Wat is er nieuw

Osmose apparaat

Nigel

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2017
Berichten
693
Leeftijd
29
Dag ik zit te denken om een deel van mijn aquariums te laten draaien op osmose. Het water is hier vrij hard in Brabant. Ik zat te denken aan een mix van 50/50 kraanwater en osmose.

Nu vraag ik jullie of jullie nog tips hebben voor een goed systeem. Mijn verbruik zal ongeveer 60 liter per week zijn en ik zit op dit moment te denken aan de dennerle osmose professional 190.

Verder zoek ik nog een goed pompje om het van een emmer naar mijn bak te pompen.

Tips graag 😀
 
Dat schilt de helft idd. Waar zou het verschil in zitten? Naam? Efficiëntie? Levensduur membraan?
 
Zeg het maar :juggle: er zijn hier leden welke deze al een aantal jaar in gebruik hebben zonder problemen.
 
Jullie hebben me overtuigd het schilt een hoop met het dennerle systeem.
 
Kijk gelijk even of je kraan waar je hem aan wil zetten geschikt is ( wasmachine aansluiting) en of je een kogelkraan wil gaan gebruiken e.d. dan zou je dat in één koop kunnen doen.
 
Dennerle is bij mij vaak dennernee zodra ik het prijskaartje zie xD
 
Dat ligt aan je kraan, dat kan ik zo niet zeggen, de standaard aansluiting is voor een wasmachine kraan.

● Kraanaansluiting met 3/4” draad (Standaard wasmachine / vaatwasser aansluiting)
 
Dat ligt aan je kraan, dat kan ik zo niet zeggen, de standaard aansluiting is voor een wasmachine kraan.

Dat lijkt me niet echt praktisch gezien het water een keer kan overlopen als ik niet aan het opletten ben oid.

Heb jij toevallig dit kraantje zou je de diameter kunnen opmeten?
 
Ik heb een kogelkraan op mijn wasmachine aansluiting zitten net een Y stuk daarop, een poot gaat naar de wasmachine de andere poot met de kogelkraan gaat naar de osmose toe, ik heb een overloop gemaakt in mijn osmose-opslag-tank.
Er zijn wel vlotters voor te koop op de site, maar dat zal je in je eigen omgeving moeten aanpassen naar eigen idee.

Ik zal zo even een foto maken.
 
20170915_171744.jpg
 
Bedankt en hoe pompen jullie het osmose water de bak in? Zag net dat die eheim compact 1000 pompjes aardig duur zijn..
 
Alles is afhankelijk van de afstand die het moet afleggen en de opvoerhoogte.
 
Alles is afhankelijk van de afstand die het moet afleggen en de opvoerhoogte.

Aangezien het toch nog op kamertemperatuur moet komen zal de emmer gewoon voor de bak staan. De opvoerhoogte is 1,20m.
 
lol das de prijs van eheim compact 1000 x 3,5 😛
Deels waar. De genoemde prijs is de adviesprijs en die betaal ik nooit. Om in je vergelijking te blijven 2 keer de Eheim prijs. Mijn ton met verwarmd osmosewater staat ruim 10 meter vanaf het aquarium in het tuinschuurtje en kan ik de ton tot een paar mm leeg pompen voor de pomp lucht aan gaat zuigen. In jou geval zou het zwaar overkill zijn en kun je met een Eheim pompje prima uit de voeten.
 
Bedankt voor alle info.

Toch blijf ik tegenstrijdige informatie lezen.

De een zegt dat een kh van 3-6 ideaal is. De ander 8-12 kh. En amano gebruikte weer een kh van 2.

Is het de moeite waard met name voor de planten. Of gebruiken jullie het vooral voor de vissen en garnalen?
 
Bedankt voor alle info.

Toch blijf ik tegenstrijdige informatie lezen.

De een zegt dat een kh van 3-6 ideaal is. De ander 8-12 kh. En amano gebruikte weer een kh van 2.

Is het de moeite waard met name voor de planten. Of gebruiken jullie het vooral voor de vissen en garnalen?
Met name van belang bij het toevoegen van co2.
 
Met name van belang bij het toevoegen van co2.

Merk wel idd dat ik relatief gezien veel moet toevoegen om de drop checker lichtgroen te krijgen. En dat het vooral pas heel laat lichtgroen kleurt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met name van belang bij het toevoegen van co2.

Daarom ook een KH van max 4-5.

Dit omdat je vanaf een pH van 6,5 en lager. Relatief gezien meer CO2 in het water hebt zitten. Dus niet als HCO3.
Dus daarom blijft er dan ook meer beschikbaar voor de planten. En zal een drop checker ook eerder groen zijn.

Bij hogere pH's wordt de toegevoegde CO2 gebufferd in HCO3.

Zie ook:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/het-evenwicht-tussen-ph-kh-en-co2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DSC_0002.JPG
Bekijk bijlage 81472
Aangezien het toch nog op kamertemperatuur moet komen zal de emmer gewoon voor de bak staan. De opvoerhoogte is 1,20m.

Zet de emmer of kan op een stoel. kan je met een gewoon opvoerpompje weg.

En zo heb ik mijn kraantje. Even een nieuwe foto gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn "mobiele" opstelling via de buitenkraan, de brievenbus en 20 liter jerrycans. Geen pomp nodig, ik kieper het zo de bak in

Wel een unit van de eerder genoemde site. Ik maak hier 100 tot 130 liter per week mee en ben zeer tevreden.

IMG_20170915_201955.jpg
IMG_20170915_202003.jpg
IMG_20170915_201947.jpg
 
Gewoon een Gamma onderdeeltje Erwin 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan