Wat is er nieuw

Oranje garnaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Toen ik een aantal maanden geleden mijn eerste garnalen kocht, bleek er een oranje verstekeling bij mijn rode sakura/vuurgarnalen te zitten. Als snel bleek dat ik hierdoor twee kleuren nakomelingen kreeg (rood en oranje) en daarom heb ik toen besloten om de twee groepen uit elkaar te halen; de oranje garnalen heb ik in het garnalen aquarium laten zitten en de rode garnalen heb ik naar mijn gezelschapsaquarium verhuisd.

Dit heeft geleid tot een homogene groep oranje garnalen (ze hebben inmiddels al flink wat nakomelingen gekregen en die zijn allemaal volledig oranje). Bij de vuurgarnalen is er flink wat verschil in kleur (van knal rood, tot rilli tot bijna doorzichtig met rood), maar tot nu toe was rood wel steeds de basiskleur.

Nu ontdekte ik deze week dat er een jonge oranje garnaal in mijn gezelschapsaquarium zit. Zijn ouders zijn waarschijnlijk allebei rode garnalen, want ik heb de groepen een paar maanden geleden uit elkaar gehaald.

Wat ik me nu afvraag is: wat kan ik hier het beste mee doen, laten zitten of naar het aquarium met de oranje garnalen verhuizen?
Een oranje garnaal is natuurlijk geen enkel probleem, maar uiteindelijk wil ik wel graag een groep rode garnalen overhouden en ik vraag me af wat de oranje garnaal daar op lange termijn voor invloed op heeft.

Loop ik ook nog risico dat hij ziektes overbrengt naar de andere groep? Het zijn allemaal nakomelingen van dezelfde garnalen waar ik mee begonnen ben. Kunnen ze dan als ��n groep gezien worden of heeft een aantal maanden in een ander aquarium invloed hierop?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Tja persoonlijk zou ik dan geen 2 kleuren bij elkaar zetten.
Dat is net als bij bv citroentjes en vuurtjes het geval.
Ik denk dat het ook te manken heeft met wat er in de genen van de voorouders zit.

Je moet bij de gewone rode vuurtjes ook goed selecteren om op den duur er zo n goed mogelijke groep aan over te houden.
Selecteren moet je in dat geval altijd.

Heb hier een tijd geleden een groep oranje sakuras tussen de vuurgarnalen gezet maar zijn allemaal verdwenen,zie af en toe wel wat oranje en gelige nakomelingen.
Mij maakt het niet uit vind het best een leuk zicht zo af en toe een ander kleurtje.

Denk zelf niet dat je bang moet zijn voor kruisbesmetting tussen je verschillende bakken.
Gebruik je bv ook aparte netjes emmers en slangen per bak?

Wat betreft het uitselecteren heb ik bij de rode garnalen besloten om de natuur maar z'n gang te laten gaan en niet te selecteren.
Door een probleem met de bodem van mijn garnalenaquarium heb ik ze noodgedwongen naar mijn gezelschapsaquarium moeten verhuizen. Daar blijft de populatie min of meer gelijk en zijn ze er vooral voor wat meer leven in de brouwerij en als schoonmaak ploeg. De kleur maakt dus niet zoveel uit. Ik zou het alleen wel zonde vinden als ik straks twee aquaria heb met oranje garnalen.

Het is bijzonder om te lezen dat bij deze combinatie op de ene plek de oranje garnalen verdwijnen, terwijl bij mij deze kleur toch behoorlijk dominant lijkt te zijn. Ik had maar 1 oranje garnaal, een mannetje en toch had ik al heel snel een grote groep oranje nakomelingen. In deze groep is de rode kleur ook niet meer teruggekomen, terwijl het er wel inzit, aangezien alle vrouwtjes in de startpopulatie rode garnalen waren.
Eigenlijk zou ik, bij wijze van experiment, de oranje garnaal juist moeten laten zitten om te kijken wat er dan gebeurt...

Ja de genen spelen een belangrijke rol.
Als je niet selecteerd dan is het nadeel dat je straks zo goed als kleurloze garnalen gaat krijgen. Maar ja dat is dus de natuur. En die brengt soms verrassingen voort.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan