Wat is er nieuw

Osmose water vs onthard leidingwater

iloveyoujoof

Member
Lid geworden
15 juni 2021
Leeftijd
27
Heyheyy!!
Ik vroeg me af wat het verschil was tussen osmose water, en onthard leiding water.
De reden hiervoor is dat ik eigenlijk graag Cardina garnalen wil houden, maar ik niet in staat ben tot het aanschaffen van osmose water. Wel hebben wij thuis een ontharder staan, zou ik deze kunnen gebruiken voor mijn mogelijk toekomstige cardina garnalen?

Oh en dan gelijk nog een vraag. Ik heb platy's, corydora's, pleco's en neo cardina garnalen in 1 aquarium zitten. Nu vroeg ik me af of ik in de winter ook gebruik kan maken met de waterwissels van het ontharde water? Omdat in de winter het water buiten word afgesloten, waar gewoon hard water uit komt. (Regio Drenthe qua hardheid)

Groeten,
Joof

Onthard water is niet geschikt voor het aquarium. Een normaal waterontharder wisselt Calcium en Magnesium (de hardheid/GH) om voor Natrium.
teveel Natrium is slecht voor planten en zoetwatervissen, en Calcium en Magnesium zijn nuttig.

Osmose e.d. worden vooral gebruikt om de KH te verlagen. Voor de Caridina garnalen wordt een GH van rond de 6 aangeraden met een KH die zo laag mogelijk is. De waterontharder haalt juist de GH weg en laat de KH zitten. Het tegenovergestelde dus.

veel varianten van caridina garnalen worden ook wel op kraanwater gehouden en gekweekt al dan niet in combinatie met een pH verlagende bodem

Water van uit een ontharder (zo''n bak die geregenereerd wordt met zout) is totaal onbruikbaar voor iedere aquariumsoort.

veel varianten van caridina garnalen worden ook wel op kraanwater gehouden en gekweekt al dan niet in combinatie met een pH verlagende bodem
Met een ph verlagende bodem kraanwater gebruiken vindt ik zonde want dat put de bodem snel uit.

Als het alleen om een garnalenbakje gaat zou je ook osmosewater kunnen kopen. 🙂

Als je in Drenthe woont zou ik niet de moeite nemen om osmos/onthard water te gebruiken.
Veel zachter dan uit de kraan zal het niet worden.

Als je in Drenthe woont zou ik niet de moeite nemen om osmos/onthard water te gebruiken.
Veel zachter dan uit de kraan zal het niet worden.
Dat hangt er toch echt heel erg vanaf waar in Drenthe je woont. Kan je dus niet zo stelling zeggen. Mijn ouders in de buurt van Assen hebben inderdaad behoorlijk zacht water, maar waar wij wonen (vlakbij Hoogeveen) is het water dermate hard dat ik osmose moet mengen voor mijn kogelvissen.

Ik spreek uit ervaring, een ontharder is geen goede combinatie met aquaria…

Die overdaad aan natrium is net als alcohol, het maakt meer kapot dan je lief is

Bedankt voor alle reacties!! Ik zal zorgen dat ik enkel in deze wintermaanden mijn ontharde water gebruik (voor de waterwissels). Aangezien het water buiten is afgesloten op dit moment.
Verder heb ik ervoor gekozen om niet moeilijk te gaan doen met garnaaltjes haha! Ik hou het op neo caridina's 🙂

Ik zou ook in de winter geen water uit je ontharder gebruiken voor het aquarium. Gewoon helemaal niet.
i second that.
Dergelijke schommelingen in watersamenstelling kunnen wel eens heel nadelige gevolgen hebben (uitbraak van algen om er maar 1 te noemen)

Oh poepjes... Waar moet ik dan mijn water vandaan halen voor de wissels? :S

Oh poepjes... Waar moet ik dan mijn water vandaan halen voor de wissels? :S
Hetzelfde als waar je het in de zomer vandaan haalt? Dan dan eerst laten opwarmen op kamertemperatuur.

Of een tappunt voor de ontharder realiseren.

Hetzelfde als waar je het in de zomer vandaan haalt? Dan dan eerst laten opwarmen op kamertemperatuur.

Of een tappunt voor de ontharder realiseren.
Dat eerste is helaas niet mogelijk omdat dit water is afgesloten in de winter periode. Maar dat tweede kan ik wel eens vragen of dit kan! Dank u wel! 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan