon aan tot 1 grote groep?
 
Waarom vul je de Aeneus niet gewoon aan tot 1 grote groep?
Omdat ik ze eigenlijk net wat te groot vind voor een 60 cm, idee was om ze langzaamaan te vervangen (uitsterven zogezegd) maar ze worden ouder dan ik dacht...
 
Ik heb de Corydoras jullii, leopardus en trilineatus. Allemaal verkocht onder Corydoras julii. Vaak wordt de julii verward met de Corydoras trilineatus. Ik zie trouwens dat die drie soorten altijd samen zijn. Daarnaast heb ik ook een Corydoras panda. Dit is echt een aparte groep.
Ik vind de julii's bij mij erg schuw, zie ze eigenlijk nooit. Ze komen pas tevoorschijn als het licht uit is. Terwijl ik de panda's de hele dag door zie. Maar ik hoor ook van mensen dat ze bij hen niet schuw zijn.

Wat wil je nog meer voor informatie? 🙂

Je hebt al bruikbare info gegeven 😉 Julii wordt het dan denk ik niet, jammer als je de visjes niet vaak ziet.
 
De habrosus is helemaal geen zwak soortje, kweekt alleen wat moeizamer, maar hier hou ik ze al jaren succesvol
Okee, goed om te weten want die stond toch redelijk bovenaan. Ik heb hier bij ledenervaringen gekeken en daar stonden een paar posts bij die zeiden dat ze niet heel sterk waren, vandaar. Maar dan wellicht toch het proberen waard.
 
Similis is ook een erg gaaf visje. Bijzonder patroon, ook vooral door de blauwe achterkant. Waren hier alles behalve schuw. Corydoras venezuela orange is ook een leuke optie, maar stond wellicht bewust niet op je lijsjte. Anders idd de habrosus; mooie grote school want het is een kleiner visje
 
Ik heb de Habrosus ook niet in leven kunnen houden destijds. Jammer dat tegenwoordig de Panda een vrij zwakke vis is.
 
Ik heb al een tijd Panda's, maar ik heb niet echt ontdekt dat ze zwak zijn. Het ligt er misschien ook aan waar je ze vandaan haalt. Ik ben van mening dat de vissen van thuiskwekers een stuk sterker zijn en vaak ook goedkoper.
Similis inderdaad een vis die niet schuw is.
Orange Venezuela (naam is verkeerd heet eigenlijk Venezuelanus) vind ik wat schrikachtig.
Julii, zal je denk ik niet vinden in de LFS. Wat verkocht wordt als Julii is eigenlijk altijd de Trilineatus. De Trilineatus is ook niet schuw. De Julii is wat schuwer.
Welke soort wel wat weg heeft van de Julii of Trilineatus is de C102. Deze kom ik geregeld tegen in de LFS. Daar komt hij niet schuw over.
 
Wij hebben alleen ervaring met sterbai. Hebben ze bij verschillende winkels gehaald. Die van de ene winkel leven allemaal nog die van de andere zijn binnen een jaar allemaal dood.

Soms zit er gewoon doorgefokte troep tussen...
 
Ik zou ook kijken welke gemakkelijk te verkrijgen zijn, mocht je de school ooit uit willen breiden.
 
Similis is ook een erg gaaf visje. Bijzonder patroon, ook vooral door de blauwe achterkant. Waren hier alles behalve schuw. Corydoras venezuela orange is ook een leuke optie, maar stond wellicht bewust niet op je lijsjte. Anders idd de habrosus; mooie grote school want het is een kleiner visje
De Similis ziet er inderdaad erg mooi uit, en de venezuela orange heb ik in het verleden gehad. Destijds (een jaar of 7/8 geleden)is die mij verkocht als Aeneus '' klein'' toen ik het groepje later wilde uitbreiden heb ik per ongeluk de echte aeneus gekregen ( en daar heb er dus nu dus nog 3 ofzo van zitten). Beetje de vraag of ze die nog steeds hebben bij mijn LFS en wat het prijsverschil is met bijvoorbeeld Habrosus. Want inderdaad een wat grotere groep Habrosus zou wel gaaf zijn.


Ik zou ook kijken welke gemakkelijk te verkrijgen zijn, mocht je de school ooit uit willen breiden.

Ik neig zelf naar de Habrosus, omdat die volgens mij redelijk goed te verkrijgen is en omdat het formaat me wel aanspreekt.

Ik heb de Habrosus ook niet in leven kunnen houden destijds. Jammer dat tegenwoordig de Panda een vrij zwakke vis is.

Het is zeker jammer van de Panda, leuk gedrag en qua grootte is het ook een mooi visje voor mijn formaat aquarium. De verhalen die ik lees over de Habrosus zijn een beetje 50/50 verdeeld volgens mij, ik denk toch dat ik die ga proberen en dan hopen dat het goed gaat...

Ik heb al een tijd Panda's, maar ik heb niet echt ontdekt dat ze zwak zijn. Het ligt er misschien ook aan waar je ze vandaan haalt. Ik ben van mening dat de vissen van thuiskwekers een stuk sterker zijn en vaak ook goedkoper.

Wij hebben alleen ervaring met sterbai. Hebben ze bij verschillende winkels gehaald. Die van de ene winkel leven allemaal nog die van de andere zijn binnen een jaar allemaal dood.

Soms zit er gewoon doorgefokte troep tussen...

Ik heb volgens mij in totaal 3x nieuwe panda's gekocht, waarvan 2x zeker weten bij dezelfde zaak maar geen geluk ermee gehad. Wellicht dat thuiskwekers inderdaad sterkere visjes hebben.

Julii, zal je denk ik niet vinden in de LFS. Wat verkocht wordt als Julii is eigenlijk altijd de Trilineatus. De Trilineatus is ook niet schuw. De Julii is wat schuwer.
Welke soort wel wat weg heeft van de Julii of Trilineatus is de C102. Deze kom ik geregeld tegen in de LFS. Daar komt hij niet schuw over.
Ik kon me inderdaad nog vaag herinneren dat daar altijd wat naamsverwarring mee was... en nog steeds dus. Ik zal eens kijken naar die C102!
 
Venezuele zitten hier rond de 6,- p.s, habrosus tussen de €3 en €4 meen ik. Nou zou ik gaan voor 7 wat grotere of toch wel een stuk of 11 habrosus in dit formaat. Wellicht oogt zelfs dit wat kaal, ligt ook een beetje aan je inrichting
 
Heb je al eens gekeken naar de leucomelas ? Deze blijven relatief klein 4,5cm en lijken op de sterbai/ Julii. Ik heb ze ook sinds vandaag in mijn bak, geen ervaring op lange termijn dus.
 
Heb je al eens gekeken naar de leucomelas ? Deze blijven relatief klein 4,5cm en lijken op de sterbai/ Julii. Ik heb ze ook sinds vandaag in mijn bak, geen ervaring op lange termijn dus.
Ik was de naam wel tegen gekomen op de site waar ik op had gekeken, maar er stond geen foto bij dus had er weinig aandacht aan besteed. Net effe opgezocht maar inderdaad ook wel een leuk soortje!
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan