Wat is er nieuw

Osmosewater

• Onderwerp starter Onderwerp starter beginner124
  • Startdatum Startdatum
B

beginner124

Guest
Wie heeft er ervaring met het gebruik van osmosewater?

Op zich gebruik ik steeds kraantjeswater aangezien wij thuis geen hard water hebben.

Wel enkele vragen:
- wat zijn de voordelen?
- Ik heb momenteel mijn aquarium gevuld met gewoon water, kan ik gewoon beginnen met verversen met osmosewater?
- Zo'n apparaat maakt bv 190l per dag aan, maar dan vangen jullie dit dan eerst op in een groot bassin of laten jullie dit gedurende de hele dag in jullie aquarium druppelen? Dan ben je wel een aantal uur bezig als je bv een verversing doet van 100l.

Tnx,

wat is dan precies je reden om met osmose te beginnen?

Dat is mijn vraag 🙂
Zou het beter zijn om hiermee te werken.

ja maar waarom? je zegt dat je kraanwater niet hard is, hebben je vissen hard water nodig dan?

of bedoel je juist dat je water hard is, en je je water dus zachter wil hebben?

en weet je toevallig ook de waardes die uit je kraan komen? want bij hard denk ik aan 10> Dkh/gh

Osmosewater is niet nodig, tenzij je soorten hebt die extreem zuur/zacht water willen.

Wat voor vissen heb je?

Ik gebruik Osmose water voor mijn garnalen en heb het gebruikt voor het kweken van Apistogramma's
Osmose is zuiver water, door het membraam worden er nog allerlei stoffen uit het water gehaalt, wat wel gewoon nog in kraanwater zit.
Verder is de geleidbaarheid CE bijna nul van osmose water de waarden KH en GH zijn ook lager.
Het is denk ook een goede basis als je water waardes verder wilt aansturen.
De meeste mensen combineren Osmose water met kraanwater, pure osmose water is eigenlijk niet te gebruiken dan zou je er weer stoffen aan toe moeten voegen.
Door de lagere waardes vooral de geleidbaarheid kweken veel wildvang vissen en garnalen beter de eitjes schimmelen niet zo snel bijv.
Osmose water kun je prima bewaren in bijv een (schone) regenton met deksel of jerrycans.
Osmose water toevoegen aan kraanwater voor het eerst moet je geleidelijk doen in stappen, maar vooral moet je weten wat je wilt bereiken.
En je moet alles kunnen meten, anders weet je niet wat je aan het doen bent.

wat is dan precies je reden om met osmose te beginnen?

Goede vraag is dit. Osmose heeft een kh van 0-1 en een ph van rond de 7 en een geleidbaarheid van max zo n 25 uS. Het ligt eraan welke kwaliteit je osmoseapparaat heeft maar dit zijn grofweg de waarden van osmosewater.
Maar je moet je eerst afvragen wat het voordeel is en of het wel nodig is denk ik.

De hardheid van kraanwater zegt helemaal niets meer over de kwaliteit van water.

Vroeger. Had je plaatsen met hard en met zacht water. Zacht water had weinig kalk, maar meestal ook een lage totaal mineraal gehalte. Met hard water juist het tegeovergestelde.
Tegenwoordig wordt op veel plaatsen het water verzacht. Wat niet inhoud dat het water ook minder mineralen bevat.
Veelal is dit ontharde water helemaal uit balans. Teveel natrium tov de overige mineralen.

Ik woon in een omgeving waar heelaas heel veel silicaat in het water zit. Dat geeft veel bruin rode algen.

Dit zijn redenen om met osmose water te beginnen. Je wilt zacht (dus mineraal arm) water hebben. Je kunt dit mengen met kraan water, om tot de juiste waardes te komen. Of j kunt het puur gebruiken. En eventueel aanvullen met mineraalzout. Om de juiste waardes te verkrijgen.

Tevens gebruiken veel mensen CO2 om de pH te verlagen. Dit is een verkeerde gedachte. CO2 is primair bedoelt om de planten te voorzien van voldoende koolstof. Dat de pH zakt is leuk meegenomen.
Als je steeft naar een bepaalde pH waarde, zul je de KH moeten veranderen, zodat je met CO2 in het juiste gebied komt.
Ook hierbij is osmosewater erg handig.

Dus wat wil jij bereiken in je aquarium? En wat heb je daarvoor nodig? Je hebt hoe dan ook eerst je kraanwater waardes nodig.

Ik woon in een omgeving waar heelaas heel veel silicaat in het water zit. Dat geeft veel bruin rode algen

Even of topic maar is dat de reden van de bruine algen? Het is wel zo dat de diatomen zich voeden met silicaten dus veel Si in het water zal meer voeding voor de bruinalgen betekenen. Maar of het de oorzaak is voor het ontstaan dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij zit dat doorgaans meer in het feit dat de bacteriecultuur niet op orde is. Nu zijn er heel veel soorten diatomen met vaak elk eigen wensen.

Even of topic maar is dat de reden van de bruine algen? Het is wel zo dat de diatomen zich voeden met silicaten dus veel Si in het water zal meer voeding voor de bruinalgen betekenen. Maar of het de oorzaak is voor het ontstaan dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij zit dat doorgaans meer in het feit dat de bacteriecultuur niet op orde is. Nu zijn er heel veel soorten diatomen met vaak elk eigen wensen.

John, ik doel niet op de bruine opstartalgen, maar meer de bruin rode pluizige ondingen op mijn achterwand. En een soort harnekkige bruin rode laag algen die er zelfs met een borstel niet af te krijgen is.
Die bruine pluizen zijn penseelalgen. Maar wat die rood bruine laag is. Ik heb geen flauw idee.
Als ik ze opzoek op google kom ik vaak plaatjes tegen uit een zeeaquarium:S

Hoi beginner!

Wat voor aquarium heb je?
Wat is je visbestand/garnalen/kikkers/whatever...
Wat zijn de waarden van je kraanwater?
Wat voor bodemmateriaal (soort/merk) ?
Wat voor hardware heb je soort stenen/hout/...

Als je deze info geeft kan men je wat gerichter advies geven over of het wel of niet zinvol voor je is om osmosewater te gaan gebruiken 😉

John, ik doel niet op de bruine opstartalgen, maar meer de bruin rode pluizige ondingen op mijn achterwand. En een soort harnekkige bruin rode laag algen die er zelfs met een borstel niet af te krijgen is.
Die bruine pluizen zijn penseelalgen. Maar wat die rood bruine laag is. Ik heb geen flauw idee.
Als ik ze opzoek op google kom ik vaak plaatjes tegen uit een zeeaquarium:S

Je weet wel zeker dat je geen zeeaquarium hebt toch:S😉. Tja, dat zou ik ook niet weten Marcel moet ik zeggen. Maar als je op die doelt dan is het me duidelijk dat je niet de opstartalgen bedoelde😉. Als je nog last hebt daarvan is het misschien leuk een topic hiervoor te openen want misschien kom je er dan wel achter:deal:.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan