Opzoek naar ledverlichting om op te hangen

L

Leo Z

Guest
Ik ben opzoek naar zoetwater led verlichting die ik boven het aquarium kan hangen, aangezien ik een behoorlijk vierkant (145x126cm) aquarium heb zou ik het beste wegkomen met 2 balken. Heeft iemand enig idee waar ik het best naar op zoek kan gaan? Ik ben al een tijd aan het zoeken via google resultaten, maar raak verdwaald in alles wat er te koop is. Ook kan ik slecht (betaalbare) verlichtingsbalken vinden die op te hangen zijn...

Ik ben op zoek naar iets wat hierop lijkt maar dan voor zoetwater

lampen-ophangen-aquarium.jpg
 
Giesseman arora of stellar zijn wel mooie lampjes.
Zijn ook huismerken te krijgen bij een zeewaterwinkel
 
Giesseman arora of stellar zijn wel mooie lampjes.
Zijn ook huismerken te krijgen bij een zeewaterwinkel

Als je niet zo groot budget hebt is dit misschien wel een optie

s-l1600.jpg


http://tinyurl.com/y4zg22x7

Dat ziet er inderdaad goed uit! Ik ga eens even kijken naar genoemde merken. Ik heb niet perse een bepaald budget in gedachte, maar ik kwam lampen tegen met prijsklasse rond de 800 euro wat voor mij op dit moment gezien afgelope uitgaven aan het aquarium een beetje te gek is.
 
Zou iets als deze voldoende zijn voor mijn aquarium?

https://zeeaquarium-winkel.nl/giesemann-stellar-1200-mm
Zit nog geen leds bij hè dat je daar wel ff aan denkt.
Maar als je hem wat hoger hangt zal het wss wel voldoende spreiden, je zit alleen met die mega breedte van je aquarium..
Je kan ook 2 of 3 van zulke units nemen en ertussen een led oplossing plaatsen.
https://zeeaquarium-winkel.nl/odyssea-vt-t5-dual-pro-2-x-54-watt
Denk dan aan een kessil, AI of een mars aqua.
Chihiros kan er dan ook nog wel tussen denk ik.

Maar zelf een frame maken van 44x44 balken oid en daar alles aan hangen is ook nog wel te doen denk ik.
Jammer dat het niet mijn project is :p
 
Zit nog geen leds bij hè dat je daar wel ff aan denkt.
Maar als je hem wat hoger hangt zal het wss wel voldoende spreiden, je zit alleen met die mega breedte van je aquarium..
Je kan ook 2 of 3 van zulke units nemen en ertussen een led oplossing plaatsen.
https://zeeaquarium-winkel.nl/odyssea-vt-t5-dual-pro-2-x-54-watt
Denk dan aan een kessil, AI of een mars aqua.
Chihiros kan er dan ook nog wel tussen denk ik.

Maar zelf een frame maken van 44x44 balken oid en daar alles aan hangen is ook nog wel te doen denk ik.
Jammer dat het niet mijn project is :p

Bedankt voor het meedenken haha, ik ben nieuw in de hobby en dan is zo'n groot project nog best een uitzoek werk, denk dat hier dan ook de meeste tijd in is gaan zitten. Gelukkig is tot nu toe alles goed gegaan. :p Kan me voorstellen dat iemand als jij die al lange tijd in de hobby zit, veel meer ideeën hebt dan ik.

Ik denk dat het zelf maken van een frame een best goed idee is!
 
Vooraf zou ik toch niet in de eerste plaats aan besparen gaan denken. Vergis je niet, goedkopere ledverlichting leidt erg vaak naar teleurstellingen met als gevolg dat er bij- of misschien zelfs vervanging gekocht moet worden. En dan wordt het pas echt duur. Je hebt een grotere bak. Maar wat is bijvoorbeeld de hoogte? Wanneer je boven de 50 cm zit moet je misschien al denken aan 3 Watt leds. Erg belangrijk dus! Wanneer je kiest zou ik beslist kiezen voor overwaarde, je weet nu nog niet wat je in de toekomst gaat doen en dimmen kan altijd. Waarbij ik trouwens bedenk, nu ik dit schrijf, niet alle aangeboden led systemen zijn dimbaar! Je zou kunnen denken aan zelf bouw. Het is niet echt moeilijk, YouTube staat vol met voorbeelden.
Ook is het te bedenken welke bak je voor ogen hebt. Wordt het een plantenbak? Welke planten? Als het een plantenkeuze wordt waar licht intensiteit gevraagd wordt....
Er zal beslist goed nagedacht moeten worden maar ik merk op dat je niet over één nacht ijs gaat. Heel verstandig dus.
 
Vooraf zou ik toch niet in de eerste plaats aan besparen gaan denken. Vergis je niet, goedkopere ledverlichting leidt erg vaak naar teleurstellingen met als gevolg dat er bij- of misschien zelfs vervanging gekocht moet worden. En dan wordt het pas echt duur. Je hebt een grotere bak. Maar wat is bijvoorbeeld de hoogte? Wanneer je boven de 50 cm zit moet je misschien al denken aan 3 Watt leds. Erg belangrijk dus! Wanneer je kiest zou ik beslist kiezen voor overwaarde, je weet nu nog niet wat je in de toekomst gaat doen en dimmen kan altijd. Waarbij ik trouwens bedenk, nu ik dit schrijf, niet alle aangeboden led systemen zijn dimbaar! Je zou kunnen denken aan zelf bouw. Het is niet echt moeilijk, YouTube staat vol met voorbeelden.
Ook is het te bedenken welke bak je voor ogen hebt. Wordt het een plantenbak? Welke planten? Als het een plantenkeuze wordt waar licht intensiteit gevraagd wordt....
Er zal beslist goed nagedacht moeten worden maar ik merk op dat je niet over één nacht ijs gaat. Heel verstandig dus.

Het wordt hoogst waarschijnlijk een cichliden bak met hier en daar wat makkelijke groeiende planten, een echte aquascape zal het dus niet worden. Het voornaamste voor mij zal zijn dat de bak helder oogt. Hoe meer het aantal kelvin hoe groener/geler de bak lijkt heb ik me laten vertellen...

Ik heb er ondertussen een vraagje bij; ik zie T5 verlichting ook een manier van (TL?) verlichting is, zouden jullie dat aanraden of ten alle tijden voor led gaan?
 
Het wordt hoogst waarschijnlijk een cichliden bak met hier en daar wat makkelijke groeiende planten, een echte aquascape zal het dus niet worden. Het voornaamste voor mij zal zijn dat de bak helder oogt. Hoe meer het aantal kelvin hoe groener/geler de bak lijkt heb ik me laten vertellen...

Ik heb er ondertussen een vraagje bij; ik zie T5 verlichting ook een manier van (TL?) verlichting is, zouden jullie dat aanraden of ten alle tijden voor led gaan?
TL verlichting is prima! Wil je dimmen dan is dat ook mogelijk maar wel wat meer ingewikkeld en het kost meer. Even terug naar de Kelvin waardes, hoe hoger de waarde hoe witter het licht! Daarbij zou ik wel een maximum van zo'n 6000 Kelvin aanhouden. In een zoetwaterbak kiest men toch vaak voor rond de 4500 kelvin.
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
TL verlichting is prima! Wil je dimmen dan is dat ook mogelijk maar wel wat meer ingewikkeld. Even terug naar de Kelvin waardes, hoe hoger de waarde hoe witter het licht! Daarbij zou ik wel een maximum van zo'n 6000 Kelvin aanhouden.
Bekijk bijlage 269700

Uit intresse; waarom zou je ze max 6000 Kelvin houden? Ik was overigens vergeten aan te geven: Ik zal een waterstand van +/- 60cm hebben.
 
Beide kan natuurlijk.
T5 haalt ongeveer 80-90 lumen/watt
(Kwaliteit) leds gaan van 130 tot 180 lumen/watt.

Ik weet verder ook niet hoe handig je bent met electra, maar vind persoonlijk de EB strips van bridgelux erg fijn licht geven, en met hun 180+ Lm/W
Maar dan kom je wel in de (bijna) 100% DIY kant van de hobby.

TL geeft een verstrooider licht en heb je minder schaduw werking, led is heel directioneel en kan een mooie schittering en schaduw geven in het water
 
Uit intresse; waarom zou je ze max 6000 Kelvin houden? Ik was overigens vergeten aan te geven: Ik zal een waterstand van +/- 60cm hebben.
Dat betekend dan toch een redelijke hoogte om te overbruggen. Met de JMB leds van 1 watt /105 lumen die ik heb, bijvoorbeeld, ga jij het niet halen. 3 watt zou een optie zijn. Toch even kijken naar het advies van @tuinkabouter, zou ik zeggen. Je verteld een zoetwaterbak te hebben, ik neem aan dat je geen naar blauw neigend licht wilt kijken in zo'n bak, vandaar de Kelvinkeuze. In een zeeaquarium gaat men wel naar hogere Kelvinwaardes.
 
Ik ben wel echt gruwelijk verwend met mijn DIY lampje
FF405844-2125-45A4-BAA0-3C8DE87D3BB9.jpeg


Witte lampen zijn 5000K maar pushen bijna 3500Lm per stuk op de volle 31w als ik heb me correct herinner.
 
Dat betekend dan toch een redelijke hoogte om te overbruggen. Met de JMB leds van 1 watt /105 lumen die ik heb, bijvoorbeeld, ga jij het niet halen. 3 watt zou een optie zijn. Toch even kijken naar het advies van @tuinkabouter, zou ik zeggen. Je verteld een zoetwaterbak te hebben, ik neem aan dat je geen naar blauw neigend licht wilt kijken in zo'n bak, vandaar de Kelvinkeuze. In een zeeaquarium gaat men wel naar hogere Kelvinwaardes.

ahh vandaar, duidelijk :petjeaf:

Ik ben wel echt gruwelijk verwend met mijn DIY lampje
Bekijk bijlage 269701

Witte lampen zijn 5000K maar pushen bijna 3500Lm per stuk op de volle 31w als ik heb me correct herinner.

Ziet er heel goed uit! Heb je dat helemaal zelf gedaan of een guide gevolgt?
 
Nee ik heb het ontwerp afgekeken van iemand uit Finland, die werd geholpen door een Amerikaan :p
Maar wel helemaal zelf betaald en in mekaar gesoldeerd ;)


https://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=731121
Mijn ouders hadden destijds ook een tuinkabouter voor het huis in de tuin staan. Hij had een hengeltje en stond de hele dag te niksen. 'k Heb nooit gezien dat hij iets ving met z'n hengeltje. Niet te vergelijken met deze handige en vlijtige tuinkabouter dus.
56999450-winking-and-smiling-emoticon.jpg
 
Mijn ouders hadden destijds ook een tuinkabouter voor het huis in de tuin staan. Hij had een hengeltje en stond de hele dag te niksen. 'k Heb nooit gezien dat hij iets ving met z'n hengeltje. Niet te vergelijken met deze handige en vlijtige tuinkabouter dus.
Bekijk bijlage 269702
Haha klopt, maar dat komt door de betovering hè...
Wij verstijven als mensen naar ons kijken waardoor je niet ziet wat we nou echt doen ;)
 
Mijn midders zitten op 8000k incl rode leds.

Blauwe gloed ? Niks van te merken.
 
Terug
Bovenaan