Wat is er nieuw

Opvoerpomp stil! welke anno 2016 ervaringen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jordan
  • Startdatum Startdatum
J

jordan

Guest
Voor 650 liter per uur
Welke opvoerpomp welke is stil?
Heel veel topics red dragon en eheim 1200 kwamen naar voren beperkt budget wie heeft ervaringen?

ik dacht pomp max 250
Voor dat gekd koop ik dan iets wat stil is en de 650 liter aankan?

Jedao dcs pompen zijn stil.
En regelbaar 😉

Ik heb 2x een dcs7000 onder me bak staan, ik kan ze alleen in de nacht horen als alles 100% stil is

Doorgaans gaat de geluidsproductie samen met de capaciteit van de pomp.
Hoe hoger de opvoerhoogte, des te luider ze werken.
Maw, koop niet krachtiger dan nodig.

Verder zal een stevig onderhoud op tijd en stond ook bepalen hoe stil ze werken.

Eens met JurgenD.
Ik heb grote Eheims gehad, die je hoort als het stil is.
Ik heb tal kleine eheims gehad, die je niet hoort als het stil is.

Goede tip bedankt
Heb zelf circa 600 liter die moet er per uur een keer door ivm discus.
denk dat ik rond de 800 a 900 liter moet gaan zittenvdan iets overheen.

Eheim is stil of is een ander merk stiller?

Je hebt een 600 liter aquarium.
Dan ga je het niet redden met een Eheim filter die 800 liter per uur filtert. Dan zit je ongeveer op een Eheim 250, die voor aquariums is van 120-250 liter.
Met name discussen vragen wel een goede filtering. Je zult deze vissen vaker moeten gaan voeren dan bijvoorbeeld kardinaal tetra's.

Als stilte een grote pre is, dan kan je over wegen 2 kleinere filters te kopen ipv 1 grote. Maar dat is aan jou. 2 kleinere is vaak wel duurder.
Voordeel is wel dat je er 1 kan 'schoonmaken', en een maand later de andere.

Eheim is een zeer stil merk. Sommige vinden JBL ook stil, maar dat is niet mijn ervaring.

betreft hier een OPVOERpomp voor in het bioloog 🙂

maar dan nog red je het niet met een pomp die 800liter per uur rond doet. denk dat je eerder moet denken aan 3000 L/U (?)

Je moet rekening houden met een effectieve capaciteit van 1-1.5x de bakinhoud per uur.
Maar gezien het een open circuit is zal je de opvoerhoogte moeten bij tellen.
Daarom bekijk je beter de tabellen van de betreffende pompen. Staat er hoeveel ze effectief halen op een bepaalde hoogte.

Zo zie je dat een velda high streem 3000 nog 1000l/u haalt op 1.5 meter.
https://drive.google.com/file/d/1iH...AkEAJwr3NVxlVnaQ4bbpktAP2K2d/view?usp=sharing

http://www.velda.nl/vijverproducten/filtratie-beluchting/pompen/high-stream/

Dure pomp. Maar het geeft wel een idee waar je moet naar kijken.
Maar helaas zijn niet alle tabellen even vlot te vinden.

Och, toen ik het las dacht ik nog van, een opvoerpomp is wat anders een filter. Maar inderdaad.
Welke ik heb gekocht en best wel stil moet zijn volgens sommigen is de 'Jebao DCS 7000'.

Ik heb hem nog niet uitvoerig getest, maar ik heb ook gezocht naar een stille opvoerpomp.
Volgens mij heeft tuinkabouter deze ook.

Ik heb een aquaforte DM van 5000l/h staan. Die is stiller dan de sicce 3500l/h die ik vroeger had en ook stiller dan mijn jbl en eheim potfilters. Stond er zelf van te kijken toen ik hem aanzette en dacht eerst dat hij het niet deed.

Zeer schappelijk geprijsd en verlies bij opvoerhoogte is beperkt als ik vergeleek met andere pompen in die prijsklasse.

Resonantie geluid is bij veel opstellingen een probleem. Dat valt te minimalisren door de pomp op een stuk piepschuim te plaatsen en tussen pomp en bak altijd ergens een stuk slang te hebben (bij voorkeur siliconen). Dus nooit de pomp alleen met pvc de bak in en uit laten lopen.

Interessant als ik kijk naar de Eheim dan zit die niet in de 600 liter range en las op internet dat ze helemaal niet stil zijn.

Er zijn diverse pompen hier:
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?AQUARIUM-OPVOER-POMPEN=&productID=9969

Allemaal ongeveer dezelfde prijs klasse wat is dan wijsheid.
Wil echt stil en daar ook wel paar tientjes extra voor over denk dat 800 liter capaciteit genoeg is.
Wat je ziet dat veel pompen ook regelbaar zijn.

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?AQUARIUM OPVOER POMPEN&categoryID=198

@Juliette
Dat is toch een vijfer pomp en geen aquarium pomp? hij moet bij mij in de woonkamer en heb geen zin in een trillende pomp die ik hoor.
5000 liter per uur dat is mega veel! ik heb en bak van 600 liter, dat betekend dat hij het volume van de bak er per er meer dan 10x doorheen jaagt.
Zoveel capaciteit heb ik toch niet nodig? Minder capaciteit liter per uur is stiller toch?
Hoe kan zon grote capaciteit pomp dan stil zijn denk ik als leek..

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is een stromingspomp. Vergelijk het met een onderwater ventilator. Dit is geen pomp zoals je die zoekt.

Dit is een stromingspomp. Vergelijk het met een onderwater ventilator. Dit is geen pomp zoals je die zoekt.

Leuke vergelijking. Onderwater ventilator.😀

Oja stom :| ik zie het..
Nou lastig dat uitzoeken van een opvoer pomp..
Wellicht iemand nog tips tot 600 liter zo stil mogelijk?

Vijver of aquariumpomp maakt geen bal uit zolang je geen zee aquarium hebt. Ik vind aquariumspul vaak belachelijk duur voor grote bakken en heb daarom eigenlijk alleen 'vijver' techniek.

Bij mij staat de pomp ook gewoon binnen en is echt heel stil. Aquaforte heeft meerdere pompen van divers formaat en ook in regelbare uitvoering.

Ook voor een bioloog geldt een beetje 2 tot 3x per uur de bak. Ik vind 800 dus ook heel erg weinig, zeker voor een discus bak. 3x zit je op 1800l/h en neem daarbij verlies in opvoerhoogte, pvc en slangen dan zou ik absoluut niet lager gaan dan 2000l/h.

Het enige wat mij ooit is verteld. Dat aquarium techniek een hogere eis heeft tov de lekdichtheid.

Aquarium techniek mag niet zweten of lekker.

Terwijl bij vijvertechniek dat iets minder kritisch is, daar dit meestal buiten wordt opgesteld.

Maar dat is iets wat mij verteld is. En bij sommige producten geloof ik dat ook wel.

Verder zijn aquarium producten vaak wat compacter. En vijverteechniek wat groter en lomper.
Bij dezelfde prestaties.

Maar er zijn een hoop uitzonderingen. Gewoon goed naar het product kijken.

klopt volledig.
Vijver techniek is niet gegarandeerd lekvrij!
Maar als we over een ondergedompelde opvoerpomp spreken lijkt me dat niet aan de orde.

Maar ik heb zo indertijd nog geinformeerd naar een vijver drukfilter en de fabrikant kon me geen waterdichtheid garanderen om de genoemde reden.

Ik heb inmiddels heel wat vijvertechniek gebruikt door de jaren maar echt nog nooit last gehad van lekken. Compact is het inderdaad niet maar voor grote bakken maakt dat ook niet uit.

Bij veel opvoerpompen die op de vijverafdeling van webshops te vinden zijn staat ook bij of ze wel of niet geschikt zijn voor zout water. Indien wel geschikt voor zout water dan zijn ze dus ook van voldoende kwaliteit voor aquaria.

klopt volledig.
Vijver techniek is niet gegarandeerd lekvrij!
Maar als we over een ondergedompelde opvoerpomp spreken lijkt me dat niet aan de orde.

Maar ik heb zo indertijd nog geinformeerd naar een vijver drukfilter en de fabrikant kon me geen waterdichtheid garanderen om de genoemde reden.

Ik vraag me toch echt af waar je deze wijsheid vandaan haald ik laat alleen ff twee linkjes zien met de pomp die op mijn vijver zit en de kranen die ik gebruik en let dan vooral op de prijs daar van dan denk je toch niet dat dit gaat lekken he.
Ik weet niet of je zelf wel is een vijver gebouwd heb maar als ik dit zo lees niet.
Kijk ik kan een gat in de grond graven met een stukje zeil er in met slang en luchtpompje maar zo werk dat niet,
en dat geld natuurlijk ook voor een aquarium.
Spullen die goed werken kosten nou eenmaal meer geld.
http://www.vijvertopper.nl/blue-eco...sFJfb2oKIzJpRDccZJ20UZsvnF72ERoU-oaAveI8P8HAQ

http://www.aspeqtpets.nl/vissen/vdl-pvc-schuifkraan-met-doorvoer-110mm-9992/

Ik weet de feitjes niet uit mijn hoofd. Maar ik vind 800 liter erg weinig op 600 liter.
Ik zou 2 keer per uur doen. Kan geen kwaad. Heb je ook nog iets meer stroming in je aquarium.

zou toch echt voor een regelbare pomp gaan met iets van 4000L/U
Je slangen/leidingen en je opvoer hoogte gaan dit nog een stuk terug dringen. En als het alsnog teveel is kan je altijd nog iets terugschroeven.
Als je pomp te zwak is kan je hem niet "overclocken" zegmaar

Ik heb een 700 liter aquarium, en heb een 7000 Liter pomp.
Het ging niet bijzonder hard toen ik hem even aan het testen was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan