Wat is er nieuw

Osmosevat

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
  • Leuk
Waarderingen: Hp
Ik heb zelf een maatje groter, en ja, als hij nieuw is komt er wat geur vanaf, maar eenmaal gevuld was dat over, geen stank welke in het water kwam, maar iedereen kan dat anders ervaren natuurlijk.

Is een paar jerrycans niet makkelijker werken?

Nou dan moet ik ermee van boven naar beneden lopen en nu hang ik een slang erin boven en zuig het aan en de boel loopt wel. Ook moet je er anders steeds aan denken dat de jerrycan vol is en je de volgende moet vullen.

Wij hebben een blauw vat via mp gekocht, en goed omgespoeld, kan 250 liter in en hebben er een dompelpomp in staan die het water zo naar de bakken kan pompen

Moet je het water ook nog voorbereiden in het vat John? (Mengen met kraanwater of poeder)

Nee ik gebruik half osmose, half kraanwater dus dat gaat zo de bak in Richard.

Ik gebruik ook osmose water en en een kunststof regenton van 320 liter. Mijn osmose toestel is extra uitgerust met een di filter en een extra silicaat filter ( we hebben hier in Limburg in Vlaanderen een silicaat hoeveelheid in het water van ik kan niet meer). In de ton ligt een aquarium verwarmer van 200 wat. Het osmose toestel produceert op 24 uur ongeveer 150 liter. 2 dagen voor mijn waterverversing produceer ik een 150 liter. Het water is de dag erna op temperatuur. Ik voeg ofwel poeder mineralen/zouten toe ofwel vloeibare mineralen/zouten. Vermits mijn osmoswater 0.0 hardheid heeft weet ik precies hoeveel mineralen ik moet toevoegen voor de gewenste kh en gh. Ik laat het ook door een filter draaien zodat het water ook perfect gemengd is en deze gebruik ik ook om het water over te pompen in mijn aquarium. Werkt netjes zonder troep. Voor de controle van de osmose werking heb ik ook een meettoestel ingebouwd zodat ik weet wanneer ik de filter moet vervangen.

Weet je zo welk merk vat je gebruikt?

Het is een wandmodel bij de brico gehaald - daar verkopen ze dat als
Ubbink regenton wandmodel groen 320 L maar in de ton lag een briefje van naturegarden.eu. Neemt zeer weinig plaats in. Kostprijs is overal hetzelfde in België : 129 euro en je kan je ecocheques hiervoor gebruiken.
8976439443486-424-424.jpg

Ik heb bovenaan aan de zijkant de overloop aangesloten met de zwarte geribde buis en deze in de uitgiet bak gehangen zodat indien ik wat vergeetachtig zou zijn er geen kleine overstromingen plaatsvinden. Indien mogelijk de kraantjes vervangen door betere modellen want die druppen allemaal een beetje. Ik zet er wel een emmer en een schaaltje onder. De blauwe uitgang van het osmose toestel komt bovenaan via het gat in de regenton en de uitstroomdarm van de filter komt bovenaan met een 15 meter darm aan en een eheim kraantje zodat ik deze kan gebruiken om het aquarium te vullen. De ingangsdarm van de filter komt op de darm welke het niveau aan de regenton aangeeft. Op die manier kan je al het water gebruiken. Het andere kraantje staat op emmer hoogte en dan verlies je al een dikke 100 liter water. Belangrijk : zet alsjeblief de regenton vast met de bijgevoegde schroeven - als die vol is is dat vlug een 350 kilo gewicht - die wil je nooit op u krijgen.

Hierbij enkele foto's van de installatie. Voor de aansluiting van het osmose toestel heb ik de mengkraan aangepast met een dubbele kraan welke gebruikt wordt om wasmachines en afwasmachines aan te sluiten.

IMG_20190927_025227.jpg
IMG_20190927_025243.jpg

Ik heb precies dit model.
2 weken geleden gekocht, goed omgespoeld natuurlijk.
Vorige week voor het eerst gebruikt ipv met jerrycans te sjouwen.

Werkt perfect! Kan 100 liter in maar ik heb wekelijks 90 liter nodig, tot de handvaten gevuld.
Geen plasticgeur, ook geen problemen gehad na de waterwissel.

Ik gooi er een opvoerpomp in met slang, gebruik dat kraantje niet.
15696209427386789784915992651286.jpg

Ik heb precies dit model.
2 weken geleden gekocht, goed omgespoeld natuurlijk.
Vorige week voor het eerst gebruikt ipv met jerrycans te sjouwen.

Werkt perfect! Kan 100 liter in maar ik heb wekelijks 90 liter nodig, tot de handvaten gevuld.
Geen plasticgeur, ook geen problemen gehad na de waterwissel.

Ik gooi er een opvoerpomp in met slang, gebruik dat kraantje niet.Bekijk bijlage 280602
Die is toch van Harcostar?

Ja, maar is precies dezelfde als die link van jou.
Alleen de kleur is anders

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan