Wat is er nieuw

Osmose installaties. Hoe zien ze er bij jullie uit?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter fixen
  • Startdatum Startdatum
F

fixen

Guest
Ik zit er over te denken om een osmose installatie te kopen. Ik wil namelijk vissen houden die het liefste een ph van rond de 6 willen hebben. Het water bij ons uit de kraan is nogal hard:
PH: 8
KH: 11
GH: 10

Streef waarde voor mij:
PH: 5.5 - 6.5
KH: 0 - 3
GH: 0 - 10? Geen idee, niet te hoog.

Nou wil ik de PH en KH laten dalen door een combinatie van osmose water en turf. Het gaat om een aquarium van 180 liter. Wekelijks ververs ik ongeveer de helft, soms iets minder (~90 liter). In mijn externe filter past niet extreem veel turf, en ik wil ook nog genoeg filter media overhouden. Welke apparatuur raden jullie aan en waar moet ik rekening mee houden bij de aanschaf? Hoeveel osmose water zal ik ongeveer moeten mengen met het kraanwater?
Ik zat zelf te denken aan ongeveer 50 liter osmose water op 40 liter kraanwater. Dan komt de KH uit op ongeveer 4,9. Dit neemt dan nog iets af door de toevoeging van turf in het filter (en de dode bladeren etc in de bak).
De volgende onderdelen zat ik dan aan te denken:
- Osmose apparaat https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-50-ba.html
- Wasmachinekraan tussenstuk https://www.osmoseapparaat.nl/toebehore ... antje.html
- Een watervat van ongeveer 120 liter?

Ik heb een beperkte ruimte en ik kan een ton kwijt van ongeveer 80(h)x 50(diameter). Hier past dan ongeveer 120 liter in. Dan kan ik daar direct het water in mengen. Hoe lossen jullie de wateropvang en het mengen op? Ik heb alleen op de beneden verdieping ruimte voor de osmose toestanden, alleen het water moet naar boven, want daar staat het aquarium.
De eventuele ton die ik koop moet ook op de grond staan. Dat zou dan betekenen dat ik er een opvoer pomp in moet zetten om het water er weer uit te krijgen. Hoe lossen jullie dit op? Ik heb helaas ook niet de mogelijkheid om een warm water slang aan te leggen om het mengwater op te warmen. Dus dat zal met emmers moeten gebeuren. Echter, het vat komt onder een tafel te staan die niet makkelijk te verplaatsen is, dus emmers werkt ook niet echt goed.

Een andere mogelijkheid is om het water boven in delen te mengen in een speciekuip. Dan hoef ik ook maar met 40 liter in plaats van 90 liter van beneden naar boven te zeulen. Boven heb ik wel de beschikking over warm water.

Lang verhaal, mijn vraag is eigenlijk, hoe zouden jullie het doen in mijn geval en waar moet ik op letten?
 
De eerste heb ik ook.
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-50-ba.html


Toevallig de tweede vandaag terug gestuurd. was 7/8 maat.
https://www.osmoseapparaat.nl/toebehore ... elkraantje.
Zit een 1/2 duimse aansluiting.

Heb hem in de badkamer hangen. staat ook de wasmachine.

heb 2 x 25 l. jerrycans, waar het in kan.


Kijk ook, welke mat jij hebt. 1/2 duims, of 7/8


Adapter 1/2" met kogelkraantje

Dankzij dit innovatieve product is het niet meer nodig om een extra waterkraan te plaatsen waarop het apparaat aangesloten wordt voor de watertoevoer. Deze adapter met 1/2" draad (+/- 1,27 cm) kan geplaatst worden tussen een flexibele slang welke naar een waterkraan gaat en de waterleiding. Het osmoseapparaat aansluiten op het mini kogelkraantje en klaar
 
[video]https://www.youtube.com/watch?v=t4zlYADX518[/video]
 
Waar ik een beetje mee zit is dat het nogal lang duurt voordat je 50 liter osmose water hebt (of zit ik verkeerd?). Het probleem met 25 liter jerrycans is dat ze klein zijn waardoor ze redelijk snel vol zitten, maar ook weer te groot om er naast te gaan staan wachten. Ik heb liever niet dat de boel overstroomt. Hoe lang doet het apparaat er bij jouw over?
 
Nog geen idee. eerst maar zien of ik iets terug krijgt, bij hem.

Maar ,in de badkamer maakt het niet uit.
loopt toch wel weg,het putje in.

En, als ik de eerste keer de tijd bij hou. weet ik het voor de volgende keer.

Tss, had ik dat geweten, had ik hem jou verkocht, voor minder.
 
Mijn filter geeft theoretisch 285 liter per 24 uur.
Mijn 220 liter vat doet er in ieder geval geen etmaal over om te vullen.
 
Ik ga er nog even naar kijken. Jerrycans zijn wel prettig want die kan ik gewoon makkelijk mee naar boven nemen. Anders zit je weer met een ton waar een opvoerpomp in moet. Mocht het osmoseapparaat redelijk gelijkmatig water produceren dan kan ik er ook altijd nog een tijdklok tussen zetten die de boel afsluit wanneer ongeveer 3/5 (15 liter) van een jerrycan gevuld is. Dan zet ik er 3 jerrycans neer en dan maak ik gewoon 3 dagen iedere dag 1 jerrycan.

Is het nog even de vraag wat ik wil gaan doen met het afvalwater. Ik kan het afvoeren naar het riool, maar dat is misschien een beetje zonde. Opvangen wordt alleen lastig door de beperkte ruimte.
 
Laat ik weglopen. zit veel vervuiling in ,he.
 
Bertus zei:
Laat ik weglopen. zit veel vervuiling in ,he.
Hoezo vervuiling? Is geconcentreerd kraanwater. 🙂

Wat je er mee doet? Ik laat ze in de regenput lopen voor was en plas. Buiten dat kan je weinig aanvangen denk ik.
 
Ik gebruik een jerrycan van 5 liter en laat het afvalwater via de slang rechtstreeks in het afvoerputje lopen van de wasbak.
Ik gebruik het alleen voor de nano bakjes met garnalen namelijk.
 
Bertus zei:
De eerste heb ik ook.
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-50-ba.html


Toevallig de tweede vandaag terug gestuurd. was 7/8 maat.
https://www.osmoseapparaat.nl/toebehore ... elkraantje.
Zit een 1/2 duimse aansluiting.

Heb hem in de badkamer hangen. staat ook de wasmachine.

heb 2 x 25 l. jerrycans, waar het in kan.


Kijk ook, welke mat jij hebt. 1/2 duims, of 7/8


Adapter 1/2" met kogelkraantje

Dankzij dit innovatieve product is het niet meer nodig om een extra waterkraan te plaatsen waarop het apparaat aangesloten wordt voor de watertoevoer. Deze adapter met 1/2" draad (+/- 1,27 cm) kan geplaatst worden tussen een flexibele slang welke naar een waterkraan gaat en de waterleiding. Het osmoseapparaat aansluiten op het mini kogelkraantje en klaar


En, Ja, hoor. Vandaag op de bus gegaan, morgen de 1/2 duims binnen, van Osmose app.
 
Hier zoals de set bij mij op zolder hangt.

Extra kraan gemaakt bij de wasmachine.

Het osmose water vang ik op in een jerrycan van 35 liter. Als ik meer water nodig heb, vul ik een paar gieters.

Zomers als het regenwater schaars is, gaat de concentraat leiding door het dakraam naar buiten. Komt in de regenton en dan uiteindelijk bij de planten.

Osmose apparaat aan de muur:
385682biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Overzicht:
896531biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg
 
Ik moet dacht ik nog ergens een dubbele wasmachine kraan hebben ligen anders zal ol ook wel zoiets gaan gebruiken Ik heb het geluk dat het hiet vlak naast een raampje naar jet balkon zit ton oid op balkon het afvalwater kan zo de regenpijp in.
 
Even voor de zekerheid, hier kan ik dus de 1/2" adapter tussen draaien?

919563fixen_0_82_dsc_0233.jpg
 
En nog een vraagje, is het het waard om voor het filmtec membraan te gaan?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan