Otocinclus bijvoeren


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Ik heb een vraagje. Sinds gisteren drie otocinclus in mijn 60 liter aquarium. Ze zijn al lekker aan het eten van de ramen en algen van de plantjes. Maar ik hoop ze ook wat te kunnen bijvoeren. Ik heb verschillende dingen gekocht. Maar hoe voer ik dit het beste en wanneer en hoe vaak? Ik weet dat het heel lastig kan zijn, maar wil ze in ieder geval voldoende aanbieden.
 
Die rechtse heb ik op aanraden van de LFS gekocht, ze zeiden dat deze volgens hen het beste gegeten wordt.
 

Bijlagen

  • EBADE23A-7C90-4FAC-B9E8-279154A338F8.jpeg
    EBADE23A-7C90-4FAC-B9E8-279154A338F8.jpeg
    105.1 KB · Weergaven: 87
  • 9D2E9737-C42C-4015-9618-F849AEBBD58F.jpeg
    9D2E9737-C42C-4015-9618-F849AEBBD58F.jpeg
    163.6 KB · Weergaven: 92
Het is doorgaans een gok of otocinclus droogvoer pakken. De mijne deden dit in het begin wel, nu niet meer.
Wat je iig kan doseren is glasgarten bacter ae poeder. Dit bevordert groei van aufwuchs , de meest natuurlijke voedingsbron voor otocinclus
 
ik zou je overigens aanraden om meer otocinclus te nemen ;)
 
Hoeveel is aan te raden op zo'n bak dan?
 
Ik dacht dat drie al wel ruim was voor 60 liter. Sommige mensen zeggen 5 is minimum anderen zeggen dat je ze ook alleen kunt houden. Ik denk dat ze zich redelijk vrij voelen want ze zijn niet schuw en zwemmen de hele bak rond. Denk dat het meespeelt dat er geen vissen zwemmen van een anders soort en zich prooidier voelen waardoor ze onvoldoende durven eten. Maar dat is een gedachte van mij, we gaan het zien…
 
Hoeveel is aan te raden op zo'n bak dan?
Ik ben ooit begonnen met 6 op 60 cm. Daarna 2 overgenomen van een vriend. Belangrijkste is dat ze genoeg te eten hebben. Ik zou zeggen aim for 6 stuks
 
Ik ben ooit begonnen met 6 op 60 cm. Daarna 2 overgenomen van een vriend. Belangrijkste is dat ze genoeg te eten hebben. Ik zou zeggen aim for 6 stuks
Nou daar twijfel ik juist over weet niet of mijn bak zwaar genoeg beplant is enzo. Dat wilde ik eerst eens bekijken…
 
Ik gebruik de veggievore tabs maar doet dat 1x in de week 1 tab op 6 oto's
 

Minimaal 6-10 lees ik.
 
Je kan 1 a 2 x per week wat bijvoeren. Bijvoorbeeld 1 a 2 pellets (afhankelijk van hoe groot deze zijn). Blijven de pellets liggen, dan worden ze tevens snel opgeruimd door je garnalen.

Zelf zou ik het bij deze 3 laten, dat kan prima. Het is heel goed mogelijk dat deze 3 voldoende voedsel hebben in jou bakje en je niet hoeft bij te voeren, maar daar kom je wel redelijk snel achter. Zitten je Oto's dicht bij de plek en zijn ze aan het foerangeren, waar je bv de pellets hebt gedropt. Dan zal er intresse zijn.

Voeg je meer Oto's toe aan jou bakje dan ontkom je in mijn beleving niet aan bijvoeren. Je bakje produceert daarvoor niet genoeg voedsel vanuit zijn ecosysteem.

Gr. Ed
 
Je kan 1 a 2 x per week wat bijvoeren. Bijvoorbeeld 1 a 2 pellets (afhankelijk van hoe groot deze zijn). Blijven de pellets liggen, dan worden ze tevens snel opgeruimd door je garnalen.

Zelf zou ik het bij deze 3 laten, dat kan prima. Het is heel goed mogelijk dat deze 3 voldoende voedsel hebben in jou bakje en je niet hoeft bij te voeren, maar daar kom je wel redelijk snel achter. Zitten je Oto's dicht bij de plek en zijn ze aan het foerangeren, waar je bv de pellets hebt gedropt. Dan zal er intresse zijn.

Voeg je meer Oto's toe aan jou bakje dan ontkom je in mijn beleving niet aan bijvoeren. Je bakje produceert daarvoor niet genoeg voedsel vanuit zijn ecosysteem.

Gr. Ed
Bedankt hier kan ik wat mee! Ik ga eens zien hoe het gaat en wellicht komen er nog eens een paar bij. Ik ga eens een paar weken afwachten of deze overleven, de eerste 2/3 weken schijnen cruciaal te zijn.
 
Ik moet terugkomen op mijn eerdere bericht dat ze apart van elkaar door de bak gaan en ze solo zwemmen. 🫣🙈 De hele dag gaan ze al als clubje door de bak. De drie musketiers 🤣
FF6F10D2-286C-4563-8F10-ED4D8CA58088.jpeg
 
Ik moet zeggen dat de algen het onderspit delven. Ze hebben er echt al bijna alles van op gegeten… Ik had niet verwacht dat ze dit zo snel zouden doen!
 
2A2BDC0A-F291-464C-A1EF-B3BBD5CB97AF.jpeg

Beide dingen die ik gekocht heb eten mijn oto’s niet. Misschien nog handig voor mensen die hun oto’s willen bijvoeren. Bij mij eten ze het voer van de foto wel op! Ik ben er heel blij mee dat ik dit weet. Wellicht is iemand anders ook geholpen met de info.
 

Terug
Bovenaan