Wat is er nieuw

Opzet: Poecilia Reticulata biotoop (Morsche)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Morsche
  • Startdatum Startdatum
M

Morsche

Guest
Hallo allemaal,

ik ga een nieuw aquarium opbouwen, een biotoopje.
Bak: 60x30x30,
Vissenbestand:
- Staeck Endler mannen uit eigen kweek,
- Tiger (roundtail) guppy mannen,
- posthoornslakken,
- Anetome Helena,

Ik wil hier nog iets bij toevoegen waaronder Otocinclus of L010a en misschien nog 2-3 zwaarddager mannen.

Hoewel de bak er nog niet is, zijn meeste spullen om het inrichten al aanwezig. Waaronder stenen, takjes, bladeren, deel van de bodem en ik heb mijn ogen al op een achterwand laten vallen.
Een zak zand, Kien hout en valisneria planten laten nog even op zich wachten.

Zie hier wat ik al heb, de takjes heb ik van het spinnenhout gehaald wat je hier bovenaan ziet liggen. Dit stuk zal ik niet in gebruik nemen. (de lichte stenen komen er n�et bij, daar zit metaal in)
IMG_9880_zpsi6kg2y0l.jpg

Dit is het foam achterwand wat ik gezien heb:
IMG_9359_zps8kj9ozyu.jpg

Zo heb ik het stuk hout kaal geplukt, de takjes liggen nu in een bakje met water om in te trekken:
IMG_9883_zpswumjf1ig.jpg

Er komt een zandbodem met deze steentjes ertussendoor om realisme te cre�ren:
IMG_9884_zpsjq04xdfe.jpg

Zo ga ik de stenen plaatsen om de elektronica heen:
IMG_9885_zpsdverfgv9.jpg

Het plankje hout wat ik hier gebruikt heb is geen 60cm breed maar ietsjes minder. Dit is wel hoe het er ongeveer uit gaat zien. Hoewel ik nog de bladeren wat meer ga versnipperen voor meer realisme:
IMG_9888_zpst2ubg5tp.jpg

Laat eens weten wat jullie er van vinden, tips zijn altijd welkom. ��k met betrekking tot het vissenbestand, moet ik het aanpassen, kan er iets leuks bij? Wat zou jij erbij plaatsen?

Waarom alleen mannen en hoezo biotoop? Ik vind het een beetje geforceerd. Je zal weinig 'natuurlijk gedrag' kunnen zien. Niet negatief bedoeld, overigens. 😉

Ik heb al 2 bakjes met kweek staan, ik hoef er geen derde bij. Door de mannen van de vrouwen te scheiden kan ik gaan selecteren op welke strain ik wil verder kweken.

De keuze op biotoop is omdat ik het leuk vind om hun natuurlijke habitat na te bouwen.

En hoezo geen natuurlijk gedrag? Enkel omdat er geen vrouwtjes bij zitten? Dit zijn namelijk wel Reticulata's die direct afstammen van de wild gevangen Staeck Endler guppys, niet gemixt met andere Reticulata of Wingei varianten. Het zijn dus g��n huis, tuin en keuken guppys uit de LFS. ;-)

Ik heb niet stil gezeten, inmiddels wat rivier steentjes gevonden, liggen inmiddels in een badje om schoon te worden:
IMG_9940_zpsulixhqz8.jpg

Ziet er leuk uit. Leuk idee om de losse takjes van het spiderwood te gebruiken. Ben benieuwd naar de eerste foto's van het totaaltje in de bak.

ik ben erg benieuwd!

Inmiddels zijn we een stap verder. De bak is binnen en de achterwand is gelijmd:
IMG_0392%201_zps5sk0y0zz.jpg

Mooi hoor, welk merk achterwand is dit. Maakt me nog nieuwsgieriger naar het geheel straks, blijf je volgen.

Ben beniewd! "Maar pas op met stenen en glas"

Vitakraft 60 meen ik te herkennen als aquarium? 🙂

aquariaan043 zei:
Mooi hoor, welk merk achterwand is dit. Maakt me nog nieuwsgieriger naar het geheel straks, blijf je volgen.

Er zat een kaartje aan van HS Aqua Decoline Background. Maar iemand die mij aansprak noemde het een Fefi achterwand.

En op de verpakking van de bak staat FishHome. Nieuw gekocht bij de Ranzijn voor �60.- inclusief verwarming en filter. Licht zit in de klap kap, vergelijkbaar met een Aqua40 bijvoorbeeld. Dus geen T8 TL verlichting.

Als ik de bak ga vullen gaat er een volledige zak zand in, en dan past stenen. En ik hoef de stenen gelukkig niet in te graven.

De opbouw is begonnen!
IMG_0702_zpsc8ezxc0l.jpg

IMG_0703_zpseydhvwil.jpg

IMG_0705_zpsqgv8b0sa.jpg

Hier de bak in 2 delen gesplitst, links, rechts.
IMG_0708_zpsejp9mfgt.jpg

IMG_0709_zpscwxggv4x.jpg

En natuurlijk ook gevuld met water, deels uit een ander aquarium:
IMG_0713_zpsb4obkpez.jpg

IMG_0714_zps4yrthoyp.jpg

Ik krijg via Aquaplantsonline nog een aantal dingen binnen die ik nog mis in de bak..

Z��r geslaagd habitatbakje 😀

Dankje!

Qua inrichting is hij af!

1_zps3h6ilkkg.jpg

2_zps09tpgvln.jpg

3_zps00peswmg.jpg

4_zps30nqcyin.jpg

5_zpsuylzga9g.jpg

6_zpshhljfb0q.jpg

7_zpsar6ub7ik.jpg

8_zpshag9e0wz.jpg

De planning qua bewoners is wel iets veranderd, omdat ik dusdanig veel Rio Oro Wingei mannen had zwemmen bij de vrouwen heb ik deze mannen ook in deze bak gezet.
Er zwemmen nu zo'n 10-15 mannen guppies in waarvan het overgrootte deel Rio Oro Wingei.

Ze doen het echt fantastisch, ze scholen heel erg leuk bij elkaar en zwemmen door de gehele bak heen, niet alleen bovenaan de waterlagen.

Daarnaast zitten er 3 Otocinclus in en wat oranje posthoorn slakken.
Er komt alleen nog een koppel Apistogramma Borellii in. Hoort oorspronkelijk niet in het biotoop maar als apisto liefhebber kon ik het niet laten. Daarbij heeft een vriend van mij een eenzaam vrouwtje zitten die ik graag wil helpen.

Echt mooi! Als de randen niet zichtbaar waren zou ik denken dat het duikfoto's zijn. 😉

Wordt het 'Opal' of gewoon yellow head?

Ik kan het gemist hebben, maar is dit onverwarmd?

Prachtig aquarium oogt echt heel natuurlijk, grote klasse!!! 😀

Zeker een heel mooi natuurlijk ogende bak!

Dank jullie, ik ben ook zeer tevreden met het resultaat.

Welke Borellii het gaat worden weet ik nog niet precies, ik ga ze nu ophalen.

En nee ze zitten niet op koud water, wildguppies en endlers houden van warm water, liefst zelfs 25-29 graden.

Dat is jammer. De borellii's zouden een koelere periode wel kunnen waarderen. Welke otocinclus heb je?

Klopt Homines,

ik heb de temperatuur al iets laten zakken, het zijn Opal geworden overigens.
De Otocinclus die ik heb zijn gemixt, ben ik achter gekomen toen ik thuis was..

Bedankt!

Alle bewoners zijn nu aanwezig.

1. Staeck Endler mannen:
5_zpsugntv5jd.jpg

2. Rio Oro 2002 Endler mannen:
4_zpsmgmwtyia.jpg

3. Otocinclus:
3_zpsxpz3a2ft.jpg

4. Apistogramma Borellii Opal man:
1_zpshqc0nyl3.jpg

5. Apistogramma Borellii Opal vrouw:
2_zpsmyhrhgnr.jpg

Ik heb echter geen foto van de oranje Posthoornslakken en de L260 Hypancistrus. De L260 laat zich de hele dag niet zien. Geen idee waar hij zit, ik zie hem morgen ochtend wel weer als het licht aan gaat 😛

prachtige foto's!
erg mooie borelli's

Dank jullie! 😀

Mooi bakje en schitterende foto's maak je!

Erg mooi gedaan, prachtige foto's van je apistogramma's

Dank jullie! 😀

Leuk bakje hoor en zeker ook mooie foto's!

Ik wilde deze stiekem altijd al hebben, ja ik weet dat dit geen Wingei's zijn maar ik vond ze gewoon mooi.
Ze zitten samen met mijn andere mannen.

Dit is de Cobra guppy, ik heb 2 varianten genomen, degene met vlag achtig staartje en met een rond staartje:
Cobra01_zpsjgecc6ou.jpg

Cobra02_zpskkulfanh.jpg

Oh en ik heb een knappe foto van de L260 kunnen maken, hij zit altijd op zijn zelfde plekje tussen de stenen maar nu liet hij zich even 5 tellen laten zien. Lang genoeg voor mij om een plaatje te schieten! 😀
L260_zpsymsskfac.jpg

Die L260 is wel erg mooi hoor.
De bak zelf ook natuurlijk.

Dankje Remco!

Nog maar weer een paar plaatjes van de mannen. Wat is het toch een leuk gedrag tussen de mannen onderling. Wat wel bijzonder is, is dat ze het alleen doen naar hun soortgenoten. Een Staeck of een cobra doet dit bijvoorbeeld niet naar een Rio Oro of andersom. Ook de cobra's doen het alleen naar elkaar onderling en ook niet naar de Staecks.

Rio%20Oro_zpsho8jgjxi.jpg

cobra_zpsbvlf5p0o.jpg

Staeck_zpsjgbih0fa.jpg

mix_zpsynmklg7t.jpg

En nog ��n voor de verzameling: L340:
L340_zpsskgmf9ph.jpg

wederom prachtige kiekjes!
mooie bakkie zo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug