Wat is er nieuw

Optimale plantengroei versus efficientie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter AquaDorrit
  • Startdatum Startdatum
A

AquaDorrit

Guest
Ik ben van plan een klein garnalenbakje op te gaan zetten, en wil daar graag een rijk begroeide bak van maken, ik wil zelfs een poging tot aquascaping doen.
Nou is er heel veel informatie beschikbaar over wat je allemaal voor toeters en bellen nodig hebt voor optimale plantengroei. Daarmee doel ik op voedingsbodems en bemesting, CO2 systemen, LED lampen etcetera. Echter zonder al die dingen groeien planten ook wel, hoewel wat minder hard. Het achterwege laten heeft ook allerlei voordelen, zoals (niet onbelangrijk voor een student als ik) de prijs, soms is het lelijk (bijv CO2 systeem en extra belichting) of onnatuurlijk (bijv bijmesten). Dat al die dingen voor optimale groei zorgen betekent niet dat de plantjes niet zullen gedijen in een iets minder ideale situatie.

Mijn vraag is dus, wat heb je nu echt nodig om een mooi plantenbakje te creeeren? Zonder welke toeters en bellen zal mijn plantengroei stilstaan of zullen mijn planten zelfs afsterven? (Bedenk ook dat het slechts een klein bakje zal worden, 30L misschien)
Heeft iemand daar ervaringen mee?


EDIT: hieronder wat specifiekere vragen
 
Nog even iets gerichtere vragen. Ik snap dat het per plant verschilt, maar ik wil een wat breder spectrum aan planten in de bak.

1. Voedingsbodem/kleibolletjes/bijmesten met voedingssupplementen
Hoe veel halen planten nou uit de bodem? Bij de lfs werd mij verteld dat al hun planten alles uit het water halen.
Als je daar vanuit gaat, is het dan nodig om voedingssupplementen toe te voegen? Of zijn de afvalstoffen afkomstig van het visbestand (garnaaltjes in mijn geval, eventueel wat otocinclus misschien) genoeg?

2. Verlichting
Overal op internet staan regeltjes over aantal Watt per liter. De bijgeleverde lichtkappen voldoen nooit aan die regeltjes, dus schaffen mensen extra lampen en zelfs LEDverlichting aan. Maar op mijn kamer komt ook gewoon zonlicht binnen, een niet te verwaarlozen lichtbron. Hoe veel licht is nou noodzakelijk?

3. CO2 systeem
Er lost vanzelf CO2 uit de lucht op in het water, zeker in een kleine bak zal het CO2 verbruik misschien makkelijk gecompenseerd worden door het oplossen van CO2 uit de lucht, of werkt het in de praktijk niet zo?

4. Waterverversing/filter
Het water van mijn 150L bak ververs ik praktisch nooit. Wel zit er een filter in, en dat is, samen met de planten en de microorganismen in de bodem, al meer dan een jaar voldoende om de waterwaardes stabiel te houden. Garnalen geven niet veel vervuiling en zeker als er veel planten in staan, is een filter misschien niet eens nodig? (Ik vraag dit omdat een filter een redelijk groot lelijk ding is vergeleken met een nano aquarium).
Wel kan ik me voorstellen dat het wenselijk is om stroming te creeeren, of valt dat ook wel mee?
 
Alles is afhankelijk van een aantal factoren en zoals jezelf al zegt dat het allemaal verschilt van plant tot plant.

AquaDorrit zei:
1. Voedingsbodem/kleibolletjes/bijmesten met voedingssupplementen
Hoe veel halen planten nou uit de bodem? Bij de lfs werd mij verteld dat al hun planten alles uit het water halen.
Als je daar vanuit gaat, is het dan nodig om voedingssupplementen toe te voegen? Of zijn de afvalstoffen afkomstig van het visbestand (garnaaltjes in mijn geval, eventueel wat otocinclus misschien) genoeg?

Veel planten halen inderdaad hun voedingsstoffen uit het water. Bij perfecte omstandigheden zal extra voeding in de bodem alleen bij enkele planten nuttig zijn, bv bij sommige Echinodorus- en Nympaeasoorten


AquaDorrit zei:
2. Verlichting
Overal op internet staan regeltjes over aantal Watt per liter. De bijgeleverde lichtkappen voldoen nooit aan die regeltjes, dus schaffen mensen extra lampen en zelfs LEDverlichting aan. Maar op mijn kamer komt ook gewoon zonlicht binnen, een niet te verwaarlozen lichtbron. Hoe veel licht is nou noodzakelijk?

Puur afhankelijk van de plantensoort. Er zijn sommige planten die veel licht nodig hebben zoals een aantal Cabomba- en Myriophyllumsoorten. De meeste Cryptocorynesoorten zijn tevreden met heel wat minder licht. Ook is er een wisselwerking tussen CO2 en licht. Hoe meer licht je gebruikt des te meer CO2 zal je toe moeten voegen. Alleen direct zonlicht lijkt me echter aan de magere kant, je hebt tenslotte niet iedere dag de hele dag zon in je bak. In de natuur is dat natuurlijk veel meer

AquaDorrit zei:
3. CO2 systeem
Er lost vanzelf CO2 uit de lucht op in het water, zeker in een kleine bak zal het CO2 verbruik misschien makkelijk gecompenseerd worden door het oplossen van CO2 uit de lucht, of werkt het in de praktijk niet zo?

Wederom afhankelijk van soort plant en belichting. Deze bak doet het zonder extra CO2 toevoeging al jaren goed. Overigens is er niet alleen CO2 uit de uitwisseling uit de lucht, maar ook vissen ademen natuurlijk CO2 uit, en planten geven ook CO2 af zodra het licht uitgaat

ATTACH]



AquaDorrit zei:
4. Waterverversing/filter
Het water van mijn 150L bak ververs ik praktisch nooit. Wel zit er een filter in, en dat is, samen met de planten en de microorganismen in de bodem, al meer dan een jaar voldoende om de waterwaardes stabiel te houden. Garnalen geven niet veel vervuiling en zeker als er veel planten in staan, is een filter misschien niet eens nodig? (Ik vraag dit omdat een filter een redelijk groot lelijk ding is vergeleken met een nano aquarium).
Wel kan ik me voorstellen dat het wenselijk is om stroming te creeeren, of valt dat ook wel mee?

Ben ik benieuwd naar die waardes. Mogelijk is natuurlijk dat je een perfect milieu hebt waar alles fantastisch op elkaar afgestemd is. Ik heb dat echter niet vaak gezien. Een zekere mate van verversing is meestal toch wel noodzakelijk. Enige stroming is meestal toch ook wel aan te raden
 
AquaVISie zei:
Ben ik benieuwd naar die waardes. Mogelijk is natuurlijk dat je een perfect milieu hebt waar alles fantastisch op elkaar afgestemd is. Ik heb dat echter niet vaak gezien. Een zekere mate van verversing is meestal toch wel noodzakelijk.

Voor zover de waterwaardes te testen zijn met zo'n simpel stripje zijn de mijne extreem stabiel. Daarnaast heb ik nooit problemen gehad dus nooit een aanleiding om nauwkeuriger te testen, maar het ontbreken van problemen zegt wat mij betreft genoeg.
Een verklaring voor dat evenwicht zou kunnen zijn dat ik ook niet zo vaak bijvoer. Als je iets in een ecosysteem stopt moet er ergens anders ook iets uit om het evenwicht in stand te houden, maar als je er niets in stopt hoeft er ook niet veel uit.
Daarnaast is een 'zekere mate' van verversing bij mij wel het geval, maar dat is hooguit maandelijks 1/6 van het water. Ik vul wel het water dat verdampt wekelijks bij maar dat telt uiteraard niet mee als 'verversen'. (Wel telt het mee als het gaat om ionen en carbonaten in het water brengen, want mijn leidingswater is redelijk hard water.)
 
Ben best wel benieuwd naar je 150 liter bak. Een foto zou ik erg op prijs stellen, zodat we weten waar we nu over spreken.
 
Leuk!!!

Ik ben met hetzelfde bezig..

Een klein bakje met zo min mogelijk

"toeters en Bellen" 😀

Mijn bakje van 17 liter heb ik net een paar dagen staan.

De bedoeling is genoeg planten met maar een

paar kleine visjes en wat garnaaltjes.

Ik heb er wel een voedings-bodem ingedaan.

[leek mij wel goed :daisy: ]

Ik heb een blog gevonden van iemand met een zeer

uitgebreid aquarium,via een aqua-scap-forum, maar

hij heeft ook een gedeelte

gewijd aan een bak voor mensen die dat niet willen

en/of veel te duur vinden :thumbs:

Lees dit maar eens, ik vond het erg leerzaam.

http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Hierbij even mijn bakje welke nu eerst een

paar weken moet inwerken voordat ik er levend

spul in ga doen ....

qSi3Oid4DWqq5yubx7Rzukr3-jNfEjzT.jpeg


qSi3Oid4DWqq5yubx7Rzukr3-jNfEjzT.jpeg


qSi3Oid4DWqq5yubx7Rzukr3-jNfEjzT.jpeg
 
Dank je voor het delen van beide: de link naar de blog en ook je eigen bakje!
Daar was ik naar op zoek. Ziet er uit alsof dat heel leuk kan worden.
Welke planten heb je er nu in staan? Bij wat voor belichting? Komen je plantjes vers uit de winkel (emers) of gewoon stekjes uit een ander aquarium genomen (submers)?
En heb je een verwarmingselement of ben je misschien van plan die te nemen?

Ik zou graag op de hoogte blijven van je bevindingen over wat het goed doet en wat niet 😉

Ik heb vandaag een filtertje aangeschaft en ga straks het 20L bakje dat ik nog had staan even grondig schoonmaken (daar zit nu een 9W lamp boven). Dan denk ik wel weer verder. 🙄
 
Laat ook even wat foto's zien van je bak !!
 
Zal ik doen. Ik hoop er dit weekend aan te gaan beginnen, dan zal ik ook een topic starten van mijn vorderingen!
Ik heb me bedacht wat betreft de grootte van mijn bak, ik ga niet mijn 20L gebruiken maar mijn 54L bak, alleen laat ik die dan voor de helft leeg (voornamelijk ivm budget haha), als het allemaal goed loopt kan ik dan nog uitbreiden 🙂
 
De helft met water vullen...scheelt niet

zoveel in de kosten hoor 😀 😀 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan