Otocinclus in nieuw aquarium


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
hoi hoi,

Wij gaan binnenkort over op een nieuw aquarium en ik vroeg mij af hoe ik dat het best kon gaan doen met onze otocinclusjes. Ik weet dat het niet de bedoeling is dat deze
visjes in een nieuw aquarium geplaatst worden, maar we hebben er nu een stuk of 6 in onze bak die toch zullen moeten over verhuizen, en dus in een nieuwe bak terecht gaan komen.
Hout, steen en planten gaan allemaal over dus daar zal het een en ander aan voedingsstoffen aan meekomen neem ik aan, en ik kan bijvoeren met komkommer/courgette, is er verder
nog iets dat ik voor ze kan doen de eerste weken/maanden?
 
Denk dat je er weinig aan hoeft te doen. Hoe lang heb je de visjes al? Grote kans dat ze zich namelijk al hebben aangewend om ook met je voer mee te eten, dat is vaak het probleem als je ze nieuw haalt.

Hier eind december ook alles overgezet naar een nieuwe bak en merk niks aan deze visjes, vooral omdat je op de inrichting ook de nodige voeding nog wel hebt zitten voor de visjes. Ik zou me er persoonlijk nie druk om maken; komt wel goed
 
Denk dat je er weinig aan hoeft te doen. Hoe lang heb je de visjes al? Grote kans dat ze zich namelijk al hebben aangewend om ook met je voer mee te eten, dat is vaak het probleem als je ze nieuw haalt.

Hier eind december ook alles overgezet naar een nieuwe bak en merk niks aan deze visjes, vooral omdat je op de inrichting ook de nodige voeding nog wel hebt zitten voor de visjes. Ik zou me er persoonlijk nie druk om maken; komt wel goed

Top, ze zitten hier al zeker een half jaar in de bak en doen het prima, zie ze idd ook regelmatig knabbelen aan de komkommer, courgette en algentabletten 😊
 
Komkommer kun je beter niet voeren, dat is vooral water. Geef dan inderdaad courgette, maar je kunt ook geblancheerde spinazie en dergelijke proberen. Op dezelfde plek/naast de courgette die ze al kennen.
 
Voertabletten geven sommigen ook wel maar zoals Mike ook aangeeft zal op de huidige inrichting ook wel eten voor ze zitten.
 
hoi hoi,

Wij gaan binnenkort over op een nieuw aquarium en ik vroeg mij af hoe ik dat het best kon gaan doen met onze otocinclusjes. Ik weet dat het niet de bedoeling is dat deze
visjes in een nieuw aquarium geplaatst worden, maar we hebben er nu een stuk of 6 in onze bak die toch zullen moeten over verhuizen, en dus in een nieuwe bak terecht gaan komen.
Hout, steen en planten gaan allemaal over dus daar zal het een en ander aan voedingsstoffen aan meekomen neem ik aan, en ik kan bijvoeren met komkommer/courgette, is er verder
nog iets dat ik voor ze kan doen de eerste weken/maanden?
Mijn advies is:
1. Een netje kopen
2. Uitvangen en tijdelijk(?) uit logeren
3. Terugzetten
4. Gewoon doorgaan want het komt goed / blijft goed gaan met je oto’s
5. Bezorgd is okay maar overbezorgd?
6. Ze gaan een nog grotere, mooiere wereld krijgen.
Veel succes👍
 
Wat betreft netjes en Otocinclus. Ik heb meer dan eens een Otocinclus gehad die ter hoogte van het kopje in een netje bleef hangen met weerhaakjes en ze zijn dan soms echt bizar lastig los te krijgen. Het is mij ook wel eens niet gelukt.
 
Wat betreft netjes en Otocinclus. Ik heb meer dan eens een Otocinclus gehad die ter hoogte van het kopje in een netje bleef hangen met weerhaakjes en ze zijn dan soms echt bizar lastig los te krijgen. Het is mij ook wel eens niet gelukt.

Heb ook al eens een netje moeten kapot knippen omdat er een oto vast in zat 🙈
 
En heeft die Oto dat overleeft? Hier toch wel een dode gevallen erdoor :-(

Ja, ik heb m uitgeknipt, daarna heeft ie nog een dag of 2 een stukje van het netje aan zn kop vastgehad, maar op een gegeven moment was ie t kwijt 🙂
 
Mochten ze nou echt niet willen eten, kun je dit proberen:
- neem een platte steen
- smeer deze in met eiwit
- strooi er een verkruimeld spirulina tabletje overheen
- laten opstijven in de koelkast
- plaats in je aquarium

Je kunt dit elke dag doen. Het beste is om dit een kwartier voordat het licht uit gaat in je bak te plaatsen. Tip die ik ooit op het forum eens gelezen heb
 

Terug
Bovenaan