Oto's in leven houden- biofilm kweken - tips?


In mijn ervaring zijn ze inderdaad super schuw en zie je ze bijna niet. Maar, elke keer als ik dat op dit forum zeg komt er wel iemand langs die zegt dat ze bij hem/haar helemaal niet schuw zijn en bijna uit de hand eten. Het zal wellicht verschillen en zal denk ik ook met de aantallen te maken hebben. Oto's zijn ook echt een sociaal visje en hebben dus graag veel soortgenootjes naast hun (niet direct weer extra toevoegen nu!).
 
De oto's verstoppen zich heel veel: als ik 15 min kijk, zie ik soms een keer één. Na een waterwissel/snoeien heb ik meer kans, omdat ze dan uit hun schuilplekken komen.
Ze zwemmen niet veel rond, maar zitten vastgeplakt op de achterruit of zitten tussen de bladeren. Ze komen ook niet meer op het voer af, dus ik ben ermee gestopt. Alleen de slakken zaten erop.
Net deze dikzak gespot.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-06-27 at 14.34.02.jpeg
    WhatsApp Image 2020-06-27 at 14.34.02.jpeg
    102.8 KB · Weergaven: 132
genoeg verstopplekken daar achterin.
 

Bijlagen

  • overzicht bak.jpeg
    overzicht bak.jpeg
    30.4 KB · Weergaven: 141
Update:
De oto's verstoppen zich bijna continue. Alleen als ze ergens van schrikken en ze panisch door de bak zwemmen zie ik er wel eens een. Ik heb ze nooit meer met zn 7'en gezien, zoals de eerste weken, en ze komen dus niet meer op voer of groente af.
Als ze schrikken zwemmen ze zo hard door de bak dat het echt tikkende geluiden geeft. Ze gaan alle kanten op, en soms komt er dan toch 1 op de voorruit zitten. Ik heb er net 4 tegelijk rond zien racen, dus zoveel leven er sowieso nog. Ze zien er redelijk tot goed doorvoed uit.

Ik vraag me af waarom ze ineens zo bang geworden zijn. Ze schrokken net ook zonder duidelijke reden. Ik zat met mijn hand in de bak (zoals elke dag), maar tikte niets aan ofzo. Kan het te maken hebben met een of ander ultrasoon geluid, van de pomp of de verwarming ofzo?
Of gewoon angstige wildvangvissen?
 
Update:

De 7 oto's zijn dus eind mei toegevoegd. De eerste weken aten ze groentes, waren ze dik en zag ik ze vaak, ondanks dat ze schrikachtig waren.
Daarna heb ik ze wekenlang niet gezien. 1x een dode gevonden.
De laatste weken spot ik er een paar keer per week 1 of meerdere. Laatst 3 tegelijk, dus zoveel leven er sowieso nog. Ze zijn niet meer zo dik, maar ook niet echt mager.

Ik zou het leuk vinden ze wat vaker te zien, dus ik vraag me steeds af waarom ze zo bang zijn. Het licht is vrij gedempt (Helialux op gem 20-25%, max 35%). Ik lees op internet vaker dat deze vissen van nature wel schuw zijn (echter was dat in mijn bak in het begin dus niet zo erg als nu).
Mijn theorie is dat ze ondanks het feit dat ze er wel weldoorvoed uitzagen, toch niet gezond genoeg waren en er stiekem een aantal overleden zijn. Daarom zijn ze nu maar met 3-6 stuks en dat maakt ze angstig.
Klinkt dit plausibel voor jullie?

Zo ja, dan denk ik erover om over een paar maanden een aantal erbij te doen (via marktplaats, niet uit LFS ivm hoe heftig wildvang is voor deze vissen).
 
In mijn ervaring is dit gedrag van de oto's normaal, je ziet ze gewoon weinig. Ik zou er niet meer bij plaatsen en dit gewoon zo laten als het is. Zoek een andere vis die je leuk vindt en niet zo schuw is, daar beleef je naar mijn mening veel meer plezier aan.
 
Inmiddels is het niet meer nodig, maar voor toekomstige lezers, bekijk dit eens:
 
Nu er meer cory's zijn komen de oto's weer tevoorschijn.
Ze voelen zich veiliger met meer vis om zich heen denk ik.
 

Terug
Bovenaan