Wat is er nieuw

Osmose toestel +100 liter / uur

triple

Well-known member
Lid geworden
9 november 2009
Ik ben op zoek naar een osmose toestel die +100 a 150 liter per uur aan kan .
Het doel is 2x per week in de avond +-500l waterwissel te kunnen doen ,er zou geen ruimte zijn voor een eventueel ibc opvangvat om water voor te bereiden .
Is het dan interessanter om voor of na een waterontharder water af te nemen?
En een inline verwarmer voor het osmose toestel of erna te plaatsen naar rendement toe?
Iemand ervaringen hiermee ?

Een arka 1900 een idee?
Dat is denk ik momenteel de grootste qua capaciteit voor een acceptabele prijs.
Een inline heater voor het toestel zou de opbrengst verhogen, BRStv heeft hier wel interessante filmpjes over op jouwbuis.
Je gooit dan alleen 50% verwarmt water zo het riool in voordat het je aquarium in is gekomen.

Voor of na een ontharder maakt niet uit qua opbrengst of zuiverheid

Een arka 1900 een idee?
Een inline heater voor het toestel zou de opbrengst verhogen, BRStv heeft hier wel interessante filmpjes over op jouwbuis.
Je gooit dan alleen 50% verwarmt water zo het riool in voordat het je aquarium in is gekomen.

Arka heeft nu ook de 3800 als je nog sneller water wilt 👌🏼👌🏼
De arka myaqua1900 is een fijn apparaat. Heb hem zelf ook.
Regelmatig in de aanbieding voor net boven de 200 euro bij olibetta.

Die arka 3800 lijkt me idd een goede kandidaat .

Wat is de meerwaarde hiervan?
Om de tds op 0 te krijgen. Je zou ook 1 van de koolfilters op het apparaat kunnen vervangen maar persoonlijk vind ik dit makkelijker om er achter te hangen ook omdat er 4 liter in gaat.

Mocht een wat hogere tds niet uitmaken dan is het apparaat compleet ander kan je koolfiter 2 vervangen voor een silicafilter.(harsfilter)

Een arka 1900 een idee?

Arka heeft nu ook de 3800 als je nog sneller water wilt 👌🏼👌🏼
De arka myaqua1900 is een fijn apparaat. Heb hem zelf ook.
Regelmatig in de aanbieding voor net boven de 200 euro bij olibetta.
En vervang jij braaf iedere 6 maanden het membraan?
Meen me te herinneren dat ARKA dat wel adviseerde

Een arka 1900 een idee?

En vervang jij braaf iedere 6 maanden het membraan?
Meen me te herinneren dat ARKA dat wel adviseerde
Nog nooit gehoord dat dat elke 6 maanden moet. Het apparaat geeft aan met een ledje wanneer iets vervangen dient te worden. Het membraan ledje heeft nog niet gebrand hier.

even opgezocht. Membraam zou 12 tot 24 maanden meegaan.

Die gaan behoorlijk lang mee idd. Die van mij (ander systeem) zat tegen de 3 jr aan, zou nog langer kunnen, maar besloten toch maar te vervangen. Al waren de waardes nog steeds goed destijds. Hangt natuurlijk wel af hoeveel water je aanmaakt.

Ik hoor net dat ik een arka 3800 ga bestellen zodra ik weet hoe die met een vlotter overweg kan zodat ik m'n vat niet overstroom

Denk ook dat het afhangt van hoeveel je maakt maar ik deed er ook al 3 jaar mee schat ik zo in en uitgaand water heeft een lage uS.

Ik hoor net dat ik een arka 3800 ga bestellen zodra ik weet hoe die met een vlotter overweg kan zodat ik m'n vat niet overstroom
Daar zijn ook mooi systemen voor te koop 👌🏼

In de handleiding heb ik gelezen dat dit systeem vanzelf uitschakeld als de uitstroom wordt gesloten door de shut-off valve of kraan, dus een vlotterkraan moet ook werken.

Nog nooit gehoord dat dat elke 6 maanden moet. Het apparaat geeft aan met een ledje wanneer iets vervangen dient te worden. Het membraan ledje heeft nog niet gebrand hier.
Die lampjes behouden hun memory functie alleen als je het apparaat nooit uitzet dmv de stekker. Dus altijd op standby laat staan.
Anders is geheugen gewist en zullen ze dus nooit aangeven wanneer iets vervangen moet worden.
Dat is eigenlijk wel een klein minpuntje van die functie.

Verder erg mooi apparaat. Booster en flush functie ingebouwd. En filters zijn heel makkelijk te vervangen.

Toch maar eens nadenken. Membraan vervangen a 50 euro. Of een neiuw systeem wat sneller werkt. Minder afvalwater.

Maar aan de andere kant. Ik ga dit systeem maar 1x per week gebruiken. En zak dus veel stilstaan….

Die lampjes behouden hun memory functie alleen als je het apparaat nooit uitzet dmv de stekker. Dus altijd op standby laat staan.
Anders is geheugen gewist en zullen ze dus nooit aangeven wanneer iets vervangen moet worden.

Verder erg mooi apparaat. Booster en flush functie ingebouwd. En filters zijn heel makkelijk te vervangen.

Toch maar eens nadenken. Membraan vervangen a 50 euro. Of een neiuw systeem wat sneller werkt. Minder afvalwater.

Maar aan de andere kant. Ik ga dit systeem maar 1x per week gebruiken. En zak dus veel stilstaan….
Ik heb ook niet heel veel water nodig maar snel water voor handen hebben vind ik belangrijker. Ik vind het een erg fijn systeem.
Dat van het stand-by staan durf ik niet te zeggen want hier is de stekker er wel eens uit geweest. Maar zou wel vreemd zijn want tegenwoordig onthouden apparaten wel de instellingen.

Zal eens kijken of dat in het boekje staat.

Laatst bewerkt:
Denk dat je dat toch verkeerd hebt. Ze adviseren namelijk bij een filterwissel dat het apparaat losgekoppelt word van het stroomnet.

Ik heb 2 membranen in serie voor hogere output en minder afvalwater wat ook aardig goed werkt

Zodat de teller word gereset?
het apparaat geeft aan wanneer het tijd is dat er een filter vervangen word doormiddel van een ledje.
Na het vervangen kan je zelf dat resetten voor het filter dat je vervangen hebt.
Maar als ze dus adviseren dat je een filterwissel moet doen als het apparaat losgekoppeld is van het stroomnet zal er dus iets inzitten wat alles onthoud.

Laatst bewerkt:
Denk dat je dat toch verkeerd hebt. Ze adviseren namelijk bij een filterwissel dat het apparaat losgekoppelt word van het stroomnet.
Ja, want dan reset hij zich. Want er zit geen filter reset knopje op.

Ik heb 2 membranen in serie voor hogere output en minder afvalwater wat ook aardig goed werkt
Is het dan niet zo dat het 2e membraan dus het concentraat van membraan 1 krijgt.
Indien ja, dan komt er uit membraan 2 dus minder zuiver water. Want de zuivering blijft 97 tot 99%.
Vuiler water in = vuiler water uit.

Die arka claimt bij die hoge opbrengst nog steeds 99% zuivering.

Bij de hoge capaciteit filmtec membranen nam de zuivering behoorlijk af.

Ik heb ook niet heel veel water nodig maar snel water voor handen hebben vind ik belangrijker. Ik vind het een erg fijn systeem.
Dat van het stand-by staan durf ik niet te zeggen want hier is de stekker er wel eens uit geweest. Maar zou wel vreemd zijn want tegenwoordig onthouden apparaten wel de instellingen.

Zal eens kijken of dat in het boekje staat.
Klopt het dat het systeem met 1:1 vuil : zuiver water werkt?
Want dat is buiten de snelheid ook wel een pluspunt. Zeker in het kader met nieuwe belastingen die in de maak zijn.
Waterverbruik belasting hoger bij meer verbruik, net als rioolbelasting.

Klopt het dat het systeem met 1:1 vuil : zuiver water werkt?
Want dat is buiten de snelheid ook wel een pluspunt. Zeker in het kader met nieuwe belastingen die in de maak zijn.
Waterverbruik belasting hoger bij meer verbruik, net als rioolbelasting.
Durf ik niet te zeggen. Ze zeggen van wel maar heb dat nooit gemeten.
Kan me daar eigenlijk ook niet echt druk om maken.

Ik ben her en der wat reviews aan het lezen. Maar ik kom erg vaak tegen dat het osmose water niet echt zuiver is.
De meeste halen 90 - 95 % zuiverheid.

Diegene die wel een hoge zuiverheid hebben, hebben een resin filter erbij. Ja, die maakt rechtstreeks op de kraan nog zuiver water.
Maar gaat dan wel kort mee.

Dus het lijkt erop, dat het nog steeds geld. Afweging maken tussen lage opbrengst hoge zuiverheid. Of hoge opbrengst en lage zuiverheid.

Ik ben er nog niet uit…….

Ik ben her en der wat reviews aan het lezen. Maar ik kom erg vaak tegen dat het osmose water niet echt zuiver is.
De meeste halen 90 - 95 % zuiverheid.

Diegene die wel een hoge zuiverheid hebben, hebben een resin filter erbij. Ja, die maakt rechtstreeks op de kraan nog zuiver water.
Maar gaat dan wel kort mee.

Dus het lijkt erop, dat het nog steeds geld. Afweging maken tussen lage opbrengst hoge zuiverheid. Of hoge opbrengst en lage zuiverheid.

Ik ben er nog niet uit…….
Daarom heb ik ook het multifilter er nog achter zodat de Tds 0 is.
IMG_5557.webp
IMG_5558.jpeg

Die zit er dus wel op voor alle 4 de filters.
Per vervangen filter dus te resetten
Ja, ik heb het gezien.

Daarom heb ik ook het multifilter er nog achter zodat de Tds 0 is.Bekijk bijlage 384731Bekijk bijlage 384732
Ik weet dat je met hars de tds op 0 kunt krijgen. Maar alles wat je membraan er niet uit haalt moet de hars dan doen. Dus extra kosten.

Zelf zou ik dan misschien het C2 koolstof vervangen door een hars filter. Maar die zijn er niet in hervulbaar. Dus erg duur. Het C2 koolfilter is nutteloos. Want al het water gaat eerst door het C1 koolfilter. Dan door het membraan. Wat moet C2 dan nog doen???

Maar voor zoetwater heb ik in principe geen hars nodig. Maar ik zou wel een goede zuiverheid willen hebben.

Ik heb zojuist aan mijn oude (2016 en paar jaar stil gelegen) Osmopure 285 systeem gemeten.

Toevoerwater: 495 µS/cm
Permeaat: 17 µS/cm

Ik heb daarna de verhouding permeaat en concentraat gemeten. Na ca 2,5 minuut heb ik 461 ml permeaat en 1187 ml concentraat opgevangen.
In exact 60 seconden krijg ik 179 ml permeaat.

Als we hier aan gaan rekenen kom ik op de volgende prestaties.

Verhouding permeaat tot concentraat: 1 : 2.57
Zuivering: 96.7%
258 liter per dag (water temp is met 13 graden erg koud, opgegeven spec 285 liter per dag)

Om 80 liter osmosewater te maken gooi ik 205 liter water weg. En staat het apparaat 7,5 uur aan.

Dus als de ARKA ook minimaal 96% zuivert (zonder hars) dan zou ik deze alleen kopen voor een stukje snelheid.

Ja, ik heb het gezien.

Ik weet dat je met hars de tds op 0 kunt krijgen. Maar alles wat je membraan er niet uit haalt moet de hars dan doen. Dus extra kosten.

Zelf zou ik dan misschien het C2 koolstof vervangen door een hars filter. Maar die zijn er niet in hervulbaar. Dus erg duur. Het C2 koolfilter is nutteloos. Want al het water gaat eerst door het C1 koolfilter. Dan door het membraan. Wat moet C2 dan nog doen???

Maar voor zoetwater heb ik in principe geen hars nodig. Maar ik zou wel een goede zuiverheid willen hebben.

Ik heb zojuist aan mijn oude (2016 en paar jaar stil gelegen) Osmopure 285 systeem gemeten.

Toevoerwater: 495 µS/cm
Permeaat: 17 µS/cm

Ik heb daarna de verhouding permeaat en concentraat gemeten. Na ca 2,5 minuut heb ik 461 ml permeaat en 1187 ml concentraat opgevangen.
In exact 60 seconden krijg ik 179 ml permeaat.

Als we hier aan gaan rekenen kom ik op de volgende prestaties.

Verhouding permeaat tot concentraat: 1 : 2.57
Zuivering: 96.7%
258 liter per dag (water temp is met 13 graden erg koud, opgegeven spec 285 liter per dag)

Om 80 liter osmosewater te maken gooi ik 205 liter water weg. En staat het apparaat 7,5 uur aan.

Dus als de ARKA ook minimaal 96% zuivert (zonder hars) dan zou ik deze alleen kopen voor een stukje snelheid.
Tja iedereen heeft zo zijn voorkeuren. De c2 koolstof kan je idd vervangen door hars maar daar heb ik niet voor gekozen. Of iets duur of voordelig is ligt er maar net aan hoe vaak je het gebruikt natuurlijk.
Persoonlijk vind ik het meevallen qua kosten maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Had hiervoor de aquamedic Platinum line maar vond dat te traag vandaar dat ik voor deze ben gegaan.

Maar er zijn vele soorten te koop dus voor iedereen is er wel een modelletje dat geschikt is.

Tja iedereen heeft zo zijn voorkeuren. De c2 koolstof kan je idd vervangen door hars maar daar heb ik niet voor gekozen. Of iets duur of voordelig is ligt er maar net aan hoe vaak je het gebruikt natuurlijk.
Persoonlijk vind ik het meevallen qua kosten maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Had hiervoor de aquamedic Platinum line maar vond dat te traag vandaar dat ik voor deze ben gegaan.

Maar er zijn vele soorten te koop dus voor iedereen is er wel een modelletje dat geschikt is.
Nee, de prijs is goed. Als je dat vergelijkt met andere modellen.
Het enige waar ik meer over wil weten is de zuivering zonder hars.
En ik zou ook wel eens willen weten of je die harspatronen van ARKA niet ook zelf kunt vullen. Gat in boren en daarna weer dichtplakken. De losse hars is goedkoper.

En als ik mijn huidige setup naar een 150 GPD wil upgraden ben ik ook 170 euro kwijt. Dan kan ik ook de ARKA kopen.

Hier is vooral belangrijk om een zeer hoge productie te hebben aan onthard water want uit uit de kraan komt deze met een +400tds

Is het dan niet zo dat het 2e membraan dus het concentraat van membraan 1 krijgt.
Indien ja, dan komt er uit membraan 2 dus minder zuiver water. Want de zuivering blijft 97 tot 99%.
Vuiler water in = vuiler water uit.

Die arka claimt bij die hoge opbrengst nog steeds 99% zuivering.

Bij de hoge capaciteit filmtec membranen nam de zuivering behoorlijk af.
Ja klopt, maar zo heel "vies" is het water in Nederland niet.
Dat minimale beetje wat word doorgelaten pakt de hars op.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan