Wat is er nieuw

Oranda goudvis zwemblaas probleem

Yaantje_13

Well-known member
Lid geworden
27 december 2022
Leeftijd
24
Ik heb nu al een half jaar 3 oranda goudvissen maar voor het laats is er 1 die moeite heeft met naar beneden zwemmen en soms hangt hij al ondersteboven dit ligt volgens mij aan zijn zwemblaas maar wat kan ik nu het beste doen ? Het gaat over de bruine

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 16
  • image.jpg
    image.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 13
  • Verdrietig
Waarderingen: F.
Er staan meer sluiers met zwemblaasproblemen op het forum. Misschien met de zoekfunctie eens kijken of je iets kunt vinden?

Misschien dat @Gino88 wat kan adviseren.
Eerlijk gezegd niet. 🙁 Dit is een probleem dat je keer op keer tegenkomt bij sluiers. Er zitten veel "defecte" exemplaren tussen. Met dieren die door kweek niet goed in elkaar zitten valt helaas weinig te beginnen.

Mijn neiging in dit soort gevallen is om simpelweg te zeggen: euthanaseren. En je bedenken of je dit soort vissen wel wilt houden. Maar dat zijn overwegingen die ik niet voor een ander kan maken. 🙂

Eerlijk gezegd niet. 🙁 Dit is een probleem dat je keer op keer tegenkomt bij sluiers. Er zitten veel "defecte" exemplaren tussen. Met dieren die door kweek niet goed in elkaar zitten valt helaas weinig te beginnen.

Mijn neiging in dit soort gevallen is om simpelweg te zeggen: euthanaseren. En je bedenken of je dit soort vissen wel wilt houden. Maar dat zijn overwegingen die ik niet voor een ander kan maken. 🙂
Enige wat ik nog bedenk is die watertherapie maar of dat echt helpt dat weet ik niet uit de praktijk. Kan ook wel een fabel zijn.

https://www.visaquarium.nl/weetje/zwemblaas-probleem

Er zijn een hoop bijzondere (be)handelingen bedacht in de loop der tijd. Het moet je hobby maar zijn denk ik dan... telkens lapmiddelen inzetten om te proberen zo'n dier overeind te houden. 😬 Ook alle rituelen die men meent te moeten doen met erwten voeren, vitamines, water verversen tot je een ons weegt etc etc. Ik vraag me af of er veel mensen zijn die hier jarenlang plezier aan blijven beleven.

het is toevallig wel de enige oranda die ik in een normale petshop had gekocht en ook de eerste. De andere twee had ik bij een speciale oranda zaak gehaald dus ik denk dat het daarom ook aan de kwaliteit ligt

Dat heeft er helaas niks mee te maken kan ik je uit ervaring zeggen.

Arm visje. Ik ken het probleem, ik ben ook 3 sluiers kwijt aan een zwemblaasprobleem. Heb er daarom voor gekozen om andere vissen te houden. Je kunt proberen om de vis erwten te voeren, het kan door gasophoping komen en erwten kunnen helpen. Watertherapie kun je ook proberen. Ik heb zelf ook, op aanraden van een vissendokter, een keer een antibiotica kuur gedaan. Maar geen enkele behandeling heeft mijn vissen gered.

Dat heeft er helaas niks mee te maken kan ik je uit ervaring zeggen.
Dit. 🙂

Er zit soms verschil tussen sluiers van de dierenwinkel en zogenoemde "high quality" sluiers. Maar dat zit hem er (voor zover mijn kennis reikt) meer in hoe goed bepaalde fokstandaarden in zo'n beest tot uiting komen. Die standaarden zijn ooit door mensen bedacht en hebben in de eerste plaats een bepaald uiterlijk als doel. Op gezondheid/werkzaamheid van de vis wordt niet geselecteerd. Als kweekvorm X zich voort kan planten, al dan niet met hulp, is hij verhandelbaar en vindt men het prima. De vraag vanuit de markt doet de rest.

Je kunt het ongeveer zo zien dat hoe meer er wordt afgeweken van de natuurlijke goudvisvorm (of karpervorm), des te brozer de gezondheid zal zijn.

En dat betekent dat ‘high quality’ sluiers vaak nog meer de gedrongen vorm hebben en een grotere kans op interne problemen met zwemblaas problemen tot gevolg.
Veel mensen weten dat niet, maar als je sluiers onder een rontgenapparaat legt schrik je heel erg van de misvorming.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan