Wat is er nieuw

Osmose en co2....

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rogerke45
  • Startdatum Startdatum
R

Rogerke45

Guest
Komende week ga ik osmose gebruiken, vooral om mijn te hoge KH van 9 te verlagen en omdat hier veel Ci in het leidingwater zit wat waarschijnlijk ook mijn bruine alg veroorzaakt.

Moet ik geleidelijk beginnen met osmosewater ivm mijn co2 installatie? Of kan ik meteen verlagen naar KH 5-6?

Ik kan me voorstellen dat mijn visjes het niet op prijs gaan stellen als de KH plotseling naar 5 of 6 gaat dalen. En de PH, moet ik daar nog rekening mee gaan houden, die zal immers ook gaan dalen.

Mijn bak is 70x70x70cm en bevat netto 300 liter water.
 
Daarom is het beter om bijvoorbeeld dagelijks 10% te verversen met het nieuwe 50-50 water.
Zo zakt de bak langzaam naar de juiste waarde.
Na die week kun je het normale patroon gebruiken.
Wel dagelijks pH en CO2 gehalte monitoren.
 
Daarom is het beter om bijvoorbeeld dagelijks 10% te verversen met het nieuwe 50-50 water.
Zo zakt de bak langzaam naar de juiste waarde.
Na die week kun je het normale patroon gebruiken.
Wel dagelijks pH en CO2 gehalte monitoren.

Dus dagelijks 30 liter waarvan 15 liter osmose en 15 liter kraanwater. Na een week de 50% waterwissel met 75 liter osmose en 75 liter kraanwater.
 
Ik zou gewoon in één keer zuiver osmose gebruiken. Niemand zegt dat je die allemaal binnen de 5 minuten er in moet kappen. Spreidt het over een uur of zo. Vissen gaan geen hinder ervaren.🙂

Zo ververs ik wekelijks met 40% van mijn aquarium met zuiver koud osmosewater. Dat hard ik aan met zouten die ik rechtstreeks in het aquarium doe na de verversing. DIe lossen relatief snel op. Nooit hinder ervaren. Vissen gaan er zelfs in gaan pikken. 🙂
 
Misschien off topic, maar wat is Si en wat heeft dat voor gevolgen?
 
Ik zou gewoon in één keer zuiver osmose gebruiken. Niemand zegt dat je die allemaal binnen de 5 minuten er in moet kappen. Spreidt het over een uur of zo. Vissen gaan geen hinder ervaren.🙂

Zo ververs ik wekelijks met 40% van mijn aquarium met zuiver koud osmosewater. Dat hard ik aan met zouten die ik rechtstreeks in het aquarium doe na de verversing. DIe lossen relatief snel op. Nooit hinder ervaren. Vissen gaan er zelfs in gaan pikken. 🙂

Hier ben ik het mee eens want als je vissen in de winkel haalt dan wen je die ook rustig over en dat kan ook in vrij korte tijd in de regel🙂

Misschien off topic, maar wat is Si en wat heeft dat voor gevolgen?

Het dient voor het pantser/skelet van de diatomen als bouwstof dus hoe meer Si des te sneller ze zich kunnen vermenigvuldigen. Of het de directe oorzaak is betwijfel ik. Er zijn duizenden soorten diatomen met elk andere wensen. Maar als je toch diatomen hebt dan is weinig Si aan te raden in elk geval.
 
Nee daar heb je ook mee te maken in zoetwater San🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan