Wat is er nieuw

Osmose water vs demiwater

Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Leeftijd
80
Hoi allemaal, wederom beginnersvraag; zijn Osmose en demiwater hetzlefde? Afgezien van lange termijn kosten argument kan je bijvoorbeeld ook kruidvat demiwater flessen kopen en gebruiken ipv osmose apparaat? Of is dat stiekem dan weer toch net anders?

(Niet dat ik osmose water nu wil gebruiken maar ik lees me laatste weken een slag in het rond hier en probeer zoveel mogelijk te begrijpen)

Mocht je osmosewater willen kopen is kruidvat veruit het duurste, er zijn landelijk verspreid osmosewatertappunten die aanzienlijk goedkoper zijn

Zover ik weet is osmose gedemineraliseerd water en ik denk dat het zelf maken zich snel terugverdiend.

Ik haal 1x per maand een aantal jerrycans met osmosewater bij de lokale dierenwinkel. Maar ik heb maar kleine bakjes, anders is een osmoseapparaat wel makkelijker.

Ik haal 1x per maand een aantal jerrycans met osmosewater bij de lokale dierenwinkel. Maar ik heb maar kleine bakjes, anders is een osmoseapparaat wel makkelijker.
Kan hier ook en dat kost 0,10 ct per liter maar ja na 395 liter heb ik de aanschaf van het apparaat alweer eruit.

Gedemineraliseerd water en osmosewater is zeker niet hetzelfde. Osmosewater bevat nog steeds een beetje mineralen en is dus niet volledig gedemineraliseerd zoals gedemineraliseerd water en dat komt door het verschil in bereiding (membraan in plaats van hars)

Maar voor 'aquarium doeleinden' zou je ze wel als gelijkwaardig kunnen beschouwen. Voor jou als gebruiker ga je het verschil niet merken.

Laatst bewerkt:
Dat dacht ik al Trinakria want de geleidbaarheid van osmose is zo laag dat er amper nog wat inzit. Maar goed gedemineraliseert is dus net nog wat schoner doordat men hars gebruikt. Nou ja in de regel voor onze bakken verwaarloosbaar zoals je al aangeeft.
Ik gebruik nog DI hars erbij en behaal dan wel een uS van rond de 1 dus ook bijna schoon. Meer met het oog op de zeewaterbak en silicaten overigens.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan