Wat is er nieuw

Osmose: hoe om te gaan met noodwaterwissels?

ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Berichten
273
Leeftijd
35
Ik overweeg om met ons grote aquarium (250*70*70cm) over te gaan naar RO-water. Ik doe op het moment continue waterwissels dmv indruppelen en het overschot afvoeren via een overloop naar het riool.

Ik zou dit simpelweg kunnen aanpassen door hier een osmose-apparaat tussen te plaatsen en de vuilwaterafvoer op dezelfde afvoer aan te sluiten.

Het probleem wat ik daarmee zie is noodgevallen. Ik zou dan nooit meer een noodwaterwissel kunnen uitvoeren.

Hoe gaan jullie hier mee om?

De (meest voorkomende) reden die ik kan bedenken voor een noodwissel is een stroomstoring. Wat ik nu doe is dan het bioloog doorspoelen voor ik de opvoerpomp weer aansluit. Echter kan dat straks dan niet meer met kraanwater en produceert een RO-apparaat niet snel genoeg ongeveer 250 liter water om het bioloog te vullen. Ik denk er nu over om dan daarvoor een buffer aan te leggen van 150 a 200 liter. Dit zou dan een drinkwatervat zijn naar de bioloog, water van RO-apparaat in het vat en een opvoerpompje in het vat naar de druppelaar in de bak.

In geval van grotere nood zou ik dan nog eventueel vanuit dat buffer een speciekuip kunnen vullen en de vissen kunnen uitvangen, waar ze dan moeten zitten tot ik het probleem heb opgelost.

Meningen?
 
De vraag die je je kunt stellen is of stroomuitval in Nederland een groot genoeg probleem is? Je filterbaccies blijven in leven zolang ze onder water staan. Duurt een stroomonderbreking heel lang (wat je in NL niet vaak meemaakt) dan is het van belang dat de boel niet potdicht zit i.v.m. zuurstof. That's basically it. Je kunt voor de zekerheid het voeren ook overslaan op een dag waarop je bak lang stilgestaan heeft. Wat zou verder nog een reden kunnen zijn om grootschalig door te willen spoelen? Kan zijn dat ik wat mis hoor.

Ik neem aan dat je die osmose met een reden gebruikt. Maar dan denk ik: zijn er vissen of planten die door een tijdelijke verhoging van de hardheid naar de knoppen gaan? Oftewel wat is het ergste dat er kan gebeuren na een noodverversing. Ik vermoed dat je bak niet direct ondersteboven ligt als het water een keertje anders is.
 
De vraag die je je kunt stellen is of stroomuitval in Nederland een groot genoeg probleem is? Je filterbaccies blijven in leven zolang ze onder water staan. Duurt een stroomonderbreking heel lang (wat je in NL niet vaak meemaakt) dan is het van belang dat de boel niet potdicht zit i.v.m. zuurstof. That's basically it. Je kunt voor de zekerheid het voeren ook overslaan op een dag waarop je bak lang stilgestaan heeft. Wat zou verder nog een reden kunnen zijn om grootschalig door te willen spoelen? Kan zijn dat ik wat mis hoor.

Ik neem aan dat je die osmose met een reden gebruikt. Maar dan denk ik: zijn er vissen of planten die door een tijdelijke verhoging van de hardheid naar de knoppen gaan? Oftewel wat is het ergste dat er kan gebeuren na een noodverversing. Ik vermoed dat je bak niet direct ondersteboven ligt als het water een keertje anders is.
De voornaamste reden om over te gaan naar osmose is dat ik eindelijk eens een pH en TDS meter heb gekocht en ik schrik van de waterwaardes (pH 7.6 en TDS 300). Ik heb een SA cichlide bak met daarin vissen die eigenlijk niet hoger dan pH 7 gehouden moeten worden en zachter water nodig hebben. Daarom ben ik me aan het orienteren op osmose.

Als je RO water gebruikt met beperkte mineralen en pH 7, dan kan je niet ineens een noodverversing meer doen met kraanwater. De kans is dan inderdaad groot dat alle vissen doodgaan, tenzij ik iets totaal verkeerd heb begrepen.
 
Dit is de situatie, excuus voor het engels:

Waterwaardes.PNG
 
De voornaamste reden om over te gaan naar osmose is dat ik eindelijk eens een pH en TDS meter heb gekocht en ik schrik van de waterwaardes (pH 7.6 en TDS 300). Ik heb een SA cichlide bak met daarin vissen die eigenlijk niet hoger dan pH 7 gehouden moeten worden en zachter water nodig hebben. Daarom ben ik me aan het orienteren op osmose.
Zover ik weet, maar hou me ten goede, gaat osmose als het met lucht in aanraking komt ook snel oplopen qua ph hoor. Ik heb het ook gebruikt voor garnalen en een poosje na het aanmaken zag je al snel dat het ook boven de 7,5 ph uitkwam. Maar ik ben geen scheikundige.
 
Ik heb een SA cichlide bak met daarin vissen die eigenlijk niet hoger dan pH 7 gehouden moeten worden en zachter water nodig hebben. (...)
Als je RO water gebruikt met beperkte mineralen en pH 7, dan kan je niet ineens een noodverversing meer doen met kraanwater. De kans is dan inderdaad groot dat alle vissen doodgaan, tenzij ik iets totaal verkeerd heb begrepen.
Ik denk, met alle respect, dat je je er drukker om maakt dan nodig. 🙂 Alle soorten die je hierboven noemt worden wereldwijd zonder problemen op ander water gehouden dan in de boekjes geschreven staat.

Wat vind je van deze link?
https://aquariumscience.org/index.php/4-1-importance-of-water/
 
Ik denk, met alle respect, dat je je er drukker om maakt dan nodig. 🙂 Alle soorten die je hierboven noemt worden wereldwijd zonder problemen op ander water gehouden dan in de boekjes geschreven staat.

Wat vind je van deze link?
https://aquariumscience.org/index.php/4-1-importance-of-water/
Ik ben al aan het lezen sinds je dit hebt gepost trouwens, zijn artikelen over filter media zijn misschien nog wel het meest interessant.
 
Het is een wat aparte gast en niet alles op die site is per se echt "wetenschappelijk". Ook die auteur is maar een mens. Maar ik denk dat hij met zijn analyses en kritieken goed tot de kern weet te komen van de zin en onzin in deze hobby. 🙂
 
Als het echt nood is gaat er hier gewoon kraanwater in. Mocht dat problemen opleveren pakken we dat later wel weer aan.
 
Als het echt nood is gaat er hier gewoon kraanwater in. Mocht dat problemen opleveren pakken we dat later wel weer aan.
En jij hebt normaal 100% osmose? Of een mengeling van kraan/osmose? Problemen in die zin zijn volgens mij wel van het type vis gaat vrij snel dood door plotseling andere waterwaarde.
 
En jij hebt normaal 100% osmose? Of een mengeling van kraan/osmose? Problemen in die zin zijn volgens mij wel van het type vis gaat vrij snel dood door plotseling andere waterwaarde.
Ik heb zeewater (100% osmosewater). Maar nood is nood dus ga er vanuit dat dat dan het laatste redmiddel zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dit is de situatie, excuus voor het engels:

Bekijk bijlage 381206
Ik heb de hoplarchus-psittacus (https://aquainfo.nl/artikel/hoplarchus-psittacus/) even nagezocht in aquaInfo. Daar staat als maximale pH 7 genoemd ipv 6,5.
Misschien slim om zelf nog wat meer te researchen, en een aantal cichlidenkwekers op te bellen wat zij adviseren. Ik sluit me aan bij de opmerkingen van anderen, dat het heel goed mogelijk is, dat kraanwater prima is voor ze.
 
Ik heb de hoplarchus-psittacus (https://aquainfo.nl/artikel/hoplarchus-psittacus/) even nagezocht in aquaInfo. Daar staat als maximale pH 7 genoemd ipv 6,5.
Misschien slim om zelf nog wat meer te researchen, en een aantal cichlidenkwekers op te bellen wat zij adviseren. Ik sluit me aan bij de opmerkingen van anderen, dat het heel goed mogelijk is, dat kraanwater prima is voor ze.
Duidelijk. Wat ik vooral begrijp van (Amerikaanse) cichlidenforums is dat ze door te hard water en te hoge pH vatbaar worden voor 'hole in the head' ziekte. Dat merk je niet direct maar kan wel oplopen in de loop van de jaren. Zelf geen ervaring mee verder, dit is mijn eerste bak met grotere cichliden. Ik laat het voor nu even los, ga me even focussen op een nieuwe bak die we in bestelling hebben. Ik wil uiteindelijk misschien wel over naar osmose is mijn conclusie maar enkel als ik geem groot buffer hoef te hebben en het kan combineren met automatisch waterverversen wat ik nu doe.
 
Correct me if I'm wrong:
Maar hole in the head is een bacteriële ziekte. Belangrijkste daarbij is voorkomen: liever water dat je vaker wisselt, dan gedoe met osmosewater, waardoor je minder vaak water wisselt. Een (erg) goed werkend filter, met goed filter materiaal en juist onderhoud en de visbezetting niet te hoog op laten lopen.
 
Wat ik vooral begrijp van (Amerikaanse) cichlidenforums is dat ze door te hard water en te hoge pH vatbaar worden voor 'hole in the head' ziekte.
Er kan inderdaad een verband zijn met het water. Dat is dan meer zo omdat bacteriën het slecht doen bij een lage (<6,5) pH en een lage hardheid. De waterwaarden an sich maken voor de vis niet veel uit; het gaat om het effect daarvan op de "infectiedruk". Kwestie van voldoende filteren. OF... echt een blackwaterbak doen. Al is dat niet zo makkelijk om goed na te bootsen.
 
Correct me if I'm wrong:
Maar hole in the head is een bacteriële ziekte. Belangrijkste daarbij is voorkomen: liever water dat je vaker wisselt, dan gedoe met osmosewater, waardoor je minder vaak water wisselt. Een (erg) goed werkend filter, met goed filter materiaal en juist onderhoud en de visbezetting niet te hoog op laten lopen.
Is ook hoe ik er tegenaan kijk maar het tegenargument is dat deze vissen ge-evolueert zijn om bestand te zijn tegen de bacterieen die groeien in zacht water met een ph van 5.5 - 7. Schoon water zal helpen maar een bacterievrij aquarium is niet haalbaar noch wenselijk.

Er zit een flink bioloog onder en ik ververs ong 30% per week dmv constant erin te druppelen en via de overloop het overschot af te voeren. De bak is daardoor iig altijd stabiel.

Enige probleem wat ik nog heb is dat vuil zich ophoopt aan 1 kant van het aquarium omdat de stroming niet alles naar de overloop krijgt. Ben van plan op kort termijn een stromingspomp bij te zetten om dit te verhelpen. Ben het een beetje zat elke week de bodem te stofzuigen.
 
Er kan inderdaad een verband zijn met het water. Dat is dan meer zo omdat bacteriën het slecht doen bij een lage (<6,5) pH en een lage hardheid. De waterwaarden an sich maken voor de vis niet veel uit; het gaat om het effect daarvan op de "infectiedruk". Kwestie van voldoende filteren. OF... echt een blackwaterbak doen. Al is dat niet zo makkelijk om goed na te bootsen.
Precies. Zie mijn comment van zojuist.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan