Wat is er nieuw

osmose water, verhouding afvalwater tov osmose

  • Onderwerp starter Onderwerp starter stben
  • Startdatum Startdatum
S

stben

Guest
Hoi,

ik heb onlangs mijn osmoseapparaat getest, en kwam tot de vaststelling dat ik een verhouding had van 5/1 afvalwater tov osmosewater.
mijn toestel is een 5-filtersysteem zonder pomp.
op de uitgang van mijn afvalwater zit een stroombegrenzer, bij de test had ik sterke twijfels of die wel werkte, je kan die niet openen om eens na te zien.
zodus heb ik ( niet wetende of ik juist handelde ) er een regelbare snoerventiel op gemonteerd na de originele stroombegrenzer, na het af te regelen heb ik nu een verhouding van 2/1 . heeft er nog iemand hier ervaring mee? kan dit kwaad ?

de test die ik deed is omdat het osmoseapparaat vroeger enkel diende als keuken drink/kookwater, maar zou nu ook moeten dienen om een buffervat te vullen voor mijn aquarium van 700 Liter.

alvast bedankt voor de reacties !
 
4-5/1 is de standaard verhouding. Ik wist niet eens dat je dat blijkbaar kunt verbeteren. Deze ga ik iig volgen.
 
Doorgaans heb ik 3 liter restwater voor ��n liter osmose.

Maar als de waterdruk te laag is of het water te koud kan die verhouding sterk oplopen idd.
Ideaal heb je 4-6 bar op een temperatuur van 20-25�C Dan kan je zelfs 2/1 halen.
 
Men aanpassing is nu al ruim een week van start, nog steeds geen problemen ondervonden, ook men waardes getest en alle blijkt prima in orde te zijn.

men waterdruk is 3 bar, kan ik nog verhogen als ik wil met de drukregelaar wat in te stellen waar het water binnenkomt, maar weet niet of dit veilig is voor al men andere huishouden .
als men osmoseapparaat toch goed werkt laat ik het zo bij 3 bar.
 
Men kan zich af vragen waarom men die uitgang met restwater niet gewoon weg laat.
Het membraan moet constant gespoeld worden om de levensduur van het membraan te vrijwaren.
Ikzelf zou daar niet teveel op remmen, maar eerder de oorzaak aanpakken ipv een lapmiddel.
 
oké, we zijn al een heel tijdje verder en wat wijzer.
ik vul nu ook een vat van 250 liter met mijn osmose systeem. ik heb er een boosterpomp bijgeplaatst voor wat de productie verbeterd ( versneld ) .
ivm mijn verhouding osmose/afvalwater is deze nog steeds 2/1, en ja idd het osmosemembraan vervuild vlugger. maar ik heb geleerd dat je deze kan reinigen met citroenzuur ( E330 ) . +- om de 6 weken giet ik 100 ml citroenzuur in de ingang van van men osmosemembraam en laat dan zowel het osmose en afvalwater naar de afvoer lopen. na een tijdje is alles terug zuiver en werkt het membraan optimaal !!

dus oude osmosemembraanfilters niet weggooien ! ( stuur ze desnoods op, dan reinig ik ze wel )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: yov
Goede tip over het reinigen in elk geval😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan