Otocinclus in aquarium = onethisch? Kweek?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi allemaal,
In dit oude topic is hier al iets over te lezen: https://aquaforum.nl/threads/kweken-otocinclus-affinis.15839/
Inmiddels heb ik uit eigen ervaring en uit de vele ervaringen op het forum de indruk gekregen dat het eerder regel dan uitzondering is dat er veel otocincli sterven na de overgang van LFS naar onze aquaria, zelfs als je alles goed doet en er genoeg biofilm te eten is.
Aangezien otocincli in het wild gevangen worden is, moet het traject voorafgaand aan de LFS nog veel heftiger zijn voor de vis. Waarschijnlijk gaan er daarbij dus nog veel meer dood.
Kortom: een zeer macabere handel lijkt me! Door otocincli te kopen houd je dit in stand.
Wat zijn jullie meningen hierover?

Ik wilde graag op den duur nieuwe otocincli bijkopen, maar daar heb ik nu dus heel sterk mijn twijfels bij. Of zijn er intussen al otocincluskwekers?

Groeten,
 
Ik heb een plantenbak, en de oto's hebben het heerlijk.
Maar ik begrijp je punt, er zijn genoeg mensen die die visjes in een bijna lege bak plaatsen, en dat is een beetje sneu.

Dus het houden van de visjes is niet zo veel verkeerd mee lijkt me, het verkeerd houden van de visjes wel.
 
Ik heb een plantenbak, en de oto's hebben het heerlijk.
Maar ik begrijp je punt, er zijn genoeg mensen die die visjes in een bijna lege bak plaatsen, en dat is een beetje sneu.

Dus het houden van de visjes is niet zo veel verkeerd mee lijkt me, het verkeerd houden van de visjes wel.
Om eerlijk te zijn is dat niet mijn punt. Ik geloof best dat je het de overlevende oto's goed naar de zin kunt maken in je eigen bak. Maar voor elke oto die in jouw bak vrolijk rondzwemt, is er een x aantal gestorven bij de vangst in een ver land, bij de "opslag", het vervoer etc. Als je al ziet hoeveel uitval er is na de korte trip van LFS naar de mensen thuis.
 
het eerder regel dan uitzondering is dat er veel otocincli sterven na de overgang van LFS naar onze aquaria, zelfs als je alles goed doet en er genoeg biofilm te eten is.
Dat vraag ik mij af. Hoe veel mensen hebben het geduld om 6 maanden te wachten? Ik vermoed dat je van die mensen weinig hoort want dat gaat wel goed. Je hoort alleen vaak die situaties waarbij het fout gaat, en dat is in een nieuw opgestart aquarium. Ik zag net ook dat andere topic en dan lees je "Ze eten constant dus dat zit wel goed". Ja ze proberen constant dat beetje biofilm wat er is op te peuzelen maar is dat wel genoeg?

Het is wel zo dat een oto gewoon een fragiel visje is en of dat dan ethisch is om deze te houden? Dat is best een lastig verhaal want is onze hobby is het meeste eigenlijk onethisch. Goudvissen in een aquarium? Doorgekweekte sluiers? Antennebaarsjes die in veel te hoge pH gehouden worden? Dan spreek ik nog niet eens over de grotere vissen die hun staart niet kunnen keren in sommige aquaria. Aan de andere kant zijn er ook genoeg gevallen bekent waarbij de levensverwachting van een vis in een aquarium hoger is dan in het wild, uiteraard komt dit dan door het gebrek aan vijanden en de stabiele omgeving die wij kunnen bieden (mits goed gedaan!)

Het kweken is ook een lastig verhaal want er zijn zo veel vissen die we lastig in gevangenschap kunnen kweken. Vaak komt dit omdat wij de natuurlijke omstandigheden niet kunnen nabootsen of niet willen nabootsen ivm de kosten en dan is het goedkoper om ze in het wild te vangen. Of dit goed of fout is? Ach ik weet het niet. Chinese Danios zijn er bijna niet meer in het wild geloof ik maar is een van de bekenste visjes in de aquarium hobby en kweekt daar ook erg gemakkelijk. Wellicht was die vis zonder de aquarium hobby al uitgestorven. Of het is juist die aquarium hobby die de vis in het wild heeft doen verdwijnen al betrijfel ik dat. Zal meer met het verdwijnen van hun natuurlijke leefomgeving te maken hebben.

De grootste uitdaging ligt volgens mij bij de verkopende partij. Die moet de klant informeren en de juist vis op het juiste moment verkopen. Een vriend van mij vertelde laatst dat hij een vreemde situatie had mee gemaakt bij aquariumzaak Coenen in Best. Daar kreeg hij geen 'algeneters' (oto's) mee omdat zijn aquarium te nieuw was. Hij was nogal verbaasd en eigenlijk een beetje boos. Goed dat dit winkel dus gewoon consequent is en die vis niet verkoopt voor een nieuw(ish) aquarium. Daar kunnen wij het meeste winnen voor het welzijn van de vis.
 
Om eerlijk te zijn is dat niet mijn punt. Ik geloof best dat je het de overlevende oto's goed naar de zin kunt maken in je eigen bak. Maar voor elke oto die in jouw bak vrolijk rondzwemt, is er een x aantal gestorven bij de vangst in een ver land, bij de "opslag", het vervoer etc. Als je al ziet hoeveel uitval er is na de korte trip van LFS naar de mensen thuis.
Ja dat is waar.

De hele aquariumhobby is onethisch, en het houden van Oto's misschien nog net iets onethischer
 
Ben het er mee eens dat een bepaalde mate van "onethiek" inherent is aan de hobby. Dat moet je accepteren als je een aquarium wilt, zelfs als je je uiterste best doet voor een goed welzijn, loop je nog tegen dingen aan als levend voer of babyvissen die worden opgegeten door ouders, om maar wat te noemen.

Maar ik denk dat wildvang nog een stapje erger is. Hoe brak kom je zelf aan na een vlucht van 12 uur naar Azië? Stel je voor dat je een miniscuul beestje bent dat die reis in het ruim doormaakt, terwijl hij daarvoor uit zn habitat gegrist is en in een of ander bassin heeft doorgebracht. En bij aankomst kun je niet lekker even bijkomen, nee, hop in de bak bij de groothandel, dan weer de LFS.
 
Realiseer jij je dat een groot deel van de vissen in de handel nog altijd wildvang is? Ik weet niet of die percentages kloppen maar ik dacht dat ongeveer 80% wildvang is.

Ja, de reis vanuit hun eigen paradijs en soms zelfs verdoofd met medicatie is 'wild' te noemen. Als je dit wilt zien zijn er best filmpjes op youtube te vinden maar houd er rekening mee dat je iets niet kunt "unseen".
Net als die varkenshaas of kippenbout vanavond op je bord, is het leven van zo'n beest niet geweldig te noemen. Ik ben benieuwd hoe deze discussie zich verder zal ontwikkelen.
 
Dat realiseer ik me inmiddels. Op de website van deze (mega) groothandel, bij mij in de buurt, kun je zien welke vissen wildvang zijn en welke niet. https://www.ruinemans.com/zoetwatervissen/pantsermeerval/corydoras
Hier als voorbeeld corydoras aangeklikt, maar je kunt het voor alle vissen zien. Je kunt ook zien welke LFS het weer doorverkoopt. Best interessant.

Net als die varkenshaas of kippenbout vanavond op je bord, is het leven van zo'n beest niet geweldig te noemen. Ik ben benieuwd hoe deze discussie zich verder zal ontwikkelen.
Er komen ook geen kippen en varkens op mijn bord terecht (dat is niet aan jezelf te verantwoorden, zelfs als je er alleen oppervlakkig over nadenkt), wel nog biologische koe (is niet duur trouwens).
Maar dat terzijde. Uberhaupt aan het in leven zijn als mens kleven onvermijdelijke nadelen voor de planeet en de andere bewoners. Ik heb zeker niet de illusie dat dat ooit "in balans" zal zijn.

Ik denk wel dat het zinvol is om stil te staan bij de "uitschieters". Wat mij betreft vallen daaronder inderdaad de varkenshaas, de kippenbout en misschien dus ook wel de wildvang aquariumvissen.
 
Gewoon benieuwd naar jouw mening, waarom zou kweek eigenlijk beter zijn of wildvang slechter?

Want ook over kweek is het nodige te zeggen en dat is m.i. te vergelijken met die varkenshaas of kippenbout. Vissen in grote bakken water met veel voer zodat ze maar snel groeien. Geen schuilplekjes of andere elementen die zij in de natuur wel hebben. Het enige natuurlijke aan dit proces is het water zelf. Doet mij in ieder geval denken aan die grote vee bedrijven. En zelfs dan is de kans nog groot dat zij hetzelfde reistraject ondergaan als de wildvang visjes want het kweken gebeurt vaak in landen zoals India, China, Israel etc.




Edit: Ik hoop niet dat je straks helemaal geen vis meer durft te kopen. Dat is niet mijn bedoeling maar in het kader van deze discussie die je zelf gestart hebt moet ik wel eerlijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Goed punt dat de kweek ook ver weg gebeurd. De reis naar NL is dus grofweg hetzelfde.

Kweek gaat er heftiger aan toe dan ik dacht. Waarschijnlijk laten ze de cameraman niet eens de slechtste kanten zien. Toch valt dit nog mee vergeleken met productieketen van kippenvlees (bijv de broederij waar de kuikens uitkomen en op de lopende band komen, of alle mannelijke kuikentjes die gelijk gedood worden). Deze vissen hebben nog meer ruimte ook dan kippen in een vleeshouderij (want bak met water is 3D). De opfok van varkens is daarnaast extra zielig omdat biggen hartstikke slimme beesten zijn.

Je hebt me wel aan het denken gezet met de filmpjes, al lijkt me nog steeds dat wildvang erger is: er is namelijk ook schade aan het ecosysteem (bijv door overgroei van algen na overbevissing van algeneters) en directe verstoring/schade van de natuur (bijv de planten). Dit schijnt bij zeevissen erger te zijn, ivm kwetsbare koralen. Dit vond ik wel een informatief stukje: https://massivesci.com/articles/aquarium-fish-source/

Interessante discussie idd, want ik weet nu al meer dan vanochtend.
 
Wat ik ook tegenkwam en wat dan wel weer leuk was, is dat de wildvang van kardinaal tetra's (soms) gebeurt door de vissen te vangen die in opdrogende, afgesloten poeltjes zitten. Die waren anders dood gegaan. Dit heeft dus juist een positief effect op welzijn en heeft geen effect op de populatie en het ecosysteem.
 
Mijn beredenering was meer vanuit het oogpunt van een individuele vis en dan lijkt wildvang mij minder stressvol voor een vis. Ja, de schade aan het ecosysteem had ik bij wildvang even buiten beschouwing gelaten maar telt natuurlijk wel mee. Ik heb daar echter niet genoeg verstand / overzicht van om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Wellicht andere wel?

Wellicht is een lokale hobbykweker (vanuit de vis zelf gezien) nog wel de beste optie! Commercieel gezien is het kweken van vis in Nederland niet zo interessant. Lokatie te duur, stroom (verwarming) te duur, personeel te duur etc. Al heeft mijn LFS Aqua Ferrytale zelf wel een kwekerij boven het pand zitten.


Zo zullen er vast meer zijn in Nederland.
 
De discussie ging in 1e instantie idd over het welzijn van de individuele vis.

Mee eens met je conclusie: hobbykwekers en Nederlandse kwekers!
 
die Israëli kwekers zijn met het kweken van Koi verantwoordelijk geweest voor een wereldwijde sterfte door KHV Koi Herpes Virus.
Hij gaf in zijn filmpje ook aan dat zoiets ook gebeurd bij andere aquarium vissen kweek.

Tja dierenleed...wildvang of kweek, of is het houden überhaupt wel verantwoord.

laten we ons liever focussen op dat de handel beter informatief moet zijn, maar dat schreef men 30 jaar geleden ook al.
 
Wat ik ook tegenkwam en wat dan wel weer leuk was, is dat de wildvang van kardinaal tetra's (soms) gebeurt door de vissen te vangen die in opdrogende, afgesloten poeltjes zitten. Die waren anders dood gegaan. Dit heeft dus juist een positief effect op welzijn en heeft geen effect op de populatie en het ecosysteem.
Tsja ook dat kun je weer van 2 kanten bekijken. Je verstoort de natuur dan mogelijk wel. In de natuur speelt dierenwelzijn geen rol.
 

Terug
Bovenaan