Wat is er nieuw

osmose water

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
61
Beste mensen,

In mijn brakwaterbak moet ik na verversing natuurlijk het zoutniveau weer omhoog brengen. Tot nu toe heb ik dat altijd gewoon met kraanwater gedaan, een beetje heet water dat het zout goed oplost, roeren, wachten, zachtjes verdunnen met koud water en dan steeds in kleine porties toevoegen tijdens het vullen met de normale slang.
Nu weet ik dat de meeste mensen zoutwater maken met osmose water en daar zelfs hele installaties voor bezitten. Van de week vroeg ik aan Romberg waarom dit nu persé moet. Het antwoord was dat er in kraanwater elementen zitten die, samen met zout, ertoe kunnen leiden dat er een bruin waas ontstaat in de bak. Lijkt te kloppen, na een bepaalde tijd verkleuren mijn witte stenen ook een beetje bruin en het is zeker geen alg.

Ik ga geen osmose installatie kopen. Maar ik had een idee.
Het water dat uit de droger van de was komt, dat is toch volledig gedestileerd water? Daar kan toch niks meer in zitten dan alleen H2O ? In plaats dat ik dat weg gooi, doe ik dat in een jerrycan en gebruik dat voor zoutmenging.

Goed idee? Of klopt mijn plan niet?

gr

Mark

Het beste is om te kijken waar je in de buurt osmose kunt kopen als je zelf niet wil maken. In zeewater gebruiken we osmose omdat in kraanwater stoffen zitten die je niet in de bak wel hebben zoals silicaten die bruinalg kunnen geven.

Dank, Ton

Dan ga ik daar geen risico mee nemen. Of ik ga shoppen, want de prijzen die ik zie in jouw link vallen me heel erg mee. Of ik leef met het gegeven dat ik eens in de maand wat meer moet poetsen.

gr

Mark

Het beste is om te kijken waar je in de buurt osmose kunt kopen als je zelf niet wil maken. In zeewater gebruiken we osmose omdat in kraanwater stoffen zitten die je niet in de bak wel hebben zoals silicaten die bruinalg kunnen geven.
Ik zie het. Romberg zegt dat de vissen er niet zoveel last van hebben, maar ik ga dat extra schoonmaken misschien over een tijdje wel vervelend vinden

dank Jessica

Ik weet niet hoe in brakwater bruinalgen zich gedragen en of die net als in gewoon zeewater net zo snel opduiken maar anders zul je een DI filter erbij nodig hebben want met gewone osmose hou je altijd wel wat stoffen in het water en dat is vaak het silicaat omdat dit iets is wat er erg moeilijk uit te krijgen is.

Ik weet niet hoe in brakwater bruinalgen zich gedragen en of die net als in gewoon zeewater net zo snel opduiken maar anders zul je een DI filter erbij nodig hebben want met gewone osmose hou je altijd wel wat stoffen in het water en dat is vaak het silicaat omdat dit iets is wat er erg moeilijk uit te krijgen is.

Nou dat is precies wat ik onlogisch vind inderdaad. Ik vul bij met de slang, dat is al gewoon leidingwater, daar zitten dan diezelfde silicaten al in. Het al of niet zout mengen in een beetje apart water dat osmose is, heeft dan volgens mij geen enkele zin. Als het bruinalg is, dan duikt dat sowieso wel op.
Tenzij, en ik weet dat niet, dat bruinalg alleen voorkomt in brak/zout water. Anders zou iedereen met een zoete bak daar ook last van hebben en zou iedereen altijd volledig verversen met osmosewater.

moeilijke hobby.... moeilijke hobby

gr
Mark

In zoet je je ook vaak bruinalg en dab vaak bij de opstart. In zoet krijg je het meer van teveel organische belasting dan van de silicaat wat in het kraanwater zit.

Kruidvat, liter osmose voor80 cent. Of hornbach, 5 liter voor 2,50. 🙂

Kruidvat, liter osmose voor80 cent. Of hornbach, 5 liter voor 2,50. 🙂
Dat is vrij duur en de lfs hier vraagt 10 ct per liter. Maar ja het goedkoopste is denk ik het zelf maken en dat scheelt ook weer werk want telkens het ophalen is ook niet altijd even makkelijk.

Ik wil het snappen.

1. Mijn veronderstelling was dat het probleem bestaat in mijn kleine hoeveelheid water waar ik zout in meng. Ik dacht de oplossing te zien in mengen met gedestileerd water uit de wasdroger, Ton zegt dat dit een slecht idee is.
2. Norion zegt dat osmosewater niet zo duur is, en Ton stuurt een link met betaalbare apparaten
3. Jessica noemt het probleem van silicaten in het algemeen, en de groei van bruinalg navenant.

Dus :
Het probleem zit niet alleen in de kleine hoeveelheid die ik meng, maar in mijn volledige hoeveelheid water sowieso altijd. Zolang ik het grootste deel blijf vullen uit de kraan, blijf ik silicaten houden. Kleine hoeveelheden osmosewater kopen is daarom niet te doen wanneer ik elke maand 300 liter ververs. Ik moet dus aan een installatie met een beetje capaciteit als ik het goed begrijp.

groet

Mark

@jessicapilon das een mooi prijsje!!! Veel beter idd!

en idd, 300 liter de week lijkt me een apparaat ook veel voordeliger!

@jessicapilon das een mooi prijsje!!! Veel beter idd!

en idd, 300 liter de week lijkt me een apparaat ook veel voordeliger!
de maand Norion.... niet de week 😊

maar mijn redenatie klopt dus ? Het is niet het mengen met zout in een emmer waar het probleem zit, maar de hele bak moet eigenlijk osmose zijn ?

gr

Mark

Nja ik heb geen idee wat silicaten en zout met elkaar doen. En vind dat bruinalg in een zoetbak meerdere oorzaken heeft dan alleen silicaten. Het is bij mij vaak meer een te hoge belasting en teken dat ik moet verversen en meer planten toe moet voegen. Maar again, verschillende bakken, verschillende meningen 🤣

Ik haal mijn osmose water bij tankstation Jongeneel, daar betaal ik 1 euro voor circa 50liter.
Ik begreep dat je nog korting kan krijgen als je een pas met tegoed aanschaft. Voor mij is dat niet nodig maar voor jou misschien wel.

Kleine hoeveelheden osmosewater kopen is daarom niet te doen wanneer ik elke maand 300 liter ververs. Ik moet dus aan een installatie met een beetje capaciteit als ik het goed begrijp.
Ik zou er dan een boosterpomp bij nemen want dan heb je veel minder afvalwater. Voorheen zat ik op 1:5 en nu op goed 1:1,25. Voor dik 100 euro heb je dan een osmoseapparaat en een boosterpomp.

Nou ik ben er eens ingedoken, en wat ik allemaal lees over osmose, de producten, de werking, maar ook de nadelen maakt me niet echt vrolijk. Zo wordt er beweerd dat wanneer je zuiver osmose zou gebruiken dat de ph alle kanten op gaat stuiteren omdat er geen buffer meer aanwezig is doordat de hardheid null is. Dat moeten we allemaal niet hebben natuurlijk.
Ik trek m'n plan. Ik zorg dat ik een grote jerrycan in huis heb, voor het mengen is dat wel handig, lekker clean en dan kan het meteen wat langer blijven staan zodat het zout goed oplost. Maar de grote verversing blijf ik gewoon met de tuinslang doen zoals nu. Last van bruinalg of andersoortige reakties met aanwezige silicaten, daarvan vind ik op zeewaterforum en bij coral fish store onderstaande oplossing.

https://www.coralandfishstore.nl/wa...en-plaagdieren/silicaat/silicarbon-400gr.html

Als je osmose gebruikt moet je dat ook op de juiste kh en gh waarde brengen.

Als je met zuiver osmose water wil werken zal je met aquariumzout moeten werken. Dat is in feite een mix van alle mineralen dat een zeewater aquarium nodig heeft.

Als je met zuiver osmose water wil werken zal je met aquariumzout moeten werken. Dat is in feite een mix van alle mineralen dat een zeewater aquarium nodig heeft.
I know.

Die dure had ik eerst, maar ik heb geen koralen, maar kweek mangrove, dus nu overgestapt naar zeezout zonder de extra toevoegingen. Mijn bak zit er tussenin, geen zout geen zoet. Ik ben secuur vwb metingen, maar ik ben eigenlijk ook nog beginner. Toen ik allemaal las wat er nog meer bij komt kijken wanneer je op zuiver osmose zou overstappen, tsja, dat kan ik nog allemaal niet obv 100% verstand van zaken handelen.

Nu zijn er misschien wat ongemakken, is eea niet optimaal, maar er gebeuren ook geen hele vervelende dingen. Klooien met chemicaliën zonder dat je precies weet wat je moet doen, kan wel tot rampen leiden.

Laat mij maar lekker "pappa spelen", met m'n school Monodactylus, ze zijn werkelijk prachtig, goeie kleuren, actief gedrag, eten als wolven. Ik zal best IETS goed doen voor de mooie jongens want zo te zien hebben ze het prima naar hun zin hier.

Joh, blijven doen wat je nu doet is toch ook prima? Ja je stenen worden bruinig maar je vissen zijn blij dus best toch? Het moet wel passen bij je als mens🙂 de een is wat meer Pietje precies als de ander

Joh, blijven doen wat je nu doet is toch ook prima? Ja je stenen worden bruinig maar je vissen zijn blij dus best toch? Het moet wel passen bij je als mens🙂 de een is wat meer Pietje precies als de ander
Nou die "bruinige stenen", daar heb ik bij puur toeval gisteren waarschijnlijk nog wel een tweede oorzaak van gevonden zeg. :oopss:...

Ondanks een enorme bioloog, was er in het pompcompartiment toch wat meuk terecht gekomen. Ik zag dat omdat ik de pomp ff stil had gezet en toen ik hem weer aan deed kotste er een wolk bruin in de bak. Vanwege het geluid heb ik dat deel met rubbermat ingepakt dus ik kijk daar nooit in eigenlijk.
Er is mij destijds slangenklem verkocht met het predicaat "roest vrij staal". Nou... dat dacht ik ff niet dus. Een twee centimeter aangekoekte roestbal glimlachte mij brutaal tegemoed.

Tsja.... lekker tobben over minuscule silicaten .... terwijl er over m'n schouderer roestwater in wordt gepompt

weer wat geleerd

Mark

Ja dat kan dan neergeslagen ijzerfosfaat zijn. Ik heb dat gehad met de opvoerpomp van de zeewaterbak en had ook een aanslag die niemand snapte tot ik een zeer verroestte slangenklem zag bij de opvoerpomp.

Nou die "bruinige stenen", daar heb ik bij puur toeval gisteren waarschijnlijk nog wel een tweede oorzaak van gevonden zeg. :oopss:...

Ondanks een enorme bioloog, was er in het pompcompartiment toch wat meuk terecht gekomen. Ik zag dat omdat ik de pomp ff stil had gezet en toen ik hem weer aan deed kotste er een wolk bruin in de bak. Vanwege het geluid heb ik dat deel met rubbermat ingepakt dus ik kijk daar nooit in eigenlijk.
Er is mij destijds slangenklem verkocht met het predicaat "roest vrij staal". Nou... dat dacht ik ff niet dus. Een twee centimeter aangekoekte roestbal glimlachte mij brutaal tegemoed.

Tsja.... lekker tobben over minuscule silicaten .... terwijl er over m'n schouderer roestwater in wordt gepompt

weer wat geleerd

Mark
Er bestaan verschillende gradaties van roestvrij staal. De gewone soorten kunnen niet tegen zout.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan