Wat is er nieuw

Opvang sluiers

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nickey
  • Startdatum Startdatum
N

Nickey

Guest
Hoi allemaal!

Nadat alle vissen weg zijn van m'n vorige opvang "sessie" begon ik weer aan een nieuw avontuur, ik heb drie opvang sluiers!
Aangezien ik nog nooit sluiers heb gehad vraag ik jullie om hulp 🙂

Ze zaten niet in een kom ofzo, ik weet alleen de maten niet van t bakkie waar ze inzaten. Al zijn er pas 3overleden vertelde de eigenaar.

Graag hoor ik jullie meningen over hoe ze eruit zien!

IMG_20170612_183017.jpg
IMG_20170612_182954.jpg

En de grootste (lijkt me ook te mager....)
IMG_20170612_182921.jpg

Goed besif, Nickey!

Die bovenste vind ik wel een ingevallen buikje hebben.

Hoe groot is de bak waar ze nu inzitten?

Nu elke dag 50% verversen, en een sterk filter erin doen.

Al een idee waar ze heen gaan? Vijver is het beste natuurlijk

Ze gaan een 40l in voor nu, hun forever home gaat een mooie vijver worden bij m'n pake (fries voor opa) 🙂 alleen ik ga hem geen zieke vissen geven.

Goed van je dat je de visjes een beter leven gun. 3 vissen in 40 liter is echt een slecht idee. Hier gaan ze ziek in worden. Dat is niet houdbaar. Met om de dag 50 % verversen met 3 sluiers zonder ingedraaid filter gaat je ammoniak te hoog oplopen.

Als ze in aquariumpje zitten maak eens foto s van de vissen met kop recht naar voren zodat we kunnen zien of de oogjes wat uitpuilen. Van kontkant gezien kunnen we zien of ze te mager zijn.

Is de onderste wel een sluierstaart? Vind het lichaam zo lang, torpedo achtig.

Als ze in aquarium zitten even kijken naar gedrag. Als beide kieuwen open en dicht gaan. Schuren over de bodem, schrikachtige bewegingen maken.

Als je geen ingedraaid filter heb zou ik iedere dag zeker zoveel mogelijk water verversen. Water erin laten zodat ze net nog onder water zitten en bijvullen met vers water op dezelfde tempratuur. Aquarium vol 22 graden dan vers water ook 22 water. Ze kunnen erg slecht tegen tempratuur schommelingen.

Even bekijken of ze iets mankeren en dan zo snel mogelijk over wennen en de vijver in.

En wat zeggen jullie ervan als ze in de badkuip gaan? Ik heb het laatst al helemaal schoon gemaakt met azijn... Maar ik zit toch met de zeep resten, wat vinden jullie? Dan is verversen ook super super eenvoudig.
Ze zitten trouwens in een bak met een ingedraaid filter 🙂 lang niet sterk genoeg voor een badkuip (superfish 100 ding) maar beter dan niks. O en in de badkuip kan er wel een groter filter in, die heb ik wel, maar die is dan niet ingedraaid, puur voor doorstroming is dat dan.

Over een maand zie ik m'n pake zoiezo, dus dit is een oplossing voor max een maand.

Weer goed bezig, maar de vis op de onderste foto is een Shubunkin en geen sluierstaart.

En wat zeggen jullie ervan als ze in de badkuip gaan? Ik heb het laatst al helemaal schoon gemaakt met azijn... Maar ik zit toch met de zeep resten, wat vinden jullie? Dan is verversen ook super super eenvoudig.
Ze zitten trouwens in een bak met een ingedraaid filter 🙂 lang niet sterk genoeg voor een badkuip (superfish 100 ding) maar beter dan niks. O en in de badkuip kan er wel een groter filter in, die heb ik wel, maar die is dan niet ingedraaid, puur voor doorstroming is dat dan.

Over een maand zie ik m'n pake zoiezo, dus dit is een oplossing voor max een maand.

Badkuip is een super idee. Zou hem schoonmaken met wat bleek en heel goed afspoelen en dan een dagje laten drogen. Geheel droog nogmaals goed afspoelen. Plug erin en vullen maar. Ingedraaid en de grote filter samen erin. Inderdaad makkelijk verversen plug and play:br: heeft je torpedo goudvis ook een beetje ruimte om zijn vinnetjes te strekken.

Kijk ook even bij de enkelvin of hij twee kieuwdeksels beweegt. Vind die kieuwen er niet goed uitzien.

Badkuip is een super idee. Zou hem schoonmaken met wat bleek en heel goed afspoelen en dan een dagje laten drogen. Geheel droog nogmaals goed afspoelen. Plug erin en vullen maar. Ingedraaid en de grote filter samen erin. Inderdaad makkelijk verversen plug and play:br: heeft je torpedo goudvis ook een beetje ruimte om zijn vinnetjes te strekken.

Kijk ook even bij de enkelvin of hij twee kieuwdeksels beweegt. Vind die kieuwen er niet goed uitzien.

M'n moeder is geen voorstander 🙁 maar ze zou nog overleggen met m'n vader.
Ik mocht het bad wel alvast schoonmaken met bleek, dus dat is nu aan het intrekken. Een gratis schoonmaak beurt voor t bad ik natuurlijk geen probleem 😀 😀

Ze zijn alleen "4weken water in een bad is ook niet goed voor het bad" klopt dit? Enne, wat kan ik er dan aan doen 😉

De kieuwen doen het wel goed opzich, maar volgens mij is het "amonia burn" of het ooit beter word, denk het niet maar de nitriet moet niet meer zo hoog oplopen.

Ik zou het wel knap vinden van mezelf als ik m'n ouders zo gek krijg dat er vissen in bad mogen zwemmen 😀 😀

Ik vind ze er nog wel goed uit zien, een beetje extra voeren omdat ze net wat aan de dunne kant zijn.
Maar ziek zien ze er niet uit, lijken mij gezonde visjes.
Van de vis op de laatste foto. De kieuwen zien er gewoon goed uit, sommige goudvissen hebben transparante schubben en kieuwdeksels zoals deze. Dat zie je alle rode kieuwplaatjes erdoorheen. Niks om je zorgen over te maken.

Je zou ook zo'n plastic bak bij de action kunnen halen, als het niet in het bad mag😉

Je zou ook zo'n plastic bak bij de action kunnen halen, als het niet in het bad mag😉
Ik heb ervaring met dat plastic ding, moet je wel mee oppassen, want dat gaat gebogen gaan staan en barst uiteindelijk.
Of je zou de grootste maat kunnen nemen, en die dan tot de helft (of wat meer, zolang ie niet gebogen gaat staan) vullen zodat dat al geen probleem meer is.

Heb je geen lege schone speciekuip tot je beschikking?

Die heb ik niet nee...

Daar zitten ze nu in, maar niet in een van de action, DONT DO THAT ik heb in een kleine blauwe 30x30x30 2 weken water gehad, en jij stond op knappen, laat staan een nog grotere bak. En bovendien, die bakken van de action zijn niet geschikt. Er staat niet zo'n "veilig voor eten" tekentje op, dus is het ook niet veilig voor vissen 😉

Laatst bewerkt door een moderator:
Die heb ik niet nee...

Daar zitten ze nu in, maar niet in een van de action, DONT DO THAT ik heb in een kleine blauwe 30x30x30 2 weken water gehad, en jij stond op knappen, laat staan een nog grotere bak. En bovendien, die bakken van de action zijn niet geschikt. Er staat niet zo'n "veilig voor eten" tekentje op, dus is het ook niet veilig voor vissen 😉
Eten bewaar je ook niet in bad! Is dat wel veilig voor vissen dan? Waarschijnlijk teveel weekmakers in het plastic van de action bakken. Wie weet wat een polyester badkuip op termijn afgeeft.

Eten bewaar je ook niet in bad! Is dat wel veilig voor vissen dan? Waarschijnlijk teveel weekmakers in het plastic van de action bakken. Wie weet wat een polyester badkuip op termijn afgeeft.

Haha, nee hoor 😉
Ik ververs zo veel dat dat niet uit gaat maken, en op het moment staat het bad nog steeds te weken met bleek dus grotendeels zal het er wel uit zijn.

Haha, nee hoor 😉
Ik ververs zo veel dat dat niet uit gaat maken, en op het moment staat het bad nog steeds te weken met bleek dus grotendeels zal het er wel uit zijn.

Slimme moeder heb jij. Bad mooi schoon. Kan me niet bedenken waarom het niet goed zou zijn voor het bad. Volgens mij zijn de baden tegenwoordig van kunststof en ze hebben ook geen tanden zodat ze er een hap uit nemen ofzo. Ik zit nog op een ander forum waar ook twee grote fancys al maanden in het bad vertoeven vanwege ernstige planaria en/ of wormen geval in het aquarium en filter wat maar niet dood te krijgen is.

Wat te denken van z on kinderzwembadje in de tuin. Geen idee wat dit kost maar tegenwoordig bij action enz. Kan dat geen kapitaal kosten. Is ook veilig om kindjes in te laten zwemmen dus lijkt me voor vissen ook wel te doen. Misschien nog eentje in de schuur liggen of de buren ofzo. Lekker makkelijk met verversen want dan kan je meteen de plantjes van moeders water geven met het aquariumwater. Gratis goede mest voor de rozen erbij.

Wie zegt dat het er met bleek uit is, voor zover polyester afgeeft? Voor hetzelfde geld trekt nu de bleek juist in het polyester. Je badkuip zal wel ontsmet zijn.

Dankjewel Michelle, m'n vader vind het wel goed dus ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in 😀

Wie zegt dat het er met bleek uit is, voor zover polyester afgeeft? Voor hetzelfde geld trekt nu de bleek juist in het polyester. Je badkuip zal wel ontsmet zijn.

Ik snap niet helemaal je doel hiermee... Op mij komt dit niet helemaal vriendelijk over... Je loopt me alleen maar tegen te spreken. Heb je een beter idee dan?

Ik snap de reactie van gast07 wel, straks is schoonmaken juist niet goed.... Maar waarschijnlijk is het juist goed, dus doe maar gewoon!

Wat een lieve ouders heb jij.

Je moet het bad goed afspoelen en laten drogen aan de lucht! Heeft te maken met verdamping. Als hij droog is voor de zekerheid nogmaals goed afspoelen. Je moet toch zoveel verversen dus dat gaat verder wel goed komen. Wat zullen ze blij zijn met hun luxe whirlpool. Lekker het oppervlakte laten golven voor zuurstof.

Als je het nog niet wist maar goudvissen mag je meerdere keren per dag voeren. Elke dag of wanneer het je uitkomt wat diepvries doperwten in bakje met laagje water in magnetron kook erover en pellen. Het velletje eraf halen vinden ze heel lekker en is goed voor hun darmen. Laxeerd en sluiers vaak last van verstopping door gedrongen bouw. Maak je ze hand tam mee.

Veel plezier van je vissen en ben benieuwd of je ze straks nog wel weg wil doen.

Laat maar, succes met de opvang.

Snap het ook wel maar zeepresten/shampoo, badolie etc. is nog minder. Bleek kan je alles van aquarium mee schoonmaken mits goed afspoelen en aan de lucht laten drogen. Puringen moet je renegaren dmv bleek.

je ziet bij goudvis kwekers idd vaak van die "kiddy pools" oftewel kinder zwembadjes... is ook nog een optie voor je 🙂

Ik heb de beste ouders 🙂 het mag namelijk!
Ik heb het heel goed nagespoelt en morgen ochtend spoel ik het opnieuw na, naarna vullen en de visjes erin! Wat gaan ze blij zijn met de ruimte 🙂

Ik voer ze idd al meerdere keren per dag, van Artemis blokjes tot gup voer en sla, ze krijgen van alles en eten ook alles 🙂

Dit is ook een mooie gelegenheid voor mij om een video te maken waarom goudvissen niet in kommen/kleine bakken kunnen, ze passen zich niet aan!

Hier nog de fotos waar je om vroeg Michelle 🙂

IMG_20170613_124351.jpg
IMG_20170613_124405.jpg
IMG_20170613_124339.jpg
IMG_20170613_124344.jpg

Wat ga ik van ze genieten als ze de ruimte hebben 😉

Het bad is aan t vullen 🙂 Tempratuur heb ik precies goed gekregen 😉 k Ben helemaal zenuwachtig 😀

😉 Wat zullen ze zo blij wezen. Die weten niet wat ze overkomt. Probeer als je gaat verversen met de douchkop onder water vers water toe te voegen, niet met de badkraan erin laten plonsen. Straks ff foto hè kunnen we even mee genieten hoe ze baantjes trekken.

Ze zitten erin hoor 🙂 en wat zijn ze blij, ze herkennen me al en lijken steeds "bedankt" te zeggen 😉
Wij hebben van die vulgaten onder water (bubbelbad)
Ach, zo genieten 🙂

IMG_20170614_110157.jpg
IMG_20170614_110148.jpg
IMG_20170614_110208.jpg

Er zitten wat bubbels op het kijkraampje, die haal ik zo nog wel even weg, en ik ga toch stiekem het bad maar helemaal vullen 😉 dan kan ik het hele kijk paneel gebruiken (yep, we hebben er een raam in 😉 )
1497431181956-1390377042.jpg

Wat ben ik blij voor ze 🙂

Die hebben ineens een groot huis!
Goed gedaan Nickey!:thumbs:

Zit er een sterk filter op?😉

Tjeetje wat een Luxe voor ze. Ik heb zelf niet eens een bubbelbad en bij jou een bubbelbad voor de visjes:S het is ze gegund hoor maar ben toch wel een beetje jaloers:sorry:

Sluiers hebben een heel leuk gedrag en herkennen je inderdaad hoewel ik sterk betwijfel of ze je komen bedanken. Denk dat ze eerder denken " kom op met ons voer"

Ik heb een stoel met wieltjes en als ik die beweeg worden ze ook helemaal gek want dan is het voedertijd.

Ze zullen nu echt goed gaan groeien dat kun je echt per maand zien.

Veel plezier met je vissen en af en toe een up date is leuk.

Haha, ik had ook echt niet verwacht dat het mocht van m'n ouders 😀 😀 😀

Het filter dat erop zit is een tetra 600 intern ofzo, heb ik gekregen bij opvangvisjes de vorige keer, hij is echt muisstil! Stilste binnenfilter dat ik ken. Hij staat op max en we hebben mooie golfjes daar, aan de andere kant een borrelsteen. Er zit een grot is en een hele hoop javavarens.

Je ziet nu wel echt dat het groeps visjes zijn, trekken baantjes met z'n allen...

Super hoor. Goed meten hoor want ze zijn niet te vergelijken met tropisch. Ik denk dat je vanavond al verhogingen van NH 3 en NO 2 ga zien. Loopt echt heel snel op. De rest hoef je ff niet te meten want je zult zien dat het zo snel oploopt en dat je telkens moet verversen. Je mag flinke hoeveelheden verversen zonodig 100 %. Vissen n emmer vangen en plug eruit.

Bedenk NH 3 op 0,2 in 24 uur je ververs de helft dan 0,1 over. Ze vervuilen dan 0,2 per 24 uur dan de volgende dag 0,3. Bacterieen voor het filter zit niet in het water. Filter krijgtzat vervuiling om mee te werken.

Hoe gaat het nu met de goudvissen in de whirlpool? Moeders zit toch niet met haar voetjes in de vis spa toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan