Opzwelling rond oog (Sluierstaart)

E

Eternalkiddo

Guest
Hallo,
Me sluierstaart heeft dus nu al een tijdje last van een opzwelling rond zijn oog en neusgat.
Het heeft een wit tintje en ik zou graag willen weten hoe ik het zou moeten behandelen want het ziet er niet zo goed uit.
Alvast bedankt :)

(Ik heb ook een foto toegevoegd van de 'gezonde' kant ter vergelijking)
 

Bijlagen

  • 15820290001672248799731653331522.jpg
    15820290001672248799731653331522.jpg
    94.9 KB · Weergaven: 52
  • 15820290216175158202970072569281.jpg
    15820290216175158202970072569281.jpg
    137.5 KB · Weergaven: 60
  • 15820290470427843187830861926380.jpg
    15820290470427843187830861926380.jpg
    99.3 KB · Weergaven: 63
Ik weet zo de oorzaak niet maar hoe groot is dat bakje en zit er een filter in? Sluiers hebben minimaal 50 liter per vis nodig.
 
Op je foto zie ik erg leuke decoratie, maar het zou goed kunnen dat je vis zich heeft opengehaald aan een scherp randje daarvan. Bij mij in de bak heb ik inmiddels om dezelfde reden alle scherpe decoratie verwijderd. Zoals je in bovenstaand PDF kunt lezen, is de waterkwaliteit van grote invloed. Is het nitriet-en ammoniakgehalte te hoog dan gaat de weerstand van je vissen omlaag en zijn ze gevoeliger voor ontstekingen.
 
Ik weet zo de oorzaak niet maar hoe groot is dat bakje en zit er een filter in? Sluiers hebben minimaal 50 liter per vis nodig.
Hey,
Bedankt voor je reactie en de PDF.
Me bak is 112 liter en ik heb 3 vissen dus wel iets te klein ja.
Maar ik let wel op de water kwaliteit en ja er zit een filter.
 
Hoe groot is je filter? De meeste sluierstaarthouders hier hebben een externe filter( ik heb zelf 2 grote binnenfilters). Sluierstaarten houden sowieso van veel vers water, dus ondanks mijn twee forse binnenfilters ( 2 x Fluval U4 en een Eheim Powerhead in een 200l bak) verschoon ik minimaal 50 % iedere 3 dagen.

Hoe behandel je zo'n plekje? " Onze" vissendokter Michelle is volgens mij nog op vakantie. Voor de behandeling zal ik een poging doen. Als het een beschadiging is, dan maakt je vis nieuwe slijmhuid aan, die er wat troebel wit uit kan zien. Is het een ontsteking, dan zou je kunnen proberen om de vis in een zoutbadje te zetten. Dat lijkt ingewikkeld, maar dat valt best mee.

Nodig: een klein bakje om de vis te vangen ( uit het water scheppen), en een curver box voor het badje. Plastic wegwerphandschoenen ( apotheek of doe-het-zelf zaak) Zout zonder jodium ( ik gebruik zelf zeezout uit de natuurwinkel).

1. Je vult de curverbox met wat water ( in de mijne doe ik 3 liter) en lost daar om te beginnen 20 gram zout per liter water in op ( bij mij wordt dat dus 60 gram zout).
2. Je schept je vis uit het aquarium en zet hem met bakje en al op tafel of op de vloer.
3. Je trekt je handschoenen aan, pakt voorzichtig de vis en zet hem in het zoutbadje.
4. Je laat hem 3 minuten zitten, pakt hem er weer voorzichtig uit en zet hem terug in het vangbakje.
5. Je zet het vangbakje in je aquarium en laat de vis er weer uitzwemmen.

Dit herhaal je 5 dagen achter elkaar, je kunt de hoeveelheid zout nog opvoeren tot 25 of soms 30 gram per liter ( de mijne trok 30 gram niet, dus ik heb de kuur met 25 gram per liter afgemaakt).

Deze behandeling gaat in ieder geval goed met goudvissen, sommige andere soorten kunnen hier minder goed of helemaal niet tegen! ( je kunt ook nog in de zoekfunctie op dit forum kijken: trefwoord " zoutbadje", geplaatst door Michelle1 )

Ik zou zelf in dit geval beginnen met vaker waterwissels te doen, zo nodig om de dag. Ik meet zelf met de HS aqua NO2 druppeltest. Nitriet/ammoniak moet 0 zijn.
 
Laatst bewerkt:
Op je foto zie ik erg leuke decoratie, maar het zou goed kunnen dat je vis zich heeft opengehaald aan een scherp randje daarvan. Bij mij in de bak heb ik inmiddels om dezelfde reden alle scherpe decoratie verwijderd. Zoals je in bovenstaand PDF kunt lezen, is de waterkwaliteit van grote invloed. Is het nitriet-en ammoniakgehalte te hoog dan gaat de weerstand van je vissen omlaag en zijn ze gevoeliger voor ontstekingen.
Hmm, ja dat zou vervelend zijn als die zich ergens aan heeft opengehaald maar dat zou inderdaad heel realistisch zijn.
Ik heb het water kwaliteit gecheckt en die blijkt goed te zijn.
Als het om een ontsteking zou gaan, waar mee zou ik dat het beste kunnen behandelen? Een zoutbadje? En kan het kwaad om een zoutbadje te geven als het niet om een ontsteking gaat maar gewoon om een zwelling omdat die zich opengehaald zou kunnen hebben?
 
Zoutbadjes zijn wel goed om te ontsmetten, dat heb ik bij mijn vis ook zo aangepakt. Dat is in ieder geval een methode die geen kwaad kan bij een goudvis. Als dat niet helpt moet je verder kijken.

IMG_0250.JPG
IMG_0251.JPG
Links het zoutbadje, rechts het vangbakje dat ik gebruik.

Helaas zit er bij mijn Calico een ontsteking die ook nog eens open is gegaan, dus ik spoel het wondje nu na het schoonmaken van de bak met waterstofperoxide en smeer er daarna propoliszalf op. Maar dat is een bacteriele infectie. Als wat ik nu doe niet helpt ga ik verdunde betadine proberen om te spoelen, en ik kan ook nog propolistinctuur halen om de wond mee af te dekken. Maar zoals gezegd gaat het inmiddels bij mijn vis om een wondje waar bacterien in gekomen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als je de mogelijkheid heb zou ik de vis even appart houden
 
Terug
Bovenaan