Wat is er nieuw

Otocinclus met witte vlek = schimmel?

miccstapel

Member
Lid geworden
29 juni 2022
Leeftijd
38
Dag medeforummers,

Mijn bak draait nu ongeveer 6 weken. Na 4 weken de eerste vissen in de bak geplaatst, waaronder 5 otocinclussen, op aanraden van mijn LFS. Ik heb later gelezen dat je deze vissen beter pas na een paar maanden in je aquarium kan plaatsen wegens te weinig algvorming in de beginfase. Voor het welzijn van de vissen had ik nu een andere keuze gemaakt, maar goed, ze zitten er nu eenmaal in.

Van de week 1 otocinclus dood gevonden tussen de planten. Was al een tijdje dood en een beetje aangevreten.

Net een andere otocinclus zien zwemmen. Gedraagt zich normaal, maar heeft wel een grote witte vlek op z'n rug. Ik heb hier op het forum gelezen dat dit schimmel kan zijn. Denken jullie dat ook, afgaande op de foto? Ik heb garnalen, dus wat kan ik hier nu het beste voor geven? Esha2000 niet, begreep ik?

Wat is je bakmaat ? 180 liter
Hoelang draait de bak ? 6 weken
Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ? Temp 24 graden, pH 7, KH 6, NH4 0, NO2 0, NO3 5, gemeten met JBL druppeltest
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. Juwel Bioflow M.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Eens per week ongeveer de helft
Om welke vis(sen) gaat het ? Otocinclus vittatus (1 van de 4)
Wat zijn de medebewoners ? 15 kardinaal tetra, 7 sherry barbelen, 6 potloodvissen, 2 antennebaarsjes, ±20 vuurgarnalen, ±10 Amano garnalen
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? Vorige week donderdag vissen toegevoegd (sherry barbelen + potloodvissen + antennebaarsjes)
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) zie foto; witte vlek op rug. Gedrag en eetgedrag normaal.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) Niets
Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ? Vandaag voor het eerst gezien
Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? ±2 weken
Heb je een foto van de symptomen?  ja

IMG_3053.JPG

Is absoluut geen schimmel, schimmel is altijd pluizig, dat is dit niet.

Dit is een aangetaste slijmlaag (iedere vis heeft een natuurlijke slijmlaag om de vis te beschermen van invloeden van buitenaf) een aangetaste slijmlaag kan komen door stress en/of slechte waterwaardes.

Oplossing: voogle easylife toevoegen dat verhoogt het herstellend vermogen van de vis en en de weerstand en is garnalensafe

Dank je wel Nicolien voor je snelle en buitengewoon heldere reactie! Dan ga ik op zoek naar Voogle Easylife.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan