Wat is er nieuw

Opvoerpomp bioloog

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mndy
  • Startdatum Startdatum
M

Mndy

Guest
Beste allemaal,

Ik zoek een nieuwe opvoerpomp voor het bioloog. Ik vind deze te veel herrie maken, en ik weet verder niet hoe oud ie is.
De kamer is ongeveer 6cm breed. De opvoerhoogte is ruim genomen 1 meter.
De pomp moet een Lido 120 aan kunnen, plus ongeveer 20 liter in het bioloog.

Wie kan mij helpen?
 
Lijkt het je niet makkelijker om gewoon een goed buitenfilter te nemen?
Een bioloog is toch ook meer wat voor echt hele grote bakken.
 
Eheim opvoerpomp compact 1000

� 27,50 (bij je thuis voor: � 33,00)


Eheim opvoerpomp 1002pompcapaciteit 150 tot 1000 l/uopvoerhoogte 2 mtrstroomverbruik 23 wattslangaansluiting - in - n.v.tslangaansluiting - uit - � 16 mmlengte aansluitkabel 1,8 mtrveldhuis aquaria heeft voor alle eheim filters de verschille...
 
@Seabait; Ja klopt, vind ik ook veel makkelijker. Maar zo heb ik het aquarium over genomen en aangezien het m'n eerste aquarium is had ik nog niet echt een idee er over. Er zit een gat in de bodem naar het bioloog toe, dus het word lastig om er nu een extern filter op te gaan zetten.

@Bertus; Dank je wel!
 
Mndy zei:
@Seabait; Ja klopt, vind ik ook veel makkelijker. Maar zo heb ik het aquarium over genomen en aangezien het m'n eerste aquarium is had ik nog niet echt een idee er over. Er zit een gat in de bodem naar het bioloog toe, dus het word lastig om er nu een extern filter op te gaan zetten.

@Bertus; Dank je wel!

Mag geen probleem zijn 😉
je ontvet goed rond dat gat in de bodem, neemt een glasplaatje en plakt dit goed vast met kit zodat er langs daar geen lek kan zijn
 
Graag gedaan. Neem jij maar een besluit,he.
 
luc zei:
Mndy zei:
@Seabait; Ja klopt, vind ik ook veel makkelijker. Maar zo heb ik het aquarium over genomen en aangezien het m'n eerste aquarium is had ik nog niet echt een idee er over. Er zit een gat in de bodem naar het bioloog toe, dus het word lastig om er nu een extern filter op te gaan zetten.

@Bertus; Dank je wel!

Mag geen probleem zijn 😉
je ontvet goed rond dat gat in de bodem, neemt een glasplaatje en plakt dit goed vast met kit zodat er langs daar geen lek kan zijn
Nog tips hoe ik dat ga doen met water en vissen er in? 😉
 
Ben je verder tevreden over het bioloog en de bak? Dan zou ikzelf niet te moeilijk doen.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Ben je verder tevreden over het bioloog en de bak? Dan zou ikzelf niet te moeilijk doen.

~ Ivo

Mee eens, een filter is zelden te groot.
 
Mndy zei:
Nog tips hoe ik dat ga doen met water en vissen er in? 😉

Gewoon laten zitten,enkel het waterniveau laten zakken zodat het niet door de afvoer gaat,onder je bak de boel afzagen dichtkitten of op een andere manier afsluiten en daarna de buis in je bak verwijderen.
 
Volgens mij,laat ze hem zitten,toch?
 
Mndy zei:
@Seabait; Ja klopt, vind ik ook veel makkelijker. Maar zo heb ik het aquarium over genomen en aangezien het m'n eerste aquarium is had ik nog niet echt een idee er over. Er zit een gat in de bodem naar het bioloog toe, dus het word lastig om er nu een extern filter op te gaan zetten.

Volgens mij geeft ze aan een buitenfilter makkelijker te vinden maar denkt ze dat het moeilijk is om de boel te veranderen...

Voor de bioloog af te koppelen eerst wel een tijd het buitenfilter laten meedraaien als je gaat veranderen trouwens.
 
Een externe bioloog van 20 liter voor een zoetwaterbak van 61x41x58 vind ik niet echt nodig.
Als je dan toch problemen hebt met het kabaal van de opvoerpomp zou ik eerder opteren om een potfilter te gebruiken en de bioloog af te sluiten.
Voordeel van een potfilter is dat je gemakkelijker het zweefvuil uit je bak krijgt, wat met een overloop van de bioloog veel moeilijker is.

Een externe bioloog vind ik voor grotere bakken dan weer beter(dit eventueel in combinatie met een potfilter erbij)
 
dus het word lastig om er nu een extern filter op te gaan zetten.

zou het lekker laten zitten.

Lees van jou en Luc.
Is dan beter,ja.
 
Nee joh is helemaal niet lastig zoals Luc eerder ook al aangaf...
 
Mndy zei:
luc zei:
Mndy zei:
@Seabait; Ja klopt, vind ik ook veel makkelijker. Maar zo heb ik het aquarium over genomen en aangezien het m'n eerste aquarium is had ik nog niet echt een idee er over. Er zit een gat in de bodem naar het bioloog toe, dus het word lastig om er nu een extern filter op te gaan zetten.

@Bertus; Dank je wel!

Mag geen probleem zijn 😉
je ontvet goed rond dat gat in de bodem, neemt een glasplaatje en plakt dit goed vast met kit zodat er langs daar geen lek kan zijn
Nog tips hoe ik dat ga doen met water en vissen er in? 😉

Een grote metserskuip, 24 uur je vissen en planten erin zetten en klaar is kees, 😉
 
Gat kan toch ook van onderaf gedicht worden zonder heel de bak leeg te halen lijkt mij?

Ze heeft namelijk een buis onderaf van haar bak omhoog naar het wateroppervlak...


477376_0_82_1062673_503821233025058_488171161_n.jpg
 
Seabait zei:
Gat kan toch ook van onderaf gedicht worden zonder heel de bak leeg te halen lijkt mij?

Ze heeft namelijk een buis onderaf van haar bak omhoog naar het wateroppervlak...


477376_0_82_1062673_503821233025058_488171161_n.jpg

Idd. als de buis niet in de weg staat dan kan je en onderaan en bovenaan afsluiten 🙂
 
Als ik dan toch het bioloog verwijder wil ik ook die pijp eruit hebben.
Kan het een idee zijn om de pijp af te zagen in het aquarium? Tot op zandhoogte zeg maar. Dan het hele systeem met dat gat laten zitten, alleen die buis verkorten. En dan op de een of andere manier de boel afsluiten.
Ik vertrouw mezelf niet zo met een stuk glas en dat er dan in kitten. Daarbij kan ik ook de maat niet precies opmeten, want het hele systeem zit er om heen 😉
 
Mndy zei:
Als ik dan toch het bioloog verwijder wil ik ook die pijp eruit hebben.
Kan het een idee zijn om de pijp af te zagen in het aquarium? Tot op zandhoogte zeg maar. Dan het hele systeem met dat gat laten zitten, alleen die buis verkorten. En dan op de een of andere manier de boel afsluiten.
Ik vertrouw mezelf niet zo met een stuk glas en dat er dan in kitten. Daarbij kan ik ook de maat niet precies opmeten, want het hele systeem zit er om heen 😉

Als je de maat van de pvc pijp weet kun je daarvoor een afsluitdop halen, deze zijn er in verschillenden uitvoeringen en maten.
Afsluitdop
 
Dat is inderdaad een mooie oplossing!
Visjes een dagje in een speciekuip, afsluitdop erop kitten en klaar is kees. Makkelijker kan eigenlijk niet.
Maat van de pvc pijp is op te meten natuurlijk. Voor de zekerheid doe ik wel nog een schroefdop erop, aan de binnenkant van de kast. Dan kan het volgens mij niet meer mis gaan toch?

Nu eigenlijk nog een geschikt extern filter vinden. Wat veilig is voor garnalen en kleine visjes, of wat veilig te maken is natuurlijk.
Iemand hier suggesties voor?

Zat zelf te denken aan Eheim Classic 150 (2211).
 
cqG75G3orzJu7SvNcr13fHf2316jiXNm.jpeg


Er zit nu dus een moer om het schroefdraad, waar de pvc buis door heen steekt. Er gaat dus nog een stukje buis door heen, wat net boven het bioloog hangt. Maar op deze foto kan je die net niet meer zien.
 
Waarom niet gewoon het bioloog laten zitten? Zet een plant voor de buis en je ziet hem niet meer.

Er zit zeker zon ding in? Het glas zit er tussen geklemd:

6338ff1aabeed6beabefad6aa660467e.JPG


Het makkelijkste is dan als je het echt weg wilt hebben gewoon al het pvc verwijderen en op het gat een nieuw glas plaatje te lijmen.
 
Er zit inderdaad zo'n ding tussen.
Het glasplaatje zou wel het makkelijkste zijn, maar ja, ik weet geen maten en ik vertrouw mezelf daar echt niet in.. Als ik het wil doen moet ik dus een handig iemand vinden, en de vissen moeten zeker 2 dagen (maar waarschijnlijk langer) in een speciekuip. Vind ik wel een beetje zielig..
 
Mndy zei:
Er zit inderdaad zo'n ding tussen.
Het glasplaatje zou wel het makkelijkste zijn, maar ja, ik weet geen maten en ik vertrouw mezelf daar echt niet in.. Als ik het wil doen moet ik dus een handig iemand vinden, en de vissen moeten zeker 2 dagen (maar waarschijnlijk langer) in een speciekuip. Vind ik wel een beetje zielig..
Als je er dat uit draait kun je er gewoon een vierkant glasplaatje over het gat kitten, in het uiterste geval haal je heel je bodem leeg en kit je over het gehele bodemoppervlak een nieuwe ruit, maar dat is heel drastisch. Een glasplaatje van 15x15 in de linkerhoek over het gat is voldoende en moet je volgens mij vast wel kunnen. Er zal hier genoeg kennis op het forum zijn die jou hierbij kunnen adviseren 😉
 
Is het enkel het lawaai van de pomp waar je jezelf druk om maakt ?
Dat is makkelijk op te lossen (in het ergste geval 2 tientjes als het de pomp zelf is)
Waarschijnlijk heb je last van resonantie van je leidingwerk .
Heb je de pomp al eens op een groffe filtermat gezet in je pompvak ?
Ik zou nooit geen bioloog omzetten naar potfilter . Wel andersom .
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan