Wat is er nieuw

Osmose water gebruiken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ittamboy
  • Startdatum Startdatum
I

Ittamboy

Guest
Omdat het leidingwater bij mij in Friesland een erg hoge KH (van 11) en PH (van 8+) heeft zit ik te denken aan het gebruiken van osmose water.
Ik ben geïnteresseerd in het houden van zuid-amerikaanse vissen, welke vaak op een lagere PH zitten. De GH is 6, dus die is wel oke, maar door de hoge kh is het erg lastig om de ph te verlagen.
Ik heb al enige tijd turf (JBL activtormec) in het fliter, maar tot nu toe heeft dat eigenlijk geen/nauwelijks effect.

Mensen met ervaring? Met name ben ik benieuwd naar om de hoeveel tijd je het membraam en overige filters moet vervangen?

Alles is afhankelijk hoeveel liters je wil gebruiken en welk apparaat je neemt, ik maak wekelijks 200 liter aan en de filters gaan 2 jaar mee, maar het is ook afhankelijk van de waarden van je kraanwater en welk resultaat je wil hebben.
https://www.osmoseapparaat.nl/

Die site had ik gevonden. Ik heb geen grote bakken, 2x 60cm.
Dus met zo'n simpel apparaat kan je genoeg osmose maken voor een waterwissel.

Ik snap alleen niet precies wat je bedoelt met "welke waarde je wilt hebben". Er komt toch maar 1 soort osmose uit? Of kan je nog variëren in wat er uit komt?

En ik heb zo'n kraantje in de bijkeuken. Kan die daar op aangesloten worden? En losgekoppeld als het apparaat niet gebruikt wordt?

Bijlagen

• IMG_20200620_183126.jpg
    IMG_20200620_183126.jpg
    284.6 KB · Weergaven: 90
Ik snap alleen niet precies wat je bedoelt met "welke waarde je wilt hebben". Er komt toch maar 1 soort osmose uit?
Veelal word er osmose gemixt met kraanwater gebruikt, vandaar dat je kraanwater en je doel van belang is voor je uiteindelijke waarden in je bak.

En ik heb zo'n kraantje in de bijkeuken. Kan die daar op aangesloten worden? En losgekoppeld als het apparaat niet gebruikt wordt?
Een gewone wasmachinekraan is prima, maar je kan daar ook een dubbele op zetten of een "Y"stuk op monteren.

Met osmose en kraanwater mengen kan je elke KH van nul tot in jouw geval 11 maken.
50 % osmose plus 50 % kraan geeft KH 5.5 bijvoorbeeld.
Meer osmose geeft lagere KH.

Met osmose en kraanwater mengen kan je elke KH van nul tot in jouw geval 11 maken.
50 % osmose plus 50 % kraan geeft KH 5.5 bijvoorbeeld.
Meer osmose geeft lagere KH.
Ja precies, daar ging ik van uit. Dat had ik uit eerdere berichten niet helemaal begrepen.

Een gewone wasmachinekraan is prima, maar je kan daar ook een dubbele op zetten of een "Y"stuk op monteren.

Wasmachine kraan heeft al een Y stuk. Kraan op de foto is een soort tuinkraantje, maar dan binnen. Maar dat zal vast ook wel lukken. Bij voorkeur koppel ik de osmose los als die niet gebruikt wordt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan