Oranda of alle andere sluiers gekruist met een oranda. Blijft de wen ook doorgroeien als de vis is uitgegroeid.


Jessie87

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2023
Berichten
384
Leeftijd
36
Ik vraag me af of de wen van de oranda blijft doorgroeien ook nadat de vis zelf is uitgegroeid.
Zo heb je namelijk ook de lionranchu. De Ranchu is namelijk ook in kruisingen en aangezien dit 1 van de kleinste sluiers zijn zit ik ook toch over na te denken om er een Ranchu bak ervan te maken. En hoe zit het met de kruising dan blijven die dan ook ongeveer dezelfde maat als een geen gekruisde Ranchu.
 
Voor een wat "kleiner" aquarium is Ranchu een optie. Pearl ook en in me foto album staat nog een wit met rood en lippenstift is ook een kleiner blijvend soort zonder wen. Weet zo even niet meer de naam van het soortje.

Wat betreft de wen en lionhead. Het gaat dan over de groei van de wen. Bij een lionhead is het de bedoeling dat de wen rond de kop gaat groeien zoals de manen van een leeuw dus meer ook in de breedte.

Bij wen groei heb ik het liefst geen grote mate van wen groei bij de ogen en niet heel hoog als een cap (redcap). IVM ogen die dicht groeien of teveel op 1 punt waardoor de vis onstabiel word. Topzwaar en gaat om kukelen.

Bij ranchu is normaal gesproken de wen niet heel groot en goed verdeeld op de kop. Ze hebben een soort van hamsterwangentjes. In mijn ervaring ook iets rustiger qua gedrag.

Die giga wen die je soms tegen kom, zijn er ook veel houders die dit mooi vinden en dit ook actief beinvloeden door hier gericht op te voeren.

Als je hele jonge visjes neem weet je niet precies wat je koop en is alles een beetje verrassing maar je kunt wel al een beetje zien waar wel/geen wen zit. De wen groeit bij de een groter uit dan de ander dat zie je pas als ze z on beetje zijn uitgegroeid. Met 3/4 jaar hebben ze wel hun max bereikt en zal de wen niet nog dubbel zo groot gaan worden.

Vergeten. Alle vormen van Fancys zijn "kruizingen". Of ze groot of klein blijven kun je niet echt voorspellen. Hoe ze uitgroeien heeft zeker te maken met de omstandigheden en verzorging die jij ze geef. Bij de Ranchu gaat het om dat het lichaam een mooie niet te hoge of bobbelige rug heeft en de staart niet teveel hangt. In feite hoort de staart in een rechte lijn te lopen als zijn kop. Als een soort van propellertje achteraan. U boot vorm ;)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is er niet zoiets als een "uitgegroeide" goudvis.
Muah, dat geldt dan voor de meeste vissoorten toch? :) Verreweg de meeste groei is er bij een goudvis na een jaar of 3 wel uit, als de omstandigheden gunstig zijn geweest. De aanmaak van het benodigde groeihormoon staat in directe relatie tot de hoeveelheid voeding die ze krijgen. Een vis die weinig eet (zeker bij een lage temperatuur) zal langzamer groeien, maar ongeveer even groot worden uiteindelijk. D.w.z. bij een gelijke genetische aanleg voor groei, want die verschilt bij goudvissen heel erg. Ik zie ook in mijn bak dat de ene vis veel meer "doet" met het voer dan de andere. De grootste is in 2 jaar tijd mss wel 4x zo zwaar geworden en de kleinste maar 1,5x of zo, om maar een voorbeeld te geven.
 
Ik was even bij de Hornbach geweest en had een videootje gemaakt ik vind vooral de calico's erg leuk van kleur. Nu hebben ze naast een sluier mix bak ook de redcap zitten deze zat helaas in quarantaine wegens wittestip. hier een video van de mix bak met sluiers. Ze zijn echt wel super leuk bijvoorbeeld de lionhead Ranchu of oranda's maar ik denk dat ik het in eerste instantie niet aandurf. Misschien is de gewone simpele mix sluier meer mijn ding.šŸ˜‰.
 
Simpele sluiermix bestaat niet. Er zijn geen simpele sluiers je moet gewoon een portie geluk hebben waar je ze ook vandaan haal. Bij aankoop kun je op wat zaken letten maar dan nog kun je niet in de toekomst kijken.

Dus ga gewoon halen wat jij mooi vind. Ik ben meer van ga je iets doen doe het dan goed naar jouw eigen inzicht en smaak.
Wat komt, komt en zie je dan wel weer. Tuurlijk wel enige kant tekeningen zoals blaas ogen en bodem etc. maar je kies wat je mooi vind qua vis en de rest kun je altijd aanpassen naar de vis.

Ook kleurtjes is gewoon onbetrouwbaar bij aankoop want je prachtige Calico kan zomaar na een paar weken totaal anders zijn van kleur of je gitzwarte word oranje. Groei is ook iets wat niet te peilen is. Zo blijft er eentje "achter" in groei en komt in een groeispurt en word nog groter dan de andere.

Je kunt ook bijv 3 verschillende nemen. 1 dikkopje, 1 ranchu en calico fantail. Fantail zal meeste weg kapen van voer gezien bouw en staart maar dan gewoon voeren op 2 plaatsjes. Misschien is de Ranchu veel snuggerder dan de fantail en ziet je hand en is hij als eerste erbij. In de tijd leer je ze wel kennen en weet je wel hoe en wat het beste is.

Het gedrag is namelijk het leukste en word uiterlijk wellicht iets minder belangrijk als je nu denk. Ik vind die dikke kamsterkopjes zoals ranchu erg aandoenlijk maar ook die van de oranda. De kop van een Ryukin vind ik minder sprekend maar die zijn weer erg leuk om hun dikke buiken en zwem capriolen.

Hebben ze niet in de buurt iets waar ze koi verkopen of groot tuin centrum dan kun je misschien gewoon eens rustig kijken naar verschillende soortjes
 
Simpele sluiermix bestaat niet. Er zijn geen simpele sluiers je moet gewoon een portie geluk hebben waar je ze ook vandaan haal. Bij aankoop kun je op wat zaken letten maar dan nog kun je niet in de toekomst kijken.

Dus ga gewoon halen wat jij mooi vind. Ik ben meer van ga je iets doen doe het dan goed naar jouw eigen inzicht en smaak.
Wat komt, komt en zie je dan wel weer. Tuurlijk wel enige kant tekeningen zoals blaas ogen en bodem etc. maar je kies wat je mooi vind qua vis en de rest kun je altijd aanpassen naar de vis.

Ook kleurtjes is gewoon onbetrouwbaar bij aankoop want je prachtige Calico kan zomaar na een paar weken totaal anders zijn van kleur of je gitzwarte word oranje. Groei is ook iets wat niet te peilen is. Zo blijft er eentje "achter" in groei en komt in een groeispurt en word nog groter dan de andere.

Je kunt ook bijv 3 verschillende nemen. 1 dikkopje, 1 ranchu en calico fantail. Fantail zal meeste weg kapen van voer gezien bouw en staart maar dan gewoon voeren op 2 plaatsjes. Misschien is de Ranchu veel snuggerder dan de fantail en ziet je hand en is hij als eerste erbij. In de tijd leer je ze wel kennen en weet je wel hoe en wat het beste is.

Het gedrag is namelijk het leukste en word uiterlijk wellicht iets minder belangrijk als je nu denk. Ik vind die dikke kamsterkopjes zoals ranchu erg aandoenlijk maar ook die van de oranda. De kop van een Ryukin vind ik minder sprekend maar die zijn weer erg leuk om hun dikke buiken en zwem capriolen.

Hebben ze niet in de buurt iets waar ze koi verkopen of groot tuin centrum dan kun je misschien gewoon eens rustig kijken naar verschillende soortjes
Blaas ogen vind ik zo i zo helemaal niks. Bij de Hornbach zitten telescoop zwart en bruin redcap wit en rood wit en dan sluiermix 3 soorten dus. En bij de lfs zit nog ryukin mix ryukin calico en ook telescoop rood en zwart. En calico leeuwenkop blauw en zwart en Sakura en calico. De Ranchu is ook echt super leuk maar is verder niet te krijgen hier in de buurt. Nu zat er bij de Hornbach ook een sluier mix met telescoop ogen maar niet zo uitpuilende ogen als een echte telescoop. Die was ook super leuk. Dat vind ik ook nog wel leuk. Om te zien. Vind alle sluiers wel leuk een enkele na die pom sluiers en blaas ogen ,hemelkijkers en pearlscale vind ik ook niet kunnen net ballonnen. Maar ik vind het gewoon al super leuk om 1 of 2 keer per week lekker sluiers te kijken en dan alles overwegen 3 sluiers voor ongeveer 12 euro of per stuk 25 a 35 euro per stuk en dan nog 25 euro verzendkosten. Het is net wat je er aan wilt uitgeven. Alle prijsklasse kan het loodje leggen.
 
Ja alle prijsklassen hebben een risico dat het verkeerd gaat. Weet er alles van...
Maar... Bij de LFS zie je de vissen die het bij de groothandel hebben overleefd en zie je niet hoeveel uitval er is geweest door lucht transport. Dus een schone bak bij de LFS zegt voor mij niet zo heel veel.
Bij een importeur zie je dat dus wel en juist bij de FGS lees je dan ook dat er veel uitval te zien is als negatieve beoordeling wat IMO niet terecht is want dit zie je dus niet bij je LFS. Dat is al gebeurd, echter zijn er ook veel die moeten bijkomen van de trip die het later wel weer doen.
Wat ook wellicht een overweging is om over na te denken is dat de HIGH-END een hoog aantal cullen heeft (linkje onder zegt 50-100 blijven over van 2000) voor een sterkere vis. Bij een LFS zal dit lager zijn want ik zie daar ook erg veel verschillen van bouw onderling.
Vooral bij de zwarte telescopen en redcaps valt me dit erg op omdat ze dezelfde kleurstelling hebben.

Ja schrik er zelf van... echter ben ik er ook niet van overtuigd dat een schrikkerige tropische vis in een aquarium ook beter is dus ben ik daar van af gestapt. Een jongen hier lokaal had discussen waar enkelen van schrik hun schedel tegen de ruit kapot zwommen dat wil je ook niet. Maar ook mijn Brochis Splendens waren schrikachtig... sluiers zijn betere huisdieren IMO. met een fikse handleiding;)
 

Terug
Bovenaan