Wat is er nieuw

Otocinclus Vittatus

  • Onderwerp starter Onderwerp starter karinD
  • Startdatum Startdatum
K

karinD

Guest
Ik heb een aquarium van 64 liter: 40 x 40 x 40 cm. Daarin heb ik een schooltje boraras Maculata (nu nog maar 9 stuks) en een klein schooltje corydoras Pygmaeus, 7 stuks.
Verder zit er een groepje vuurgarnalen in, en een paar Helena slakken.

Mijn vraag is:
Kan ik hier een stuk of 3 otocinclus vittatus bij houden?
Heb ik genoeg liter water daarvoor? Ja ik weet het, mijn bak is maar 40 cm breed, maar hij is wel 64 liter dus als het geen banentrekker is zoals de tetra maakt dat volgens mij niet heel veel uit, toch?
Kunnen ze met 3 gehouden worden, of is het een scholenvisje?
Ik heb begrepen dat deze vis meestal wildvang is, en die zijn natuurlijk veel gevoeliger voor afwijkende waterwaardes. Wat hebben ze precies nodig? Mijn bak is PH 8, maar ik wil het omlaag krijgen naar in ieder geval 7,5. liefst lager. Kan ik ze dan nu al nemen, of is het beter om te wachten tot mijn PH inderdaad omlaag is?
 
Dag Karin,

Wat goed dat je info vraagt voordat je gaat kopen!!

Je hebt een vrij kleine bak en als je GEEN bodembewoners zou hebben ( de C. pygmeus) dan zou je inderdaad een stuk of 7 Oto's kunnen houden in je bakje, ze vormen een losse school en scharrelen de hele dag door de hel bak op zoek naar wat eetbaars en ze lusten heel graag alg maar ook ander voer zijn ze niet vies van.

Probleem is helaas wel, zoals je al aangaf, je PH waarde, je hebt erg hard water en daar houden Oto's helemaal niet van. De meestal aangeboden O. affinis heeft een licht zuur mileu nodig, PH < 7!
Bij oto's is het helaas zo dat als je er 10 koopt, en ook bij ideale omstandigheden er zeker 3-4 dood zullen gaan binnen 3 weken, de anderen kunnen dan bij goede verzorging wel weer 4-5 jaar oud worden.

Helaas is het niet anders. Ik zou in jouw bakje een paar waaierhandgarnalen zetten, deze zijn veel groter dan vuurtjes en hebben graag hard water, ook hebben ze heel interessant gedrag.

Greetzz BigSmoke
 
Niet doen, zoals BigSmoke zegt. Zeer tere visjes, en ook nog eens allemaal wildvang. Ik wil niet weten hoeveel er onderweg al gestorven zijn voor ze in de winkel zijn aangekomen.
 
Ok, dan doe ik het niet. Bedankt voor jullie reacties.
Ik neem geen waaierhandgarnaaltjes 😉

Heeft iemand nog een ander idee voor een leuk visje voor erbij? Een visje dat geen scholenvis is, natuurlijk, want veel kan ik er niet meer bij
 
BigSmoke zei:
Probleem is helaas wel, zoals je al aangaf, je PH waarde, je hebt erg hard water en daar houden Oto's helemaal niet van. De meestal aangeboden O. affinis heeft een licht zuur mileu nodig, PH < 7!
Bij oto's is het helaas zo dat als je er 10 koopt, en ook bij ideale omstandigheden er zeker 3-4 dood zullen gaan binnen 3 weken, de anderen kunnen dan bij goede verzorging wel weer 4-5 jaar oud worden.

De Otocinclus affinis wordt (zelden tot) nooit aangeboden.

De O. vittatus die wel met regelmaat aangeboden is erg sterk naar mijn ervaring, maar moet je niet te warm houden. 18-20 graden is warm genoeg, anders kan je waarschijnlijk wel uitval krijgen, ik denk (of heb het vermoeden) dat daar die verhalen vandaan komen.
 
Dargine zei:
BigSmoke zei:
Probleem is helaas wel, zoals je al aangaf, je PH waarde, je hebt erg hard water en daar houden Oto's helemaal niet van. De meestal aangeboden O. affinis heeft een licht zuur mileu nodig, PH < 7!
Bij oto's is het helaas zo dat als je er 10 koopt, en ook bij ideale omstandigheden er zeker 3-4 dood zullen gaan binnen 3 weken, de anderen kunnen dan bij goede verzorging wel weer 4-5 jaar oud worden.

De Otocinclus affinis wordt (zelden tot) nooit aangeboden.

De O. vittatus die wel met regelmaat aangeboden is erg sterk naar mijn ervaring, maar moet je niet te warm houden. 18-20 graden is warm genoeg, anders kan je waarschijnlijk wel uitval krijgen, ik denk (of heb het vermoeden) dat daar die verhalen vandaan komen.

Plus het feit dat ze vaak te snel in bakken worden gestopt, die nog niet goed zijn ingedraaid. Daardoor er weinig tot geen voedsel voor ze te vinden is.
 
Dan is mijn bak te warm, die is 23/24 graden.
 
Gertbl zei:
Plus het feit dat ze vaak te snel in bakken worden gestopt, die nog niet goed zijn ingedraaid. Daardoor er weinig tot geen voedsel voor ze te vinden is.


Of slecht voedsel.

Courgette, komkommer en algenwafels eten ze goed bij mij. Maar ik ben ook niet vies van een algje hier en daar in m'n bak, dus dat zal ook zeker meehelpen. Of ze nou de algen eten, of de micro organismen die hierin leven, of wellicht beide.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan