Oriënteren verlichting Borneo bak


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Zoals ik in het DHZ forum al schreef, ben ik een nieuw aquarium aan het plannen die uiteindelijk een Borneo biotoop moet gaan worden.

Uiteraard moet hierin ook verlichting komen, mijn voorkeur gaat uit naar LED.
Nu heb ik op het forum al veel oplossingen gezien, van goedkope ledstrips tot enorm dure LED balken.

Ik ben opzoek naar een betaalbare oplossing (heb nog geen budget vastgesteld, maar maximaal €100 zou mooi zijn) en bij voorkeur moet het programmeerbaar zijn. Zelf solderen is geen probleem, ook eventueel een controllertje bouwen behoort tot de mogelijkheden.

Het eerste dat ik gevonden heb is de JMB Aqua LED Community, https://www.jmbwebshop.nl/a-3591637...verlichting/jmb-aqua-led-community-wit-blauw/
Of ik dan de Natural of Bright uitvoering wil hebben laat ik nog even in het midden, maar dat is ongeveer waar ik naar opzoek ben.
 
Ik ben helemaal niet technisch maar ik lees wel overal dat goede led niet bepaald goedkoop is. Er zijn vast wel techneuten die je kunnen adviseren over de techniek.
 
Ik heb natuurlijk TL nog niet helemaal afgeschoten, maar als ik de prijzen van T5 apparatuur zie dan is dat ook niet goedkoop. Zeker niet als je de boel wilt kunnen dimmen ga je al gauw een heleboel geld betalen, dus uiteindelijk zal de prijs van LED en TL elkaar niet heel erg veel maken denk ik.

Eventueel een combinatie van LED en TL is ook mogelijk, LED om de dagcyclus te simuleren en TL als hoofdverlichting.
Bijvoorbeeld, LED begint om 10 uur met aan gaan, 11 uur 100% en dan TL erbij, 9 uur gaat TL weer uit en neemt LED de zonsondergang weer over. Is dat een idee?

Wie heeft er advies?
 
Laatst bewerkt:
Die JMB´s worden door meer mensen op het forum naar tevredenheid gebruikt. alleen ze zijn idd duur.

weet niet wat een borneo biotoop is? 1tje met veel beplanting of? want voor een bak van 120x50x50 moet je wel denken aan 2 stuks van degene die je had voorgesteld.

zelf bouwen kan, maar een TC420 controller moet net zo goed werken.

maximaal 100euro kan je wel vergeten ben ik bang.
 
Borneo biotoop is blackwater, wel wat beplanting, vooral drijfplanten, maar verder veel hout.
Controller zelf bouwen lijkt me inderdaad niet nodig, TC420 is prima, het gaat dan ook meer om de LED balken zelf bouwen.

Ik zoek nog even een stukje verder, ik heb wel wat Chinese LED balken gezien die evt. leuk zouden zijn maar het is lastig om daar ervaringen mee te vinden.
 
Zoals ik in het DHZ forum al schreef, ben ik een nieuw aquarium aan het plannen die uiteindelijk een Borneo biotoop moet gaan worden.

Uiteraard moet hierin ook verlichting komen, mijn voorkeur gaat uit naar LED.
Nu heb ik op het forum al veel oplossingen gezien, van goedkope ledstrips tot enorm dure LED balken.

Ik ben opzoek naar een betaalbare oplossing (heb nog geen budget vastgesteld, maar maximaal €100 zou mooi zijn) en bij voorkeur moet het programmeerbaar zijn. Zelf solderen is geen probleem, ook eventueel een controllertje bouwen behoort tot de mogelijkheden.

Het eerste dat ik gevonden heb is de JMB Aqua LED Community, https://www.jmbwebshop.nl/a-3591637...verlichting/jmb-aqua-led-community-wit-blauw/
Of ik dan de Natural of Bright uitvoering wil hebben laat ik nog even in het midden, maar dat is ongeveer waar ik naar opzoek ben.
Bij JMB is heel goed een, op Arduino gebaseerde, controller te bouwen die bovendien niet duur hoeft te zijn. Blader maar eens in mijn fotoboek!
 
Ik ben redelijk bedreven met Arduino, zoiets als jij hebt gemaakt heb ik inderdaad in mijn hoofd maar dan ook een web interface erbij waarbij je makkelijk het schema en de tijd kunt aanpassen wanneer dat nodig mocht zijn. Temperatuur sensors erbij, dat soort dingen... Zeker met een mega, die ik een tijd geleden voor exact dit doel gekocht heb... Als ik zin heb kan er zelfs iets met een Android app gedaan gaan worden.

Eerst maar eens zien waar ik de LED vandaan ga halen, want die JMB balken zijn nog best prijzig... Ik zal met 1 niet voldoende hebben denk ik, al is een Borneo biotoop geen breedstraler, 1 lampje is denk ik toch te weinig.
 
Als ik gebruik maak van deze balken, heb ik dan aan 1 genoeg? Of zou ik er twee moeten plaatsen: https://www.aquaterraleds.nl/a-3916...-led-balk-daglicht-6500k-16-8-watt-watervast/
Ze hebben ook een neutraal witte balk op dezelfde lengte, dat zou een optie zijn om erbij te hangen.

Een andere optie is om 52cm balken van dezelfde leverancier te gebruiken, 2 op een rij, dan heb je iets meer spreiding van het licht.
In dat geval zou ik er nog RGB balken bij kunnen hangen voor de zonsopkomst/ondergang.

De prijzen bij aquaterra zijn erg aantrekkelijk, ik vraag me dan direct af: is dit voldoende?
De prijs van de controller die zij aanbieden vind ik dan weer vrij hoog.
Ik heb mijn oog laten vallen op de computer van Kitelight, eventueel de wifi versie, die ziet er prettig uit. Iemand een mening over de Easy Led control of TC420?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben redelijk bedreven met Arduino, zoiets als jij hebt gemaakt heb ik inderdaad in mijn hoofd maar dan ook een web interface erbij waarbij je makkelijk het schema en de tijd kunt aanpassen wanneer dat nodig mocht zijn. Temperatuur sensors erbij, dat soort dingen... Zeker met een mega, die ik een tijd geleden voor exact dit doel gekocht heb... Als ik zin heb kan er zelfs iets met een Android app gedaan gaan worden.

Eerst maar eens zien waar ik de LED vandaan ga halen, want die JMB balken zijn nog best prijzig... Ik zal met 1 niet voldoende hebben denk ik, al is een Borneo biotoop geen breedstraler, 1 lampje is denk ik toch te weinig.

Met een Arduino is realisatie met een webinterface al heel eenvoudig. Een shield is er zo op te klikken! Overigens kan ik ook een groot aantal kanalen aansturen waarop elk kanaal in mijn geval een tiental intensiteit momenten zijn geprogrammeerd. De limiet is dan eigenlijk alleen nog de Arduino. (Ik gebruik een Mega met een Nextionscherm)
Zou je gaan werken met JMB balken is de TC420 controller af te raden! Zelf heb ik 3 balken van 90 cm. op mijn Rio 180 (één meter bak) Overigens twijfel ik sterk aan de opgegeven lumen opbrengst per Watt bij de Aquaterraleds
maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Voor RGB balken moet je bedenken dat gekleurde leds een aanmerkelijk lagere licht opbrengst hebben.
 
Ja, met een Arduino is het simpel om dit alles te doen, maar kant en klaar blijft makkelijker :)

Het prijsverschil tussen de JMB balken en de balken van Aquaterra is wel enorm, JMB is ongetwijfeld goed spul maar dat ligt op dit moment zeker ver buiten budget.
Als ik 2 of 3 balken boven de bak moet hangen ben ik meer kwijt dan het aquarium en het meubel bij elkaar gaan kosten.
In dat geval zou ik eerder voor 'ouderwetse' TL gaan.

Nu heeft een Borneo biotoop een stuk minder licht nodig dan het gemiddelde gezelschapsaquarium, er komen niet erg veel planten in en dat wat erin komt heeft maar weinig licht nodig.
Ik ben nog druk opzoek naar ervaringen met deze ledbalken, heb wel wat gevonden maar nog niet genoeg om echt overtuigt te zijn.
Zo heb ik ook mensen gelezen die de volledige sets van Kitelight in gebruik hebben en er voldoende lichtopbrengst van hebben. Het is denk ik maar net wat je ervan verwacht en hoeveel je bak nodig heeft.

Even ter verduidelijking: Ik twijfel niet aan je kennis hoor, daar gaat het niet om. Ik ben alleen opzoek naar een betaalbare oplossing voor de verlichting en wil het liefst naar LED. Nu is mijn eerder genoemde budget van €100 niet voldoende, maar om dan direct €400 uit te geven terwijl dat misschien niet eens nodig is... Ik zoek naar de juiste oplossing voor het juiste budget, als dat TL blijkt te zijn dan is dat zo, eventueel met een enkele ledstrip erbij de zonsopkomst en zonsondergang.
 
Laatst bewerkt:
Een andere optie gezien inmiddels, de SMD balken van Veldhuis huismerk. Prijs ligt nog een stukje lager, de lichtopbrengst weet ik dan weer niet, maar daar valt waarschijnlijk wel achter te komen in de winkel.
Voor ongeveer hetzelfde geld kan ik daar 3 balken van ophangen, bijvoorbeeld 2 4500K en een 6500K, of andersom. Dan een voeding erbij en een hobbybob controller met een Arduino en ik ben er ook.
Eens even gaan bekijken in de winkel...
 
Uiteraard, het is het woord van de verkoper, maar volgens de informatie die ik van Aquaterraleds krijg zou een blackwater bak het prima moeten doen onder een 4500K en een RGB ledbalk, met eventueel een optie om later nog een 'witte' balk bij te plaatsen.
Het voordeel is dat er maar erg weinig groen in de bak zal komen, dus heel veel licht is er ook niet nodig. Het zal geen plantenbak worden, dus zolang er licht is waarbij ik mijn vissen kan zien is het al snel goed te noemen.
Ik ga denk ik met zo'n combinatie beginnen (of er moet iemand zijn die hetzelfde geprobeerd heeft en grote rampen heeft gehad, natuurlijk ;) ) en kan dan altijd nog over een jaar of twee andere verlichting installeren.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
 
Zou je boven blackwater niet beter een 3000k lamp zetten?
 
Ik kreeg de 4500K aangeraden, maar dat kan goed zijn omdat ze daar geen 3000K in het assortiment hebben. Ook bij veel andere aanbieders zie ik 4500K als laagste waarde.
Er komen wel drijfplanten in de bak, met het oog op Trichogaster Leerii, gaat dat lukken met 3000K?
 
Nouja bij blackwater denk aan wat diffuse gele verlichting.. 4500k is niet echt geel meer te noemen. Planten doen het wel onder 3000k hoor
 
Volgens mij krijg je bij blackwater juist door de kleur van het water vanzelf gelig en diffuus licht. Zo is het natuurlijk op Borneo zelf ook, daar schijnt de zon toch ook niet anders. Ik zou lekker iets in de buurt van daglicht pakken, en 4500 k lijkt me dan prima.
 
Als je een gelige lamp neemt hoef je je water minder te kleuren om hetzelfde effect te krijgen, daar is wel iets voor te zeggen natuurlijk. Minder toevoegingen aan het water betekent wel dat je het stabieler kunt krijgen, met het oog op verversen is dat wel handiger.
Ook weer een puntje om even over na te denken.
 

Terug
Bovenaan