Wat is er nieuw

Optimale ph-waarde?

Charlatan

Member
Lid geworden
30 november 2018
Ik ben op zoek naar de optimale ph waarde voor mijn aquascape (180L) met veel planten. Ik heb hem nu met een controller stabiel op 7.0. Vraag mij af of verlagen naar bijvoorbeeld 6.8 een positief effect op mijn planten heeft. Wie heeft er een advies voor mij?

Als eerste dien je dan de KH te weten, en heb je een dropchecker?

Eerst je KH waarde meten, PH is namelijk deels afhankelijk van je KH en Co2 , bijv bij KH 5 zou een PH waarde van 6.9 ideaal zijn met 25-30mg Co2 in het water.

Een continutest is denk ik ook erg belangrijk voor het geval er iets mis zou gaan met de co2 dus die kan ik je dan ook aanraden. Ik gebruik er een van Colombo en die bevalt prima.

Ik ben op zoek naar de optimale ph waarde voor mijn aquascape (180L) met veel planten. Ik heb hem nu met een controller stabiel op 7.0. Vraag mij af of verlagen naar bijvoorbeeld 6.8 een positief effect op mijn planten heeft. Wie heeft er een advies voor mij?

Is dat niet helemaal afhankelijk van welk soort planten en andere bewoners je hebt in je aquarium?

Ik heb een Dupla Twin Controller die de temperatuur meet en constant houdt en de ph-waarde doorlopend meet en met toevoer van koolstof (co2) op 7,0 houdt. Van een KH waarde of dropchecker heb ik nog niet eerder gehoord. Ik neem aan dat ik voor de KH waarde een test set kan kopen, maar wat doet de dropchecker?

Een continutest is denk ik ook erg belangrijk voor het geval er iets mis zou gaan met de co2 dus die kan ik je dan ook aanraden. Ik gebruik er een van Colombo en die bevalt prima.
Heb ik. Vraag is nu op welke waarde ik de toevoer instel die de ph-waarde nu (op advies van speciaalzaak) op 7,0 is ingesteld.

Eerst je KH waarde meten, PH is namelijk deels afhankelijk van je KH en Co2 , bijv bij KH 5 zou een PH waarde van 6.9 ideaal zijn met 25-30mg Co2 in het water.
Thx. Welke manier raad je aan om de KW waarde te meten. Doen je dit eenmalig of een paar dagen achter elkaar?

Is dat niet helemaal afhankelijk van welk soort planten en andere bewoners je hebt in je aquarium?
Lijkt mij wel. Bak staat er prima bij, maar ik heb de idee dat de kleuren nog iets frisser kunnen. Vooral de bodembedekker op de voorgrond (rechts).

Bijlagen

• IMG_8797.jpg
    IMG_8797.jpg
    43.8 KB · Weergaven: 206
Ik heb een Dupla Twin Controller die de temperatuur meet en constant houdt en de ph-waarde doorlopend meet en met toevoer van koolstof (co2) op 7,0 houdt
Dat de Ph op 7 wordt gehouden is mooi, maar als je niet weet wat de KH is heb je geen idee hou hoog je Co2 gehalte is.
maar wat doet de dropchecker?
Een dropchecker meet aan de hand van een vloeistof hoeveel Co2 er in je water zit, een groene kleur is dan vaak ook een juist gehalte, 25 mg/l ong.
https://planted-box.com/co2-meten-drop-checker/

Lijkt mij wel. Bak staat er prima bij, maar ik heb de idee dat de kleuren nog iets frisser kunnen
@GCJ vraagt niet of de bak er mooi bij staat, maar vraagt welke bewoners je hebt en welke planten, dat kan namelijk ook nog bepalen hoe hoog je Co2 mag/kan zijn.
Niet alle vissen kunnen tegen hoge Co2 waardes.

En niet alleen Co2 is belangrijk voor mooie planten, voeding en licht is net zo belangrijk.

Dat de Ph op 7 wordt gehouden is mooi, maar als je niet weet wat de KH is heb je geen idee hou hoog je Co2 gehalte is.

Een dropchecker meet aan de hand van een vloeistof hoeveel Co2 er in je water zit, een groene kleur is dan vaak ook een juist gehalte, 25 mg/l ong.
https://planted-box.com/co2-meten-drop-checker/
Ik heb een co2 indicator van Colombo, maar begreep dat de meting niet nauwkeurig is (vandaar de naam indicator). Ik heb er ook een van Eheim (zat bijgeleverd bij de set 400 pro). Ik ga er gelijk even mee aan de slag.

Thx. Welke manier raad je aan om de KW waarde te meten. Doen je dit eenmalig of een paar dagen achter elkaar?

KH meten hoeft niet dagelijks, meestal doe ik het voor de weekelijkse waterwissel om te zien hoeveel KH is opgesnoept uit het water en vaak is het hier voor de waterwissel van 30% KH4 en de water wissel KH5 en wordt aangevuld door leidingwater met een KH 6-7 .
Belanrijk oim te weten als je Co2 toedient met een electrode die de PH meet om de juiste hoeveel Co2 in het water te verkrijgen.
Hierbij gebruik ik ook een dropchecker of het allemaal wel een beetje klopt en om het in de gaten te houden of de KH niet lager uitpakt na verloop van de week als de dropchecker naar blauw begint te neigen en er te weinig Co2 wordt gegeven aan het water kan ik dat bijsturen door de KH waarde te verlagen in de Co2 computer zodat hij een lagere PH waarde moet aan houden om aan de 25-30mg Co2 stabiel te houden.

@GCJ vraagt niet of de bak er mooi bij staat, maar vraagt welke bewoners je hebt en welke planten, dat kan namelijk ook nog bepalen hoe hoog je Co2 mag/kan zijn.
Niet alle vissen kunnen tegen hoge Co2 waardes.

En niet alleen Co2 is belangrijk voor mooie planten, voeding en licht is net zo belangrijk.
Geen bijzondere vissen. Hengeli's, tetra's en barbelen. Planten nagenoeg allemaal In Tropica In Vitro. Bodem is PH verlagend. (Ada Amazonia Soil)

KH meten hoeft niet dagelijks, meestal doe ik het voor de weekelijkse waterwissel om te zien hoeveel KH is opgesnoept uit het water en vaak is het hier voor de waterwissel van 30% KH4 en de water wissel KH5 en wordt aangevuld door leidingwater met een KH 6-7 .
Belanrijk oim te weten als je Co2 toedient met een electrode die de PH meet om de juiste hoeveel Co2 in het water te verkrijgen.
Hierbij gebruik ik ook een dropchecker of het allemaal wel een beetje klopt en om het in de gaten te houden of de KH niet lager uitpakt na verloop van de week als de dropchecker naar blauw begint te neigen en er te weinig Co2 wordt gegeven aan het water kan ik dat bijsturen door de KH waarde te verlagen in de Co2 computer zodat hij een lagere PH waarde moet aan houden om aan de 25-30mg Co2 stabiel te houden.
Dank voor de info. Hier kan ik verder mee! =)

Ja en nee, veel vissen die wij kopen zijn geen wildvang en vaak gekweekt op water dat afwijkt van de de orginele biotoop dus geheel gewend geraakt, met maanvissen moet je met wildvang juist wel goed opletten met de water waardes dat deze niet te veel afwijken en dat geld voor veel gevoelige soorten die uit wildvang zijn verkregen. bijv kreeften of garnalen en dergelijke komen wel wat kritischer ook al is het eigenkweek of gekocht.

Over het algemeen als je niet kweekt met vissen of garnalen/kreeften houd in een gewoon gezeldschap bak hebt dan is een ph van 6.5 tot 7.5 geen probleem alsmede GH van 4 tot 12 en een KH van 3 tot 7 zullen de meeste gekochte vissen het gewoon wel prima doen en zich aanpassen.
Planten daar kan wel eens problemen van komen als je bijv te hoge KH of GH waarde hebt dan willen ze slecht aanslaan en groeien, ik zou namelijk geen valisinera gigantea of spiralis in zacht water nemen met een lage PH onder de 6.7 en een Gh van 6 dan doen ze het echt niet omdat ze van wat harder water houden en kalk/magnesium nodig hebben.
Enichdorus soorten daar tegen houden juist weer van wat zachter water en beton hard water met een GH van 12 of hoger en KH van dik 7-8 zullen ze het niet best hebben en matig groeien met vervormde bladeren of korte stelen en smal blad dat licht groen neigt in plaats van zoals de Bleri of amazonicus diep groen.

maar begreep dat de meting niet nauwkeurig is (vandaar de naam indicator)
Als je helemaal niets weet dan is het gokken, de KH weet je namelijk ook niet.
Super nauwkeurig is zo'n checker niet maar het geeft je wel een idee, en als de kleur teveel afwijkt weet je dat er iets niet pluis is, vandaar de naam checker 😉

Ps.

Wel een mooie bak

Ja en nee, veel vissen die wij kopen zijn geen wildvang en vaak gekweekt op water dat afwijkt van de de orginele biotoop dus geheel gewend geraakt, met maanvissen moet je met wildvang juist wel goed opletten met de water waardes dat deze niet te veel afwijken en dat geld voor veel gevoelige soorten die uit wildvang zijn verkregen. bijv kreeften of garnalen en dergelijke komen wel wat kritischer ook al is het eigenkweek of gekocht.

Over het algemeen als je niet kweekt met vissen of garnalen/kreeften houd in een gewoon gezeldschap bak hebt dan is een ph van 6.5 tot 7.5 geen probleem alsmede GH van 4 tot 12 en een KH van 3 tot 7 zullen de meeste gekochte vissen het gewoon wel prima doen en zich aanpassen.
Planten daar kan wel eens problemen van komen als je bijv te hoge KH of GH waarde hebt dan willen ze slecht aanslaan en groeien, ik zou namelijk geen valisinera gigantea of spiralis in zacht water nemen met een lage PH onder de 6.7 en een Gh van 6 dan doen ze het echt niet omdat ze van wat harder water houden en kalk/magnesium nodig hebben.
Enichdorus soorten daar tegen houden juist weer van wat zachter water en beton hard water met een GH van 12 of hoger en KH van dik 7-8 zullen ze het niet best hebben en matig groeien met vervormde bladeren of korte stelen en smal blad dat licht groen neigt in plaats van zoals de Bleri of amazonicus diep groen.

Ik begrijp wat je zegt. Maar de topicopener vraagt naar de optimale ph. En ik denk dat optimaal nu eenmaal niet hetzelfde is als, het zal wel gaan lukken.

Er zal vast een soort gemiddelde algemene range zijn in de waarden. Maar als iemand vraagt wat optimaal is kan je daar in mijn ogen niets zinnigs over zeggen tenzij je weet wat iemand in de bak heeft en wil.

Ik ben op zoek naar de optimale ph waarde voor mijn aquascape (180L) met veel planten.
Deze vraag had beter kunnen zijn ''wat is een juist Co2 gehalte voor mijn aquarium'' maar aangezien TS nog niet wist hoe af wat, wordt er gevraagd naar de juiste (optimale) PH.

Laatst bewerkt:
veel vissen die wij kopen zijn geen wildvang en vaak gekweekt op water dat afwijkt van de de orginele biotoop dus geheel gewend geraakt

Is dat zo want in hoeverre gaat dat op en zijn ze gewend aan ons leidingwater? Wordt de range waarin we nakweek kunnen houden dan ruimer of verschuift dat meer naar kraanwater? Maar goed dat is niet de vraag van de TS.

Ja een ph van 7 is een redelijk veilige waarde vandaar die aanbeveling.
Bij mij staat het op 6.6 ingesteld met een kh van 5.

Hoe hoger de kh hoe meer co2 je moet toevogen om de ph te verlagen.
Dus bij een kh van 8 heb je meer co2 met een ph. van 7 als bij een kh van b.v. 5.

Een dropchecker geeft je constant een visuele feedback of alles nog klopt.

Voor mij klinkt het alsof topicstarter gewoon een leuke bak wil, waarin de plantjes, in elk geval sommige, het beter doen dan nu.

Wanneer ik naar de foto kijk en wat eerdere berichten van topicstarter teruglees vraag ik me af:

De bak is gestart in december? Is er een tijd geweest dat alles goed draaide en in balans leek?

De blauwalg in februari, is bekend wat de oorzaak was? Is alle blauwalg weg en zo ja hoe heb je dat gedaan?

Heb je momenteel last van algen, zo ja, welke?

Wat is te temperatuur van je bak?

Het lijkt op de foto alsof er een stevige bezetting is in de bak. Is er voldoende filtratie om zweefvuil te voorkomen? Zweefvuil kan licht wegnemen, vooral bij bodemplanten.

Is het gebruikte filter sterk genoeg om voldoende circulatie te krijgen in het aquarium om daarmee voeding en co2 bij de bodembedekkers te krijgen?

Op de foto kan ik het niet goed scherp krijgen, maar het lijkt bijna, alsof de bodembedekkers met iets bedekt zijn. Kan dat, als ik het goed zie, iets van vuil of alg zijn?

Trouwens, in het begin wanneer wij planten uitzochten bij de plaatselijke aquariumzaak, dan zochten wij uit wat ons leuk leek en vroegen dan of het makkelijk was. En keer op keer kwamen we thuis met planten die het echt niet naar de zin hadden bij ons.
Inmiddels doen we het anders, en zoeken we online planten uit die passen bij onze bakken en bij de plaats in die bak. Sinds we het zo doen doen hebben we meer succes met de plantjes.
Wat ik bedoel te zeggen is, als de rest van je bak goed functioneert, maar de bodembedekkers niet, dan zou je ook kunnen overwegen eens te kijken naar bodembedekkers die goed tegen bijvoorbeeld wat minder licht en voeding kunnen, en die passen bij de overige waterwaarden en temperatuur in je aquarium.

Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan