Wat is er nieuw

opvang van 2 goudvissen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter sfcmatt
  • Startdatum Startdatum
S

sfcmatt

Guest
Hey iedereen,

In mijn straat vroeg vorige maand iemand van de buren of ik de vissen wilde komen ophalen die hij had want hij wilde stoppen met zijn aquarium. Ik, uiteraard steeds open voor een nieuwe opportuniteit, ben er naar toe gegaan en ik trof er 2 goudvissen aan en enkele guppies. De guppies waren in goede gezondheid en zitten in mijn gezelschapsbak. De goudvissen daarin tegen is een totaal ander verhaal... ��n ervan is een schubukin en de andere een sluierstaart. De schubukin is een heel mooi exemplaar, zo'n 16-17cm lang. De sluierstaart echter is heel klein, men ziet duidelijk dat hij een vergroeiing heeft door in een te kleine bak te zitten. Verder heeft hij ook duidelijk een zwemblaas probleem (zie filmpje):

https://youtu.be/EsqvlNTfg84

In het filmpje zie je duidelijk dat hij wel actief rondzwemt maar vaak gewoon een strijd tegen zichzelf voert tijdens het zwemmen. Ook moet hij vaak na zo'n stukje gezwommen te hebben even uitrusten onder de crypto's waarbij een blad hem tegen houd, zodat hij niet naar boven drijft. Dit doet hij dan ook omgekeerd (met zijn rug op de bodem).

Ik persoonlijk denk dat dit een aangeboren zwemblaasprobleem is of een zwemblaasprobleem door vergroeiing. De vis zat er namelijk zo reeds bij in de winkel (een jaar geleden) vertelde de buurman mij. Hij had hem gekocht omdat hij medelijden had met deze vis... Nu ik heb hem al een zoutbad gegeven, ik heb hem al geplette erwten gegeven enz... Niets helpt.

Enkele facts:
- De vissen zaten in een 30cm aquarium (20L) en zitten nu in een 60*30*40cm aquarium (60L).
-Dit is een tijdelijke oplossing, mensen die me kennen weten dat ik reeds al goudvissen opgevangen heb en ik ga hen dan ook in de lente in de vijver van mijn broer zetten bij de andere goudvissen.
- Er zit vallisneria spirallis, javamos en crypto's in het aquarium
- De goudvissen krijgen speciaal goudvissenvoer dat ik hier nog had staan van de vorige keer en rode muggenlarven.
- Filter is 100 liter per uur
- Ik heb de goudvissen momenteel een maand in mijn bezit, in die maand is de schubukin zo'n 2cm gegroeid.
- De schubukin is in goede gezondheid, de vraag gaat dus eerder over de sluierstaart

Mijn vragen:
- Wanneer kan ik deze vissen eigenlijk het beste over zetten? Ik hoorde iemand die zei in de lente als het enkele dagen aan een stuk 15-16 graden is geweest (ze zitten hier op kamertemperatuur).
- Is er enige mogelijkheid dat ik de sluierstaart kan genezen?
- Zo niet, is er enige mogelijkheid dat de sluierstaart toch in de vijver gaat kunnen? Ik denk dat die dat in deze toestand niet overleefd met al die andere vissen...
- Wat is naar jullie mening de beste oplossing voor de sluierstaart (ja ik voel hem al aankomen)...
- Ik heb sinds kort ook last van bruinalg in mijn kweek aquarium (waar ze inzitten), iemand enig idee waaraan dit te wijten is?
- De crypto's op de foto is dat de gewone weidli (ofzoiets?) ik ben niet zo thuis in planten maar zou het toch graag weten omdat ik al mijn bevindingen met soorten dieren/planten neerschrijf in een schriftje.

Groetjes

Het temperatuur verschil mag maar twee graden zijn, vandaar dus dat men vissen in de vijver in het voorjaar plaatst.

Nee de vis gaat niet genezen. Hij zal in principe alleen maar erger gaan worden. (Sorry)

Giudvisbakken die te klein zijn kun je het best helemaal kaal houden zodat je optimaal liters hebt, en de bak optimaal schoon kan houden.

Bruinalg is aan discussie onderhevig. Zelf denk ik dat rottende delen van voer/ plantenresten het triggered.

Dank je voor je reactie Tom,

Ik weet dat de planten wat plaats in nemen maar ze staan er in omdat dit eigenlijk mijn kweekbak is, heb mijn kweekplannen dus even uitgesteld 🙂.
Ik geloof je wel maar vind het wel raar, ik denk niet dat ik overvoer en rottende bladeren haal ik steeds nauwkeurig weg. Toch zal ik er verder nog meer op gaan letten.
Welke stappen raad je aan ivm de sluierstaart?
Wanneer lijkt voor jou het ideale moment om de schubukin in de vijver te zetten? Ik bedoel hiermee: Waar moet ik op letten? Ze zitten momenteel op kamer temperatuur (20 graden) dus 18 graden? Dat zal vroege zomer zijn dan? Of bekijk ik dit nu fout?

In maart/ april als het zonnetje gaat schijnen en de temperaturen boven de 20 komen.

Met Goudvissen in een aquarium moet je een ecologisch evenwicht vergeten, die kun je nooit bereiken. Dus dan beter zo clean mogelijk houden en veel water verversen. De voordelen van het hebben van planten wegen niet op tegen de nadelen van vervuiling.

Die sluierstaart ziet er slecht uit vind ik. Zijn ogen zijn enorm, dus hij is sws vergroeid van binnen. Het is gewoon in leven houden en als hij gaat verslechteren qua gedrag zul je waarschijnlijk moeten euthanaseren met kruidnagel. Op een gegeven moment heeft hij de energie niet meer te vechten en zal hij in een hoekje gaan zitten.

ow ok 🙁 wel, ik wil gewoon het beste voor de vis, ik dacht dat ik hem misschien nog kon redden met de juiste tips, vind het wel jammer voor dat beestje 🙁.
Raad jij dat nu al aan, of vind je van uit jouw standpunt dat op dit moment de vis nog een viswaardig leven heeft?

groetjes

Tjee wat sneu die vis zeg op dat filmpje. Moeilijk om dan een goede afweging te maken denk ik en ik ben ook wel blij dat ik dat niet hoef te doen. Ik wens je alle sterkte met deze vis en met wat je gaat besluiten 🙂.

Dank je voor de tips jessicapilon,

Ik was met deze methodes reeds vertrouwd en heb ze helaas al allemaal geprobeerd bij de vis 🙁.
Misschien interessant om mee te delen: de watertechniek heeft de vis wel voor een dag geholpen (was nog niet 100% maar hij had meer kracht om zich stabieler te houden hierdoor).

Tja, op afstand is het moeilijk om te oordelen maar ik ben bang dat de vis zo geen fijn leven meer heeft 🙁

sfcmatt zei:
Mijn vragen:
- Wanneer kan ik deze vissen eigenlijk het beste over zetten? Ik hoorde iemand die zei in de lente als het enkele dagen aan een stuk 15-16 graden is geweest (ze zitten hier op kamertemperatuur).
- Is er enige mogelijkheid dat ik de sluierstaart kan genezen?
- Zo niet, is er enige mogelijkheid dat de sluierstaart toch in de vijver gaat kunnen? Ik denk dat die dat in deze toestand niet overleefd met al die andere vissen...
- Wat is naar jullie mening de beste oplossing voor de sluierstaart (ja ik voel hem al aankomen)...
- Ik heb sinds kort ook last van bruinalg in mijn kweek aquarium (waar ze inzitten), iemand enig idee waaraan dit te wijten is?
- De crypto's op de foto is dat de gewone weidli (ofzoiets?) ik ben niet zo thuis in planten maar zou het toch graag weten omdat ik al mijn bevindingen met soorten dieren/planten neerschrijf in een schriftje.

Groetjes

- Wat ik al meedere malen gelezen heb op internet is dat de WATER-temperatuur best 15�C of hoger is alvorens er vissen in te zetten. Het temperatuurverschil tussen het water waar ze in zitten en het water waar ze in gaan mag maar maximum 5�C verschillen, maar hoe kleiner dit verschil des te beter.

- Hoe het met de sluierstaart zal aflopen, geen idee. Je kan altijd proberen om hem een nachtje in een bakje te zetten waarin het water net zijn rug dekt. Hierdoor kan de vis even tot rust komen.

- Die bruinalg kan onstaan door een tekort aan licht. Maak de bak schoon van afval of rottende etens/plantenresten en voeg eventueel snelgroeiende planten toe.

Meestal is bruinalg ontstaan door de combinatie teveel belasting/te weinig bacterien.
Dan zijn er nog heel veel soorten diatomen die vaal allemaal hun eigen voorkeur naar de omstandigheden hebben. Ook met erg veel licht kun je dit krijgen.
Het zijn vissen die veel vervuilen dus ik kan helemaal meegaan in de gedachtengang van Herbstnebel.

Dank jullie voor de info.

Met de info die ik heb kan ik enkel concluderen dat de goudvissen voor een biologisch oneventwicht zorgen en ik daarom bruinalg heb, er valt dus weinig aan te doen.
Licht brand namelijk 10 uur per dag, ik ben nogal strict in het bijhouden van de planten en het opruimen van rottend afval en zover ik weet voeder ik niet te veel. Het Zal fijn worden om mijn bak weer in orde te krijgen voor mee te kweken 😀 maar bon dat heb ik er voor over 🙂.
Dank je voor de info 😉

Iemand nog meningen/reacties op wat te doen met de vis? Ik verzamel het liefst zoveel mogelijk verschillende opinies voor ik een beslissing neem.

groetjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan