Wat is er nieuw

Osmose water

Vonkie

Well-known member
Lid geworden
10 februari 2020
Leeftijd
25
Goedeavond,

Ik heb even een vraag over osmose water en het verlagen van de kH.

Stukje context:
Vorige week een CO2 set aangeschaft en laten draaien op ongeveer +/- 30mg/l. Nu is mijn kH gestegen van 6 naar 11-12.
Ik ben nu bezig mijn co2 terug te schroeven naar ~20mg/l in de hoop dat de kH ook wat daalt.
De kH stijgt door de stenen die ik gebruik…. (en de reactive met co2)

Nu zie ik twee a drie opties:
1. heel veel water verversen (momenteel ververs ik 50%/week, maar dit kan ik verhogen) evt met kH minus
2. Stenen verwijderen (dit is voor mij de allerlaatste optie)
3. Osmose/Demi-water gaan gebruiken

Ik vermoed dat optie 3 > osmose setje aanschaffen de beste optie is? Of zijn er nog andere opties die kunnen werken?
Ik hoef trouwens mijn kH niet onder de 4 ofzo te krijgen, een kH van ~7 is goed genoeg (denk ik?)

Nu vraag ik me zelf af, wat voor osmose apparaat moet ik aanschaffen? (20L verversen per week bij 50% verversing)

Als ik google kom ik bijvoorbeeld op dit apparaat uit:
https://www.aquastorexl.nl/osmopure-osmoseapparaat-190-liter.html
Wat heb ik nog meer nodig? Wat moet ik nog meer weten, kon zelf zo snel niet veel info vinden. Linkjes of wat uitleg wat betreft osmose is ook welkom 🙂

Wij hebben deze https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html

Zou die stenen wegdoen eerlijk gezegd want je bewoners gaan niet blij worden met grote schommelingen in de KH (je gaat bergen osmose nodig hebben om de Kh enigszins stabiel te houden,m dat word dan minimaal 3x p/w 50% verversen want anders loopt het te hoog op en als je dan ververst met osmose daalt het te snel, gaan je bewoners op termijn ziek van worden) KH-minus is troep, krijg je een hele onstabiele bak van

Beide bedankt voor de snelle reactie 🙂
Wat is nu slim om te doen? CO2 tijdelijk even uitzetten? Of extreem laag zetten?

Ik zie op twee stenen een soort aanslag zitten, de andere stenen zien er niet veranderd uit.
Kan het zijn dat 2 van de stenen de kH verhogen en de andere stenen geen/weinig invloed hebben op de kh?

De stenen blijven afgeven, dus ik denk dat verwijderen de beste optie is en niet gaan "lopen klooien", want dat blijft mijns inziens dweilen met de kraan open.

pff balen…. :stom::stom:

Heb de CO2 maar uitgezet en doe morgen een 50% waterwissel. In theorie zou de kH dan tot +/-8 moeten zakken.
Ik laat het aquarium dan gewoon even veder draaien en schakel weer terug naar easy carbo, de plantjes deden het voor de co2 bemesting gelukkig vrij oke....
Dan wordt het toch overschakelen naar andere stenen en zou osmose water niet nodig meer moeten zijn

Vrijdag maar een vrije dag nemen dus. Van te voren stenen bestellen of in iedergeval op zoek naar andere stenen.
Aquarium leeg halen en opnieuw inrichten....
maar daarover ga ik in een ander topic wel veder

Echt ***, leek erop of alles zo lekker verliep

Ik zou in elk geval zoals je al aangeeft die stenen verwijderen want telkens zal de kh weer gaan oplopen door deze stenen.

Ik zou het hele CO2 systeem schrappen en me inlezen in het ecosysteem van een aquarium. In een gezond ecosysteem is er een symbiose tussen de flora en fauna waardoor er een evenwicht ontstaat en de waarden in je aquarium stabiliseren. Nu heb je een duur CO2 systeem, moet je wekelijks water gaan verversen en overweeg je ook nog met osmose te gaan beginnen. Je aquarium is zo volledig afhankelijk van allerlei invloeden van buitenaf en de kans dat de balans wordt verstoord is relatief groot.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn mensen die heel veel geld uitgeven aan deze systemen en de balans weten te hanteren met optimale plantengroei als gevolg. Echter dit vereist mijn inziens veel meer werk en is ook risicovoller dan de natuur zijn werk laten doen. Het enige voordeel is dat er een aantal planten zijn die het alleen onder hoge CO2 waarden goed doen in het aquarium, denk dan aan bepaalde voorgrondplanten die de behoefte om naar het oppervlak te groeien voor meer CO2 onderdrukken.

Kortom: makkelijkste oplossing inlezen en langzaam je high-tech afbouwen. Moeilijke oplossing nog meer high tech toevoegen en hopen dat je alles in balans kan houden.
Of stenen verwijderen en hopen dat het daarmee is opgelost 🙄

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan