Wat is er nieuw

Opzoek: filter kleine vijvers (+/- 1000)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Frederique. 5
  • Startdatum Startdatum
F

Frederique. 5

Guest
Binnenkort wordt hier dus een vijver geplaatst van rond en bij de 1000l. Mijn vraag is nu of hier filters voor bestaan want ik heb al heel wat afgezocht op het web maar de kleinste dat ik vind is voor 2000l en ik heb dus geen idee of er dan bestaan voor kleinere vijvers.
 
Inderdaad, beetje overkill is soms best prettig.
 
Bakfilter,die je ergens neerzet,dan gewoon het filter daar naar toe brengen,met slang,
En een retour. naar een waterval.
 
Het ging me vooral ook over plaats ik dacht dat een 1000L filter wat minder plek zou innemen.
 
Je kunt natuurlijk ook zelf een filter in elkaar knutselen
 
En hoe gaat dat dan in zijn werk?
 
Frederique. 5 zei:
Het ging me vooral ook over plaats ik dacht dat een 1000L filter wat minder plek zou innemen.



Ja,maar dat je filter in de vijver zelf.
Raakt ook vervuilt,he.

Maar,heb je daar geen plaats voor,is het wat anders.
 
Aan wat voor filter zit je te denken? Vijver filters zijn er in verschillende soorten en maten.
Een 1000 liter vijver is niet heel groot dus een extreem filter heb je niet nodig.

Op onze vijver hebben wij een kamer filter gehad grote voordeel hiervan is dat het met verschonen heel makkelijk gaat.

Waarom kijk je niet naar een filterton?
Pomp in de vijver slang naar de ton toe en deze aansluiten op bijvoorbeeld een waterval? Voordeel van een ton is dat deze vrij makkelijk schoon is te maken en zelf maken is niet zo veel werk en goedkoop.
 
Tja,is hetzelfde als bakfilter,alleen rond.
En die laat je gewoon gaan,niets schoonmaken,wordt bacteriebak.

Heb ik allebei staan van onze oude vijver.
 
Nog wat extra vragen:
Wat van filtermatriaal moet er juist in zo een filterton?
En een kamerfilter of filterton zou in principe genoeg moeten zijn?
 
Een kamerfilter is een hele mooie oplossing vooral met schoonmaken. Enig nadeel van een kamerfilter is dat deze behoorlijk wat ruimte in beslag neemt.
Een ton of een kamerfilter is voor een 1000 liter vijver meer dan voldoende. Je persoonlijke voorkeur maakt de keuze tussen de 2 filters. Wij hebben gekozen toen der tijd voor een kamerfilter omdat een ton te weinig capaciteit heeft voor onze bak.


Hieronder zal ik aan de hand van wat foto�s uitleg geven.
Kamerfilter:
Werkt eigenlijk net zoals een bioloog in het aquarium. De makkelijkste aansluiting is de pomp in de vijver plaatsen op de bodem het filter plaats je naast de vijver en de uitstroom kun je via een waterval of via een plantenfilter laten uitstromen.

Het water komt binnen in de eerste kamer links van de foto. De filterborstels filteren het meeste zweefvuil er uit en deze maak je ook regelmatig schoon. In de 2de kamer zitten blauwe matten hierin gaan de bacteri�n groeien in de 3e kamer is op te tekening een bewegend bed gemaakt hierin zitten plastic ballen of buisjes welke doordat er kucht word toegevoegd gaan bewegen hierin zitten ook bacteri�n.
Onderop de 3 kamers daalt het vuil neer elke kamer heeft een klep waardoor je water uit de kamer kunt laten stromen en het vuil mee neemt wat op de bodem zit
171777_0_82_superfish_poly_tech_move_vijverfilter_kamerfilter_schema.jpg





Het andere filter met een ton werkt exact hetzelfde alleen vervuilen deze meer en zijn lastiger schoon te maken als hij verstopt raakt.

Het water komt bovenin het filter terecht en stroomt door diverse materialen heen. Vanaf onder in het filter stroomt het water terug de vijver in.
Als dit filter verstopt raakt dan stroomt het water niet meer door het materiaal heen maar loopt het via de overstroom buis terug het vijver in (dit is de staande buis op de foto) mocht dit gebeuren dan moet het materiaal in het filter worden uitgespoeld.

442128_0_82_69366_1.jpg
 
De eerste lijkt me dan een het beste om schoon te maken en de 2de als er plaats gebrek is het zal een moeilijke keuze worden. 😛
 
Geldt alleen voor de bovenste spons,onderop blijf je af.

Kan je de tweede niet kwijt,Dan val te terug op een vijverpomp,met filter.
 
Maar die 2de prent lijkt me wel klein en handig ik zag ook dat je daar een uv-filter kan aanbrengen.
 
Beide filters kun je in combinatie gebruiken met een uv lamp. Belangrijk is om net als bij je aquarium je pomp altijd aan te laten de uv lamp laat ik 12 uur per dag aan om zweefalg te voorkomen.
Voordeel van een meerkamerfilter is dat het onderhoud makkelijker is, nadeel is dat hij behoorlijk wat ruimte in neemt.
Een filterton moet je altijd boven het waterpeil plaatsen.

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen maar ik raad je aan om eens te gaan kijken op het koiforum.

Het voordeel van een kamerfilter is dat je deze ook in een filterput kan plaatsen naast je aquarium hierdoor kun je je techniek mooi wegwerken, uiteraard is het aan jou hoe professioneel je het wilt gaan maken.
 
ahzo oke het zal een moeilijke keuze worden dus eerst maar eerst plannetje maken 😛
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan