Wat is er nieuw

osmose apparaat

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14272
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 14272

Guest
Beste liefhebbers

Als ik de kraan van het Osmose-apparaat uitzet dan zie ik al sinds lange tijd dat de rechter (doorzichtige) filterbuis
voor 3/4 leegloopt, de rechterfilterbuis is namelijk bij dit model (osmopure 50 st) doorzichtbaar.

Ik ben daar al een tijdje niet tevreden over,het apparaat zit als bij zoveel liefhebbers aangesloten op een Wasmachine kraan met ontluchting in de kraan.
Ben inmiddels al even geleden op zoek gegaan naar een wasmachine kraan zonder ontluchting,maar ik kreeg te horen in de Bouwmarkt dat die niet bestaan.

Tevens vraag ik mij af of die kraan wel de reden is van het gedeeltelijk leeglopen van het Osmose-Apparaat want als ik de kraan dichtdraaid dan staat er nog behoorlijk veel druk op de afvoerslang welke in de afvoer hangt,dit kan ik niet stoppen door dit slangetje met mijn vinger dicht te drukken,dus eigenlijk is er nog teveel inwendige druk.

Ik ga er ook vanuit dat het bovenste horizontaal liggende filter ook leegloopt,daar waar het water binnen komt en het niet doorzichtbare ( staande) linker filter ook.

Gebeurd dit misschien bij meerdere apparaten? als een bepaald type voorzien is van ondoorzichtige buizen dan kan het zomaar zijn dat dit bij U ook gebeurd zonder dat je het weet.

Al met al ben ik er niet blij mee,vooral omdat ik denk dat welk intern filter dan ook niet of gedeeltelijk droog mag komen staan voor een bepaalde periode.

Iemand die een oplossing heeft,,
Gr. bert
 
De filters mogen inderdaad niet droog komen te staan voor langere tijd maar als je hem regelmatig gebruikt dan kan het dacht ik weinig kwaad. Maar de techneuten wetend at vast beter dan mij. Voor onderdelen kun je kijken bij osmoseapparaat.nl
 
Heb jij een kraan met beluchter gebruikt? Dan hevelt het apparaat leeg.

Eigenlijk moet je een buitenkraantje zonder beluchter gebruiken. Of de afvalwater slang hoger als de kraan houden.

Zit te slapen...

Wasmachine kraan zonder beluchter mag niet verkocht worden. Drinkwater wet KIWA.

Dus je moet een 2e kraan maken, of de kraan vervangen door een buitenkraan.
 
Of een kraantje zetten op je aan en afvoer slangetjes.
 
Wat leer ik weer een boel hier zeg. Beter gezegd wat zie ik weer een boel dingen waarvan ik het bestaan niet wist. Een kraan met een beluchter bedoel ik dan:stars::stars:
 
Wat leer ik weer een boel hier zeg. Beter gezegd wat zie ik weer een boel dingen waarvan ik het bestaan niet wist. Een kraan met een beluchter bedoel ik dan:stars::stars:

Ge bent niet de enige hoor .

Ik hang zelf altijd de slangen hoger dan het osmoseapparaat na gebruik , dan loopt er niks leeg .
 
Nog een tipje over een osmose apparaat. Draai de waterkraan niet verder open dan nodig is voor de totale output (vies + schoon opgeteld). Op die manier wordt een eventuele catastrofe wellicht minder catastrofaal (en het kost je niets).
 
Nog een tipje over een osmose apparaat. Draai de waterkraan niet verder open dan nodig is voor de totale output (vies + schoon opgeteld). Op die manier wordt een eventuele catastrofe wellicht minder catastrofaal (en het kost je niets).
Je moet de waterkraan toch zo ver mogelijk openzetten, zodat er meer druk achter komt, en je meer osmose water krijgt?
Dacht het ergens gelezen te hebben, dus kan ook wel verkeerd zitten😉
 
Volledige druk krijg je zodra de doorstroomsnelheid lager is dan de ongeremde doorstroming in de stand waarin je de kraan gedraaid hebt. Om mij heen werd dit ook geopperd dus ik heb het getest. Bij een 5 minuten test zag ik een verschil kleiner dan 5% (en dat kan zo maar de meetfout zijn).

Als het mogelijk is om dingen ZELF te testen zonder dat het (veel) geld kost... Waarom niet?
 
Nog een tipje over een osmose apparaat. Draai de waterkraan niet verder open dan nodig is voor de totale output (vies + schoon opgeteld). Op die manier wordt een eventuele catastrofe wellicht minder catastrofaal (en het kost je niets).

Je doelt daarmee op een los schietende slang?
 
Nou

Wasmachine kraan zonder beluchter mag niet verkocht worden. Drinkwater wet KIWA..
Oke, nu zit hij er bij mij op. En laat hem gewoon zitten.
Worden trouwens nog gewoon verkocht ,hoor.

En waarom zou het slangetje losschieten, of scheuren???

DSC_0001.JPG
 
Hallo

Ik denk het leeglopen van het osmose-apparaat opgelost te hebben,de leverancier verkoopt ook kraantje's welke op de afvoerslang geplaatst kunnen worden op dezelfde manier als de andere aansluitingen,eropschuiven en klaar.Ik heb het kraantje besteld maar is nog niet bezorgd.

De leverancier geeft zelf aan dat dit een oplossing is voor het leeglopen van het apparaat.

Ik had al eerder aangegeven dat na het dichtdraaien van de kraan het afvalwaterslangetje blijft doorlopen vanwege de interne druk,dit kon ik niet stoppen door met mijn duim of vinger op het slangetje te drukken dus na het dichtdraaien van het aangevoerde water blijft er nog wel even wat interne waterdruk in het apparaat.
Blijft wel over dat het osmose-apparaat altijd onder ( interne) druk blijft staan als ik direct het kraantje dichtzet van de afvoer,nu (nog) loopt het apparaat deels leeg vanwege de interne waterdruk.

Waar ik dan wel weer op moet letten is om het kraantje niet vergeten open te zetten wanneer ik het apparaat weer aanzet.
Verder zijn er in de Bouwmarkt wel tapkranen te koop zonder ontluchting,maar deze hebben niet voldoende draadgangen om de aansluiting goed vast te zetten in tegenstelling tot een wasmachine kraan.
 
Ja je moet er bij kraantjes altijd op letten dat ze open en dicht worden gedaan😉. Ik hand de uitstroom en de afvalwaterslang dus hoger dan het apparaat en dan loopt ie niet leeg.
 
En waarom zou het slangetje losschieten, of scheuren???
Ouderdom, fabrieksfout, gebruikersfout en andere redenen waar jij of ik nu niet aan denkt. Dingen gaan nu eenmaal wel eens stuk (en er hangt nooit een briefje aan het apparaat om je daarvan op voorhand op de hoogte te stellen)...
 
Inderdaad,toen ik het huidige apparaat voor het eerst in gebruik nam zat er een rubber pakking niet goed met als gevolg lekkage,gelukkig hing het apparaat in de douche.
 
Ik heb altijd het apparaat in de douche staan ook bij het vullen. Zo kan je geen waterschade krijgen als je eens vergeet dat de emmer of jerrycan al vol is.
 
Kraantjes, slangen en andere verloopstukjes zijn zeer praktisch via o.a. Ebay te verkrijgen. Heb zelf zo ook al mijn in- en uitgangen van een kraan voorzien en een bypass over mijn reducer, om de unit iedere keer even te spoelen.

Mijn methode is: water toevoerkraan dicht. kraantje toevoerslang dicht, osmoseslang kraan dicht, afvalwaterslang kraan dicht. Is de unit 100% gevuld, niet meer onder hoge druk en "veilig" op te bergen.

Voor ieder gebruik even de bypass open en de unit doorspoelen.
 
TREB.......Waar ik dan wel weer op moet letten is om het kraantje niet vergeten open te zetten wanneer ik het apparaat weer aanzet.
Verder zijn er in de Bouwmarkt wel tapkranen te koop zonder ontluchting,maar deze hebben niet voldoende draadgangen om de aansluiting goed vast te zetten in tegenstelling tot een wasmachine kraan.

Hoe kom je daar bij? Dan zouden ze die niet verkopen. Heb er nog 1 in de la liggen.


DSC_0002.JPG


https://www.osmoseapparaat.nl/toebehoren/adapter-met-kogelkraantje.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ouderdom, fabrieksfout, gebruikersfout en andere redenen waar jij of ik nu niet aan denkt. Dingen gaan nu eenmaal wel eens stuk (en er hangt nooit een briefje aan het apparaat om je daarvan op voorhand op de hoogte te stellen)...

De materialen die ze nu gebruiken, zijn beter dan vroeger. zo ook de aansluitingen.
Ja, er gaat wel ens wat stuk, dat is dan pech.
Als het licht boven de bak uit blijft, is er wat kapot. Dan kijk je, en vernieuw je het. Buizen, starter of de vsa. .Was dus de vsa.
Gelijk 3 nieuwe gekocht. = 1 x verzend.... en 2 vernieuwd. en daar is weer licht.

T8 buizen ook gelijk 6 gekocht. is 1 x verzend.
 
De materialen die ze nu gebruiken, zijn beter dan vroeger. zo ook de aansluitingen.
Ja, er gaat wel ens wat stuk, dat is dan pech.
En als je de kraan niet verder hebt opengedraaid dan nodig is voor het functioneren dan is de schade wellicht nog te overzien. Kost je niks (hoewel je dat, afgaande op je niet aflatende reacties hierover, niet zou verwachten)...
 
Puur op waterdruk geef ik je weinig kans. Ik maak hier gebruik van een boosterpomp die er 8 bar op zet. Geen enkel probleem met slangen en of koppelingen. Materiaal is er voor gemaakt. Als er dan al een koppeling lekt zat deze niet goed aangesloten.

Je hebt je hoofdkraan thuis toch ook niet half open. Stel je voor dat er een koppeling gaat lekken. :regen:
 
Ik zie toch wel een verschil tussen de huisinstallatie en losse daarop aangesloten apparaten. Mijn verzekering ziet dat verschil ook. Vandaar ook dat mijn wasmachine en vaatwasser voorzien zijn van doorstroombegrenzers (keuze die veroorzaakt is door schade en schande en zo). Geen ervaring mee? Fijn. Vooral zo houden!

Het opendraaien van de hoofdkraan vind ik logisch (je weet niet wat de maximale doorstroom/afname gaat worden (op dit moment staat er boven 1 te douchen, staat beneden de vaatwasser te draaien en sproeit de vrouw de tuin)). Bij een osmose apparaat kun je dat wel weten (want die neemt bijna niets tenzij hij stuk is). Het vergelijk gaat dan ook niet op.

Nog even voor de volledigheid: Als je je geroepen voelt om de kraan naar je osmose apparaat helemaal open te draaien: Vooral doen. Leef je helemaal uit. Maar als anderen de tip ter harte willen nemen (een tip die ze helemaal NIETS kost), gun ze dat dan. Wellicht maakt dat het verschil tussen een "zo dan, dat heeft me een peut water gekost" en "hé, waarom is ons halve huis een aquarium geworden"...

Want dingen gaan wel eens stuk...
 
Huismannetje, Wat ben je een vreemd mannetje. Mijn kraantje staat open of dicht. Met die 2 atm. die erop staat , Valt dat best mee. Of de Booster in de kelder moet op hol slaan, en overdruk gaan leveren.

Ik woon op de 1e verdieping, met nog 3 erboven. Moet gek worden, wil dat gebeuren.
Trouwens. https://www.osmoseapparaat.nl/toebehoren/adapter-met-kogelkraantje.html Dit kraantje zit erop. Kijk naar de slang aansluiting. Kan open en dicht.
Waar jij de rest vandaan haalt is een raadsel.
 
Laten we alsjeblieft elkaar met respect behandelen en niet gelijk een bepaalde stempel opdrukken🙂.
 
PS: Kogelkraantje kan prima gebruikt worden om doorstroming te knijpen (is echt geen aan/uit ding anders zouden ze op buitenfilters ook niet gebruikt kunnen worden voor het knijpen van het filter)...
 
Nee, is geen aan -uit. Waarom zou je de doorstroming knijpen? Gaat al zo weinig door.
Gewoon OPEn en dicht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan