Voor mij klinkt het alsof topicstarter gewoon een leuke bak wil, waarin de plantjes, in elk geval sommige, het beter doen dan nu.
Wanneer ik naar de foto kijk en wat eerdere berichten van topicstarter teruglees vraag ik me af:
De bak is gestart in december? Is er een tijd geweest dat alles goed draaide en in balans leek?
De blauwalg in februari, is bekend wat de oorzaak was? Is alle blauwalg weg en zo ja hoe heb je dat gedaan?
Heb je momenteel last van algen, zo ja, welke?
Wat is te temperatuur van je bak?
Het lijkt op de foto alsof er een stevige bezetting is in de bak. Is er voldoende filtratie om zweefvuil te voorkomen? Zweefvuil kan licht wegnemen, vooral bij bodemplanten.
Is het gebruikte filter sterk genoeg om voldoende circulatie te krijgen in het aquarium om daarmee voeding en co2 bij de bodembedekkers te krijgen?
Op de foto kan ik het niet goed scherp krijgen, maar het lijkt bijna, alsof de bodembedekkers met iets bedekt zijn. Kan dat, als ik het goed zie, iets van vuil of alg zijn?
Trouwens, in het begin wanneer wij planten uitzochten bij de plaatselijke aquariumzaak, dan zochten wij uit wat ons leuk leek en vroegen dan of het makkelijk was. En keer op keer kwamen we thuis met planten die het echt niet naar de zin hadden bij ons.
Inmiddels doen we het anders, en zoeken we online planten uit die passen bij onze bakken en bij de plaats in die bak. Sinds we het zo doen doen hebben we meer succes met de plantjes.
Wat ik bedoel te zeggen is, als de rest van je bak goed functioneert, maar de bodembedekkers niet, dan zou je ook kunnen overwegen eens te kijken naar bodembedekkers die goed tegen bijvoorbeeld wat minder licht en voeding kunnen, en die passen bij de overige waterwaarden en temperatuur in je aquarium.