Wat is er nieuw

Oranje/roze schuim

Jelle026

Active member
Lid geworden
6 augustus 2021
Leeftijd
35
ik heb sinds kort een paar sluierstaarten het zijn m’n eerste vissen en nu begint er een soort roze/oranje schuim aan t oppervlak. Ik heb t al een keer weg gehaald maar t komt steeds terug

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    115.6 KB · Weergaven: 260
Waarschijnlijk eiwit schuim, wellicht voer je te veel of gebruik je een nieuw soort voer dat erg eiwitrijk is?

Edit: Als oplossing zou ik voorstellen om veel water te verversen wat bij goudvissen sowieso verstandig is. Begin eens met 50% en herhaal dat morgen wellicht nog eens, dan zou het voorlopig opgelost moeten zijn. Wat is je verversbeleid? Wekelijks 25% zou toch wel minimaal moeten zijn bij goudvissen, liefst nog iets meer.

Wat @DanielHoogland zegt. Aanvullend: ik vermoed dat het water een beetje muf ruikt? Het ziet er niet zo fris uit als ik eerlijk ben. Op de langere termijn kun je daar ziektes van krijgen. Datgene wat het schuim veroorzaakt, en de gelige kleur, geeft namelijk ook voedsel aan bacteriën.

Naast redelijk voeren is een goede filtering belangrijk om dit te voorkomen. Ik wil niet te veel off-topic gaan, maar als je hierover meer advies van ons wilt, laat maar weten. (In dat geval helpt ook een overzichtsfoto van je bak. 🙂 )

Aan de glasdikte te zien (en het ontbreken van trekstrips of andere verstevigingen) zou ik denken dat je een vrij klein bakje hebt.
Een volledige verversing lijkt me dan ook geen overkill.
Bezin je wel goed dat dit er niet op gaat verbeteren. Goudvissen zijn grote vervuilers.Ze hebben dus nood aan frequent onderhoud en een aquarium die kan voldoen aan hun noden om goed te kunnen groeien.

Ja klopt ik heb z’n goudvis start kit gehaald en de spullen ervoor bij elkaar gezocht bij de intratuin maar we zijn niet goed geholpen. De verkoper heeft ons 4 vissen verkocht en naderhand blijkt die bak te klein te zijn. De filter zat er al bij en er zat ook poeder bij wat ik steeds bij het verversen erbij moet doen. Ik gebruik zo’n grint zuiger elke 4 a 5 dagen en dan gaat er ong 1/3 tot 1/2 water mee uit dat vul ik dan weer aan. Ik heb dit gister nog gedaan en nu heb ik ook troebel water. Ik las op dit forum dat dit dan weer komt doordat er teveel water uit is.
Ik ben me bewust dat op de lange termijn dit geen goede bak is voor deze vissen en er gaat wel een grotere komen maar hier moet wel even budget voor vrij komen.

belangrijk voor mij is dat t geen eitjes zijn want ik las dat ze dit ook in schuim leggen.

overigens groeien m’n planten wel goed en ik had vorige week ook alg dus er zit wel leven in t water

die gele gloed komt denk ik van dat poeder wat bij de kit zat dit namelijk geel. Vorige keer was t met twee dagen weg en was m’n water kraak helder

Ze zullen geen eitjes in schuim leggen hoor. 😛 Dat zijn weer andere soorten vissen.

Ik snap dat jullie je best doen. 🙂 Van de verkopers is het wel onverantwoordelijk geweest om (als ik het verhaal goed begrijp) de vissen in één keer mee te geven met de spullen, zonder indraaien... en met een aquarium dat niet echt geschikt is. Enkel om maar hun producten te slijten. Ook met pogingen tot goede zorg, worden goudvissen in een situatie als deze meestal niet erg oud.

Hopelijk kun je dus op redelijke termijn iets groters vinden, en er gelijk een goed filter aan hangen (de JBL-reeks zijn goed; ook vaak te vinden op Marktplaats). Is er een gironummer waarop wij iets kunnen overmaken? :deal:

Ik hoop niet dat we het over zo'n 20L Superfish "goudvis" startkit hebben want dat is zelfs op de korte termijn geen oplossing voor jouw vissen. Het troebele water en de bellen op het oppervlakte zijn dan allemaal vervuiling. 20L is echt minimaal 10x te klein voor 4 van deze vissen. Ik hoop dat het een ander aquarium is!

Het is wel die maar een maat groter maar idd veels te klein daar ben ik me goed van bewust.

dus ik speel met twee ideeen aan de ene kant ben ik zoieso bezig voor een groter aquarium aan de andere kant kan ik ook de winkel bellen en zeggen dat ze beter af zijn als ik ze terug breng. Maar ben al wel een gehecht aan die beestjes en wie zegt dat ze niet weer iemand anders het zo aansmeren en dan komen ze misschien wel bij iemand terecht die er minder moeite voor doet en dan gaan ze dood

Tja, waar doe je goed aan. 🙃 Je weet inderdaad niet waar ze terecht komen als je ze terugbrengt. Tegelijk: de verkoop van deze vissen + attributen aan jou was voor die winkel een succes. Zij kijken naar hun successen qua verkoop en proberen die altijd op voorraad te houden..... Dus die vissen worden gewoon bijbesteld en aan het gedrag van de volgende koper kun jij helaas niks veranderen. De aantallen dode goudvissen staan eigenlijk al vast. 🙁

Ik heb morgen in ieder geval tijd om de vissen eruit te halen alles schoon te maken als dat iets is wat jullie adviseren

Ik zou de vissen in de bak laten als het even kan. 🙂 Anders krijg je telkens zo'n verhuiscircus. Geeft onnodige stress.

De bodem ff schoonzuigen is een goed idee, en een flinke waterwissel, denk aan 50%+. Het filter zou ik voorlopig met rust laten, je hebt de bacteriën daarin hard nodig. Onaangeroerd laten zolang de stroming niet te veel vermindert. (Probeer wel altijd te voorkomen dat een filter ronddwarrelend voedsel opzuigt! Dat wil je er niet in hebben.)

Hoe lang draait de bak nu precies en wat voor spullen voeg je er bij het onderhoud aan toe? Je had het o.a. over een poeder.

En hoe vaak, wat en hoe veel voer je per dag?

De bak draait nu twee en halve week ong.

goldfish care (flesje links) zat bij t pakket daar moet een gram per liter dat je in t aquarium doet.
Het middelste flesje is voeding voor planten daar moeten 20 druppels per 10 liter en het voer wat in het pakket zat bleef drijven dus ik heb het rechtse flesje gekocht en daar doe ik dichtende en savonds wat van in ongeveer wat er tussen m’n vingers zit een theelepel ong

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    197.2 KB · Weergaven: 127
Ik stel een hoop vragen. 😛 Bedankt dus voor je antwoorden. Nu hebben we een wat beter beeld bij de situatie.

Je bak draait zo te horen nog maar kort. Ik zou je daarom op het hart willen drukken om vooral de komende paar weken (een belangrijke periode voor de vorming van de kolonies bacteriën in je filter) echt regelmatig water te verversen. Om de dag 50% verversen is nu geen overbodige luxe. Er kunnen zich in deze fase namelijk gifstoffen gaan opstapelen. Deze zijn evt te meten met druppeltests voor ammonia en nitriet. Bij twijfel beter een verversing te veel dan te weinig.

Die plantenvoeding is best bekend, is prima spul. Het flesje van de goldfish care echter, die doet eerlijk gezegd niets voor je vissen. Persoonlijk zou ik het wegkieperen. Zonde van het geld misschien, maar het voegt niets toe.

Ha Jelle026, wat leuk dat je aan sluiers bent begonnen, en wat jammer dat ze je niet goed hebben voorgelicht. Vind het in ieder geval erg top van je dat je het beste voor ze wilt doen! Komt goed!

Hoeveel liter is je aquarium? Mogelijk hebben ze er baat bij als je (tijdelijk) even een grotere kuip waar meer liters water in kan, voor ze koopt (hoeft niet duur te zijn, bijvoorbeeld een speciekuip bij de bouwmarkt).

Dat wil je eigenlijk doen vanwege het volgende:
Vissen poepen, en in die uitwerpselen zitten schadelijke stoffen (ammoniak). Dus eigenlijk zwemmen je vissen in een soort rioolwater.
Hoe geconcentreerd dat rioolwater is, hangt (mede) af van het aantal liters waar je vis in zwemt.
Dus, zwemt een vis in 20L, en poept ie 5 gram, dan is dat naar verhouding geconcentreerder rioolwater dan die 5 gram poo in 80L. Ergo, je water wordt minder snel ongezond voor je vissen.

Wat helpt om die ammoniak af te breken, is je filter, want daar wonen je bacteriën in die dat voor je regelen. Die hebben even een poosje nodig om hun kolonie op te bouwen. 3 - 4 weken. Dat is waar het 'indraaien' van aquaria voor is; dat gaat eigenlijk over je bacteriecultuur de mogelijkheid geven zich te ontwikkelen.
Aka de stikstofcyclus. Vis poept, zit ammoniak in, bacteriën zetten dat eerst om in nitriet, en dan in nitraat. Dat laatste is minder schadelijk voor je vissen. Moet je nog steeds je rioolwater eens in de zoveel tijd verversen, maar het water wordt minder snel ongezond dan zonder een filter.

Goudvissen poepen mega veel. Dus zal je water sneller 'slecht' worden. Dus hebben je vissen baat bij meer liters, en meer filterbacteriën. Dus, groter aquarium, en sterker filter.

Er zijn allerhande middelen te koop die kunnen helpen bij dit proces. Poeders, waterverbeteraars, zeoliet (om ammoniak te helpen filteren), vanalles. Zijn ze nodig? Niet per se, maar ze kunnen soms wel helpen.

Zit je binnenfilter wat je nu in je kit hebt zitten vast in je bak? Je kunt overwegen om de vissen in een groter aantal liters te zetten, maar wel met je huidige filter, zodat er filtering is (en blijft), maar ze ook de benefit hebben van meer verdunning.

Net vergeten te schrijven. Het is erg situatiegebonden wat de beste oplossing is voor jouw situatie. Daarom is het super fijn dat je meer informatie geeft, dan kun je naar een advies op maat 😉.

Okee ik ben druk wezen zoeken op marktplaats heb er een paar kunnen vinden die ik nu zou kopen die tussen de 80 en 120 liter zitten alleen bij sommige staat geen afmeting en wacht nog op reacties ga natuurlijk proberen te pingelen.
maar stel dat ik er morgen een vind dan zou ik die dus eerst 4 weken moeten laten draaien en mijn vissen in een grote bak bewaren ik heb nog wel een grote kunstof opberg bak die hopelijk waterdicht is

Top dat je aan het zoeken bent naar een beter thuis voor je vissen!

Wat je het beste kunt doen, hangt erg af van je huidige situatie.
Het is eigenlijk een puzzeltje van verschillende dingen die invloed op elkaar hebben.
Zoals, het aantal vissen (4), hoe groot ze zijn (en daarmee ook hoeveel afval ze maken), hoe sterk je filter is, en in hoeveel liters ze zwemmen.

Heb je een duidelijke overzichtsfoto voor ons van hoe de bak er met de vissen uit ziet? Dan kunnen we je beter gericht advies geven.

In het algemeen: Meestal (en hier ben ik het wel mee eens) wordt voor sluiers aangehouden, 50L per vis. Dit omdat ze veel vervuilen, en ook erg groot kunnen worden.
Dat betekent dat je voor 4 sluiers uiteindelijk 200L nodig zult hebben. Met bijbehorend filter.

Als de vissen nog kleiner zijn kunnen ze wel (tijdelijk) toe in een kleinere bak, omdat ze kleiner zijn poepen ze immers minder, en vervuilen ze het water ook minder snel.
Maar er bestaat een kans dat ze hier vroeger of later uit zullen groeien.

maar stel dat ik er morgen een vind dan zou ik die dus eerst 4 weken moeten laten draaien en mijn vissen in een grote bak bewaren ik heb nog wel een grote kunstof opberg bak die hopelijk waterdicht is
Een (nieuw) filter heeft een poos nodig om een bacteriecultuur te ontwikkelen. Daar heeft hij een week of 4 voor nodig.
Je hebt nu een filter draaien wat al 2,5 week bezig is om een cultuur te bouwen. Die kun je nu goed gebruiken, juist ook in een nieuwe bak.

Als je morgen een grotere bak vindt, dan zou ik je huidige filter daar in zetten, en een tweede filter (passend voor/bij deze bak) ook laten indraaien.
Dan heb je over een week of 4 je volle filtercapaciteit, maar nu ook al de bacteriën uit je huidige filter die je helpen om het water gezond te houden.
Ik zou adviseren om gelijk naar een bak te kijken met voldoende capaciteit, anders zit je straks als je vissen groeien weer met een te kleine bak.
Indien dit lukt om dit op korte termijn te doen, dan zou ik je vissen ook gelijk in je nieuwe aquarium zetten, samen met het filter wat je nu al hebt (dat hang je er gewoon bij in), en de eerste weken zou ik veel water verversen en de waterwaarden goed meten. Meet je ammoniak of nitriet, dan gelijk veel water verversen. Dat is giftig voor je vissen.

Als je morgen nog geen nieuwe bak vindt, kan het slim zijn om je vissen in een grotere bak te zetten met het filter erbij in (als die tijdelijke bak tenminste duidelijk groter is dan je huidige aquarium).
Of je vissen in je huidige bak houden kan ook. In ieder geval zou ik je adviseren om de waterkwaliteit goed bij te houden, te testen op ammoniak en nitriet, en veel en vaak water verversen, zodat de vissen niet te lang in hun eigen vuil rondzwemmen.
Mogelijk is het verstandig om ook wat zeoliet in je bak te hangen (in de stroming). Dit helpt om eventuele ammoniakwaarden wat te neutraliseren.

Het zijn twee kleine oranje van 3 a 4 cm en twee grotere zwarte. Zo’n 200 liter aquarium is te groot voor in m’n huis ik heb een vriendin en een kleintje en die twee hebben t hele huis vol staan 🤣 ik heb wel een schuur die deze winter word aangepakt en daar kan dan makkelijk zo’n grote staan en dan kan die 120 voor wat anders gebruikt worden. Miss van die kleine schol visjes

Allemaal erg goede en hulpvolle informatie waar je zeker iets aan hebt!

Wel wil ik even een moment van bezinning toevoegen. Als jouw intentie niet was om een groot aquarium op te starten met goudvissen is het dan wel verstandig om dit nu te gaan doen? Een groot aquarium is best een flinke stap vooruit zowel in kosten (aanschaf maar ook operationele kosten) en in werk. En als ik nu lees over later een groot aquarium in de schuur etc dan vraag ik mij af of dat wel verstandig is. Begrijp mij niet verkeerd, de aquariumhobby is erg leuk maar je moet het wel zelf willen en niet gedwongen worden door een verkeerde aanschaf van vis. Een klein aquarium met vissen die daar wel in thuis horen kan ook erg leuk zijn, en de goudvissen die je nu hebt kun je wellicht terug brengen naar de winkel of op een andere manier een ander tehuis voor ze vinden.

Hoe groot is het aquarium precies wat je nu hebt?

Naar welk aquarium van 120L kijk je nu? Is dat de Juwel lido van 60cm breed? Of een aquarium van 80 cm breed?

Ik ben het met @DanielHoogland eens. Vooral wat dit betreft:
Begrijp mij niet verkeerd, de aquariumhobby is erg leuk maar je moet het wel zelf willen en niet gedwongen worden door een verkeerde aanschaf van vis.
Een goede opvang voor je vissen op een andere plek is ook een mooie optie om iets goeds voor je vissen te doen. Als je het 'goed' doet zit je jaren aan je vissen vast. Wat betreft onderhoud, tijd, geld.
Dat is inderdaad een commitment om af te wegen.
Ik vind het echt mooi wat je voor je vissen over hebt. Maar het moet niet ten koste van jezelf gaan.

Zelf ben ik zo'n 14 jaar geleden begonnen met twee goudvissen in een schandalig klein bakje zonder filter. Een van die twee goudvissen zwemt hier nog steeds, nu in een 180L bak. De ander is vorig jaar doodgegaan.
Er zwemmen nu twee 'nieuwe' sluiers bij (allebei minstens 6 jaar oud, gedoneerd door forumlid @Olympus), dus voor de komende jaren blijft deze bak, als alles goed gaat, ook gewoon door gaan.
Toen ik er aan begon wist ik niet dat ik er zo lang aan 'vast' zou zitten. En ik vind het geweldig. Het aquarium staat naast m'n bureau, ik kan er de hele dag naar kijken. En zij naar mij 😉. Maar het is ook iets wat tijd en aandacht en geld kost. Goed om over na te denken of dat iets is wat je op de lange termijn ook wilt.

Het was inderdaad een impuls aan koop. Maar toen ik er zo mee bezig ging ben ik het evt leuk gaan vinden. En ik wil juist een groot aquarium ben naast m’n werk altijd thuis en inplaats van 3 afleveringen op Netflix te kijken kan ik ook met m’n. Aquarium bezig. Maar binnen kan dat niet in m’n schuur wel.

Het is deze geworden ga morgen ophalen ga dan meteen nieuw grint en mos enzo halen dan kan ik maandag het inrichten en de vissen erin doen hij is 70 cm breed kan 120 liter ong want door t grind gaat er wat minder in

Bijlagen

• D8F2F09B-800E-41CC-B67A-C425B9ED55CD.png
    D8F2F09B-800E-41CC-B67A-C425B9ED55CD.png
    602.7 KB · Weergaven: 159
Een aquarium in een schuur gaat hem zeker niet worden.

Je moet er steeds speciaal naartoe gaan.

In begin is dat leuk. Daarna sla je een paar dagen over.
En op het laatst kom je er 1x in week.

Dat is voor niemand leuk.

Denk dat je beter de vissen terug kunt brengen.
En voor het kleine bakje misschien een leuke betta kopen.

Het is deze geworden ga morgen ophalen ga dan meteen nieuw grint en mos enzo halen dan kan ik maandag het inrichten en de vissen erin doen hij is 70 cm breed kan 120 liter ong want door t grind gaat er wat minder in
Ik wil je niet teleurstellen maar deze bak is ook veel te klein voor 4 sluiers, je zal moeten uitgaan van 50 liter p/sluier dus minimaal een bak met 200 liter waterinhoud

Ook deze is totaal onbruikbaar.
Het aantal liter is zowat de helft te klein en de filter is zelfs totaal onbruikbaar, die gaat geen 2 dagen meegaan zonder toe te slippen.

Jelle allereerst complimenten dat je je zo inzet om de vissen een beter leven te geven. Helaas wordt er bij sommige winkels nog altijd een slecht advies gegeven bij de aanschaf van vissen.

Het aquarium dat je nu op het oog hebt wordt op termijn wat krap met 4 volwassen vissen. Maar de vissen op je foto zijn nog niet zo groot. Voorlopig kunnen ze dan ook nog wel een tijdje groeien in dit aquarium. Ik zou de komende tijd regelmatig het water blijven verversen en de waterkwaliteit goed in de gaten houden. Misschien kan je aan de hand van een labeltje op het filter opzoeken wat voor soort het precies is en of dit voldoende is. Veel succes met je vissen, en nogmaals complimenten dat je hier advies komt vragen en je je in wil zetten voor de visjes.

Dat gaat het ook niet worden en inderdaad dat filtertje die is veel te klein. Je mis zo en zo al een maand indraaien. Je zult zo en zo hele grote hoeveelheden moeten gaan verversen wil je ze in leven houden.

Een vol glas van 1 of 1.20 kost rond de 80/100 euro nieuw en je heb een beetje extern filter nodig.

Misschien kun je bij aangeboden kijken. @benvo heeft wat jij nodig heb misschien leuk projectje en leuke prijs. Mooi zondags ritje.

Zo en zo geen grint bij sluiers !!!! even info lezen voor dat je veel geld ga investeren in mosjes en planten want verwacht geen wonderen op dit vlak met sluiers.

Succes

Heel erg bedankt voor al jullie suggesties en opmerkingen. Ik heb zeker al begrepen dat dit geen lange termijn oplossing is dit is t snelst wat ik kon doen in een weekendje.
ik heb al gemerkt dat ze plantjes graag eruit halen maar vind t wel leuk om een beetje groen erbij te hebben.
de uiteindelijke situatie gaat zijn dat deze bak voor kleinere visjes gebruikt gaat worden en er een grote komt in de schuur waar ik, zeker in de winter meerdere malen per dag kom. Al m’n gereedschap tuin spullen liggen daar en ik rook daar. De schuur moet alleen een beetje verbouwd worden en die staat over een paar maanden in de planning moet alleen m’n liesbreuk operatie afwachten en tja ik heb een vriendin met tiktok en Instagram die ziet van alles en die houdt me ook bezig😜

Maar als ik even vooruit mag lopen. Is t zo dat als i zo’n grote 200 liter bak heb ik alleen 4 sluiers erin mag of zijn er ook wat aquarium genoten voor sluierstaarten. Overigens lijkt t mij super gaaf als ik ook over zes of zeven jaar m’n vissen nog heb

ik las ergens iets over dat je bacteriën kunt komen om je aquarium sneller te laten opstarten zal ik ook zoiets halen

Maar als ik even vooruit mag lopen. Is t zo dat als i zo’n grote 200 liter bak heb ik alleen 4 sluiers erin mag of zijn er ook wat aquarium genoten voor sluierstaarten. Overigens lijkt t mij super gaaf als ik ook over zes of zeven jaar m’n vissen nog heb
als je alles goed doet zal dat eerder 30 jaar zijn.

ik las ergens iets over dat je bacteriën kunt komen om je aquarium sneller te laten opstarten zal ik ook zoiets halen
er zijn maar een handvol producten die ook daadwerkelijk doen wat ze beweren.
Als het gewoon in een flesje of pot zit die op een rek staat... zal het niet goed werken.
Enkel ampullen die in de koelkast zitten en zeer beperkt houdbaar zijn en producten waarbij je een droog poeder in een activator moet doen en een bepaalde tijd moet wachten zullen een langdurige positieve invloed hebben op je filter.

Je zou er een mooie longfin ancistrus in kunnen doen, heb je in 3 kleurtjes en passen heel goed bij jouw vissen, zou er wel max 1 doen want ze kweken nogal makkelijk.
@michelle1 heeft ze ook bij haar sluiers zitten

als je alles goed doet zal dat eerder 30 jaar zijn.
Dit is niet realistisch voor sluierstaarten. Reken maar op een leeftijd tussen de 5-10 jaar met uitschieters daarboven.
Voor enkelstaartige goudvissen ligt het hoger: 10-15 jaar en daar dan weer uitschieters boven

Voor uit lopen met 200 liter en de juiste filtering kan er best nog wat bij.

Maar realistisch gezien ben ik bang dat je van de winter geen 200 liter aquarium hoef aan te schaffen want dan zullen je 4 tal sluiers dood of niet erg gezond meer zijn tenzij je elke dag of wellicht 2x per dag 100 % ga verversen. Dat filtertje die bij het aquarium zit gaat dat echt niet trekken.

De 110 liter water zal nog wel even kunnen maar in combi met dat filter word dit een mission impossble. Of je moet ze niet gaan voeren.

Sorry voor de harde woorden maar heroverweeg je prioriteiten.

NO 2 test en NH3 test en extern filter zal een eerste prioriteit wezen ipv denken aan wat er nog meer bij kan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan