Oranje/roze schuim


Heel erg bedankt voor al jullie suggesties en opmerkingen. Ik heb zeker al begrepen dat dit geen lange termijn oplossing is dit is t snelst wat ik kon doen in een weekendje.
ik heb al gemerkt dat ze plantjes graag eruit halen maar vind t wel leuk om een beetje groen erbij te hebben.
de uiteindelijke situatie gaat zijn dat deze bak voor kleinere visjes gebruikt gaat worden en er een grote komt in de schuur waar ik, zeker in de winter meerdere malen per dag kom. Al m’n gereedschap tuin spullen liggen daar en ik rook daar. De schuur moet alleen een beetje verbouwd worden en die staat over een paar maanden in de planning moet alleen m’n liesbreuk operatie afwachten en tja ik heb een vriendin met tiktok en Instagram die ziet van alles en die houdt me ook bezig😜
Graag gedaan. Ik vind het hartstikke mooi wat je voor je dieren probeert te doen. En geweldig dat je nu in ieder geval op korte termijn al een grotere bak voor ze hebt gekocht.
En ook sterkte en beterschap met je liesbreuk, wat vervelend. Ik wens je een goed en voorspoedig herstel toe!
Wat het groen betreft, je kunt wat bossen waterpest gewoon los in de bak laten drijven. Die hoeven niet in de bodem vast gezet. Je vissen eten er graag van!

Ik ben het met @michelle1 eens dat er op dit moment een risico blijft bestaan voor je vissen, omdat de filtering die je nu bij je vissen hebt eigenlijk niet goed genoeg is om al het afval goed te kunnen verwerken, en dat je er verstandig aan doet om daar nu eerst naar te kijken.

Concreet adviseer ik je nu: test je water op NO2 (nitriet) en NH3 (ammoniak), daar kun je druppeltests voor kopen. Hier op het forum gebruiken veel mensen de testkoffer van colombo. Daarmee kun je ongeveer alles meten wat je zou willen meten.
Zowel NO2 als NO3 moeten 0 zijn, omdat ze giftig zijn voor je vissen.
Meet je iets anders dan 0, dan moet je flink veel water verversen. Anders worden je vissen (alsnog) ziek, of gaan ze dood.
Daarnaast is het wijs om een sterker filter aan te schaffen en dat zo snel mogelijk mee te laten draaien met je bak, zodat je over een week of 4 een goede bacteriefabriek hebt die je helpt om de schadelijke stoffen in je water af te breken. Waardoor je water beter gezond te houden is.

Top dat je morgen hun nieuwe tijdelijke onderkomen in orde maakt!
Let er met het grind even op dat je iets neemt wat klein, fijn, en niet scherp is, omdat je vissen dat in de bek nemen (grondelen) en je niet wilt dat ze zich eraan verwonden of er in stikken.
Een mosbal in de bak doet het inderdaad ook prima met sluiers. Flink wat waterpest erbij in. En het is verstandig om niet teveel (scherpe) ornamenten in je bak te plaatsen, vanwege het risico op verwonding.
Kijk wat betreft de aanschaf van een (extern) filter en dingen als een bodem ook eens bij hornbach. Die hebben aardig wat in hun assortiment en zijn soms wat vriendelijker geprijsd.
 
Heb vanavond het grotere aquarium opgehaald. Nu had deze meneer op de filter aan grotere “cartridge” gezet waar onder een soort van witte cilinders in zitten en hij had t ook over filter wol wat
ik in t gat van de spons moest stoppen maar verder kan ik em meteen gebruiken. Klopt dit of moet ik zelf nieuwe witte cilinders halen. T lijkt op de dingen van de foto
 

Bijlagen

  • 83950DA2-1974-4FF7-9A6C-C1303A633763.png
    83950DA2-1974-4FF7-9A6C-C1303A633763.png
    854.4 KB · Weergaven: 88
ik denk dat je siporax bedoeld en om wat voor filter gaat het en heeft die stilgestaan? Heb je een foto misschien?
 
De filter
 

Bijlagen

  • 708E36AC-6DBB-4C2A-9DB2-3F2CFBEAA243.jpeg
    708E36AC-6DBB-4C2A-9DB2-3F2CFBEAA243.jpeg
    223.7 KB · Weergaven: 92
Dat is denk ik een Aquaflow 100 of 200? Hoeveel liter is de bak want op 60 liter is dat al geen vetpot en al helemaal niet met flinke vervuilers.
 
Vier vissen in de vervuilende categorie hebben een groot aquarium nodig.
Dit zou een mooie oplossing zijn:
4BD7B0D6-97A3-433E-B17A-DAB5EE77EB4D.jpeg

Maar goed of je dat in je huis wilt is maar de vraag.
240 liter zou ook net gaan daar heb ikzelf ervaring mee (ook vier sluierstaarten gehad).
Maar het blijft flink werken ivm de waterwissels etc. Bij mij ging het met 240 liter uiteindelijk mis omdat ik maar eens in de week 50% water wisselde. Man het is zoveel werk….
Alles wat je nu in de planning hebt met de nieuwe te kleine bak en filter is niet verstandig en gaat denk ik uiteindelijk mislukken.
 
Aquaflow 300 540 liter per uur
 
Die heb ik in mijn 125l als bijfiltertje meedraaien.
Prima filter maar niet voor deze belasting.
In de sponzen van deze serie zit inderdaad een rond gat waar oorspronkelijk actief kool in gaat.
 
De hoeveelheid filtermedia dat in deze filters kan is erg beperkt en inderdaad niet geschikt met zware vervuilers. Ik denk dat je al snel richting een buitenfilter moet.
 
Heb t nog net kunnen redden voor mijn operatie die ik straks heb. Visjes hebben een tijdje in een grote bak gezeten. Dat was echt een goeie tip merkte gewoon dat dat water veel langer goed bleef, en de vissen vinden t ook fijn.
Nu zitten ong 24 uur in de t nieuwe aquarium.
waardes hou ik goed in de gaten en zijn steeds goed alleen de hardheid is erg hoor.
(Die kleine met vlekjes heeft M vriendin zo gekocht zei vind t juist mooi maar denk dat hij niet gezond is ook omdat t lijkt alsof hij geen schubben heeft)
Nogmals bedankt iedereen voor de hulp
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    207.1 KB · Weergaven: 104
Mooie bak hoor zo!!

En sterkte met je operatie [ ernstig ?? ]

---
 
Veel sterkte met je operatie straks. En een goed en voorspoedig herstel gewenst!

Misschien nog een mogelijke tip in verband hiermee. Ik weet niet hoe je op dit moment je waterverversingen doet, maar wat kan helpen om het fysiek iets minder belastend voor je te maken, is door het aquariumwater uit te pompen met hulp van een opvoerpomp. Ik kreeg deze tip van @michelle1, en sindsdien doe ik zelf niet anders meer. Het scheelt enorm als je daardoor niet steeds met emmers heen en weer hoeft te sjouwen.
Wat je doet, is dat je een opvoerpomp (waar je het water dus aan 'op voert' ;) ) aan een tuinslang/afvoerslang koppelt (bij mij is het een gardenaset op een spindel). Vervolgens hang je de opvoerpomp met (tuin)slang er aan vast in je aquarium. Het andere eind hang je in je afvoer (gootsteen, doucheputje, plantenperkje, etc). Dan stekker in het stopcontact en de boel pompt vanzelf leeg. Geen gesleep met emmers meer. Als je vers water bij wilt vullen, haal je de opvoerpomp los, en sluit je het 'afvoer' gedeelte van je tuinslang aan op je keukenkraan/ander soort kraan, en laat je op die manier weer vers water (op temperatuur) je bak in komen. Wat ik zelf nog doe is dat ik bij het aanvullen van het verse water de originele gardena sproeikop er weer op zet aan de aquariumkant. Die kan ik namelijk 'uit' draaien, waardoor ik op m'n gemak de kraan kan dicht draaien, dus geen geren meer naar de kraan etc om de boel op tijd uit te zetten.

waardes hou ik goed in de gaten en zijn steeds goed alleen de hardheid is erg hoor.
(Die kleine met vlekjes heeft M vriendin zo gekocht zei vind t juist mooi maar denk dat hij niet gezond is ook omdat t lijkt alsof hij geen schubben heeft)
Antwoord op deze vragen wanneer je er aan toe komt, maar ik wilde er vast op reageren.
Welke hardheid meet je nu in je water?
Mocht je in de gelegenheid zijn om een close up foto van je kleine visje te maken, dan kunnen we met je mee kijken. Een vis die schubben mist herken je vaak aan kale plekken, die dan ook wat lichter zijn van kleur, of wit.
 
Veel sterkte met je operatie straks. En een goed en voorspoedig herstel gewenst!

Misschien nog een mogelijke tip in verband hiermee. Ik weet niet hoe je op dit moment je waterverversingen doet, maar wat kan helpen om het fysiek iets minder belastend voor je te maken, is door het aquariumwater uit te pompen met hulp van een opvoerpomp. Ik kreeg deze tip van @michelle1, en sindsdien doe ik zelf niet anders meer. Het scheelt enorm als je daardoor niet steeds met emmers heen en weer hoeft te sjouwen.
Wat je doet, is dat je een opvoerpomp (waar je het water dus aan 'op voert' ;) ) aan een tuinslang/afvoerslang koppelt (bij mij is het een gardenaset op een spindel). Vervolgens hang je de opvoerpomp met (tuin)slang er aan vast in je aquarium. Het andere eind hang je in je afvoer (gootsteen, doucheputje, plantenperkje, etc). Dan stekker in het stopcontact en de boel pompt vanzelf leeg. Geen gesleep met emmers meer. Als je vers water bij wilt vullen, haal je de opvoerpomp los, en sluit je het 'afvoer' gedeelte van je tuinslang aan op je keukenkraan/ander soort kraan, en laat je op die manier weer vers water (op temperatuur) je bak in komen. Wat ik zelf nog doe is dat ik bij het aanvullen van het verse water de originele gardena sproeikop er weer op zet aan de aquariumkant. Die kan ik namelijk 'uit' draaien, waardoor ik op m'n gemak de kraan kan dicht draaien, dus geen geren meer naar de kraan etc om de boel op tijd uit te zetten.


Antwoord op deze vragen wanneer je er aan toe komt, maar ik wilde er vast op reageren.
Welke hardheid meet je nu in je water?
Mocht je in de gelegenheid zijn om een close up foto van je kleine visje te maken, dan kunnen we met je mee kijken. Een vis die schubben mist herken je vaak aan kale plekken, die dan ook wat lichter zijn van kleur, of wit.
Ik heb zo’n potje 6 in 1 test gehaald met kleurtjes😇
 
Ik heb zo’n potje 6 in 1 test gehaald met kleurtjes😇
Ja leuk die kleurtjes maar strips staan bekend om de onbetrouwbaarheid en het erg moeilijk aflezen. Druppels zijn wat dat betreft beter en voor rond de 35 euro heb je al een koffer.
 
Ja leuk die kleurtjes maar strips staan bekend om de onbetrouwbaarheid en het erg moeilijk aflezen. Druppels zijn wat dat betreft beter en voor rond de 35 euro heb je al een koffer.

Ik heb ook van die strips en het geeft toch een goede indicatie .

Ik heb mijn hele leven al aquaria en dit is de eerste keer dat ik water test omdat hier sterk

wordt beweerd dat het bij sluiers belangrijk is, dus ik ben eens een keertje "gehoorzaam" geweest.

En die kleuren vergelijken moet je bij die druppels ook doen, dus waarom zou dat

dan makkelijker en duidelijker zijn

---
 
Het is in de regel bekend dat druppels nauwkeuriger werken. En ja ook druppels moet je aflezen en dat is soms ook best lastig en zoals je al zegt het is een indicatie.
 
Wat ik zelf een belangrijke meerwaarde van druppeltests vind, is dat je er NH3 (ammoniak) mee kunt meten. Voor zover ik weet (en corrigeer me graag!) kan dat niet met de teststrips.

Waarom dat nuttig is om te weten heeft @Giebeltje goed beschreven in haar stuk over de stikstofcyclus:

Kort samengevat: de ammoniak die vrij komt met de ontlasting van je vissen is schadelijk voor je vissen. Als je filter (nog) niet sterk genoeg is om de ammoniak om te zetten naar nitriet (ook schadelijk) en nitraat (minder schadelijk), blijft er dus een hoeveelheid ammoniak onverwerkt in je water zitten, wat schadelijk is voor je vissen.
Daarom is het m.i. erg nuttig om te kunnen meten of, en hoeveel ammoniak er in je water zit. Zeker wanneer een aquarium hebt wat nog bezig is om z'n biologische evenwicht te ontwikkelen.

Een losse NH3-test kost rond de 12,5 euro. Daarom kan het voordeliger zijn om gelijk een testkoffer te kopen. Dan heb je er gelijk ook heel veel andere testen bij.
 
Plus dat als iets onbetrouwbaar is je lastig kunt spreken van "toch een goede indicatie" je weet namelijk dan niet of wat je afleest klopt. Ook met druppels is er een hoop nuance hoor maar daar meet je niet de ene keer een pH van 7.6 en 5 minuten later 7.0. Tevens heb ik vaak genoeg ervaringen gelezen dat op teststrips de NO2 maar op 0 bleef staan en er toch wat nitriet problemen leken te zijn. Na meten met druppels bleek de NO2 helemaal niet 0 te zijn. Teststrips zijn wat mij betreft onbetrouwbaar en zoals ik wel eens bot en ongenuanceerd zeg, je kunt net zo goed je vinger in het water steken en proeven.
 
Ik heb net eens even gekeken en de test van ammoniak zit er niet bij...maarrrrr...

Als ik naar het schemaatje van Giebeltje kijk, krijg je eerst Ammoniak, dat wordt omgezet

naar Nitriet en dat weer naar Nitraat [ als het goed gaat ]

Dus als mijn strips aangeven dat er geen [ of nauwelijks ] Nitriet en Nitraat in het

water zit, zit er dus ook geen Ammoniak meer teveel in ;)

En persoonlijk denk ik dat alle soorten tests , zowel strips als druppels sterk onderling

verschillen en ook het feit dat mannen veelal een beetje "kleurenblind" zijn , blijft

het vergelijken van je strips en de kleur van je druppels altijd maar een indicatie .

---
 
Dus als mijn strips aangeven dat er geen [ of nauwelijks ] Nitriet en Nitraat in het

water zit, zit er dus ook geen Ammoniak meer teveel in ;)
In het ideale geval is dat inderdaad zo. Er zijn echter zat scenarios, bijvoorbeeld bij een verhoogde biologische belasting (vis toegevoegd, een keer teveel gevoerd) waarbij je NH3/4 (ammonia) oploopt maar de bacterien in het filter nog niet voldoende zijn om dit allemaal direct om te zetten naar NO2. Om dit in de gaten te kunnen houden meten we. Al moet ik zeggen dat ik vaak alleen meet in een nieuw opgestart aquarium of bij problemen. Als e.e.a. eenmaal op gang is zie ik weinig nut meer om wekelijks te meten tenzij je bijvoorbeeld de pH gericht wilt sturen.
Met jouw logica kunnen we ook wel alleen NO3 (nitraat) meten en dan stellen dat indien we NO3 meten de NH3/4 en NO2 ook wel laag zullen zijn.

Dat is, mijn inziens niet waarom je meet en als we terug gaan naar de problemen van TS waarbij er oranje schuim op het water drijft is het denk ik belangrijk om inzicht te krijgen in de volledige stikstofkringloop. En dat kun je niet met een simpel stripje maar heb je druppels voor nodig, NH3/4 is niet te meten met een strip.
 
Veel sterkte met je operatie straks. En een goed en voorspoedig herstel gewenst!

Misschien nog een mogelijke tip in verband hiermee. Ik weet niet hoe je op dit moment je waterverversingen doet, maar wat kan helpen om het fysiek iets minder belastend voor je te maken, is door het aquariumwater uit te pompen met hulp van een opvoerpomp. Ik kreeg deze tip van @michelle1, en sindsdien doe ik zelf niet anders meer. Het scheelt enorm als je daardoor niet steeds met emmers heen en weer hoeft te sjouwen.
Wat je doet, is dat je een opvoerpomp (waar je het water dus aan 'op voert' ;) ) aan een tuinslang/afvoerslang koppelt (bij mij is het een gardenaset op een spindel). Vervolgens hang je de opvoerpomp met (tuin)slang er aan vast in je aquarium. Het andere eind hang je in je afvoer (gootsteen, doucheputje, plantenperkje, etc). Dan stekker in het stopcontact en de boel pompt vanzelf leeg. Geen gesleep met emmers meer. Als je vers water bij wilt vullen, haal je de opvoerpomp los, en sluit je het 'afvoer' gedeelte van je tuinslang aan op je keukenkraan/ander soort kraan, en laat je op die manier weer vers water (op temperatuur) je bak in komen. Wat ik zelf nog doe is dat ik bij het aanvullen van het verse water de originele gardena sproeikop er weer op zet aan de aquariumkant. Die kan ik namelijk 'uit' draaien, waardoor ik op m'n gemak de kraan kan dicht draaien, dus geen geren meer naar de kraan etc om de boel op tijd uit te zetten.


Antwoord op deze vragen wanneer je er aan toe komt, maar ik wilde er vast op reageren.
Welke hardheid meet je nu in je water?
Mocht je in de gelegenheid zijn om een close up foto van je kleine visje te maken, dan kunnen we met je mee kijken. Een vis die schubben mist herken je vaak aan kale plekken, die dan ook wat lichter zijn van kleur, of wit.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    188.3 KB · Weergaven: 97
  • image.jpg
    image.jpg
    255.2 KB · Weergaven: 93
Ik heb net eens even gekeken en de test van ammoniak zit er niet bij...maarrrrr...

Als ik naar het schemaatje van Giebeltje kijk, krijg je eerst Ammoniak, dat wordt omgezet

naar Nitriet en dat weer naar Nitraat [ als het goed gaat ]

Dus als mijn strips aangeven dat er geen [ of nauwelijks ] Nitriet en Nitraat in het

water zit, zit er dus ook geen Ammoniak meer teveel in ;)

En persoonlijk denk ik dat alle soorten tests , zowel strips als druppels sterk onderling

verschillen en ook het feit dat mannen veelal een beetje "kleurenblind" zijn , blijft

het vergelijken van je strips en de kleur van je druppels altijd maar een indicatie .

---

Nauwelijks Nitriet, NO2 wil je niet hebben. Is een teken; niet goed. Geen tot nauwelijks nitraat bevestigd het geheel; niet goed.

Niet goed, 0,1 nitriet teststrip. Afwijking 50%, 0,2 nitriet is zeer schadelijk of dood ten gevolg. Tuurlijk is het goedkoper en makkelijker om gewoon 2 nieuwe visjes te kopen.

Bij ongemakken zoals kleuren blindheid gewoon even iemand anders vragen te kijken.
 
Nauwelijks Nitriet, NO2 wil je niet hebben. Is een teken; niet goed. Geen tot nauwelijks nitraat bevestigd het geheel; niet goed.

Niet goed, 0,1 nitriet teststrip. Afwijking 50%, 0,2 nitriet is zeer schadelijk of dood ten gevolg. Tuurlijk is het goedkoper en makkelijker om gewoon 2 nieuwe visjes te kopen.

Bij ongemakken zoals kleuren blindheid gewoon even iemand anders vragen te kijken.

Ik heb het woordje "nauwelijks" er voor de zekerheid bijgezet, maar volgens mij gaf de strip

totaal geen verkleuring aan ;)

Maar perfectie krijg je nooit - nergens , dus ook niet in een aquarium!!

En een afwijking van 50 % kan ook misschien wel eens inhouden dat 0,1 op de teststrip

maar 0,05 schijnt te zijn....niet alleen maar hoger maar kan ook lager zijn die afwijking :cool:

En kleurenblind ben ik gelukkig niet, alleen beweren de geleerden op de wereld dat

mannen nu eenmaal kleuren "anders" zien dan vrouwen :DD

---
 
Ik heb het woordje "nauwelijks" er voor de zekerheid bijgezet, maar volgens mij gaf de strip

totaal geen verkleuring aan ;)

Maar perfectie krijg je nooit - nergens , dus ook niet in een aquarium!!

En een afwijking van 50 % kan ook misschien wel eens inhouden dat 0,1 op de teststrip

maar 0,05 schijnt te zijn....niet alleen maar hoger maar kan ook lager zijn die afwijking :cool:

En kleurenblind ben ik gelukkig niet, alleen beweren de geleerden op de wereld dat

mannen nu eenmaal kleuren "anders" zien dan vrouwen :DD

---
Daarom dat teststrips (en ook een druppeltest die z'n naam waardig is) een vergelijkende test is.

Los van de quote:
Veel mensen vergeten / weten niet dat het overgrote deel van de ammonia in een aquarium komt van de ademhaling van de vissen.
Dat is dus niet iets die langzaam wordt aangemaakt als ontlasting begint te ontbinden. Neen, dat begint op te bouwen de seconde dat er ademende dieren in de bak zitten.
 
Jbl druppeltests moet je je gekleurde testwater vergelijken met een kleurenkaart.
Dat dient te gebeuren terwijl je door eenzelfde hoeveelheid zuiver aquariumwater kijkt
Screenshot_2021-08-14-21-41-46-445_com.opera.browser.jpg
 
Jbl druppeltests moet je je gekleurde testwater vergelijken met een kleurenkaart.
Dat dient te gebeuren terwijl je door eenzelfde hoeveelheid zuiver aquariumwater kijktBekijk bijlage 329932
Wat is daar dan mis mee. Ik gebruik ook JBl en vind het erg fijn testje. Vind die van Sera weer waardeloos in dat plastik smalle ding waardeloos en grote marge.
 
Wat is daar dan mis mee. Ik gebruik ook JBl en vind het erg fijn testje. Vind die van Sera weer waardeloos in dat plastik smalle ding waardeloos en grote marge.
Niets mis, juist helemaal goed ;)
 
Aah, ik las het verkeerd. Vergelijkende. Ik dacht vergelijkbaar.....

Juist bij een tikje groen water of een ander tintje (medicatie ofzo) is dat tweede buisje heel slim bedacht want dit geeft natuurlijk een afwijkende kleur.
 
@Jelle026 , top dat het gelukt is om wat foto's te plaatsen! Dank je!

Ik zit even te kijken naar de foto van je oranje visje. Ik zie niet iets heel geks, wel wat lichtere vlekken inderdaad, zijn dat missende schubben of is dat de reflectie van het licht op de schubben? Dat vind ik wat moeilijk te zien.
Merk je iets aan het gedrag van het visje? Dat hij minder goed eet, of minder actief is?

Over de GH. Ik moet bekennen dat ik daar niet bijzonder in thuis ben. Een beetje googlen geeft een aanbevolen waarde van tussen de 8-20 DH. Op je foto zie ik een kleur die overeenkomt met 8.4, dat zit nog binnen die marge. Ik hoop dat er iemand mee leest die er wat meer over kan vertellen hoe dit zit. Leer ik graag van mee!
 
Sorry was even afgedwaald door reacties.

Met dat stripje kan ik je niet helpen want zoals je al lees zijn die niet al te betrouwbaar en wat je op de foto laat zien zijn die waardes van minder belang. Ik meet alleen NH3, NO2, en NO3. De laatste ook erg weinig. Niet dat de andere waardes niet van belang zijn maar als je aquarium eenmaal draait en je veel ververs zijn die wel goed. Ik geloof dat je in Nederland altijd wel geschikt kraan water heb voor sluiers/goudvissen.

Buiten de testen kun je ook wel aan de vissen zien dat je water toe is aan een verversingsbeurt. De een is wat gevoeliger dan de ander maar als eentje veel op de bodem blijft hangen of ze gaan bovenin hangen/zwemmen dan is er vaak iets niet goed met het water. Je kunt niet te vaak of teveel verversen mits je de tempratuur een beetje gelijk hou. Liever een graadje hoger dan lager. Gezien de strips gewoon het zekere aanhouden en flink wat oud water eruit trekken dat de visjes nog net onder water zitten en vers erin. Zo voorkom je hoge waardes. In oud water zit verder niets nuttigs. Leg een schaal of vbord op de bodem zodat de straal niet in je bodem blaast want dan komt er veel vuil omhoog.

Je vissen gaan wennen aan het verversen en je zult zien dat ze op een gegeven moment wanneer je de tuinslang erin hang voor vers water dat ze als de kippen erbij zijn om in de stroom van het verse water te duikelen.

Foto van visje is een beetje onscherp en moeilijk inzoomen. Volgens mij heeft deze wat metalic schubben ertussen. Wat doffere en hele blinkende. Dat zie je wel meer mijn Ranchu heeft dat ook. Een naakt sluier bestaat ook maar lijkt me niet voor de hand liggen dat je die in een LFS vind. Dat zijn toch wel "special" vissen. Zijn helemaal vatbaar voor allerhande ellende want hebben geen schubben ter verdediging tegen parasieten.

Top dat je toch een groter onderkomen heb kunnen regelen en heel veel plezier met je visjes (y)
 

Terug
Bovenaan