orienteren nieuwe led verlichting

Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
37
Hallo allemaal,

Momenteel een RIO350 met standaard multilux verlichting in gebruik.

Omdat ik het idee heb dat de verlichting niet optimaal is (planten lijken niet zo happy en hoge Kelvin waarde etc) en de optie om te dimmen wel fijn is wil ik iets nieuws.

Hier een overzichtje van de bak
overzicht 2.jpg


Zoals jullie zien veel zwart/rode aanslag op achterwand/hout/planten. Ook op het filterzand zit verspreid door de bak een donkere aanslag. Iets dieper in het zand is het dan wel weer zoals de kleur eerst was. Bij de waterwissel 4dagen geleden het drooggekomen deel van de wand schoongemaakt..... Het licht staat in totaal 8uur per dag aan, van 12.00-1600 en 18.00-22.00
Ik voeg normaal ongeveer 120 bellen co2 toe en gebruik de 'complete' vloeibare plantvoeding van aquariumbemesting. CO2 fles is leeg dus nu tijdelijk even easycarbo voor koolstof.

Optie 1 zou zijn om de hoge kelvin Juwel Day buis te vervangen door de 'color' variant. Hier zitten volgens Juwel blauwe en rode kleuren in. Dit is verreweg de goedkoopste optie maar zal resulteren in minder lumen en is niet instelbaar.

Optie 2: Juwel multilux verkopen en vervangen door JMB led balken. Ik zat dan zelf te denken aan
1x community wit/blauw Bright (100cm, 30W 8000K)
1x community wit/rood natural (100cm, 30W 4500K)
Dit zou op 2700lumen uitkomen met verhouding 4witte/1blauwe of rode LEDs per balk. Totaal dus 5400lumen

Als ik het goed begrijp gaat de 120cm variant niet passen omdat er vrije ruimte moet zijn? Voor de aansturing zou ik dan graag voor de goedkopere TC420 gaan, is die te combineren met deze balken?

Alvast bedankt voor het meedenken

Rene
 
De tc420 is te gebruiken voor beide opties als ik me niet vergis.
De originele juwel verlichting heeft dan wel wat meer werk nodig.
JMB heeft idd wat ruimte nodig voor de kabels en eventuele montage.
 
Mijn advies zou zijn; laat de Juwel verlichting voor wat het is. De JMB balken zijn goed, ik heb ze al jaren. Een TC 420 kan die balken aansturen maar niet zondermeer, er zal geknutseld moeten worden.
 
De tc420 is te gebruiken voor beide opties als ik me niet vergis.
De originele juwel verlichting heeft dan wel wat meer werk nodig.
JMB heeft idd wat ruimte nodig voor de kabels en eventuele montage.
Hoeveel ruimte? Ik zit er ook over na te denken om jmb amazone aan te schaffen en mijn bak is 130 cm
 
Wat @benvo zegt.
Ik had wss iets gezegd als “moet je ff op de site kijken wat precies past”

Heb het een paar jaar terug uitgezocht wat ik wilde qua verlichting en toen kwam ik er dus achter dat een hoop fabrikanten nog een stekker aan de achterkant hebben zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Mijn advies zou zijn; laat de Juwel verlichting voor wat het is. De JMB balken zijn goed, ik heb ze al jaren. Een TC 420 kan die balken aansturen maar niet zondermeer, er zal geknutseld moeten worden.

Ah ok en wat zal dit knutselen inhouden? Heb jij dit toevallig ook gedaan? En kwa Lumen heb ik nu voldoende?
 
Ah ok en wat zal dit knutselen inhouden? Heb jij dit toevallig ook gedaan? En kwa Lumen heb ik nu voldoende?

Haha, ik heb inderdaad wel geknutseld, bij mij staan alles aan een eigenbouw aquariumcomputer die licht, temperatuur en CO2 regelt, maar dan weer niet met een TC 420. Maar er zijn hier leden die dat wel deden. De TC 420 kán dus wel met de JMB balken. JMB balken hebben ingebouwde drivers en ze zijn drie-aderig aangesloten. Plus (rood), Min (zwart) en een PWM (geel). De TC 420 werkt met twee-aderige kabels, plus en min. Je moet dus even hier op de site zoeken voor de aansluiting. (Of googelen.) Zelf heb ik drie 90 cm. JMB balken op een Rio 180 (één meter bak.)
 
Hmm ik vrees dat dat wel erg veel geknutsel is voor mij. Als ik de jbm controller L pak voor 2 balken zijn ze niet afzonderlijk te dimmen als ik het goed begrijp.

Zit dan toch te denken om 2 balken en de multi controller te halen zodat ze afzonderlijk zijn te dimmen en ik de optie heb er ooit een 3e balk bij te hangen mocht dit nodig zijn.

De JMB adapter vind ik vrij prijzig, kan ik net zo goed de volgende bij ali halen?
 
Hmm ik vrees dat dat wel erg veel geknutsel is voor mij. Als ik de jbm controller L pak voor 2 balken zijn ze niet afzonderlijk te dimmen als ik het goed begrijp.

Zit dan toch te denken om 2 balken en de multi controller te halen zodat ze afzonderlijk zijn te dimmen en ik de optie heb er ooit een 3e balk bij te hangen mocht dit nodig zijn.

De JMB adapter vind ik vrij prijzig, kan ik net zo goed de volgende bij ali halen?

Dat kan zeker.
 
Ah ok en wat zal dit knutselen inhouden? Heb jij dit toevallig ook gedaan? En kwa Lumen heb ik nu voldoende?
Ik vraag me af of je met 2 JMB balken genoeg lumen hebt. Je hebt tussen de 20 en 30 lumen per liter water nodig voor een plantenaquarium met CO2 bemesting.
Verder is je aquarium behoorlijk hoog waardoor je veel lumen nodig hebt om de lage planten op de bodem ook voldoende licht te geven.
Dus 350 liter inhoud x 30 lumen = 10500 lumen
 
Ik vraag me af of je met 2 JMB balken genoeg lumen hebt. Je hebt tussen de 20 en 30 lumen per liter water nodig voor een plantenaquarium met CO2 bemesting.
Verder is je aquarium behoorlijk hoog waardoor je veel lumen nodig hebt om de lage planten op de bodem ook voldoende licht te geven.
Dus 350 liter inhoud x 30 lumen = 10500 lumen

Ik zit zelf ook al een beetje te twijfelen, vandaar dat ik de optie volledig open houd door alvast de multi controller te pakken. Zojuist even opgemeten en achterwand + bodemdikte eraf gehaald en dan kom ik op l/b/h 120cm/45.5cm/53cm +- 290 liter uit. Bij 20 lux/liter is dit 5780 lumen, 2 balken is dus krap. Deze balken hebben wel een kleine 'schijnhoek' waardoor ze mogelijk iets efficiënter zijn?

@benvo
Ik zat even terug te lezen en zie dat jij de balken met een GHL aluprofil 3 en 'angle brackets'? hebt vastgezet. Wat voor bracket is dit precies. (prod nr of iets dergelijks) Ik kan beide producten na uitvoerig googlen overigens nergens vinden, weet jij toevallig een winkel?
 
Nou ben er een beetje klaar mee, hele internet afgestruind maar geen fatsoenlijke manier om jmb balken in de juwel kap te krijgen. Gooi het dan maar over een andere boeg.

Het systeem van daytime matrix heeft een speciaal Juwel profiel voor een nette inbouw, de kwaliteit van deze verlichting is vergelijkbaar met de jmb balken neem ik aan?

Led Unit
- daytime matrix profiel (110 of 120)
- daytime adapter profiel Juwel
- 2x neutral white module (5000K of 6000K, lees verschillende dingen)
- 2x ultra white module (7000K of 8000K, wederom tegenstrijdige info te vinden)
- 1x ultra blue red white module

Aansturing:
- TC420
- willekeurige 24V 80W adapter
- daytime matrix kabel led unit

Mis ik nog iets aan bovenstaand boodschappenlijstje?

De module volgorde van links naar rechts zou dan NW-UW-ubrw-UW-NW, of raden jullie een andere volgorde aan?
 
Dat lijkt me erg ingewikkeld allemaal. Je moet ook eens kijken naar de fluval plant led 3.0 Ik heb een rio led 450 en ik vond die led verlichting van jewel maar helemaal niets. Sorry dat ik moet zeggen maar ik vond dit zakkenklopperij van jewel - waarom niet direct een led eronder hangen die stuurbaar is. Neen ze laten u dan nog eens een 400 euro betalen voor extra verlichting.
Ik heb echter gekozen om de fluval plant led 3.0 link https://www.aquastorexl.nl/plant-spectrum-led-30-46w-91-122cm.html eronder te hangen - gezien de afmetingen van de bak en omdat ik de ledbalk opgehangen heb met een mounting in de bestaande led balken heb ik er wel 2 ingehangen. Deze kon ik dan ook perfect oriënteren om een goede spreiding van het licht te bekomen.
Het grote voordeel is dat je het licht spectrum perfect kan bijstellen alsook de lichtintensiteit - je kan zonsondergangen en zonsopgangen creëren gewoon met je smartphone want het via bluetooth aangestuurde stuurprogramma is volledig gratis en werkt zowel op android als iphone. Wel even kijken naar de lengtes want ze zijn verkrijgbaar in diverse lengtes. In Nederland kosten ze rond de 300 euro (aquastore xl) voor de grootste voor de 120 cmbak ongeveer 250 euro. Maar alles zit er wel op en aan - er is enkel een kabel in te pluggen en je kan starten - je moet wel de t3/t5 mountinghulpjes meebestellen om ze gemakkelijk op te hangen in de bestaande led balk. Ik heb deze mounting hulpjes wel op ebay moeten aanschaffen. Ik heb mijn lichtbalken op ebay (250 euro inclusief verzending ipv 299 euro)gekocht maar toch misschien oppassen voor garantie problemen daarmee. Want fluval geeft volgens mij enkel garantie via de officiële winkels.
Opgelet het stuurprogramma is momenteel bijgewerkt zodat je 10 timepoints kan instellen dus nu kan je werkelijk alles perfect naar uw hand zetten.
Ik ben werkelijk fan van deze verlichting - niet goedkoop maar voor mij echt zijn geld waard.
Je kan natuurlijk voor de jewel helialux spectrum met smart control gaan die vervangt dan uw bestaande verlichting en past perfect (229 euro +controller 138 euro) Deze doet hetzelfde als de fluval maar ik heb toch de indruk dat de fluval beter en gemakkelijker en verfijnder te bedienen is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ben er een beetje klaar mee, hele internet afgestruind maar geen fatsoenlijke manier om jmb balken in de juwel kap te krijgen. Gooi het dan maar over een andere boeg.

Het systeem van daytime matrix heeft een speciaal Juwel profiel voor een nette inbouw, de kwaliteit van deze verlichting is vergelijkbaar met de jmb balken neem ik aan?

Led Unit
- daytime matrix profiel (110 of 120)
- daytime adapter profiel Juwel
- 2x neutral white module (5000K of 6000K, lees verschillende dingen)
- 2x ultra white module (7000K of 8000K, wederom tegenstrijdige info te vinden)
- 1x ultra blue red white module

Aansturing:
- TC420
- willekeurige 24V 80W adapter
- daytime matrix kabel led unit

Mis ik nog iets aan bovenstaand boodschappenlijstje?

De module volgorde van links naar rechts zou dan NW-UW-ubrw-UW-NW, of raden jullie een andere volgorde aan?
Zelf geen hands-on ervaring met JMB of daytime helaas.
Maar je hebt denk ik zo wel een mooie lamp samen gesteld.
Weet niet of je ook naar de goldline heb gekeken van HVP? Maar die kan je ook zo in de tl doppen prikken.

Wat Herman aandraagt waren ook wel mooie lampen dacht ik.
 
Nou ben er een beetje klaar mee, hele internet afgestruind maar geen fatsoenlijke manier om jmb balken in de juwel kap te krijgen. Gooi het dan maar over een andere boeg.

Het systeem van daytime matrix heeft een speciaal Juwel profiel voor een nette inbouw, de kwaliteit van deze verlichting is vergelijkbaar met de jmb balken neem ik aan?

Led Unit
- daytime matrix profiel (110 of 120)
- daytime adapter profiel Juwel
- 2x neutral white module (5000K of 6000K, lees verschillende dingen)
- 2x ultra white module (7000K of 8000K, wederom tegenstrijdige info te vinden)
- 1x ultra blue red white module

Aansturing:
- TC420
- willekeurige 24V 80W adapter
- daytime matrix kabel led unit

Mis ik nog iets aan bovenstaand boodschappenlijstje?

De module volgorde van links naar rechts zou dan NW-UW-ubrw-UW-NW, of raden jullie een andere volgorde aan?
Kijk das beter je miste niets in je lijstje
Alleen zou ik voor een betere voeding gaan zon adapter wordt meest al warm en is vaak instabiel
Ben zelf te spreken over de Meanwell voedingen
 
Hmm ik vrees dat dat wel erg veel geknutsel is voor mij. Als ik de jbm controller L pak voor 2 balken zijn ze niet afzonderlijk te dimmen als ik het goed begrijp.

Zit dan toch te denken om 2 balken en de multi controller te halen zodat ze afzonderlijk zijn te dimmen en ik de optie heb er ooit een 3e balk bij te hangen mocht dit nodig zijn.

De JMB adapter vind ik vrij prijzig, kan ik net zo goed de volgende bij ali halen?

Het schoot me maar zo nog te binnen, er bestaat een heel goedkoop alternatief voor je drie JMB balken en dat is deze controller. Ze kunnen alle drie afzonderlijk gedimd worden. Deze past zonder knutselwerk!:

 
Het schoot me maar zo nog te binnen, er bestaat een heel goedkoop alternatief voor je drie JMB balken en dat is deze controller. Ze kunnen alle drie afzonderlijk gedimd worden. Deze past zonder knutselwerk!:


Ah dat scheelt inderdaad een hoop! Mijn probleem is echter het monteren van de balken in de juwelkap, hier is geen goede oplossing voor.

Vandaar nu de matrix optie
 
Ah dat scheelt inderdaad een hoop! Mijn probleem is echter het monteren van de balken in de juwelkap, hier is geen goede oplossing voor.

Vandaar nu de matrix optie

Maar nu bedenk ik me toch weer dat ook bij deze controller gewerkt wordt met een 2 aderig systeem, jij hebt een 3 aderig systeem. Misschien dus toch knutselwerk.
Jawel, er is een oplossing voor je ophang probleem. Deze dingen zijn gemaakt voor Juwel bakken en ze zijn er in verschillende maten. Daarbij kocht ik de hoekjes zoals je die op het tweede plaatjes ziet, die zijn in de aluminium draagbalk te schuiven en prima geschikt om een of meerdere ledbalken aan te hangen. Even zoeken op deze site:
Aluprofil3-e1438013825576.jpgALB-Option-BP-e1438014132127.jpg
 
Maar nu bedenk ik me toch weer dat ook bij deze controller gewerkt wordt met een 2 aderig systeem, jij hebt een 3 aderig systeem. Misschien dus toch knutselwerk.
Jawel, er is een oplossing voor je ophang probleem. Deze dingen zijn gemaakt voor Juwel bakken en ze zijn er in verschillende maten. Daarbij kocht ik de hoekjes zoals je die op het tweede plaatjes ziet, die zijn in de aluminium draagbalk te schuiven en prima geschikt om een of meerdere ledbalken aan te hangen. Even zoeken op deze site:
Bekijk bijlage 282955Bekijk bijlage 282956
zijn deze dan nog te koop Ben op de genoemde site wordt het nog wel vermeld maar in de webshop nergens meer te vinden
 
Die zijn inderdaad nergens meer te krijgen. Verschillende webshops gevraagd.
 
Ik heb vandaag de Vivarium beurs bezocht om diversen led verlichtingen te bekijken. Al een tijd verdiep ik me in de mogelijkheden van LED verlichting.
Na een lange periode van wikken en wegen was ik eruit: ik wil een Daytime matrix. Vandaag heb ik de diversen led modules van Daytime bekeken en ging zeer tevreden weg bij de stand van Daytime. Een uur later bezoek ik de stand van AquaGrow. De standhouder liet me een voor mij onbekende led lamp zien: de AquaGrow UNIQ FS. Wat een fantastische lamp is dat! En u weet ik het niet meer: de Daytime of de Aquagrow? Heeft iemand hier ervaring met de Aquagrow?
 

Bijlagen

  • 20191102_135850.jpg
    20191102_135850.jpg
    16.9 KB · Weergaven: 103
Goed dat je toch even bent gaan kijken.
Ik heb zelf geen ervaring met beide lampen en ben niet goed in Duits, maar op papier zou ik denk ik toch voor de daytime kiezen gezien deze modulair is.
 
Ik heb vandaag de Vivarium beurs bezocht om diversen led verlichtingen te bekijken. Al een tijd verdiep ik me in de mogelijkheden van LED verlichting.
Na een lange periode van wikken en wegen was ik eruit: ik wil een Daytime matrix. Vandaag heb ik de diversen led modules van Daytime bekeken en ging zeer tevreden weg bij de stand van Daytime. Een uur later bezoek ik de stand van AquaGrow. De standhouder liet me een voor mij onbekende led lamp zien: de AquaGrow UNIQ FS. Wat een fantastische lamp is dat! En u weet ik het niet meer: de Daytime of de Aquagrow? Heeft iemand hier ervaring met de Aquagrow?

was de stand van Azaqua, maar dat terzijde :)

heb ze beide gezien, vond de Daytime Matrix toch wel echt een prachtsysteem!
 
Heeft iemand ervaring met de tc420 in combinatie met de matrix? Er komen 4 draadjes uit het profiel, maar ik vraag mij dan af welke leds afzonderlijk gecontroleerd kunnen worden. Dit zal niet per module zijn, per ledtype dan? Of wordt alles tegelijk gedimd?
 
Heeft iemand ervaring met de tc420 in combinatie met de matrix? Er komen 4 draadjes uit het profiel, maar ik vraag mij dan af welke leds afzonderlijk gecontroleerd kunnen worden. Dit zal niet per module zijn, per ledtype dan? Of wordt alles tegelijk gedimd?

Matrix kent de mogelijkheid om de leds naast het geheel ook per kleur te dimmen of te versterken. Persoonlijk vind ik het een prachtig systeem welk uitbreiding of wijzigingen , zo je dat nodig vindt, heel eenvoudig maakt.
 
blauw voor blauwe leds

rood voor rode leds

wit voor witte leds

zwart voor massa
 
Heeft iemand ervaring met de tc420 in combinatie met de matrix? Er komen 4 draadjes uit het profiel, maar ik vraag mij dan af welke leds afzonderlijk gecontroleerd kunnen worden. Dit zal niet per module zijn, per ledtype dan? Of wordt alles tegelijk gedimd?

Ja, werkt prima samen.
Aansluiting zoals @flipper34 aangeeft.
Dimmen gebeurt inderdaad per ledkleur. Dus met de UBRW-modules stuur je de blauwe, rode en witte leds afzonderlijk aan.
 
Mijn bak heeft 2 stabiliteitstrips die de lichtbalk eigenlijk in 3en zal delen.

Links 32cm (NW module, 1800 lum)
Midden 40cm (UW module, ubrw, NW) 4700 lum
Rechts 32cm (UW module, 1800 lum)

Totaal 8300lumen. De gekleurde module heeft maar 1100 Lumen waarvan slechts 200 kleur led)

Iemand andere ideeën over de indeling?
 
Terug
Bovenaan