Wat is er nieuw

Optimale bodemstroming JBL Green Line e402

Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Leeftijd
23
Heyy,
Ik ben net een tijdje bezig met het indraaien van mijn aquarium. Nu gebruik ik voor het eerste een buitenfilter en is het aansluiten al een groot raadsel geweest. Ik maak gebruik van de Green Line e402, deze kreeg ik bij de set van mijn aquarium. Deze kunnen aangesloten worden op een glazen setje lillypipe en een glazen outflow. Super mooi materiaal en het staat prachtig bij de bak. Nu is het zo dat het een open aquarium is, niks mis mee toch? ik denk van wel. Want hoe zouden de out/inflow geplaatst moeten worden zodat deze ook iets van de bodem mee kunnen nemen?

Ik ben er al een kleine 2 weken mee bezig maar kom er echt niet uit. Moet de Lilly onder water? Half onder water of juist helemaal in het water? En dan de inflow? Had begrepen dat deze het beste naast de outflow geplaatst kan worden. Keurig gedaan, weekje gewacht. Alleen maar drama. Bodem ligt helemaal vol met viezigheid. Omdat het een open aquarium is dacht ik eerst dat het niet kon vanwege het uitstekende hout. Dus, verschillende inrichtingen geprobeerd. Nog steeds geen succes.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want dit is geen pretje zo. Ik heb de pomp voor nu nog naast de bak staan op de grond. Hij komt uiteindelijk in de kast te staan maar omdat er gaten geboord moeten worden is het wel zo handig om te weten waar de in/outflow het beste zijn werking doen. Ook waar het zwerfvuil zo veel mogelijk word opgezogen. Juist filterwatten in het filter gedaan in de hoop dat dit ook blijft werken en zwerfvuil opvangt.

Ik heb nu het uitstekende hout rechtsachter. Linksachter hangt de Lilly en linksvoor hangt de inflow. Ik heb dit even zo gedaan als test om te kijken of het beter gaat, heb zelf de indruk van niet en hoop ontzettend dat iemand mij kan helpen.

De bak is 45 breed x 35 hoog en 35 diep.
Heb de bak toen gekocht van iemand op marktplaats. Hij verkocht de hele set met bak, pomp en in en outflow en had de bak eigenlijk altijd met succes laten draaien

Een filter van 450l op een 55 literbakje is normaal gesproken prima.
En het maakt niet zoveel uit waar je de in- en uitlaat plaatst, de lily moeten geheel onder water en de uitstroom net een cm onder de oppervlakte.

Wellicht is het slijtage van de pompcapaciteit, of heb je teveel filtermateriaal inzitten?

Een filter van 450l op een 55 literbakje is normaal gesproken prima.
En het maakt niet zoveel uit waar je de in- en uitlaat plaatst, de lily moeten geheel onder water en de uitstroom net een cm onder de oppervlakte.

Wellicht is het slijtage van de pompcapaciteit, of heb je teveel filtermateriaal inzitten?
De Lilly is de uitstroom toch? Moet deze dan helemaal onder water of een centimeter eronder? En word er dan gemeten vanaf het laagste punt van de Lilly of vanaf de bovenkant?
De instroom zit wel helemaal onder water. Komt net iets verder dan de helft. Verder kan deze niet.

Laatst bewerkt:
Lilly is inderdaad de uitstroom en die moet onder water want dat is je uitstroom.

Super heel erg bedankt hier heb ik wel iets aan. Hoort de inlaat dan naast de uitlaat geplaatst te worden?

Lilly is inderdaad de uitstroom en die moet onder water want dat is je uitstroom.
Oh kijk super dan heb ik de bak nog niet vol genoeg denk ik 😅 maar eigenlijk is het dan niet zo handig om het hout uit te laten steken? Het wateroppervlak kan dan lastiger bewegen met dode hoeken tot gevolg?

Wat beweging van het oppervlak dient meer voor een goede gasuitwisseling en als er op een klein stukje wat minder beweging is op het oppervlak dan is dat nog niet zo erg.
heb je een foto van het geheel?

1000044716.jpg
1000044715.jpg
ik ben inmiddels bezig met het onderhoud van het aquarium. De filterwatten leken hun werk te doen en zagen er al lichtelijk bruin uit. Deze heb ik uit het filter gehaald. Het aquarium draait nu een kleine 1.5 week en helaas heb ik gemerkt dat er een vieze slijmlaag over de bodem vormt. Het zand plakt aan elkaar vast en ook de planten lijken het niet te willen doen. Toch geef ik elke week plantenvoeding.
1000044717.jpg

Op het oppervlak ontstaan witte bubbels?
Ik heb dit niet eerder gehad en wil jullie heel graag om raad vragen

Je bak draait net en zaken als schimmel of een kaamlaag horen erbij en ik zou gewoon de bak 4 wk laten indraaien.

Je bak draait net en zaken als schimmel of een kaamlaag horen erbij en ik zou gewoon de bak 4 wk laten indraaien.
Hoeveel water zou er per week ververst moeten worden?

Als je geen speciale bodem hebt zou ik tijdens indraaien niet verversen maar de een doet dit wel en de ander niet. Als je dat doet gooi je water weg met eten voor de baccies.

Als je geen speciale bodem hebt zou ik tijdens indraaien niet verversen maar de een doet dit wel en de ander niet. Als je dat doet gooi je water weg met eten voor de baccies.
Oohhh dat wist ik niet. Dat dat er in de indraai periode ook al meteen water wissels moesten zijn.
Kan er wel al wekelijks vloeibare plantenvoeding worden gegeven?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan