Wat is er nieuw

Otocinclus met schimmel

Kas02

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2021
Goedenavond, ik heb weer eens advies nodig. In één van mijn bakken zitten nog een aantal Otocinclus. Ze zijn al wat ouder en zitten er echt al lang in. Ineens viel me op dat de grootste ineens een witte vlek op z'n kop heeft. Het lijkt wel een soort schimmel.

Weet iemand wat dit is? En wat ik het beste voor actieve kan ondernemen? Eventueel omdat het besmettelijk is?

Bijlagen

• 20220917_182743.jpg
    20220917_182743.jpg
    302.8 KB · Weergaven: 139
Toevoeging:

Ik ga morgen even de waterwaardes testen met de test van een collega. Er is verder niks bijzonders in de bak (ook de garnalen doen het prima). Wel heb ik iets meer algen dan normaal omdat de timer die de verlichting regelt is stuk gegaan toen ik op vakantie was en de verlichting 5 dagen continu heeft aangestaan.

Schimmel is altijd pluizig, dat is dit niet, dus geen schimmel.
Wat is het dan wel: een aangetaste slijmlaag meestal een direct gevolg van verkeerd water

Ah, ik ben al bezig met een grote waterwissel

Kan het ook simpelweg een combinatie met ouderdom zijn? De betreffende vis (de grootste oto die ik heb) stamt echt nog uit de tijd dat ik begon met vissen.

De waterwaardes test ik dus morgen (zowel water van voor de waterwissel als daarna) maar alle andere vissen zien er nog steeds piekfijn uit.

Ja hoe ouder een dier word hoe vatbaarder ze worden voor verkeerde omstandigheden en dna hoeven die omstandigheden niet eens super slecht te zijn maar slecht genoeg om dus ziek te worden als oudje

Fijn, dank voor je antwoord. Dan ga ik me nog niet teveel zorgen maken en ineens teveel dingen wijzigen t.o.v. andere keren.

Ik zal morgen wel tijdens m'n werk even een fles Voogle halen.

direct gevolg van verkeerd water
Definieer verkeerd water.
Schimmel is altijd pluizig, dat is dit niet, dus geen schimmel.
Onjuist, schimmels zijn niet per definitie pluizig.
Goedenavond, ik heb weer eens advies nodig. In één van mijn bakken zitten nog een aantal Otocinclus. Ze zijn al wat ouder en zitten er echt al lang in. Ineens viel me op dat de grootste ineens een witte vlek op z'n kop heeft. Het lijkt wel een soort schimmel.

Weet iemand wat dit is? En wat ik het beste voor actieve kan ondernemen? Eventueel omdat het besmettelijk is?
Kan schimmel zijn, maar hadden otocinclus niet een exoskelet?
Lijkt iig wel iets mis te zijn de top laag, je kan idd preventief iets toevoegen om niet aangetaste dieren een kans te geven mocht het wel besmettelijk zijn.
Maar heb je de symptomen al eens door Google getrokken?

Let ook op met medicatie dat het niet je volledige bacteriecultuur om zeep helpt en je daardoor juist meer problemen kunt veroorzaken

Ik ben net zo benieuwd als @tuinkabouter waar "verkeerd water" uit bestaat. 😉 En naar hoe dat verkeerde water "de slijmhuid aantast". Frappant ook dat dat zo lokaal gebeurt, haast zoals ziekteverwekkers dat doen, zich uitbreidend over de vis vanaf beginpunt X.... Wat een kunst van dat verkeerde water om zich zo te gedragen.

Verder kan iedereen hier wel met elkaar door één deur hoor, @Kas02. Haha.

Over je vis: het feit dat de aandoening op de foto (vaak ofwel saprolegnia ("schimmel") ofwel iets bacterieels) al zoveel grip op hem heeft gekregen, houdt waarschijnlijk in dat zijn weerstand niet goed is en dat er al een tijd iets gaande is. Vaak is het in dit stadium al laat hoor, zo niet té laat... 🙁

Dus zorg vooral voor vers water, goede filtering en gebruik evt Voogle, maar verwacht er ook weer niet te veel van zou ik zeggen. Ziekte is niet per se iets waar je altijd controle over hebt; een oude vis is nou eenmaal vatbaarder voor het een en het ander.

Ja verkeerd water kan van alles zijn, dat kan van per ongeluk deodorant in het water gekomen tot een te hoge ec of andere te hoge waardes

? Er kan ook urine erin zijn gekomen. Chanel N⁰5 of wc eend.

Maar dat lijkt mij sterk.....

Ja verkeerd water kan van alles zijn, dat kan van per ongeluk deodorant in het water gekomen tot een te hoge ec of andere te hoge waardes
Hoe krijg jij deo in je aquarium?

M’n aquarium staat hier naast de kookplaat maar m’n vissen hebben nog nooit naar braadworst geroken hoor

Hoe krijg jij deo in je aquarium?

M’n aquarium staat hier naast de kookplaat maar m’n vissen hebben nog nooit naar braadworst geroken hoor
Echt hè

Naja eigenlijk weten we dat niet. Misschien kwijlen ze omdat ze het ook willen maar zien wij het niet.

Ff googlen of vissen kunnen ruiken..

Echt hè

Naja eigenlijk weten we dat niet. Misschien kwijlen ze omdat ze het ook willen maar zien wij het niet.

Ff googlen of vissen kunnen ruiken..
Nee liran, m’n aquarium heeft nog nooit NAAR braadworst geroken, wel AAN braadworst geroken.
Maar idd geen idee of vissen echt kunnen ruiken, zou wel verklaren waarom ze bij bepaalde gerechten wat meer naar voren komen als bij andere gerechten

Zie je 1 misser en je hele verhaal klopt al niet.

Je zei Naar indd 😀

Nee liran, m’n aquarium heeft nog nooit NAAR braadworst geroken, wel AAN braadworst geroken.
Maar idd geen idee of vissen echt kunnen ruiken, zou wel verklaren waarom ze bij bepaalde gerechten wat meer naar voren komen als bij andere gerechten
Karperachtigen hebben een soortvan reukreceptoren (of hoe dat ook heet, ben dat even vergeten) waardoor ze voor bepaalde lokstoffen heel vatbaar zijn, bij de hengelsport word juist heel erg ingespeeld op reuk (nee niet alleen van de hengelsporter😆)

Zie je 1 misser en je hele verhaal klopt al niet.

Je zei Naar indd 😀
Jah m’n opmerkingen zijn soms zo scherp als een lepel, maar ik ben zelf vaak wel vlijm scherp op detail

En dat slaat dan op de neus van een otocinclus.......?

Sorry hoor Antje, maar zo vaak en zo stellig als jij anderen aanspreekt over dingen die jij niet vindt kloppen, of dingen die zus en zo in elkaar zitten volgens jou..... Terwijl jij juist zelf onaannemelijke verhalen de wereld in helpt over gifstoffen, ziektebeelden en ingrediënten van medicatie (ahum esha 2000) en dingen met elkaar in verband brengt zonder blijk te geven van veel kennis op biologisch en scheikundig vlak....

Ik denk dat je er soms beter aan doet door gewoon niets te zeggen. Of eventueel te zeggen dat je iets vermoedt maar niet zeker weet. Want door zomaar een uitspraak te doen in de trant van "ja hoor ik zie het al, slijmhuid, het zal vast aan je verkeerde water liggen" breng je de topicstarter niet dichterbij een oplossing van het probleem.

Leeft de oto nog? Ben bang dat het voor deze vis einde verhaal is.
Als er aan de andere vissen niks vreemds te zien/merken is zou ik naast een eventuele waterwissel verder niks doen.

En dat slaat dan op de neus van een otocinclus.......?

Sorry hoor Antje, maar zo vaak en zo stellig als jij anderen aanspreekt over dingen die jij niet vindt kloppen, of dingen die zus en zo in elkaar zitten volgens jou..... Terwijl jij juist zelf onaannemelijke verhalen de wereld in helpt over gifstoffen, ziektebeelden en ingrediënten van medicatie (ahum esha 2000) en dingen met elkaar in verband brengt zonder blijk te geven van veel kennis op biologisch en scheikundig vlak....

Ik denk dat je er soms beter aan doet door gewoon niets te zeggen. Of eventueel te zeggen dat je iets vermoedt maar niet zeker weet. Want door zomaar een uitspraak te doen in de trant van "ja hoor ik zie het al, slijmhuid, het zal vast aan je verkeerde water liggen" breng je de topicstarter niet dichterbij een oplossing van het probleem.
Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van vissen, is niks erg hoor kan iedereen gebeuren.

Uitleg:
Iedere vis heeft een slijmlaag, dat is de natuurlijke regenjas van de vis die hem beschermd tegen invloeden van buitenaf in het water, die slijmlaag zorgt er dus feitelijk voor dat de vis niet ziek word, als het water vervuild is of verkeerde hoge waardes heeft kan de slijmlaag aangetast worden en dat uit zich dan door een witte vlek, doe je niks dan word de vis ziek omdat ziektekiemen de kans krijgen door te dringen in de vis vanwege die aangetaste slijmlaag.

Hoe ik dit weet? ik heb heel veel hengelsportmagazines gelezen van o.a. sportvisserij nederland en daar werden ditt soort dingen in geplaatst.

Fijne dag toegewenst

Dus omdat jij ooit, ergens, *een* uitleg hebt gelezen die te maken heeft met de slijmlaag, ben jij nu onze slijmlaag- en ziektenexpert. En we moeten maar van jou aannemen dat ook de otocinclus hierboven getroffen is door "verkeerd water". Enkel bij zijn kop, en geen van de andere vissen in de bak heeft het, maar hé, dat is dan gewoon hoe "verkeerd water" werkt. En wij mogen niet naar je onderbouwing vragen, want:

Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van vissen, is niks erg hoor kan iedereen gebeuren.

Bedankt voor je begrip. Het kan inderdaad de beste overkomen! Zelfs jou en zelfs mij. Gelukkig heb ik wel kaas mogen eten van macaroni.

20220918_132645.jpg

👍👍❤️

Dus omdat jij ooit, ergens, *een* uitleg hebt gelezen die te maken heeft met de slijmlaag, ben jij nu onze slijmlaag- en ziektenexpert. En we moeten maar van jou aannemen dat ook de otocinclus hierboven getroffen is door "verkeerd water". Enkel bij zijn kop, en geen van de andere vissen in de bak heeft het, maar hé, dat is dan gewoon hoe "verkeerd water" werkt. En wij mogen niet naar je onderbouwing vragen, want:

Bedankt voor je begrip. Het kan inderdaad de beste overkomen! Zelfs jou en zelfs mij. Gelukkig heb ik wel kaas mogen eten van macaroni.

Bekijk bijlage 348523

👍👍❤️
Ach Tunnelvisie is dat toch? Bleren bleren, er komt wat geluid uit. Maar geen feiten en onderbouwingen....

Zo is t en niet anders

Uitleg:
Iedere vis heeft een slijmlaag, dat is de natuurlijke regenjas van de vis die hem beschermd tegen invloeden van buitenaf in het water, die slijmlaag zorgt er dus feitelijk voor dat de vis niet ziek word, als het water vervuild is of verkeerde hoge waardes heeft kan de slijmlaag aangetast worden en dat uit zich dan door een witte vlek, doe je niks dan word de vis ziek omdat ziektekiemen de kans krijgen door te dringen in de vis vanwege die aangetaste slijmlaag.

Hoe ik dit weet? ik heb heel veel hengelsportmagazines gelezen van o.a. sportvisserij nederland en daar werden ditt soort dingen in geplaatst.

Fijne dag toegewenst
En hoe zit het dan met kieuw en darm parasieten?

En hoe zit het dan met kieuw en darm parasieten?
Dat zijn geen ziektekiemen dat lijkt mij duidelijk
Parasieten zijn ook ziektekiemen, ziektekiemen zijn niks anders dan organismen of deeltjes van biologische oorsprong met een ziekmakend vermogen. Ander woord is pathogeen. Kiemen wordt ook veel gebruikt in de bacteriologie vandaar dat men een ziektekiem nogal wel eens verward met zijnde een bacterie maar dit is per definitie niet helemaal correct.

En om op het verhaal voort te borduren, ook intern hebben wij mensen maar ook vissen een beschermende slijmlaag, dus ook in de slokdarm, maag en darmen om ons te beschermen tegen ziekteverwekkers of onze eigen flora, welke gelijktijdig ook weer fungeert als extra bescherming tegen ziekteverwekkers. Denk dat je dit bedoeld?

Maar even OT

Heeft TS zijn water inmiddels al getest?

Als de rest er goed uit ziet en geen raar gedrag vertonen zou ik niks doen, waarschijnlijk einde verhaal. In de meeste gevallen zodra een otocinclus wat mankeert duurt het niet lang voordat het einder gekomen is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan