Wat is er nieuw

opzetje.. Tips? ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Hierbij een opzet van mijn nieuwe aquarium, de eerste keer ingericht, zijn er tips van de experts..??
Rechts is het voller dan links, om rechts het filter te verstoppen...
Links voor de stengelplant wil ik nog wat plaatsen, en achter de witte steen naast het stuk hout wil ik ook nog wat plaatsen...

image-2015-10-18.jpg

Plaats in het midden ook planten.

Ik wil corys op de bodem laten rondscharrelen, vandaar dat ik daat zoveel mogelijk ruimte vrij heb gelaten.. Ik dacht dat dit optisch de bak groter maakte, door de doorkijk.. Ik zat nog wel aan mosballen te denken om deze nog ergens te plaatsen.

Door het midden open te laten.krijg je een bak in twee delen.

Bedoel je het deel wat in het midden achtrerin is rechts naast de witte steen?? Daar nog wat beplanting??
Of bedoel je in het midden van de bak zelf??

In het midden van de bak zelf.Voor het mooie plaats je planten iets uit het midden.1/3 vanuit de zijkant kan prima met deze opzet.

En dan aan welke kant?? Want het hout dacht ik al op 1/3 te hebben gezet....
Waar had jij een plant bedacht en wat voor soort?? Ik bedacht mezelf tussen de steen met de witte streep en de witte steen een mosbol te plaatsen...

Inderdaad achter je witte steen nog wat planten. Je "doorkijk" smaller maken, door deze schuin weg te laten lopen naar de achterkant.

Hoe bedoel je schuin weg te laten lopen??? Smaller moet lukken om naast de vallnisernia en achter en rechts van de witte steen nog wat te plaatsen..

Hoe kan ik ik mijn bakje meer diepte krijgen, wat zijn tips om mijn beoogde paadje smaller te krijgen en wat kan ik hier het beste voor gebruiken.. Ik wik niet mijn helr bak beplanten aangezien mijn corrys ook genoeg wroet ruimte moeten hebben...

Denk dat Crash bedoeld dat je hem niet recht naar achteren smaller laat lopen, maar schuin naar achteren. 🙂

Dat bedoelde ik inderdaad Saskia, erg mooi!

dat is wel heel erg mooi, maar hoe realiseer ik dat in mijn huidige situatie het mooiste en beste... ik kan er eigenlijk geen zand meer bij doen wat zou een optie kunnen zijn hier een beetje bij in de buurt te komen?? zonder al te veel ruimte te verliezen voor de corrys, aangezien die van zo'n opstelling niet heel erg vrolijk worden denk ik...

Ben erg benieuwd en lees even mee, vind dit ook heel erg mooi! Is de zandlaag op zijn hoogst trouwens niet veel te hoog ivm dichtslibben? Het zand is ook wel heel mooi gescheiden van de rest van de bodem, maar deze situatie lijkt me voor cory's inderdaad verre van ideaal. Maar zo te zien heeft deze persoon ook geen cory's. 😉

ik ben ook benieuwd naar de tips haha!! (ik zat te denken aan een stuk hout van voor naar achter te laten lopen...
Of ze hebben zich verstopt in het hoge "Gras" hahahaha

. zat naar verkeerde plaatje te kijken

bakjeerik5.jpg

Even wat aangerommeld... Wat te doen met de ontstane ruimte... Tips zijn meeeeer dan welkom..
Vior de diepte dacht ik aan een paadje, alleen geen idee hoe dit te realiseren... Of iets... Nou ja ik zou zeggen kom maar op met de tips... Of ideeen

Meer planten en het paadje smaller maken. Misschien met (lei)stenen, plexiglas of bakjes van vlees die je korter afknipt. 🙂 Hoop niet da je vegetari�r bent hihi. 😉

Vegetarier?? Ben je bang dat ik de plantjes dan zelf opeet 😛
er is nog veelste veel open plek, dat klopt, ik denk dat ik het stuk hout meer naar rechts zet, iets uit het midden,
dan links van het hout een soort grotje wil maken (evt met mos erover)..
op die manier kan ik proberen een paadje van rechts naar links achter het hout te maken......

Nee, voor het eventueel verzamelen van vlees bakjes. 😉 Heel goed wat betreft het hout, luister je toch een beetje naar me. 😉 Klinkt goed hoor, wordt vast heel mooi!

image-2015-10-27.jpg

Nieuwe opstelling... Wat vinden jullie ervan, mijn eerste aquarium??
Alle tips zijn welkom..
Ik heb nog een aantal plantjes gekocht o.a drijfplantjes, maar aan de opstelling zal niet veel keer veranderen

Ik vind 'm top. Ben alleen bang dat de Vallisneria (Gigantea volgens mij) ietwat te groot wordt.
Dat lijkt wel Ardenner breuksteen hahahaha (sorry kon het niet laten).

AadMec zei:
Dat lijkt wel Ardenner breuksteen hahahaha (sorry kon het niet laten).
Geeft dat niet teveel kalk af eigenlijk? 😉 (sorry, kon het ook niet laten)

Zonder gekheid..
Ik vind het er prima uitzien, rustig en ook natuurlijk.

Hahaha, bedankt he 😛
bedankt voor de reacties, ik ben nu eigenlijk best tevreden, is deze dan te groot bedoelen jullie?
deze drijft mooi door mijn bak heen, en ik kan hem toch gewoon afknippen als hij te lang word??
Ik heb net een bestelling geplaatst bij aquaplants online van:

Limnobium laevigatum
Nomaphila siamensis parvifolia
Alternanthera reineckii mini

Anders had ik ze mee kunnen bestellen, ik denk dat ik het voorlopig eventjes zo laat...
de mosballen zal ik nog een ander plekje geven en de bestelde plantjes ook een plekje geven...

smidsy zei:
deze drijft mooi door mijn bak heen, en ik kan hem toch gewoon afknippen als hij te lang word??
Beter afscheuren bij de aanzet, of met een scherp mes afsnijden.
Knippen zal er niet toe leiden dat het blad mooi verder groeit.

Even een tipje over de mosballen,.
Vaak tonen deze erg groot, en kan je ze makkelijk in 2e snijden/knippen om wat meer verdeling of andere indeling te krijgen met de zelfde hoeveelheid.

Het is maar net wat je mooi vind. Het kan best die vallisneria, maar je zult wel bladeren krijgen die langs de oppervlakte gaan, en dan via de rand van de bak weer naar beneden krullen. Kan ook mooi zijn, maar is persoonlijk.
Voor je filteruitlaat kan het zelfs heel mooi gaan golven. maar goed, dde genoemde asiatica zal dat laatste ook doen.

Van horen zeggen:
Dat gras zou je in kleinere plukjes uiteen moeten planten.

En pas op dat je mos(alg)ballen niet uit elkaar vallen. Dat vind ik op de langere termijn altijd een risico.

Ik heb nog geen mosballen gehad die uit elkaar zijn gevallen.
Ik zou zelf niet de V. Gigantea in zo n bakje nemen aangezien die heeeel erg lang kan worden.
Dan kun je beter de nana nemen of de gewone denk ik.

smidsy zei:
Hahaha, bedankt he 😛
bedankt voor de reacties, ik ben nu eigenlijk best tevreden, is deze dan te groot bedoelen jullie?
Ik heb net een bestelling geplaatst bij aquaplants online van:

Limnobium laevigatum
Nomaphila siamensis parvifolia
Alternanthera reineckii mini

Anders had ik ze mee kunnen bestellen, ik denk dat ik het voorlopig eventjes zo laat...
de mosballen zal ik nog een ander plekje geven en de bestelde plantjes ook een plekje geven...

Als je ze afknipt gaan de overgebleven stukken rotten !!!
De bladeren worden bijna anderhalve / twee meter.

wow haha... dat is best groot, ik dacht dat ze ongeveer 50cm zouden worden, dus van onder naar boven zou ong 30 cm zijn, en nog 30 cm naar de voorkant van de ruit toe, dus het leek mij wel kunnen...
het is dus aan te raden deze te verwijderen en andere aan te schaffen.??

gaan die van die andere soort niet rotten als je ze afsnijd??
en hoe kan je mos ballen doormidden knippen gewoon de schaar erin.. ze rollen nu ook naar beneden omdat mijn hellinkje wat stijl afloopt... een doorgeknipte blijkf wel liggen denk ik... of kun je ze nog op de een of andere manier verzwaren... zou ik een helft kunnen opofferen door over mijn hout te wrijven en hopen dat daar dan ook mos gaat groeien, of gaat dit zowieso niet werken???
Zo dat waren weer heel wat vragen hoop op de antwoorden van de experts 😛

Met een scherp stanleymes zou dat ook wel willen denk ik en anders gewoon de schaar dus.
Wrijven over het hout moet kunnen als ik het bij andere leden bekijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan