Wat is er nieuw

Opzoek naar nieuwe buitenfilter

Rick85

Well-known member
Lid geworden
4 augustus 2014
Hallo allemaal,

Ik heb nu dik een jaar de JBL Cristalprofi E901 voor mijn Juwel 180L aquarium maar ben er eigenlijk niet zo tevreden mee.
Naar mijn mening is het niet echt een krachtige filter en de rotor is nu al voor de 2de keer stuk 🙁

Als ik ververs gebruik ik voor groot gedeelte osmose water en dat heb ik in grote jerrycan waar het filter het er nauwelijks uit kan zuigen.

Nu zit ik er aan te denken om een Sera met uv te kopen en vraag me af of het een negatief effect kan hebben als ik een wat grotere versie koop.
Bijvoorbeeld een sera C400 (tot 400L) ipv C250 (tot 250L)

Is de filter wel schoon want ik heb de 901 ook en die geeft in de meterbak een behoorlijke stroming hoor. Die is ook rond de 180 liter.

Oh ja nog iets vreemds van deze JBL filter is dat deze vanavond ineens een soort van heel fijn gruis of iets uit begon te blazen zodat alles troebel werd. Dit gebeurde meteen nadat ik de filter iets uit de kast trok.

Het stopte wel weer meteen en het troebele trekt langzaam weg.

De jbl kan de meterbak makkelijk filteren hoor.

Je gebruikt de filter om de jerrican leeg te pompen? Heb je de jerrycan dan op dezelfde hoogte als je filter?
Of hoe moeten we dat zien?

Ik verschoon elke maand john.
Ik heb ook een topclean er op zitten waar ik een stukje gaas op heb geplakt met aquarium kit. Dit is om de garnalen uit het filter te houden en functioneert ook als een grof filter.
Daarom zitten er ook geen plantenresten op mijn filtermatten.

jerrycan staat op de grond, dat lijkt mij ook wel de reden dat deze het niet trekt 😛
De slang van de filter stop ik in de jerrycan trouwens

Dat is denk ik het euvel..het is geen opvoerpomp om water zo omhoog te krijgen.
En als het nivo in de jerrycan zakt, loopt het water ook zachter.
Als je het eens probeert met de jerrycan op een hoogte gelijk aan het filter, of hoger zal het makkelijker gaan denk ik.
Maar is dat niet omslachtig dan? Je kunt het net zo goed in een gieter overdoen uit de jerrycan en dan in het aquarium gieten.
Doe ik ook, uit mn regenton en dan gewoon gieten in t aquarium (na 24 uur wat opwarmen op kamertemperatuur).

Ja dat verklaard dan een hoop zoals Albert al zegt. Ik heb geen problemen met deze filter qua sterkte en stroming zoals ik al zei. Ik ben er dus best tevreden over.

doe ik ook nu maar vind het zon gedoe uit een 30L jerrycan gieten 😛
Hoe dan ook hij is nu voor de 2de keer stuk en denk er dus aan om een ander merk te kopen zoals de Sera, als die tenminste goed is.

Rick85 zei:
Hoe dan ook hij is nu voor de 2de keer stuk en denk er dus aan om een ander merk te kopen zoals de Sera, als die tenminste goed is.

Ja dat die rotor stuk is, dat is geen wonder. Een filter is GEEN opvoerpomp.
De rotor bezwijkt onder het gewicht van de waterkolom!

Een extern filter werkt in een gesloten systeem en pomp het water rond.
Den aanvoer werkt als hevel. Zodoende hoeft een externe filter net zo hard te werken als een interne.

Ik gebruik zelf ook osmose water. De jerrycan staat op zolder. En ik ga gewoon een paar keer naar zolder om een 10 liter gieter te vullen.

Als je dat echt niet wilt (of kunt) dan moet je een OPVOER pomp kopen.

Voor de rest is de JBL e901 een prima filter voor die bak.

Rick85 zei:

Zet hem wat hoger. dan met slang, En kraantje in emmer aftappen.
Emmer vol, kraantje dicht.
Terug, emmer er onder ,kraantje open...... kraantje dicht...
Simpel.

En dat gruis, zit boven in de pomp. als jij schud komt dat vrij, en in je bak.
Filter licht reinigen.

655998_0_82_in_de_boormach____conr__11_95.jpg

OP de boormachne.

Ah das wel slim 🙂
Maar om het weer over filters te hebben, zit er toch aan te denken om een nieuwe te kopen en deze jbl op marktplaats te zetten. Die uv lamp in de sera filter lijkt mij ook erg handig, iemand ervaring met de sera?

Tja, ik ben zelf voor Eheim.
Die heb ik zelf in alle maten.

En UV -c , zou ik los kopen.
Aquael 500uV_C 500.

Maar ,net wat je wilt.

Wij gaan mee met John, Albert en Marcel:
- een e901 moet een meterbak gewoon aankunnen;
- een e901 is g��n opvoerpomp, aanzienlijke kans dat de manier waarop je vanuit de jerrycan water omhoog hebt willen pompen heeft bijgedragen aan het stukgaan van de rotor.

Dus:
- zoek het probleem niet in de e901 en de oplossing niet in een ander filter;
- zoek de oplossing voor het verversen wel in een andere manier van verversen.

Al eens naar een opvoerpomp gekeken? Die zijn bedoeld om water omhoog te pompen en werken prima om water vanuit bijvoorbeeld een emmer op de grond (wij gebruiken een oud afgedankt aquarium om het verse water klaar te zetten en voor te bereiden) omhoog te pompen het aquarium in.

Der E 901 is ook geen sterk filter,met 11 wat, en opvoer hoogte ong. 1.10 m.
Zou hij hem hoger zetten wint hij al meer in kracht.

Ik heb zelf ecco,s Naast,en half onder de bak staan, gaat prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan