Opvoerpomp wat efficienter?


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Ik heb een aquamedic 9.2 zonder Wifi in gebruik:
Op 3000Lph en 1.4M opvoerhoogte (op mijn bak heb ik een nafilter met overloop op 1.4m hoogte) is zijn verbruik 38W en ik dacht dat dit nog best netjes was...

Lijkt niet veel maar op jaarbasis kom ik op 333kWh uit op 0.69E/kWh is dat 230euro.
De opvoerslang heeft nu een interne diameter van 25mm en merk dat bij een hoger vermogen het debiet niet de 9000lph kan zijn wat hij zou moeten kunnen dus een grotere slang diameter of pvc moet wel merkbaar/meetbaar zijn.

Echter kan ik niet direkt vinden of een kleinere pomp ook efficienter werkt. Een kleinere rotor is namelijk minder efficient en een kleinere motor heeft ook minder koppel om een opvoerhoogte efficient te halen. Dat is mijn theorie tenminste.
Om deze reden ook de grote 9.2 pomp ipv de 5.2 gekozen.

Echter kan ik moeilijk achterhalen welke pomp efficienter is ongeacht merk of type.

Dus enig idee hoe hier de verbruikskosten verder te drukken?

Wellicht omschakelen van AC naar een DC pomp?
 
DC pompen zouden zuiniger moeten zijn.
Maar je opvoer leiding vergroten om minder weerstand te hebben zou ook een oplossing kunnen zijn.

Ik denk trouwens niet dat het nog veel zuiniger gaat worden dan dit
Ik heb 2x een DCS7000 op 50% en die trekken samen (met mijn controller en 1 kleine dan) ook 72w
 
Nog even tijdens groot onderhoud de Aquamedic 9.x (zonder wifi) losgekoppeld en in alle standen het verbruik gemeten.
In de 3e stand had ik in het aquarium een 10L emmer kunnen vullen en met tijd filmen kon ik het debiet omrekenen wat 3000l/h is welke 5x bakcirculatie geeft.
Daar draai ik vanaf het begin mee en meet ik 38W belasting uit.

Echter de meting zonder opvoerhoogte bij elke instelling is opmerkelijk:
1led=23.3W
2led=30.7W
3led=38.0W (!)
4led=45.8W
5led=53.5W
6led=60.8W
7led=67.2W
8led=74.7W

Geen verschil in vermogen met of zonder opvoerhoogte bij een 9000Lh pomp op 3000l/h.
Waarschijnlijk door de dikkere motor en meer koppel is de opvoerhoogte weinig van invloed dus een kleinere pomp zal het verbruik verlagen.

Op de aquamedic grafiek is weinig van verbruik in te schatten enkel dat een 3000l/h te licht zou zijn... valt nog best wat pompvermogen te drukken denk ik.
 
Deze week heb ik een aquamedic DCrunner3.3 binnen en kon ik provisorisch de opbrengst gaan proberen.
Eerst wat buisjes op mijn auto-syphon geknutseld naar een 120L aquariumbak die een nieuwe sump gaat worden.

De aansluiting op de pomp kan 20mm of 25mm (interne) diameter hebben.
Omdat de 20mm slang behoorljk flexibeler is was ik benieuwd of het debiet ermee gehaald kon worden:
op 1.3m opvoerhoogte, 20mm slang, 28W en 1800lph
Aanpassing:
op 1.3M opvoerhoogte, 25mm slang, 27.8W en 2250lph. Wat voor 500L bakinhoud op 4.5x bakvolume is. Vuistregel is 5x (geen idee waarom) maar op promotievideos lijkt 3-5x naar gelang je visbezetting/stroming ook te werken dus schik ik me hier in.
Debiet lijkt ook overeen te komen met de sheet:

Het vermogen dus iets hoger.
De besparing 3.3 vs 9.2 pomp is dus 10W voor iets minder debiet.
Op jaar basis dan 10W/1000x24hx365dagen=88kWh x0.76euro=66.6euro per jaar.
Verdient zich zelf wel een keer terug die 155euro. En het fijne van deze pomp is dat ik eventueel de pomp kan programmeren icm voeder automaat.

De enigste manier om het pompvermogen nog verder te drukken is dan de opvoerhoogte verminderen door een sump in je bak te bouwen oid.

mvg
 

Terug
Bovenaan