Otocinclus soorten mixen?

Lid geworden
8 aug 2008
Ik heb in mijn rekord 70 3 oto's rondzwemmen. Ik denk dat het vittatus of vestitus oto's zijn, maar ik moet thuis nog maar even goed plaatjes vergelijken met mijn visjes...

Nu wil ik dit kleine groepje eigenlijk uitbreiden naar 6 visjes, omdat ze nogal schuw zijn met z'n drie�n. Het blijkt alleen nogal lastig om dezelfde soort bij de LFS te vinden. Is het mogelijk om verschillende families/soorten/types met elkaar te mixen. Zal er dan nog wel schoolvorming zijn en bestaat er nog een kans op nakweek? (ookal is die kans toch al klein...)

Of weet iemand toevallig een kweker in de buurt van Leiden die oto's heeft?

A

Anonymous

Guest
opzich kunnen ze wel bij elkaar. er zal geen agressie tussen de soorten komen.

scholen is een ander verhaal, ikzelf heb nog nooit oto's gehouden maar bij de corydoras is het zo dat over het algemeen een andere soort niet samenschoold met een 2e soort.

het kweken is een kans, maar dit is niet wenselijk aangezien je dan kruisingen krijgt.

probeer dus je soort goed te identificeren en er dan van dezelfde bij te halen. dat kan een flinke klus zijn maar het komt het gedrag wel ten goede.

TS
N
Lid geworden
8 aug 2008
Is het krijgen van kruisingen per definitie slecht? gaat bij honden toch ook vaak goed? ;)

Het liefste neem ik inderdaad dezelfde soort erbij, dus ik blijf doorzoeken. Iemand tips voor omgeving Leiden?

A

Anonymous

Guest
wat mij betreft is dat per definitie idd slecht. waarom? omdat je dan geen zuivere soort meer hebt. dat is best te reguleren als je alles in eigen bak houdt, maar op het moment dat je ze verkoopt/weggeeft komen die onzuivere vissen vissen dus verder. en kunnen hiermee een hele soort 'verpesten'.

dat betekend dus niet dat het opzich slecht voor de individuele vis is hoor ;)

A

Anonymous

Guest
Wat men vind van kruisingen is natuurlijk een persoonlijke mening. Maar over het algemeen vindt men kruisingen tussen verschillende soorten niet wenselijk. Je vergelijking met honden gaat enigzins mank omdat het daar om rassen van 1 soort, namelijk de hond, gaat.

Mijn raad is dan ook: Probeer dus erachter te komen welke soort(en) Oto je hebt en probeer deze aan te vullen met soortgenoten. Ergens hier op het forum staat een mooi Otocinclus identificatie topic. Weet zo gauw niet waar precies, maar dat zou je een eindje op weg kunnen helpen.

TS
N
Lid geworden
8 aug 2008
Dat topic had ik inderdaad al gevonden, indentificatie komt dus wel goed. In wat voor verhouding staan deze oto's ten opzichte van elkaar? Het is toch ook uiteindelijk 1 soort, met daarin een soort rassenverschillen.

Vissen van verschillende soorten zijn namelijk een stuk lastiger zo niet onmogelijk te kruisen!

Just curious... :D

A

Anonymous

Guest
bah typ je net een lang verhaal knalt de verbinding eruit... nou gaan we nog een keer.

het zijn dus wel degelijk aparte soorten.
je hebt de otocinclus vittatus en otocinclus verstivus.

er zijn wel 'rassen' in de aquarium wereld maar dit wordt meestal ondersoort genoemd. een voorbeeldje:

Altolamprolugs calvus, heeft meerdere varianten:
A. calvus 'black'
A. calvus 'white'
A. calvus 'yellow'

dit zijn de rassen (ondersoorten dus). jij hebt gewoon 2 verschillende soorten.
overigens zijn verschillende soorten best na te kweken mits ze beide in hetzelfde geslacht zitten.

A

Anonymous

Guest
Als aanvulling op OEOTS, je kunt het al zien aan de naamgeving dat het om verschillende soorten gaat.
De latijnse naam voor organismen is over het algemeen opgebouwd uit 2 delen, bv Otocinclus vittatus.
Otocinclus (met hoofdletter) is hier de geslachtsnaam, vittatus is de soortsnaam. Soms komt er achter de soortsnaam nog een woord, dan gaat het dus, zoals oeots al aangeeft) om de 'ondersoortaanduiding'.
Hopelijk is dit verhaal een beetje te begrijpen ;)

Lid geworden
15 nov 2018
Leeftijd
31
Bumpje...

Iemand ervaringen met soorten mixen ?

Kheb er nu 4 sinds 3 maand, maar wil uitbreiden als ik het overal zo lees :)

Hopelijk hebben ze nog hetzelfde soortje bij de LFS...

Lid geworden
24 jul 2019
Leeftijd
40
zolang je je eventuele nakweek niet gaat doorverkopen zie ik geen gaten in het mixen van soorten. Eventuele kruisingen die daaruit voortkomen zijn dan geen afbraak van verdere bloedlijnen en geen gevaar voor andere aquarianen.

Lid geworden
15 nov 2018
Leeftijd
31
hehe nakweek van die beestjes heb ik nog nie van gehoord dus gelukkig :)

Lid geworden
30 jun 2019
Wat een verwarring weer... Soorten heb je van nature, en door geografische verschillen( leefomstandigheden bijvoorbeeld) kunnen er dan weer ondersoorten ontstaan, die net een klein beetje verschillen. Naar gelang de tijd vordert kan het verschil ook groter worden. Soorten kunnen met hun ondersoorten worden gekruist, maar ook met verwante soorten. Zo ontstaan kruisingen. Dit kan in de natuur ook voorkomen. Wanneer de mens in actie komt, en selectief gaat kweken/telen/fokken (het hangt er van af om welk soort dier het gaat) wordt er gekeken naar bepaalde eigenschappen binnen een soort, waarop men dan doorgaat om de desbetreffende eigenschap te versterken dan wel te verzwakken. Zo ontstaan dan de rassen. Ook kruisingen kunnen door toedoen van de mens ontstaan, zoals de Lijger, Muilezel, Muildier en schaap/geit kruising, maar die zijn meestal niet vruchtbaar.

Ik zelf zou de verschillende ondersoorten van vissen niet kruisen, omdat dan de natuurlijke variatie teniet wordt gedaan. Inderdaad, op zoek gaan naar visjes van dezelfde ondersoort.

Lid geworden
28 sep 2016
Maar de kans dat oto's zich ik een gezelschapsbak voortplanten is volgens mij behoorlijk klein.

Lid geworden
30 jun 2019
Maar de kans dat oto's zich ik een gezelschapsbak voortplanten is volgens mij behoorlijk klein.
Dat denk ik eigenlijk ook. Er zijn heel veel vissen die wel een paar larfjes of eitjes lusten... Maar ik zou ze in ieder geval niet bij elkaar gaan zetten om mee te kweken.

Bovenaan