Oto's in leven houden- biofilm kweken - tips?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Beste allemaal,
Gister heb ik 7 otocinclus vittatus in mijn 125 L aquarium gestopt. De bak draaide op dat moment 5.5 week, wat te kort is om voldoende voedsel te bieden. Behalve de oto's wonen er 2 honinggoerami's, verder niets.
De kans bestaat dat er dus vissen zullen overlijden.
Ik heb het volgende plan bedacht om de overlevingskans te vergroten, allemaal gebaseerd op theorie, dus vandaar dat ik het graag spiegel aan jullie praktijkkennis:

1- temperatuur naar 22 gr (kunnen de goerami's ook aan) --> lager metabolisme --> minder energieverbruik. Als ze er echt sloom van worden doe ik de temp weer terug naar 23/24 gr.

2- licht in aquarium langer aan voor meer algengroei: 10-12u ipv 8 uur. Ik begreep dat oto's in schemer of nacht soms juist actiever zijn, dus ik wil ze niet te veel donker ontnemen.

3- bijvoeren: eerst met algentabletten en "geblancheerde'' groentes.

4- Ik begreep van Daniel Hoogland dat ze niet alleen leven van de algen, maar ook van de biofilm/periphyton die er in zit. Als bovenstaand niet werkt en de vissen zien er over een paar dagen nog mager uit, dan wil ik stap 4 nemen. Meer biofilm kweken, op de volgende wijze:
- 2e aquarium (heb ik staan, heeft alleen geen filter, pomp of lichtbak) vullen met water en stenen.
- Paar stukken waterpest met algaanslag erin en misschien iets van mijn filtermateriaal uit de andere bak. Wat slablaadjes.
- Dan ammoniak erin + vloeistof met startbacterien en wachten.
- Voor het raam in de zon zetten.
- Hopelijk ontstaat hier een biofilm/algen explosie en kan ik steeds zo'n steen in aan de oto's geven om af te sabbelen.

5- bij onvoldoende resultaat kan ik repashy solied green proberen.

Is dit een dom idee of is het kansrijk?
Groeten
 
Bij 4 een stuk hout er in. Licht hele dag aan en salmiak erin doen. Met drie dagen is je hout groen.
Die spoel je af en doe je terug in de bak waar de Otto nu in zit
 
Ben wel benieuwd naar waarom je de vissen al gehaald hebt, als je eigenlijkz elf al zegt dat de bak er te kort voor draait? Merk hier overigens dat ze geweldig zijn in vooral het bruinalg opruimen, maar of ze hier ook genoeg voeding aan hebben? Ze eten hier gewoon mee met de tabletten en het voer wat ik verder voer, hier duiken ze gretig op
 
Gister heb ik 7 otocinclus vittatus in mijn 125 L aquarium gestopt. De bak draaide op dat moment 5.5 week, wat te kort is om voldoende voedsel te bieden

Tja, is een beetje raar om ze te kopen terwijl je weet dat je ze niet kan geven wat ze nodig hebben om de eerste periode te overleven vind ik persoonlijk.
Dus ja: om hun overlevingskansen te vergroten kan je ze ook terugbrengen en pas introduceren als je bak er klaar voor is natuurlijk...
 
Dit vertelde ik hem gister in zijn fotoboek, nadat de vissen al gekocht waren. Het is nu een missie geworden om de vissen toch te laten overleven. Het was inderdaad beter geweest om nog te wachten met het toevoegen van deze vis maar ik ben nu wel benieuwd of het gaat lukken.
 
Dit vertelde ik hem gister in zijn fotoboek, nadat de vissen al gekocht waren

Ah zo, het leek even alsof ze waren gekocht met deze informatie in het achterhoofd... Vandaar mijn reactie.

Dan zou ik zoals al aangegeven sowieso al starten met het geven van geblancheerde groente zoals courgette of broccoli. En Repashy lijkt me ook een goed plan.
Ik zou alleszins niet wachten met bijvoeren tot ze zichtbaar vermageren. De eerste weken zijn cruciaal voor oto's en hoe sneller ze het voer "ontdekken" hoe hoger de kans dat ze overleven.
 
1, 2 en 3 heb ik vanmiddag gedaan (nog niet van de groente gegeten).
4 ga ik dan zsm mee beginnen. helaas geen lichtkap voor dat aquarium, dus dan maar met een bureaulamp.

punt 6: slakken verwijderen (eten ook biofilm, toch?)
 
(Zij)ruiten niet schoonmaken.
Geblancheerde spinazie
Catappablad toevoegen. Las dat je purigen wilde toevoegen en catappa verkleurd het water wel wat waardoor de purigen misschien sneller uitgewerkt raakt. Anders misschien even wachten met toevoegen.
 
Repashy uitsmeren over een steen oid durft ook meer succes te hebben dan gewoon een blokje.
Katappa bladeren hebben maar enkele dagen nodig om een goeie biofilm te hebben. Ze voordien al wat laten weken in goed warm water helpt ook om ze het proces te versnellen. De bladeren gaan dan wel niet lang mee (maar dat lijkt me onbelangrijk)
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Hier eten ze ook gewoon vivormo en garnalen tabletjes mee. deel van een tabletje verkruimelen zodat het door de stroming op de bladeren en hout terecht komt helpt ook wel.
 
Genoeg ideeën, leuk dat we allemaal proberen te helpen :) Wel even in gedachten houden dat je niet moet overdrijven en hierdoor het water extra belast waardoor je wellicht andere problemen krijgt die ook fout kunnen aflopen. Blijf wel met mate voeren en wat niet gegeten wordt verwijderen.
 
Zijn andere bladeren dan catappa ook mogelijk? Van een NL'se boom plukken, even in de oven ofzo?
Purigen heb ik verwijderd uit het aquarium, ook omdat die organische materiaal wegvangen en dat ten koste gaat van de voeding voor de algen.
 
Voor dit doel zou ik echt catappa gebruiken. Herfstbladeren van sommige bomen kunnen wel in het aqiarium maar daar maken de oto's in mijn ervaring weinig gebruik van.
 
Update met goed nieuws!
- algenkweekbak staat 24 u (zie foto gisteravond), nog geen algen.
- algentabletten zouden aankomen, nog niet gebeurd.
- de oto's zijn erg schuw, maar wel redelijk actief (ong 50% vd tijd stil liggen, 50% poetsen)
- er zijn nog algenplekken in mijn aquarium
- sinds vanmiddag zitten ze fanatiek aan de geblancheerde sla te eten, vaak met zeker 5 van de 7 tegelijk. :DDdat blaadje is op sommige plekken tot op de nerf kaal. ze zien er nog steeds mager uit.
- de rauwe sla negeren ze, net als de geblancheerde spinaze, witlof, paprika en courgette.

dus ik bekijk het per dag, maar voorlopig blijf ik ze maar lekker sla voeren.

Nog wel een theoretische vraag: oto's hebben in een bak van <3 mnd te weinig biofilm te eten. Dan kan ik er eigenlijk niet van uitgaan dat ik in de algenkweekbak in een week een voedzame biofilm kan creeeren, toch? Al snap ik wel dat het beter is dat ze in ieder geval bealgde zonder biofilm hebben, dan niets. Net als die sla, daar zal ook niet veel biofilm opzitten denk ik.
En waarom kan op catappa wel in 3 dgn biofilm ontstaan, terwijl het op andere plekken blijkbaar een kwestie van maanden is. Of is dat de unieke kracht van catappa?

Maar goed, ik hoop dat ik ze een paar weken kan laten overleven op sla en dat er daarna langzamerhand wel wat biofilm te eten zal zijn.
Al met al ben ik voorzichtig positief!

PS foto is van veraf, wil ze niet laten schrikken.
PPS de schroefjes om de groenten te laten zinken zijn bot gemaakt.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-25 at 20.23.49.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-25 at 20.23.49.jpeg
    33.6 KB · Weergaven: 219
  • WhatsApp Image 2020-05-25 at 20.24.02.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-25 at 20.24.02.jpeg
    21.9 KB · Weergaven: 215
Die gloeilamp is niet echt heel scherp.
Heb je geen halogeen of led?
 
Die gloeilamp is niet echt heel scherp.
Heb je geen halogeen of led?
Het is een best felle LED, op de foto lijkt het donkerder dan het is (door de flits v camera ofzo). Verder heb ik eigenlijk geen verplaatsbare lampen.
 
Dankje voor de update en goed om te horen dat ze in ieder geval van de sla eten!

Ik denk dat ze vooral de catappabladeren zelf eten en niet zozeer de biofilm daarop.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-25 at 21.21.35.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-25 at 21.21.35.jpeg
    40.3 KB · Weergaven: 242
De twee aan de rechterkant zien er wel erg mager uit.
Woon je toevallig in Emmen?
 
Met het warme weer is het ook een optie om in de tuin wat emmers met ronde stenen en stukken hout te zetten. Gevuld met water natuurlijk. Na een paar dagen voelen die vast en zeker slijmerig aan. Daar smullen ze echt van.

Zo kan je ook een voorraadje slaan eventueel.

Hier eten ze overigens ook vaak met de Viformo tabletten mee.

Verder kan je het beste voor zoveel mogelijk oppervlakten zorgen. Veel bladeren, hout en stenen. Zo hebben ze ook altijd wel ergens iets te snoepen.

Goed dat je er zo mee bezig bent. Top!
 
Bedankt Quistero, maar ik kom helemaal uit Woerden.

Algentablet doen ze (nog) niets mee, maar de sla is helemaal op. Ze eten volgens mij ook het granulaat dat op de bodem terecht komt.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-26 at 12.26.02.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-26 at 12.26.02.jpeg
    31.3 KB · Weergaven: 162
Mooi om te volgen en chapeau voor alle moeite die je doet.

Ik zag wel in die biofilm/algen-kweekbak, de verwarming erg ver uitsteken. Heb je die ingestoken? Wellicht wat dieper plaatsen, zal op de verwarmingstaaf aangegeven staan hoe diep hij minimaal moet.
 
Ik heb nog nooit een dikke otocinclus gezien (want dit zijn mijn eersten), maar volgens mij komt dit in de buurt. Ze leven nog alle 7 en ze zijn erg actief.
1 is wel een stuk kleiner dan de rest (vanaf het begin) en die heeft nog steeds niet zo'n dik buikje.

Qua voedsel: ze zuigen aan de ruiten, het hout en vooral veel aan de bodem. Van wat ik ze voer eten ze het meest van de gekookte ijsbergsla. De algentablet eten ze een beetje, als hij uit elkaar valt. Het granulaat eten ze op als ze het per ongeluk opzuigen (dus ik zorg ervoor dat het op bij hun vaste hang-out landt, dan krijgen ze best wat binnen).
De bak heeft verder nog steeds voldoende algen (vooral hele korte stukken draadalg).

De algkweekbak doet nog bijna niets. Waarschijnlijk toch te weinig licht. Het water is bruin van het kienhout. Weinig alggroei en ook nog geen glibberig laagje op de stenen. Maar zoals het er nu uitziet heb ik dat (mijns inziens) niet eens nodig.

Vinden jullie de oto's ook "weldoorvoed' eruit zien?
Is de oorzaak van vroegsterfte vooral ondervoeding of is het een tekort aan een specifieke voedingsstof die alleen in biofilm zit? Want in het 1e geval is het nu waarschijnlijk wel veilig.
Thanks allen

WhatsApp Image 2020-05-27 at 20.26.50.jpeg
WhatsApp Image 2020-05-27 at 20.26.50 (1).jpeg


PS:
Ik zag wel in die biofilm/algen-kweekbak, de verwarming erg ver uitsteken.
Je had gelijk, moest dieper.
 
De algkweekbak doet nog bijna niets. Waarschijnlijk toch te weinig licht. Het water is bruin van het kienhout. Weinig alggroei en ook nog geen glibberig laagje op de stenen.

Het is intussen niet meer van toepassing aangezien je de "algenkweekbak" terug opgedoekt hebt maar mocht je nog eens de nood voelen om algen te kweken zou ik niet met dat (of een) lampje aan de slag gaan. (En al helemaal niet met een verwarmingselement :DD :sorry:)

Zeker in deze periode van het jaar is de zon een betere keuze: geen lamp komt zelfs maar in de buurt qua intensiteit en goedkoper dan de zon wordt het niet (licht én warmte tegelijk zelfs)
Je kan voor dat kleine bakje ongetwijfeld ergens een zonnig plekje vinden.
(indien buiten best afdekken met vliegengaas of zoiets tegen insecten)

Vinden jullie de oto's ook "weldoorvoed' eruit zien?

De twee op de foto hebben alleszins hun buik meer dan vol (sla)!
Als ze nog ronder worden moet je ze rollen!
Ik zou proberen om ze ook aan andere groenten te wennen, "sla blijft sla" en is niet per se de meest voedzame optie. Want hoewel een goed teken is een ronde buik ook niet zaligmakend natuurlijk, de inhoud is ook belangrijk.
Variatie is nooit slecht dus probeer ook eens een stukje courgette (de mijne vinden het vel duidelijk het lekkerst), broccoli, wortel of paprika bvb.
 
Hoi!
Er zijn geen grote veranderingen. 1 ding dat anders is, is wel dat de otocincli zich nu veel meer verstoppen dan vorige week. Ze waren al vanaf het begin af aan heel erg schuw, maar deze week heb ik ze nog niet alle 7 tegelijk kunnen zien, zodat ik zeker weet dat ze nog leven. Degenen die ik zie, zijn niet mager. Of ze echt dik zijn, zoals op de foto's hierboven, durf ik nu niet te zeggen. Ze komen ook niet meer op de sla af, die wordt nu opgegeten door de slakken.
Misschien beginnen ze de algen op de bladeren te ontdekken?

De hoeveelheid alg in de bak neemt wel toe. Ik wil er nog niet echt op ingrijpen, omdat de bak nu 2 maanden draait, en otocinclus zich pas echt goed kan handhaven in een bak > 3mnd. Maar ik ga wel de lichthoeveelheid wat terugschroeven naar 9 uur ipv 12. De ergste stukken haal ik weg + de voorruit maak ik weer schoon.
Herkennen jullie deze algsoort trouwens? Het is heel fragiel en boven water stelt het niets voor. Het kan sliertjes vormen van >10cm. Ik dacht zelf groene draadalg (wetenschappelijke naam weet ik niet).

ariatie is nooit slecht dus probeer ook eens een stukje courgette (de mijne vinden het vel duidelijk het lekkerst), broccoli, wortel of paprika bvb.
Ik heb net broccoli, wortel en courgette gekookt en erin gedaan.

PS Ja, er staat inderdaad een spongebobwoning in de jungle. Voor mijn verjaardag gekregen..
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-06-13 at 13.39.27 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-06-13 at 13.39.27 (1).jpeg
    29.6 KB · Weergaven: 145
  • WhatsApp Image 2020-06-13 at 13.39.27 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2020-06-13 at 13.39.27 (2).jpeg
    31.9 KB · Weergaven: 160
  • WhatsApp Image 2020-06-13 at 13.39.27.jpeg
    WhatsApp Image 2020-06-13 at 13.39.27.jpeg
    32.6 KB · Weergaven: 134
Dat draadalg kun je wel verwijderen, eten ze naar mijn idee toch niet. En je wilt ook niet dat je aquarium één algensoep wordt.
 
Dat is inderdaad draadalg en dat zie je bij een tekort aan co2 vaak. Nu heb je ook het licht lang aan gehad en dan is de vraag naar co2 ook groter dus terugschroeven naar 8 uur is prima. Er is een verband tussen de aangeboden hoeveelheid voeding voor de planten, de vraag hiernaar en de geboden hoeveelheid licht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Trouwens, zijn oto's in jullie ervaring ook zo schuw als de mijne? Of worden ze later wat minder bang?
 

Terug
Bovenaan